لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

حفظ  تقویت بینایی و سلامت چشم برای کیفیت کلی زندگی شما مهم است. برهمین اساس باید راهکارهایی را برای تقویت بینایی خود یادبگیریم و آنها را عملی کنیم. بینایی می تواند بر همه چیز از خواندن و انجام وظایف در محل کار گرفته تا توانایی شما در برقراری ارتباط موثر با دیگران تأثیر بگذارد. اگر مشکلات خاصی را در بینایی خود حس می کنید، راه هایی برای بهبود بینایی شما به طور طبیعی بدون لنز یا جراحی وجود دارد. در حالی که هیچ داروی طبیعی نمی تواند شرایطی مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم را به طور دائمی برطرف کند، عادات سالم مانند ورزش منظم و رژیم غذایی مغذی تر می تواند به سلامت چشم شما کمک کند.

سبک زندگی مناسب برای تقویت بینایی

مشکلات بینایی بسیار رایج هستند. حدود 12 میلیون نفر 40 سال به بالا در ایالات متحده نوعی اختلال بینایی را تجربه می کنند، در حالی که تقریبا 6.8 درصد از کودکان زیر 18 سال با یک بیماری تشخیص داده شده چشم زندگی می کنند. اتخاذ تغییرات در شیوه زندگی سالم می تواند راهی آسان برای رفع برخی از مشکلات بینایی باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش به سلامت قلب و عروق دست یافته اند. شانس کمتری برای ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا وابسته به سن، گلوکوم و رتینوپاتی دیابتی دارند.

رژیم غذایی مناسب برای تقویت بینایی

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟ | پزشکت

برای پیشگیری از بیماری های دژنراتیو و مواردی مانند گلوکوم، چشم شما به ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. به عنوان مثال، ویتامین های آنتی اکسیدان مانند ویتامین A، C، E و ماده معدنی روی می توانند از پیشرفت دژنراسیون ماکولا در ارتباط با افزایش سن پیشگیری کنند.

لوتئین و زآگزانتین مواد مغذی هستند که می توانید در سبزیجات برگ سبز و سایر مواد غذایی مانند تخم مرغ پیدا کنید. آنها برای کاهش خطر انحطاط ماکولا و آب مروارید مفید هستند. اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد بینایی و عملکرد شبکیه چشم بسیار مهم هستند. شما می توانید بسیاری از این مواد مغذی مهم را در غذاهای رایج پیدا کنید:

  • روی. روی را می توان در صدف و گوشت قرمز یافت.
  • ویتامین C. ویتامین C را می توان در کلم کلم بروکلی و پرتقال یافت.
  • ویتامین E در بادام، تخمه آفتابگردان و کره بادام زمینی یافت می شود.
  • اسیدهای چرب امگا 3 در گردو، ماهی های سردابی و بذر کتان موجود هستند.
  • برخی از غذاهای دارای ویتامین A شامل طالبی، هویج، انبه و سیب زمینی شیرین است.

ورزش منظم و تقویت بینایی

ورزش منظم برای سلامت کلی شما، به ویژه چشم شما بسیار مفید است. به عنوان مثال، در یک مطالعه، افرادی که به طور منظم ورزش می کردند. 25٪ کمتر در معرض ابتلا به گلوکوم بودند. یکی دیگر از دلایلی که ورزش برای سلامت چشم مهم است این است که شرایط سلامتی که می تواند ناشی از کمبود فعالیت بدنی و افزایش وزن باشد، می تواند پیامدهای قابل توجهی بر سلامت چشم شما داشته باشد. یک مثال، رتینوپاتی دیابتی است که می تواند منجر به نابینایی در افراد مبتلا به دیابت شود.

دیابت نوع 2 در افرادی که چاقی دارند شایع تر است. افرادی که مبتلا به دیابت هستند، باید سالی یک بار یا بیشتر به معاینه چشم مراجعه کنند. علاوه بر رتینوپاتی دیابتی، دیابت می تواند شما را دو تا پنج برابر بیشتر به آب مروارید مبتلا کند و خطر ابتلا به گلوکوم زاویه باز را دو برابر می کند. پیاده روی منظم، دوچرخه سواری یا انجام تمرینات سبک در خانه می تواند راه هایی برای فعالیت بیشتر و در نهایت محافظت از چشمان شما باشد.

مدیریت بیماری ها

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟ | پزشکت

برخی از بیماری های مزمن می توانند بر سلامت چشم شما تأثیر بگذارند. اگر شما در حال مدیریت یک بیماری مزمن هستید، باید از پزشک خود بپرسید که چگونه ممکن است بر کل بدن شما تأثیر بگذارد. علائم متداول که می توانند بر سلامت چشم تأثیر بگذارند، عبارتند از:

دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2: دیابت می تواند منجر به رتینوپاتی دیابتی شود که علت بالقوه کاهش بینایی یا کوری است. ورزش روزانه به عنوان بخشی از روال عادی شما و همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب می تواند به مدیریت بیماری و جلوگیری از مشکلات مربوط به بینایی کمک کند.

چشم پزشک

فشار خون بالا: خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. رتینوپاتی فشار خون بالا است که به عروق صدمه می زند. حتی می تواند منجر به تار بینایی و حتی کوری می شود. کنترل فشار خون می تواند به شما در جلوگیری از این بیماری های چشمی کمک کند.  

سایر بیماریهای مزمن که می توانند بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهند شامل کلسترول بالا، آسم، سرطان و افسردگی است. شرایط مزمن سلامتی در افراد سالمند که نوعی اختلال بینایی دارند شایع تر است.

در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بینایی خود، به ویژه در صورت داشتن یکی از بیماری های مزمن که با مشکلات چشمی مرتبط است، بسیار مهم است که با چشم پزشک و پزشک عمومی در تماس باشید.

مراجعه به چشم پزشک برای تقویت بینایی

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟ | پزشکت

اگر دید ناگهانی مبهم، دوبینی، کاهش بینایی، از دست دادن بینایی، درد چشم، ترشحات یا چرک در داخل یا اطراف چشم خود را حس کردید. باید فورا به دنبال درمان باشید. اگر بینایی شما به نظر می رسد به تدریج در حال تغییر است، برای معاینه چشم خود به چشم پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند تشخیص دهند که آیا این علامت یک بیماری زمینه ای جدی تر است یا خیر. در مواردی مانند موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • آیا درد چشم دارید؟
  • آیا علائم چشم صورتی دارید؟
  • آیا خواندن کلمات با فونت کوچک در یک کتاب دشوار است؟

مانند سایر جنبه های سلامت خود، مهم است که از چشم پزشک خود سوالی بپرسید و در مورد تغییراتی که ممکن است در بینایی خود حس کنید با او مشورت کنید. به طور کلی، بزرگسالانی که هیچ عامل خطری برای بیماری های چشمی ندارند، باید در سن 40 سالگی و دو تا چهار سال یک بار تا 54 سالگی معاینه چشم اولیه را انجام دهند. بزرگسالان 55 تا 64 ساله که فاکتورهای خطری برای چشم ندارند باید هر یک تا سه سال و سپس هر یک یا دو سال مورد معاینه چشم قرار گیرند.

استفاده از محافظ چشم

مهم این است که هر کاری می توانید انجام دهید تا از چشمان خود در برابر آسیب محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به چشم های ما آسیب زیادی برساند. آسیب خورشید می تواند به تشکیل آب مروارید منجر شود.

نه فقط در روزهای آفتابی بلکه هر زمان که بیرون هستید، باید عینک آفتابی بزنید. توصیه می شود که عینک آفتابی را پیدا کنید که 100٪ از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند، دارای لنزهای مقاوم در برابر خط و خش و عیبی باشد که در هنگام استفاده از آنها در بینایی شما اختلال ایجاد کند. آنها همچنین باید یک قاب بزرگ داشته باشند که بیشتر ناحیه اطراف چشم شما را پوشش دهد. پس از جراحی آب مروارید، استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم بسیار مهم است.

استراحت چشم و تقویت بینایی

هر از گاهی باید به چشم های خود استراحت دهید. استنوپیا یا خستگی چشم زمانی ایجاد می شود که چشم شما زخم، خسته یا دردناک است. به ویژه پس از نگاه طولانی مدت به صفحه کامپیوتر یا وقتی از ماهیچه هایی استفاده می کنید که حرکات چشم شما را به مدت طولانی کنترل می کنند. می توانید با استفاده از قانون 20-20-20 چشمان خود را استراحت دهید: هر 20 دقیقه، حداقل 20 ثانیه به جسمی در فاصله حداقل 20 فوت نگاه کنید.

همچنین می توانید با تغییر نور اتاق خود، به چشم های خود استراحت دهید. وقتی به صفحه خیره می شوید 25 اینچ فاصله داشته باشید.

ترک سیگار

سیگار کشیدن نه تنها یک عامل خطرناک برای سرطان ریه و سایر بیماری ها است. بلکه می تواند به بینایی شما نیز آسیب برساند. سیگار کشیدن می تواند چشم های شما را بخصوص خارش، قرمزی و سوزش ایجاد کند. همچنین احتمال ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. سیگار کشیدن می تواند منجر به تعدادی از بیماری های مختلف چشم شود. حتی آنها را بدتر کند و منجر به از دست دادن بینایی و کوری شود.

سیگار کشیدن با خطر بالای گلوکوم ارتباط دارد. افراد سیگاری و سیگاری های که ترک کرده اند نیز بیشتر در معرض دژنراسیون ماکولا وابسته به سن هستند. در حالی که سیگاری هایی که دیابت نیز دارند در معرض خطر بیشتری برای رتینوپاتی دیابتی هستند. در صورت بارداری، سیگار کشیدن نوزاد شما را پنج برابر بیشتر مبتلا به مننژیت باکتریایی ( یک عفونت جدی مغزی) می کند.

آیا تمرینات چشم برای تقویت بینایی اثربخش است؟

چگونه بینایی خود را تقویت کنیم؟ | پزشکت

تمرینات چشمی می تواند ناراحتی یا سوزش را کاهش دهد، اما بیماری های چشمی را نمی تواند درمان کند یا بینایی را اصلاح نمی کند. گاهی اوقات متخصص بینایی سنجی بینایی درمانی را برای توسعه یا تقویت مهارت های بینایی یا تغییر روش پردازش اطلاعات بصری توسط افراد توصیه می کند. این معمولاً شامل تمریناتی است که در طول مراجعه به مطب و در طول دو ماه در خانه انجام می شود.

بسته به شرایط شما، ممکن است به شما عینک آموزشی، منشور، اهداف فیلتر شده یا تخته های تعادل داده شود تا به شما در آزمایش و بهبود بینایی کمک کند.

انواع مختلف بینایی درمانی، عبارتند از:
  • بینایی درمانی. این تمرینات ممکن است از پیشرفت نزدیک بینی جلوگیری کند.
  • درمان بینایی رفتاری/ادراکی. تمرینات چشمی را می توان برای بهبود پردازش بینایی انجام داد.
  • درمان بینایی ارتوپتیک. این شامل مجموعه ای از تمرینات است که به طور هفتگی به مدت چند ماه انجام می شود. هدف این تمرینات بهبود عملکرد دو چشمی است و در مطب آموزش داده می شود و در خانه انجام می شود.

سخن آخر

بهبود بینایی چیزی است که می توانید از طریق عادات سبک زندگی، مانند تغذیه مناسب، ورزش منظم و استفاده از عینک مناسب چشم هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آن را کنترل کنید. مهم این است که با انجام معاینات منظم چشم، سلامت چشم خود را حفظ کنید. اگر بینایی شما ناگهان تغییر کرد یا بدتر شد. با چشم پزشک خود مشورت کرده و چشم خود را بررسی کنید. این می تواند به رفع هرگونه مشکل چشمی در مراحل اولیه کمک کند و همچنین به شما آرامش می دهد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز