لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت ورم انگشت دست چيست؟

علت ورم انگشت دست-پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ورم انگشت دست می تواند علل زیادی داشته باشد. در برخی از موارد تورم جزئی بوده و پس از مدتی خود به خود برطرف می شود. اما گاهی ممکن است تورم انگشت در اثر وارد شدن آسیب های جدی ایجاد شود. تورم انگشت غالباً نتیجه آسیب یا عفونتی جزئی است. همچنین ممکن است نشانه آرتروز، نقرس یا رشد خوش خیم یک تومور باشد. مهمترین عوامل احتمالی تورم انگشتان دست عبارتند از:

ورم انگشت دست و آسیب یا ضربه

شکستگی، دررفتگی یا پیچ خوردن انگشت می تواند منجر به تورم شود. اگر انگشت فردی پیچ خورده باشد، در کنار تورم، درد و سفتی را نیز تجربه خواهد کرد. اگر انگشت یک فرد به طور کامل در رفته باشد، ممکن است ظاهر انگشت کج شود. در رفتن مفصل انگشت با علائم زیر همراه است:

  • درد
  • ورم
  • بی حسی
  • قرمزی و التهاب
  • احساس گرما در مفصل
  • کبودی و تغییر رنگ پوست
  • مشکل در حرکت دادن انگشت

در بسیاری از موارد تشخیص اینکه انگشت رگ به رگ شده، شکسته یا دررفته است می تواند برای شما مشکل باشد. با این حال، در صورت مشاهده علائم زیر باید در اسرع وقت به یک پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • انگشت در یک زاویه عجیب قرار گرفته است.
  • رنگ انگشت آبی و کبود شده یا بی حس به نظر می رسد.
  • بر روی انگشت بریدگی وجود داشته و استخوان از زیر پوست قابل مشاهده است.
  • بر روی پوست بریدگی وجود داشته و استخوان از جای اصلی خود خارج شده است.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با متخصص ارتوپدی همین الان کلیک کنید.

درمان آسیب و ضربه انگشت دست

شکستگی یا دررفتگی انگشت به مراقبت های فوری پزشکی نیاز دارد. شما نباید سعی کنید انگشت دررفته خود را به مفصل برگردانید، زیرا این کار باعث وارد آمدن آسیب های جدی تر به مفصل و تاندون ها می شود. پزشک استخوان را دوباره در مفصل قرار داده و از آتل یا گچ برای نگه داشتن انگشت شما در یک وضعیت ثابت و بدون حرکت استفاده می کند.

برای شکستگی های پیچیده، بهترین گزینه جراحی است. جراح یک پلاک یا میله های کوچک را در انگشت شما قرار می دهد تا به کمک آنها بتواند استخوان های شکسته را در جای خود نگه دارد. برای پیچ خوردگی های خفیف، استراحت، استفاده از کمپرس یخ، فشرده سازی و ارتفاع (RICE) می تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. همچنین برای پیشگیری از خم شدن و آسیب دیدگی بیشتر می توانید انگشت آسیب دیده را به انگشت سالم کناری ببندید. اگر میزان ورم انگشت خیلی زیاد باشد، باید قبل از بستن انگشت ها بهم صبر کنید تا تورم فروکش کند.

انگشت پتک، که به آن انگشت بیس بال نیز گفته می شود، به دلیل آسیب دیدن تاندون نوک انگشت دست رخ می دهد. این وضعیت بیشتر در ورزشکاران دیده می شود. انگشت دست ممکن است در اثر برخورد شدید با توپ در هنگام ورزش هایی مانند بیسبال یا والیبال خم شده و آسیب ببیند. تاندون های موجود در بندهای انگشت به راست شدن انگشت کمک می کنند. آسیب بند آخر انگشت می تواند باعث پارگی تاندون شود. پارگی تاندون انگشت با مشکلات مختلفی مانند تورم، درد و کبودی همراه است. پزشک با استفاده از اشعه ایکس میزان و شدت آسیب انگشت را بررسی کرده و با استفاده از آتل انگشت را در وضعیت ثابت و بی حرکت قرار می دهد تا به تدریج بهبود یابد.

مطالعه بیشتر: درمان درد دست

علت ورم انگشت دست چيست؟ | پزشکت

ورم انگشت دست و عفونت

عفونت های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث ورم، درد و التهاب انگشتان دست شوند. عفونت گوشه ناخن معمولا با تورم و حساسیت همراه است. به این حالت پارونیشیا می گویند. پارونیشیا ناشی از رشد باکتری، قارچ و یا ویروس ها است. ابتلا به این بیماری باعث التهاب و دردناک شدن بافت اطراف ناخن شده و حتی گاهی با تجمع چرک در ناحیه همراه است.

موارد زیر می تواند باعث ابتلا به پارونیشیا شود:

  • جویدن ناخن
  • درماتیت تماسی یا اگزما
  • هل دادن کوتیکول ها به عقب

نیش حشرات یکی از عواملی است که می تواند باعث تورم، درد و التهاب در هر یک از انگشتان دست شود. گاهی ممکن است در اثر تماس محل گزش با یک شئی آلوده باکتری به داخل بدن راه پیدا کند. در این صورت محل گزش دچار عفونت می شود. علائم عفونت شامل حساسیت، قرمزی، تخلیه ترشحات چرکی از ناحیه آسیب دیده و اریتم است. اریتم به قرمزی سطح پوست گفته می شود. این قرمزی بر روی پوست های تیره، معمولا بنفش یا کبود به نظر می رسد.

مطالعه بیشتر: درد انگشت شست دست

درمان عفونت انگشت دست

عفونت های باکتریایی معمولا برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارند. گاهی ممکن است پزشک برای تخلیه ترشحات چرکی از ناحیه آلوده یک برش کوچک بر روی پوست ایجاد کند. قرار دادن انگشت آسیب دیده در آب نمک ولرم همراه با داروهای تسکین دهنده درد، مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز به کاهش درد و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند.

در صورت گزش حشرات و ایجاد تورم سریع در محل گزش، بهتر است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علامت می تواند نشانه ابتلا شما به آلرژی باشد. بررسی ها نشان می دهد که بین سالهای 2000 تا 2017 در حدود 1000 نفر به دلیل واکنش های آلرژیک به نیش حشرات جان خود را از دست داده اند.

در صورت لزوم همین الان با متخصص ارتوپد آنلاین در پزشکت مشورت کنید.

علت ورم انگشت دست چيست؟ | پزشکت

رشد تومورهای خوش خیم

برخی تومورهای خوش خیم یا غیر سرطانی دست وجود دارند که می توانند در انگشتان دست ظاهر شده و باعث تورم شوند. از جمله:

آنکندروما و ورم کردن انگشت دست

آنکندروما یک نوع تومور خوش خیم و از جنس غضروف است. این تومور معمولا در استخوان های کف دست و پا تشکیل می شود. آنکندروما یکی از شایع ترین تومورهای دست بوده و بیشتر در افراد بین 10-20 سال دیده می شود. ابتلا به این بیماری باعث بزرگ شدن یا تغییر شکل استخوان ها می شود. آنکندروما معمولا با استفاده از یک رادیوگرافی ساده تشخیص داده می شود. علائم آنکندروما عبارتند از:

  • رشد کند استخوان
  • بزرگ شدن انگشت
  • احساس درد در صورت بزرگ بودن تومور

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون یک توده نرم پر از مایع است که در کنار مفصل یا تاندون ایجاد می شود. اگرچه کیست های گانگلیونی به طور معمول در پشت مچ دست شکل می گیرند، اما می توانند در قاعده انگشتان دست نیز ظاهر شوند. این کیست های پر از مایع در اندازه های مختلفی وجود دارند. ابتلا به گانگلیون اگرچه بی ضرر است، اما می تواند باعث درد و  التهاب زیادی شود.

مطالعه بیشتر: علت ورم دست راست و چپ

کیست اپیدرموئید

کیست های اپیدرموئید می توانند در هر قسمتی از بدن از جمله انگشتان تشکیل شوند. این کیست ها به صورت برجستگی هایی در زیر پوست به نظر می رسند. در بسیاری از موارد بسته شدن منافذ پوست علت اصلی تشکیل این کیست ها است. آسیب دیدن فولیکول مو یا غدد چربی زیر پوست باعث بسته شدن منافذ و در نتیجه رشد غیر طبیعی سلول ها در زیر پوست می شود. ابتلا به کیست اپیدرموئید معمولا مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند. اما با این حال در صورت رشد سریع کیست و یا عفونی شدن آن باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

تومور سلولی غول پیکر

این تومور سلولی توده جامدی است که به طور معمول در کنار تاندون ها تشکیل می شود. ابتلا به تومور سلولی غول پیکر با علائمی مانند تورم، درد و سفتی مفصل همراه است. تومورهای سلولی غول پیکر دست به سرعت رشد کرده و میزان عود بالایی دارند. با این حال بررسی ها نشان می دهد که ابتلا به تومور سلولی غول پیکر در دست نادر بوده و فقط 2٪ از کل تومورهای دست را تشکیل می دهد. تشخیص تومور سلولی غول پیکر در بسیاری از موارد چالش برانگیز است. این تومورها همیشه باعث تورم و التهاب نمی شوند اما در بسیاری از موارد مشکلاتی مانند درد و محدودیت حرکت را به همراه دارند.

درمان تومورها در انگشت ورم کرده

درمان به نوع تومور بستگی دارد.

  • آنکوندروما ممکن است به جراحی یا پیوند استخوان نیاز داشته باشد. اگر هیچ نشانه ای از رشد یا ضعیف شدن استخوان وجود نداشته باشد، پزشک ممکن است فقط مراقبت بیشتر را توصیه کند.
  • کیست های گانگلیون به طور معمول نیازی به درمان ندارند. با این حال، اگر کیست بزرگ بوده و یا باعث درد و ناراحتی شود، پزشک کیست را تخلیه کرده و یا با جراحی آن را خارج می کند.
  • کیست های اپیدرموئید و تومورهای سلولی غول پیکر نیاز به مداخله جراحی دارند.

سوالی داری؟ کلیک کن. ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان ارتوپدی.

علت ورم انگشت دست چيست؟ | پزشکت

نقرس و ورم انگشت دست

نقرس شایع ترین آرتروز التهابی است که می تواند همزمان باعث درد و تورم در مفصل شود. این بیماری در اغلب موارد مفصل انگشتان شست دست و پا را تحت تاثیر قرار می دهد. فشار خون بالا و مشکلات قلبی یکی از مهمترین عواملی هستند که می توانند زمینه را برای ابتلا به این بیماری مساعد کنند. افراد مبتلا به نقرس سطح اسید اوریک بالایی دارند. غلظت بالای اسید اوریک باعث تجمع و رسوب بلورها در مفاصل و بافت های بدن می شود.

علائم نقرس عبارتند از:

  • ورم
  • درد شدید مفصل
  • قرمزی و التهاب
  • احساس گرما در مفصل

مطالعه بیشتر: درمان درد دست

درمان نقرس در انگشت ورم کرده

علائم نقرس را می توان با مصرف برخی از داروها و تغییر سبک زندگی تا حد زیادی کاهش داد. از جمله:

رماتیسم مفصلی

علت ورم انگشت دست چيست؟ | پزشکت

آرتریت روماتوئید (RA) نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که به مفاصل حمله کرده و باعث بروز التهاب، تورم و درد می شود. این بیماری به طور معمول بر روی دست ها، مچ ها و پاها تأثیر می گذارد.

سفتی مفصل، حساسیت به لمس، درد یا تورم در یک یا دو انگشت معمولا از علائم اولیه رماتیسم مفصلی است. التهاب ناشی از RA همچنین می تواند باعث افزایش مایعات مفصل شده و تورم را بدتر کند.

درمان روماتیسم مفصلی

هیچ درمان قطعی برای رماتیسم مفصلی وجود ندارد، اما با این حال درمان زودرس می تواند به کاهش علائم کمک کند. همچنین تغییرات سبک زندگی همراه با ورزش های منظم می تواند تا حد زیادی سیر پیشرفت بیماری را کاهش دهد.

داروهای تجویزی پزشک معمولا شامل موارد زیر است:

  • اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی
  • داروهای ضد روماتیسم اصلاح کننده بیماری (DMARDs)

آرتروز سپتیک

آرتروز سپتیک به عفونت و درد در مفصل و بافتهای اطراف آن گفته می شود. این بیماری اغلب علائمی شبیه آرتروز ایجاد می کند. آرتروز سپتیک در نوزادان و افراد میانسال شیوع بیشتری دارد. عفونت مفصلی سپتیک بیشتر مفاصلی مانند زانو، ران و شانه ها را درگیر می کند. اما با این حال در سایر مفاصل بدن نیز دیده می شود.

علائم آرتروز سپتیک شامل درد، تورم، تب، اریتم و احساس گرما در اطراف مفصل است. التهاب معمولا جریان خون را در مفصل آسیب دیده کاهش می دهد. عدم درمان به موقع بیماری باعث آسیب دائمی به مفصل شده و به غضروف و استخوان های مفصل آسیب می رساند. به همین علت تشخیص و درمان هرچه سریعتر این بیماری ضروری است.

مطالعه بیشتر: پیشگیری از بروز آرتروز دست 

درمان آرتروز سپتیک در انگشت ورم کرده

سن و سلامت عمومی فرد بر روی درمان آرتروز سپتیک تأثیر گذار است. شدت عفونت ممکن است گزینه های درمانی را تحت تأثیر قرار دهد.

درمان شامل ترکیبی از موارد زیر است:

  • مصرف آنتی بیوتیک ها
  • تخلیه ترشحات چرکی از مفصل
  • مسکن برای کاهش درد و تب
  • بستن آتل در مفصل آسیب دیده

به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با متخصص ارتوپدی صحبت کن.

درمان خانگی ورم انگشت دست

درمان ورم انگشت دست بستگی به علت اصلی ورم و شدت آن دارد. در زیر به تعدادی از روش‌های درمانی متداول برای ورم انگشت دست اشاره شده است:

  1. استراحت: در مواردی که ورم ناشی از زخم یا مصدومیت باشد، استراحت انگشتان آن را بهبود می‌دهد.
  2. استفاده از یخ: قرار دادن یخ در دست‌ هایی که ورم دارند، می‌تواند تورم را کاهش دهد. از این روش به مدت 15-20 دقیقه به انتظام در فواصل زمانی 1-2 ساعت استفاده کنید. از قرار دادن مستقیم یخ به پوست پرهیز کنید.
  3. استفاده از داروها: در برخی موارد، پزشک ممکن است داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) مثل ایبوپروفن (ibuprofen) تجویز کند تا التهاب را کاهش دهد.
  4. ارتفاع دست: به جای قرار دادن دست در موقعیت پایین، آن را در یک موقعیت بالا نگه دارید. این کار می‌تواند به جلوگیری از انبساط خون و مایعات در انگشت دست کمک کند.
  5. کم‌نمودن فشار: اگر ورم ناشی از فشار طولانی‌مدت بر روی انگشت باشد (مانند کارپال تونل سندرم)، اصلاح شیوه کار و کم‌نمودن فشار ممکن است موثر باشد.

در موارد شدیدتر ورم انگشتان دست، پزشک شما ممکن است توصیه به آزمون‌های تشخیصی از جمله سونوگرافی، اندوسکوپی، یا رادیولوژی دهد تا علت و شدت ورم را مشخص کند و درمان مناسب را تجویز کند. اطمینان حاصل کنید که درمان و مراقبت‌ها را با راهنمایی و توصیه پزشک خود انجام دهید.÷

سخن آخر

به طور کلی تورم انگشتان دست در بسیاری از موارد جزئی بوده و به راحتی در خانه درمان می شوند.

با این حال، در صورت تردید به وجود شکستگی، در رفتگی انگشت یا وجود نشانه ای از عفونت، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 9

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز