لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داروهای گیاهی برای بی خوابی

دارو های گیاهی بی خوابی|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خواب روش طبیعی بدن برای التیام خودش است. خواب با کیفیت شما را برای یک روز پرتلاش آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برای احساس آرامش و شادابی به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارید، اما گاهی اوقات خواب با کیفیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای برخی افراد مشکل باشد. این در حالی است که برخی دارو های گیاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند در بهبود بی خوابی افراد تا حدی موثر باشند. گیاهان طبیعی حاوی موادی با خواص قوی تقویت کننده خواب هستند. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اعصاب شما را آرام کنند و وضعیت خواب شما را بهبود ببخشند. ما در این مقاله از پزشکت سعی کرده ایم، انواع مختلف گیاهان خواب‌آور، چگونگی کمک به خواب بهتر و نحوه استفاده از آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

گیاهان چگونه باعث تقویت خواب می شوند؟

کمبود خواب اغلب به دلیل سبک زندگی پر هیجان، اضطراب و استرس ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. استرس بر تولید سروتونین تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد، اما مصرف برخی مکمل های گیاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند این اثر را معکوس نماید.

برخی از گیاهان دارویی سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان، اسید آمینه ای است که سنتز سروتونین را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. افزایش سطح سروتونین، عدم تعادل شیمیایی ک باعث بی خوابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود را جبران می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. در چنین مواردی، مصرف دارو گیاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تاحدودی موثر باشد.

مطالعه بیشتر: بهترین و بدترین حالت خوابیدن

نحوه استفاده از گیاهان دارویی برای خواب

اگرچه گیاهان طبیعی بی خطر هستند و معمولاً عوارض جانبی ندارند، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم قبل از شروع استفاده از هر دارو گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا روش های مختلفی برای استفاده از گیاهان برای بهبود خواب آورده شده است:

  • عطر گیاهان طبیعی را از طریق شمع های رایحه درمانی استشمام کنید.
  • چند قطره روغن گیاهی را روی دست خود بریزید و قبل از اینکه بو کنید کف دست خود را به هم بمالید.
  • اسانس های گیاهی را به یک قابلمه آب داغ در حال جوش اضافه کنید و بخار خارج شده از آن را استنشاق کنید.
  • قبل از خواب، روغن‌های ضروری با طعم گیاهان را به حمام آب گرم خود اضافه کنید تا اثری آرام بخش داشته باشید و خواب را القا کنید.
  • مکمل های عصاره گیاهی را که بدون نسخه در داروخانه ها موجود است، مصرف کنید. دستورالعمل دوز روی برچسب را بخوانید تا بدانید چه مقدار در روز مصرف کنید.
  • با اضافه کردن 1 قاشق چایخوری گیاه طبیعی به یک فنجان آب جوش، مقداری چای گیاهی درست کنید. بگذارید 20 دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کرده و بنوشید. می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید دو تا سه فنجان چای گیاهی در روز بنوشید.
  • روغن گیاهی مخلوط شده با روغن زیتون، هسته انگور یا نارگیل را روی قسمت های خاصی از بدن مانند پیشانی، گردن، سینه، مچ دست یا پاها ماساژ دهید. پوست شما ممکن است به یک روغن ضروری رقیق نشده حساس باشد، بنابراین رقیق کردن آن احتمال بروز واکنش را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

گیاهان طبیعی برای بهبود خواب

مصرف برخی از گیاهان دارویی به شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند تا آرام شوید و بتوانید استرس خود را از بین ببرید و خوابی آرام را داشته باشید، برخی از این گیاهان عبارتند از:

لوندر و دارو بی خوابی|| پزشکت

اسطوخودوس

خواص ضد افسردگی و آرام بخش اسطوخودوس به شما کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند بهتر بخوابید. مطالعات نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که گیاهان اسطوخودوس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند اعصاب شما را آرام کنند، سطح اضطراب را کاهش دهند و اختلالات خلقی را تثبیت کنند. کاهش استرس، اضطراب و خلق و خوی مثبت باعث بیداری در طول روز و خواب پایدارتر در شب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. استنشاق اسانس های دم کرده اسطوخودوس نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شدت درد در حملات میگرنی را کاهش دهد. طبق مطالعه فوق، این حتی ممکن است به بیماران مبتلا به میگرن کمک کند تا در طول شب بهتر بخوابند.

بابونه

بابونه یک دارو گیاهی باستانی است که به دلیل اثرات آرامش بخش خود شناخته شده است. مصرف این گیاه اضطراب را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، اعصاب شما را آرام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و بی خوابی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. یک مطالعه نشان داد زنانی که زایمان کرده بودند و به سختی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوابیدند، هنگام نوشیدن چای بابونه در شب به مدت دو هفته، کمتر دچار ناکارآمدی خواب و افسردگی شدند.

وجود فلاونوئیدهای آرامش بخش اعصاب در چای بابونه آن را به یک نوشیدنی آرام بخش محبوب تبدیل کرده است. حتی با استشمام عطر بابونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید اثر تسکین دهنده آن را احساس کنید.

والرین

ریشه گیاه سنبل الطیب اغلب برای درمان بی خوابی، بی قراری و اضطراب در بیماران استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اسید والرنیک موجود در ریشه سنبل الطیب از تجزیه ناقل عصبی GABA جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این باعث خواب با کیفیت بهتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. سنبل الطیب بر روی اصول داروهای ضد اضطراب کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و خواب عمیق را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. سنبل الطیب همچنین باعث می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود سریعتر بخوابید و تاخیر خواب شما را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. تأخیر خواب مدت زمانی است که وقتی روی تخت دراز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشید و چراغ ها خاموش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، به خواب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روید.

گل شور

گل ساعتی حاوی فلاونوئیدهای آرامش بخش اعصاب است که به کاهش استرس و خواب بهتر کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این گل استوایی طعم خوبی دارد و معمولاً در بسیاری از داروهای آرام بخش گیاهی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

مطالعه بیشتر: محاسبه کیفیت خواب

آشواگاندا و دارو بی خوابی|| پزشکت

آشواگاندا

آشواگاندا یک گیاه دارویی است که معمولا برای مبارزه با بی خوابی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ترکیبات واقعی خواب‌آور آشواگاندا در برگ‌های این گیاه یافت می‌شود. تری اتیلن گلیکول برای از بین بردن احساس استرس یا اضطراب، ایجاد آرامش و کمک به شما در به خواب رفتن آسان عمل می‌کند.

Ashwagandha در نهایت مانند یک آرام بخش عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین یک جایگزین عالی برای داروهای اضطراب یا داروهای خواب آور است.

ریحان مقدس

ریحان مقدس صدها سال است که در پزشکی برای بهبود انواع شرایط بهداشتی از جمله حالت تهوع، برونشیت، گزش حشرات و تحریکات پوستی (به نام چند مورد) استفاده شده است. همچنین یک گیاه قدرتمند برای مبارزه با اختلالات خواب است. ریحان مقدس در درجه اول با کاهش اضطراب و کاهش استرس باعث خواب بهتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

این شامل آداپتوژن هایی است که بدن ما برای سازگاری طبیعی با استرس و مقابله با آن استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. آداپتوژن‌ها حالت روانی متعادلی را ایجاد می‌کنند و مانع از ایجاد استرس در خواب می‌شوند. نشان داده شده است که ریحان مقدس درد و ناراحتی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، بنابراین اگر به دلیل کمردرد برای خواب راحت تلاش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، ریحان مقدس ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد.

خار مریم

خار مریم علف هرزی است که به طور وحشیانه در مراتع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روید. در واقع، رشد آنها باید کنترل شود، زیرا آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای گاوهای در حال چرا کشنده باشند، اما برخی از فواید درمانی دارند، بنابراین اغلب آنها را گیاهان علف هرز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نامند. گل های زرد این علف هرز سرشار از تریپتوفان است که سنتز سروتونین را تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

سروتونین علائم افسردگی را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و باعث بهبود خواب شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. این گیاه پوست شما را به نورهای طبیعی حساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. اگر این روغن دم کرده گیاهی را روی پوست خود می‌مالید، بلافاصله پس از استفاده از آن، پوست خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

کاهوی وحشی

کاهوی وحشی، حاوی لاکتوکاریوم، مایع شیری رنگی است که خاصیت ضد درد و آرام بخش دارد. اعصاب شما را آرام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، درد را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و علائم بی خوابی خفیف را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

از این گیاه طبیعی در طب هومیوپاتی برای درمان اضطراب و بی خوابی نیز استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. کاهوی وحشی دارای حداقل عوارض جانبی است، بنابراین یک عنصر رایج در داروهای هومیوپاتی خواب برای کودکان است.

رازک

گل رازک حاوی متیل بوتنول است که یک ماده شیمیایی خواب آور است. از آنجایی که این ماده شیمیایی خواب را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد، رازک به عنوان یک گزینه درمانی موثر برای بی خوابی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در گذشته پزشکان به بیماران توصیه می‌کردند از بالش‌هایی با یک کیسه پودر رازک داخل آن استفاده کنند.

رایحه قوی گل باعث خواب در افراد مبتلا به بی خوابی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. طعم این گل ها تلخ است، بنابراین در حین دم کردن رازک، برای طعم بهتر آن را با چای بابونه ترکیب کنید.

نعنا دارو بی خوابی|| پزشکت

نعناع

نعناع فلفلی یک شل کننده ماهیچه طبیعی است که تنش ایجاد شده در بدن را کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و شما را برای خواب آماده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این گیاه به هضم غذا کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین اگر نفخ شکم شما را از خوابیدن باز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دارد، یک فنجان چای نعنا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما کمک کند. برخی از چای های خواب آور مانند رازک یا گل ساعتی ممکن است طعم خوبی نداشته باشند. افزودن برگ نعناع به این دمنوش ها طعم آنها را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

بادرنجبویه

بادرنجبویه از خانواده گیاهان نعناع است و در دمنوش ها و سایر دستور العمل ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. برگ‌ها بویی شبیه به لیمو دارند، به همین دلیل نام این گیاه به آن می‌رسد. اگر طعم برگ نعناع را دوست ندارید، برگ های بادرنجبویه را امتحان کنید. آنها خواص مشابهی دارند اما رنگ مرکباتی در آنها وجود دارد.

سوالات متداول

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم مشکل خواب خود را به طور طبیعی حل کنم؟

مشکلات خواب خود را به طور طبیعی با پیروی از یک برنامه منظم قبل از خواب حل کنید. به رختخواب بروید و هر روز در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید. عادات خواب خوب مانند دوش آب گرم، مطالعه و اجتناب از نور آبی را یک ساعت قبل از خواب دنبال کنید. برخی از مکمل های غذایی مانند چای دم کرده گیاهی یا قرص های عصاره گیاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند کیفیت خواب را بیشتر کنند.

قوی ترین گیاه برای بهبود خواب چیست؟

اسطوخودوس یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی برای خواب است. این گیاه به شما یک خواب خوب شبانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد زیرا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند اضطراب، درد، افسردگی و اختلالات خلقی را کاهش دهد. اسطوخودوس همچنین مرحله خواب عمیق را بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد، زمانی که احتمال کمتری دارد دچار اختلال شوید.

چه غذاهایی برای درمان بی خوابی موثرند؟

برخی از غذاهای خواب آور مانند گردو، موز، برگ ریحان، گیلاس ترش و ماست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند به شما در مبارزه با بی خوابی کمک کنند. آنها سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه هستند که سنتز ملاتونین را در بدن شما بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. ملاتونین هورمون خواب آور است که توسط غده صنوبری در مغز شما ترشح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

آیا داروهای گیاهی خواب موثر هستند؟

بله، گیاهان دارویی اغلب در بهبود کیفیت خواب شما موثر هستند. چندین مطالعه اثرات قدرتمند این گیاهان را نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند بر تولید برخی از انتقال دهنده های عصبی تأثیر بگذارند که برای خواب خوب شب بسیار مهم هستند. برای بهره مندی از حداکثر فواید داروهای گیاهی، از شیوه های بهداشت خواب نیز پیروی کنید. اگر با وجود پیروی از این دارو های گیاهی خواب نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید خوب بخوابید، توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم برای مشکلات خواب خود با پزشک مشورت کنید.

سخن آخر

بیشتر گیاهان دارویی دارای سابقه طولانی استفاده برای درمان بی خوابی هستند. این دارو های گیاهی از زمان های قدیم به عنوان خواب آور طبیعی توسط پزشکان تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شد. مهم است که توجه داشته باشید، هر چند، شما هرگز نباید همه این گیاهان را یکجا مصرف کنید. در عوض، یکی را انتخاب کنید که برای مشکلات خواب شما مناسب به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد. اگرچه این گیاهان راه حلی کاملاً طبیعی برای مشکلات خواب هستند، مصرف بیش از حد آنها به یکباره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برنامه خواب شما را از بین ببرد و منجر به بروز مشکلات بیشتری شود.

مطالعات و تحقیقات امروزی از اثربخشی مصرف این گیاهان برای یک خواب عالی حمایت کرده اند، بنابراین هر یک از این گزینه ها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مناسب باشد. گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، برخی از دارو های گیاهی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند واکنش های منفی و عوارضی را در برخی افراد ایجاد کنند. در صورت بروز هرگونه تغییر نامطلوب پس از مصرف هر گونه گیاهان طبیعی برای خواب، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز