لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی | پزشکت

فهرست مطالب

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیوپسی یا نمونه برداری یک آزمایش پزشکی برای تهیه نمونه از بافت بدن می باشد که به منظور بررسی میکروسکوپی بافت های تهیه شده انجام می شود. پزشکتان احتمال دارد برای بررسی بیشتر، نواحی از بافت بدن شما که طبیعی نیستند و در آزمایشات اولیه بعنوان ضایعه، تومور یا توده شناخته شده اند، بوپسی را توصیه کند. نحوه انجام بیوپسی بستگی به محلی دارد که نمونه بافتی باید از آن منطقه تهیه شود. بیوپسی ممکن است به ناشتا بودن نیاز نداشته باشد. اما قبل از انجام آن، به پزشک در مورد داروها و مکمل هایی که مصرف می کنید، اطلاع دهید. ممکن است قبل از بیوپسی، لازم باشد مصرف برخی داروها مانند آسپرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، را متوقف کنید.

کاربرد بیوپسی

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی | پزشکت

تقریباً از هرجای بدن، از جمله پوست، اندام ها و سایر ساختارها، می توان نمونه بافتی (بیوپسی) تهیه کرد.

بیوپسی بیشتر برای بررسی ناهنجاری ها صورت می گیرد، که برخی از این ناهنجاری ها، عبارتند از:

  • ساختاری، مانند تورم در اندام خاصی
  • عملکردی، مانند مشکلات کلیوی یا کبدی 

در هنگام بررسی نمونه های بافتی در زیر میکروسکوپ، احتمال دارد سلول های غیر طبیعی شناسایی شوند که این امر می تواند به تشخیص انواع بیماری ها کمک کند. اگر یک بیماری قبلاً تشخیص داده شده باشد، می توان از بیوپسی برای ارزیابی شدت آن (مانند درجه التهاب) و درجه یا مرحله پیشرفت (مانند مراحل پیشرفت یک سرظان) و همچنین میزان بهبود یک ضایعه استفاده کرد. نتایج بیوپسی می تواند برای تصمیم گیری مناسب ترین روش درمانی و ارزیابی پاسخ شما به نوع درمان و تعیین پیش آگهی بیماری بسیار مفید باشد.

نمونه هایی از شرایطی که ممکن است بیوپسی برای درمان آن مفید باشد شامل موارد زیر است:

  • سرطان
  • التهاب مانند کبد (هپاتیت) یا کلیه (نفریت)
  • عفونت، مانند عفونت در غدد لنفاوی به عنوان مثال، سل
  • بیماری های مختلفی پوست

بهبودی بعد از بیوپسی

بیشتر بیوپسی ها فقط به بیهوشی موضعی احتیاج دارند، سرپایی انجام می شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. اما معمولاً در صورت انجام عمل جراحی و بیهوشی عمومی، یک شب در بیمارستان بستری می شوید. میزان درد هنگام بیوپسی به محل نمونه گیری بستگی دارد، ولی اکثر بیوپسی ها بدون درد هستند. در صورت بروز درد با تجویز پزشک یا جراح خود می توانید مسکن مصرف کنید. برخی از بیوپسی ها، نیاز به بخیه و پانسمان دارند. در برخی موارد بیوپسی احتمال دارد نتیجه قطعی را نشان ندهد، در این حالت، بیوپسی ممکن است تکرار شود و یا پزشک آزمایش های دیگری را برای تشخیص بهتر، توصیه کند.

اگر بافت از اندام داخلی مانند کبد یا کلیه شما تهیه شود، باید چند ساعت بعد از عمل در بیمارستان بمانید و استراحت کنید تا مطمئن شوید که احتمال خون ریزی داخلی وجود ندارد. خون ریزی شدید بعد از انجام بیوپسی به ندرت دیده می شود. اما در صورت خون ریزی، شما نیاز به عمل جراحی یا تزریق خون دارید.  در خانم هایی که نمونه های بافتی از دستگاه تولید مثل آن ها مانند پوشش دهانه رحم (دهانه رحم) تهیه می شود، احتمال دارد خون ریزی موقتی واژن را تجربه کنند. از داروهای ضد درد می توان برای درمان هرگونه درد بعد از بیوپسی استفاده کرد.

انواع بیوپسی

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی | پزشکت

بیوپسی می تواند برای شناسایی طیف گسترده ای از شرایط بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. بسته به نوع بافت و محل نمونه برداری، انواع مختلف بیوپسی وجود دارد.

روش های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس، سونوگرافی، اسکن CT یا اسکن MRI، اغلب برای هدایت وسایل بیوپسی همزمان با انجام آن مورد استفاده قرار می گیرند.

بیوپسی پوستی

  • بیوپسی پوستی (جلدی) سلول ها را از سطح بدن شما جدا می کند.
  • بیوپسی پوستی بیشتر برای تشخیص شرایط پوستی از جمله ملانوما و سایر سرطان های پوست استفاده می شود.
  • اگر بیوپسی پوستی داشته باشید، معمولاً برای بی حس کردن منطقه از بی حسی موضعی استفاده شود.
  • نوع بیوپسی پوستی به نوع سرطان احتمالی و میزان سلول های غیرطبیعی آن بستگی دارد.

بیوپسی تراشیدن

  • در طی بیوپسی تراشیدن، پزشک از ابزاری شبیه به تیغ برای خراش دادن سطح پوست استفاده می کند.

بیوپسی پانچ

  • در حین انجام بیوپسی پانچ، پزشک از یک ابزار دایره ای برای نمونه گیری بخش کوچکی از لایه های عمیق تر پوست استفاده کرده و سوراخ کوچکی را در پوست ایجاد می کند.

بیوپسی برش

  • در طی بیوپسی برشی، پزشک از ناحیه کوچکی در پوست برای بررسی بیشتر، برش تهیه می کند.
  • احتمال دارد بسته به اندازه برش تهیه شده، نمونه برداری به بخیه احتیاج داشته باشد.

بیوپسی خارجی

  • در حین انجام بیوپسی خارجی، پزشک یک توده یا ناحیه کامل از پوست غیر طبیعی را نمونه برداری می کند. احتمالاً نیاز به بخیه دارد.
  • قبل از انجام عمل بیوپسی خارجی، بی حسی موضعی دریافت می کنید.

بیوپسی سوزنی

  • در طی بیوپسی سوزن، پزشک از سوزن مخصوص برای بیرون کشیدن سلول ها و نمونه ها در ناحیه مشکوک استفاده می کند.
  • بیوپسی سوزنی اغلب در تومورهایی که از طریق پوست قابل لمس هستند مانند توده های مشکوک پستان و غدد لنفاوی بزرگ شده استفاده می شود.
  • بیوپسی سوزنی همزمان با یک روش تصویربرداری مانند اشعه ایکس صورت می گیرد.

بیوپسی کبد

سوزن از طریق پوست روی شکم به کبد وارد می شود و بافت کبد را هدف قرار می دهد.

بیوپسی کلیه

مشابه بیوپسی کبد، یک سوزن از طریق پوست در قسمت پشت، به کلیه وارد می شود.

بیوپسی پروستات

  • بیوپسی های متعدد در یک زمان از غده پروستات تهیه می شود.
  • برای رسیدن به پروستات، یک پروب به داخل روده وارد می شود.

روش های بیوپسی سوزنی شامل موارد زیر است:

بیوپسی سوزنی با کمک خلاء
  • در حین بیوپسی با کمک خلاء، با استفاده از دستگاه مکش نمونه های بیشتری از مایعات و سلول ها تهیه می شود.
  • بیوپسی با کمک خلاء می تواند تعداد دفعات استفاده از سوزن را برای جمع آوری نمونه کاهش دهد.
بیوپسی سوزنی با هدایت تصویر

در بیوپسی با هدایت تصویر یک عمل تصویربرداری مانند اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT)، تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) یا سونوگرافی با یک بیوپسی سوزنی بطور همزمان صورت می گیرد. بیوپسی با هدایت تصویر به پزشکتان اجازه می دهد تا به مناطقی مشکوک که از طریق پوست احساس نمی شود مانند ناهنجاری های مربوط به کبد، ریه یا پروستات، دسترسی داشته باشد. در این روش برای کاهش درد، بی حسی موضعی در محل بیوپسی استفاده می شود.

بیوپسی سوزن ریز

(FNA) اغلب برای گرفتن نمونه سلولی از اندام ها یا توده هایی که زیر پوست قرار دارند استفاده می شود.

برای بررسی کیست ها (تورم پر از مایع)، از یک سوزن ریز برای تخلیه مایعات استفاده می شود. در صورت نیاز به نمونه بزرگتر، به جای آن از بیوپسی هسته سوزنی (CNB) استفاده می شود. برای بیوپسی های هسته ای، پس از انجام بی حسی موضعی، یک سوزن توخالی از طریق پوست و در ناحیه مورد بررسی قرار می گیرد. در بسیاری موارد، از بیوپسی سوزنی برای تشخیص توده سینه استفاده می شود. سوزن داخل توده فرو می رود و نمونه ای از بافت برای آزمایش تهیه می شود. برای گرفتن بیوپسی اعضای بدن مانند کبد یا کلیه از یک سوزن ضخیم تر و توخالی استفاده می شود. در این مواقع بهتر است در حالی که سوزن داخل شکم شما وارد می شود، نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید.

 بیوپسی مغز استخوان

در صورت تشخیص ناهنجاری در خون شما و بررسی منشاء سرطان از مغز استخوان، پزشک می تواند بیوپسی مغز استخوان را توصیه کند. مغز استخوان بافت نرم و ژله ای مانند در مرکز توخالی استخوان های بزرگ بدن است که سلول های خونی در آن قسمت تولید می شوند. پزشک با تجزیه و تحلیل بیوپسی مغز استخوان می تواند علل اختلالات خونی را تشخیص دهد. برای گرفتن نمونه از مغز استخوان از یک سوزن ضخیم استفاده می شود. بیوپسی مغز استخوان که به منظور بررسی تعداد سلول های قرمز خون، گلبول های سفید و پلاکت ها (سلول های لخته کننده خون) صورت می گیرد، معمولاً برای تشخیص انواع بیماری های خونی هم سرطانی و هم غیر سرطانی از جمله سرطان های خون، مانند لوسمی، لنفوم و میلوما مولتیپل استفاده می شود.

نمونه بیوپسی مغز استخوان معمولاً از بالای استخوان لگن، دقیقاً زیر کمر تهیه می شود. معمولاً برای بی حس کردن ناحیه از بی حسی موضعی استفاده می شود. حتی ممکن است یک آرام بخش برای کاهش استرس و اضطراب برای شما تجویز شود.

بیوپسی آندوسکوپی

آندوسکوپی یک راهکار پزشکی است برای بررسی و مشاهده داخل بدن می باشد.

آندوسکوپی، بوسیله آندوسکوپ و یا لوله نازک و انعطاف پذیر با یک نور و دوربین در انتهای آن انجام می شود. ابزارهای برش کوچک می توانند به انتهای آندوسکوپ متصل شده تا آندوسکوپیست یا پزشکتان بتواند با استفاده از آن نمونه های بافتی را برش دهد. نوع بی حسی مورد استفاده به ناحیه مورد بررسی و محل ورود آندوسکوپ بستگی دارد. لوله های مورد استفاده در بیوپسی آندوسکوپی را می توان از طریق دهان، روده، مجاری ادراری یا برش کوچک در پوست شما وارد کرد. نمونه هایی از روش های بیوپسی آندوسکوپی شامل سیستوسکوپی برای جمع آوری بافت از داخل مثانه، برونکوسکوپی برای بدست آوردن بافت از داخل ریه و کولونوسکوپی برای جمع آوری بافت از داخل روده بزرگ می باشد.

بیوپسی حین عمل

بیوپسی | پزشکت

بیوپسی گاهی اوقات در طی یک عمل جراحی به دلایل مختلف انجام می شود.

در حین عمل جراحی یک نمونه بعنوان نمونه منجمد از بافت مورد نظر تهیه و بلافاصله بررسی می شود بیوپسی در حین عمل می تواند در تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت درمان به جراحان کمک کند. اگر عمل تحت بیهوشی انجام گیرد، مشروط بر رضایت قبلی شما، ممکن است یک قطعه از بافت در طول عمل جراحی به طور کامل برداشته شود. اگر سلول های مورد نظر را با سایر روش های بیوپسی قابل شناسایی نباشند یا سایر نتایج بیوپسی مفید نباشند، ممکن است بیوپسی جراحی توصیه شود.نمونه هایی از روش های بیوپسی جراحی شامل برداشتن توده پستان برای تشخیص سرطان پستان و جراحی برای برداشتن غده لنفاوی برای تشخیص لنفوم احتمالی است. برخی از روش های بیوپسی جراحی نیاز به بیهوشی عمومی و بستری شدن دارند.

نتایج بیوپسی

بیوپسی یا نمونه برداری بافتی | پزشکت

پس از نمونه برداری از بافت، نمونه تهیه شده زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد تا ماهیت نمونه و نوع بیماری مربوطه مشخص شود. نوع مواد و آزمایشاتی که هنگام بررسی بافت زیر میکروسکوپ استفاده می گردد به وضعیت پزشکی مورد بررسی بستگی دارد. با توجه به نوع، شکل و فعالیت سلول های بافتی، در بیشتر موارد آسیب شناس می تواند مشکل را تشخیص دهند. آسیب شناسان با بررسی دقیق سلول ها در نمونه بافتی تشخیص می دهند که آیا نمونه های تهیه شده طبیعی هستند یا غیر طبیعی اند. علاوه بر بررسی نمونه، در صورت لزوم احتمال دارد آزمایشات شیمیایی یا ژنتیکی روی بافت صورت گیرد. به عنوان مثال در فیبروز کیستیک می توان از آزمایش شیمیایی برای تشخیص بیماری استفاده کرد.

مدت زمان لازم برای به آماده شدن نتایج بیوپسی می تواند متفاوت باشد. در حین جراحی، یک آسیب شناس ممکن است نتایج بیوپسی را مشخص کند و طی چند دقیقه آن را به جراح گزارش دهد. نتیجه گیری نهایی و دقیق در مورد بیوپسی ها اغلب یک هفته یا بیشتر طول می کشد.

منابع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cancer/in-depth/biopsy/art-20043922

https://www.healthline.com/health/biopsy#followup

https://www.nhs.uk/conditions/biopsy/

 

[advisers limit=5 skill=”77″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید دخترم سه ساله هستش ک سه ماه قبل گلوش باد کرد بردیم سونوگرافی گفتن لنفاوای گردنش عفونت کرده انتی بیوتیک دادن بهش ولی خوب نشد دوباره بردیم دکتر بازم انتی بیوتیک دادن ولی بهتر نشد و سونوگرافی بردیم که گلوی سمت راست 14میلیمتر و سمت چپ گلوش 11میلیمتر لنفاوش بزرگ شده گفتن ببریم برای نمونه برداری ایا خطرناکه یا ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز