لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان خانگی برای کم آبی بدن

درمان کم آبی بدن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اگر حتی با مصرف آب کافی باز هم احساس تشنگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، احتمالا بدن شما از کم آبی بیش از حد رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد. بدن ما از 70 درصد آب تشکیل شده است و بدون آن نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عملکرد درست و مناسبی داشته باشد.

کم آبی زمانی رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که بدن قادر به حفظ مایعات و الکترولیت ها نباشد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که میزان آب بدن کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد، تعادل نمک و قند از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. این وضعیت بر عملکرد بدن تأثیر منفی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. عوامل زیادی وجود دارد که باعث کم آبی بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از طرفی هم کم آبی بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث بروز علائم و عوارض مختلفی شود.

در حالی که مصرف آب آشامیدنی کافی در اکثر مواقع ممکن است از کم آبی بدن پیشگیری  کند، اما در صورت بروز موارد شدید کم آبی باید به پزشک مراجعه کنید. از طرفی هم، چند درمان خانگی برای کم آبی بدن وجود دارند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید از آنها برای پیشگیری از بروز عوارض خود استفاده کنید. برخی از بهترین درمان های خانگی برای کم آبی بدن، عبارتند از:

موز برای درمان کم آبی بدن

برای پیشگیری از بروز کم آبی بهتر است قبل از انجام هر گونه فعالیت بدنی شدید، یک موز بخورید. کم آبی بدن باعث کمبود پتاسیم در بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. موز پتاسیم بالایی دارد و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به جبران سطوح آن و مبارزه با کم آبی بدن کمک کند.

دوغ و کم آبی بدن || پزشکتدوغ برای درمان کم آبی

برای مبارزه با کم آبی بدن باید حداقل 3 تا 4 بار در روز دوغ بنوشید. دوغ یک پروبیوتیک طبیعی و سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم است که اغلب در صورت تعریق بیش از حد و کم‌ آبی بدن کاهش می‌یابد.

سوپ برای درمان کم آبی

سوپ ها منابع خوبی از مواد مغذی هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به رفع کم آبی و تسکین علائم آن کمک کنند. برای پیشگیری از بروز کم آبی در بدن خود بهتر است سوپ را قبل از یک جلسه تمرینی سخت مصرف کنید تا بدن شما هیدراته باقی بماند. برای درمان کم آبی در نوزادان پس از 6 ماهگی می توانید به آنها سوپ بدهید.

آب نارگیل برای درمان کم آبی بدن

آب نارگیل سرشار از سدیم و پتاسیم است که در صورت کم‌آبی، سطح آن‌ها کاهش می‌یابد. همین خاصیت، آب نارگیل را به یکی از بهترین گزینه ها برای درمان کم آبی بدن به طور طبیعی تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

اسانس لیمو

چند قطره اسانس لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید. این محلول را یک بار در روز بنوشید. اسانس لیمو دارای خواص آنتی اکسیدانی و پاک کنندگی بوده و برای هیدراته و سالم نگه داشتن شما یک گزینه عالی است.

اسانس پرتقال وحشی

برای آبرسانی بدن خود بهتر است چند قطره اسانس پرتقال وحشی را به یک لیوان آب اضافه و خوب مخلوط کنید. این آب طعم دار را در طول روز مصرف کنید. آب با طعم پرتقال وحشی یک نوشیدنی آنتی اکسیدانی با طراوت است که سلامت کلی بدن را ارتقا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و عملکرد سیستم ایمنی شما را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در مقایسه با نوشیدنی های دیگر با محتوای قند بالا، این روشی خوش طعم و مناسب برای آبرسانی بدن است.

اسانس نعناع فلفلی

چند قطره اسانس نعناع را به یک لیوان آب اضافه کرده و روزانه آن را مصرف کنید. این کار را 1 تا 2 بار در روز انجام دهید.

روغن نعناع حاوی پتاسیم و منیزیم است که کمبود آن می تواند منجر به کم آبی شود. آب دم کرده روغن نعناع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کمبود سطوح پتاسیم و منیزیم در بدن را جبران و کم آبی را درمان کند. به نوزادان و کودکان تا سن 6 تا 10 سالگی نباید اسانس نعناع فلفلی داده شود.

آبرسانی کودک || پزشکتORS  خانگی برای درمان کم آبی بدن

1/2 قاشق چایخوری نمک و 6 قاشق چایخوری شکر یا شکر قهوه ای را به آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کاملا حل شود. این محلول را تا برطرف شدن کامل علائم خودتان بنوشید. این کار را چندین بار انجام دهید تا زمانی که حداقل 3 لیتر از این محلول را در روز مصرف کنید.

ORS مخفف Oral Rehydration Solution است. مصرف ORS یکی از بهترین راه ها برای جایگزینی مایعات از دست رفته در بدن شما است. چون محتوای گلوکز قند مورد استفاده در ORS به افزایش جذب سدیم و آبی که به دلیل کم آبی از دست می‌رود کمک می‌کند.

توجه: ORS یکی از مناسب ترین گزینه ها برای درمان کم آبی در نوزادان است. با این حال، بهتر است قبل از انجام این کار با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر نوزاد شما کمتر از 6 ماه سن دارد.

آب ترشی برای درمان کم آبی بدن

برای درمان و حتی پیشگیری از کم آبی بدن خود بهتر است آب ترشی را قبل یا بعد از تمرین شدید بنوشید.

در هنگام عرق زیاد بدن شما تمایل به از دست دادن مقدار زیادی پتاسیم و سدیم دارد. این وضعیت منجر به کم آبی بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. بررسی های صورت گرفته بر روی مردانی که دچار کم آبی شده بودند، نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، مصرف آب ترشی در آنها گرفتگی عضلانی را بلافاصله تسکین می دهد. آب ترشی سرشار از سدیم و پتاسیم است. بنابراین، مصرف آن یکی از بهترین راه حل ها برای درمان کم آبی است زیرا تعادل الکترولیت را در بدن شما بازیابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آب زغال اخته برای آبرسانی بدن

روزانه حداقل 2 لیوان آب زغال اخته شیرین نشده بنوشید. آب زغال اخته آب زیادی دارد و یکی از بهترین راه ها برای آبرسانی بدن است. همچنین حاوی قندها و املاح ضروری است که اغلب با کم آبی بدن مقابله می‌کند.

آب سیب برای آبرسانی بدن

یک سیب را با نصف لیوان آب مخلوط کنید و آن را دو بار در روز بنوشید. سیب منبع غنی منیزیم است. آنها همچنین حاوی مقادیر کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پتاسیم هستند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با بازگرداندن مواد معدنی و الکترولیت های از دست رفته در بدن به درمان کم آبی بدن کمک کنند. طبق مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد، آب سیب رقیق شده در مقایسه با نوشیدنی های الکترولیتی گزینه موثرتری برای آبرسانی بدن کودکان است.

آب پرتقال برای آبرسانی بدن

قبل یا بعد از یک تمرین سنگین یک لیوان آب پرتقال شیرین نشده بنوشید. این آب میوه را باید یک یا دو بار در روز بنوشید. پرتقال سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. آنها همچنین دارای الکترولیت هایی مانند پتاسیم و مقدار کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منیزیم هستند. بنابراین، پرتقال این پتانسیل را دارد که با حفظ تعادل الکترولیت در بدن، از کم آبی بدن جلوگیری کند. اما کودکان زیر 6 سال باید فقط نصف فنجان آب پرتقال در روز مصرف کنند.

آب لیمو برای درمان کم آبی بدن

نصف لیمو را در یک لیوان آب بریزید. برای طعم دادن به آن عسل اضافه کنید و این نوشیدنی را روزانه مصرف کنید. آب لیمو نه تنها شما را شاداب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه به شما کمک خواهد کرد تا با بازگرداندن سطوح پتاسیم، سدیم و منیزیم در بدن بر کم آبی غلبه کنید.

نمک برای آبرسانی بدن

در صورت بروز کم آبی، بدن بسیاری از مواد معدنی و الکترولیت های مهم مانند منیزیم، پتاسیم و سدیم را از دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در چنین شرایطی توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود مصرف این ها را افزایش دهید تا میزان آنها در بدن متعادل شود. بدن توانایی طبیعی برای حفظ تعادل سدیم و آب را دارد. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که شما کم آب هستید، این تعادل به هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد. بنابراین، افزایش میزان نمک در رژیم غذایی از طریق نوشیدنی‌های ورزشی و غذاهای غنی از سدیم می‌تواند به بدن شما کمک کند تا تعادل سدیم و آب را به دست بیاورد. این به نوبه خود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با کم آبی بدن مبارزه کند.

ماست برای درمان کم آبی بدن

کمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمک به یک فنجان ماست اضافه و آن را خوب مخلوط کنید. ماست منبع غنی از الکترولیت ها است و از این رو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با بازگرداندن الکترولیت های از دست رفته در بدن با کم آبی بدن مبارزه کند.

آبرسانی بدن || پزشکتنکات پیشگیرانه برای آبرسانی بدن

اگرچه این راه‌حل‌ها می‌توانند به شما در مبارزه با کم‌آبی بدن کمک کنند، اما رعایت چند نکته پیشگیرانه و ایجاد چند تغییر سبک زندگی در درمان این بیماری مفید خواهد بود.

  • از مصرف الکل خودداری کنید زیرا کم آبی بدن را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • سیگار را ترک کنید زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در دراز مدت باعث کم آبی بدن شود.
  • اگر در خارج از منزل ورزش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، لباس های سبک وزن و رنگ روشن بپوشید.
  • اگر قصد دارید بیش از یک ساعت ورزش کنید، حتما از نوشیدنی ورزشی الکترولیتی استفاده کنید.
  • یک رژیم غذایی مفید با غذاهای حاوی آب بالا مانند خیار، ماست، پاپایا و سالاد سبز را دنبال کنید.
  • مصرف آب فراوان و آب میوه های آبرسان مانند هندوانه و توت فرنگی، به خصوص قبل و بعد از یک فعالیت شدید را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کم‌آبی می‌تواند تعادل الکترولیت‌های بدن را مختل کند و در صورت عدم مراقبت فوری حتی می‌تواند جدی و خطرناک باشد. در حالی که نوشیدن آب کافی راه اساسی برای تامین مجدد بدن شما است، خوردن موز و نوشیدن دوغ، آب نارگیل، آب لیمو و اسانس نعناع رقیق شده برای دریافت الکترولیت های کافی مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

علاوه بر این، از مصرف الکل خودداری کرده و سیگار را ترک کنید زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند باعث کم آبی بدن شوند. در حالی که این درمان ها با کم آبی خفیف و متوسط ​​به طور موثر مبارزه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، موارد جدی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. بنابراین، در صورت بدتر شدن وضعیت خود، فوراً با پزشک مشورت کنید.

سوالات متداول

آیا شیر برای کم آبی بدن مفید است؟ بله، شیر گزینه بسیار خوبی برای آبرسانی مجدد به بدن است. در واقع، یک مطالعه نشان می دهد که مصرف شیر به دلیل محتوای بالای مواد مغذی و الکترولیت‌ها، بهتر از نوشیدنی‌های آب و الکترولیتی برای مبارزه با کم‌آبی بدن است.

بهترین نوشیدنی ها برای درمان کم آبی به جز آب کدامند؟ علاوه بر آب، آب میوه هایی مانند هندوانه، توت فرنگی و پرتقال، شیر کامل و بدون چربی، نوشیدنی های ورزشی و همچنین آب نارگیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به هیدراته نگه داشتن بدن کمک کنند.

بهترین نوشیدنی الکترولیتی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند کدام است؟ محلول آبرسانی خوراکی (ORS) یکی از بهترین نوشیدنی های الکترولیتی برای جلوگیری از کم آبی در بزرگسالان و نوزادان است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز