لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو طی مطالعات و بررسی های زیادی به اثیات رسیده است. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که ما برای حفظ سلامتی خود، آنها را مصرف می کنیم. به طور معمول، آنها باکتری هایی هستند که می توانند به بهبود هضم یا اصطلاحاً “باکتری های خوب” دستگاه گوارش بدن کمک کنند. محصولات پروبیوتیک برای تأمین باکتری های سالم و کمک به جمع شدن دیواره روده موثر هستند. پروبیوتیک ها در غذاهای خاصی یافت می شوند. آنها همچنین در ترکیب با مکمل هایی به اشکال مختلف از جمله قرص و کپسول در دسترس می باشند.

در حالی که بسیاری از افراد برای بهبود سلامت عمومی گوارش خود از پروبیوتیک استفاده می کنند، ولی همچنین از آنها برای درمان برخی مشکلات روده ای مانند ورم معده و روده و بیماری به نام پوچیت استفاده شده است. اما آیا می توان از این پروبیوتیک برای درمان کولیت اولسراتیو نیز استفاده کرد؟

روده انسان بین 500 تا 2000 گونه باکتری دارد که برخی از آنها مفید هستند. تعادل این باکتری ها که به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می شوند، برای حفظ سلامت روده ضروری است و احتمال دارد برای سلامت بدن نیز مفید باشد. پروبیوتیک ها حاوی باکتری های زنده هستند که احتمال دارد به تعادل میکروبیوتای روده کمک کنند. آنها در بعضی از غذاها وجود دارند و به عنوان مکمل نیز موجود هستند. شواهدی در دست است که پروبیوتیک ها می تواند به طیف وسیعی از بیماری ها از جمله کولیت اولسراتیو و انواع دیگر بیماری التهابی روده (IBD) کمک کنند.

اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو چیست؟

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو | پزشکت

کولیت اولسراتیو یک بیماری مزمن دستگاه گوارش و شامل التهاب در روده است. علائم آن شامل درد شکم، نفخ، اسهال و خونریزی از راست روده است. این بیماری می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی فرد داشته باشد. دانشمندان معتقدند موارد زیر احتمال دارد در ایجاد کولیت اولسراتیو نقش داشته باشند:

  • پاسخ ایمنی روده
  • عملکرد پوشش روده
  • تعادل میکروبیوتای روده، باکتری های “مفید” و “مضر” در روده

از آنجا که به نظر می رسد کولیت اولسراتیو یک بیماری مخاطی است، متخصصان معتقدند که هدف قرار دادن مخاط روده، می تواند به مدیریت علائم کمک کند. روده شامل یک مجموع متنوع و پیچیده از باکتری های مفید و مضربه نام میکروبیوتای روده است. این باکتری ها به هضم غذا و به سلامت روده کمک می کنند. عدم تعادل در جمعیت این باکتری ها احتمال دارد در ایجاد کولیت اولسراتیو نقش داشته باشد و یک نظریه این است که افزایش تعداد باکتری های خوب می تواند به مدیریت علائم کمک کند.

دانشمندان همچنین معتقدند که احتمال دارد عوامل ژنتیکی در این امر نقش داشته باشند. یک دیدگاه این است که یک ویژگی خاص ژنتیکی به باکتری های “بد” اجازه می دهد تا پاسخ التهابی پایدار را در مخاط روده تحریک کنند. از لحاظ تئوری، تغییر باکتری ها می توانند باعث تهاجمی شدن فلور روده شوند و همچنین می تواند علائم کولیت اولسراتیو را کاهش دهد.

به همین دلایل، محققان بررسی کرده اند که آیا درمان های مربوط به پروبیوتیک ها می توانند به مدیریت کولیت اولسراتیو کمک کنند. همچنین، افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، گاهی اوقات پروبیوتیک ها را در رژیم غذایی خود جای می دهند تا علائم را تسکین دهند.

مطالعه بیشتر: مدیریت علائم کولیت اولسراتیو

آیا پروبیوتیک ها بر پیشگیری کولیت اولسراتیو تاثیر دارند؟

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو | پزشکت

در مورد اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو بررسی ها نشان داده که پروبیوتیک ها با افزودن به درمان منظم، مدت زمان شعله ور شدن را کوتاه نمی کنند.

با این حال، افرادی که در بررسی ها از پروبیوتیک استفاده می کردند علائم کمتری را در طول شعله ور شدن گزارش کردند و شدت این علائم هم کمتر بود.

چندین بررسی نشان داده است که پروبیوتیک ها احتمال دارد به اندازه داروهای سنتی کولیت اولسراتیو  موثر باشند. یک بررسی آلمانی در سال 2004 گروهی متشکل از 327 بیمار با سابقه کولیت اولسراتیو را دنبال کرد و به نیمی از آنها مزالازین و نیمی دیگر پروبیوتیک Escherichia coli Nissle 1917 داده شد. بعد از یک سال درمان، میانگین زمان بهبودی (زمان بدون شعله ور شدن) و کیفیت بهبودی برای هر دو گروه یکسان بود.

به گفته یک متخصص، پروبیوتیک ها می توانند اثرات زیر را داشته باشند:

  • آنها به عنوان یک مانع، روده را پوشانده و از تحریک سیستم ایمنی مخاطی باکتری های دیگر پیشگیری می کنند.
  • پروبیوتیک ها باعث افزایش تولید مخاط می شوند و قوام مخاط را تغییر می دهند. این منجر به لایه مخاطی ضخیم تری در روده می شود که می تواند از باکتری های مهاجم محافظت کند.
  • پروبیوتیک ها باعث می شوند سیستم ایمنی مخاطی در دستگاه روده ایمونوگلوبولین های محافظ و سایر مواد محافظتی تولید کند.
  • پروبیوتیک ها عملکرد سیستم ایمنی مخاطی را تغییر می دهند به طوری که بیشتر ضد التهاب است.

از طریق این مکانیسم ها، پروبیوتیک ها می توانند از تحریک و حفظ پاسخ التهابی در روده ها پیشگیری کنند.

با این حال، شواهد مشخص کمی وجود دارد که پروبیوتیک ها می توانند به تسکین علائم کولیت اولسراتیو کمک کنند و بررسی ها به نتایج متفاوتی رسیده اند.

پروبیوتیک ها چگونه به درمان کولیت اولسراتیو کمک می کنند؟

پروبیوتیک ها احتمال دارد به درمان کولیت اولسراتیو کمک کنند زیرا علت واقعی بیماری را از بین می برند. به نظر می رسد که کولیت اولسراتیو به دلیل مشکلات سیستم ایمنی روده ایجاد می شود. در این وضعیت سیستم ایمنی بدن  می تواند بدن را هدف قرار دهد و به آن حمله کند. در این حالت، بیماری خود ایمنی نامیده می شود. در مورد کولیت اولسراتیو ، تصور می شود که عدم تعادل باکتریها در روده بزرگ خطری است که سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند.

مطالعه بیشتر: عوارض پوستی در کولیت اولسراتیو

آیا پروبیوتیک ها می توانند کولیت اولسراتیو را بدتر کنند؟

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو | پزشکت

پروبیوتیک ها احتمال دارد با تامین باکتری های مفید، به تعادل باکتری ها در روده کمک کند و عواملی را که سیستم ایمنی بدن به آن پاسخ می دهد از بین ببرد. پروبیوتیک ها می تواند به افزایش زمان بین شعله ور شدن کمک کرده و علائم را کمتر کنند. همچنین، تهیه پروبیوتیک ها نسبت به داروهای معمول کولیت اولسراتیو هزینه کمتری دارد و شاید در دوره های طولانی مطمئن تر باشند.

پروبیوتیک ها همچنین می توانند در برابر سایر مشکلات روده مانند کولیت کلستریدیوم دیفیسیل و اسهال موثر باشد.

آنها فواید زیادی دارند، اما  استفاده از پروبیوتیک برای کولیت اولسراتیو، عوارض جانبی کمتری دارد. اما نکته اصلی این است که در بهبود سریع در هنگام شعله ور شدن کولیت اولسراتیو تاثیر زیادی ندارند.

بحث دیگر این است که افراد خاصی باید در مصرف آنها  احتیاط  کنند. پروبیوتیک ها حاوی باکتری های زنده هستند، بنابراین احتمال دارد خطر ابتلا به عفونت را در افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده (مانند کسانی که کورتیکواستروئیدهای طولانی مدت یا با دوزهای بالا مصرف می کنند) افزایش دهد.

پروبیوتیک ها احتمال دارد برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ایمن نباشد، زیرا می تواند خطر ابتلا را افزایش دهد.

سیستم ایمنی بدن شاید به دلیل موارد زیر ضعیف شود:

  • شیمی درمانی
  • برخی از انواع سرطان
  • یک مسئله بهداشتی مانند HIV
  • داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

همچنین، برخی از داروهای تجویز شده برای کولیت اولسراتیو می توانند این تأثیر را داشته باشند.

به نظر می رسد پروبیوتیک ها برای افراد سالم بی خطر هستند و احتمال دارد به کولیت اولسراتیو کمک کنند. با این حال، در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات ایمن یا موثر بودن هر نوع خاص برای این منظور وجود ندارد. هر کسی که علاقه مند به مصرف پروبیوتیک برای کولیت اولسراتیو است باید ابتدا با پزشک مشورت کند.

جوانب مثبت پروبیوتیک ها برای کولیت اولسراتیو
  • ارزان تر از سایر داروهای کولیت اولسراتیو
  • احتمال دارد علائم را در هنگام شعله ور شدن تسکین دهد.
  • هیچ عارضه جانبی جدی تا به امروز نشان داده نشده است.
  • احتمال دارد به پیشگیری از شعله ور شدن کولیت اولسراتیو کمک کند.
  • احتمال دارد در برابر سایر بیماری های روده مانند عفونت C.difficile موثر باشند.
  • احتمالاً برای استفاده طولانی مدت از سایر داروهای کولیت اولسراتیو مطمئن تر هستند.
موارد منفی پروبیوتیک ها برای کولیت اولسراتیو
  • از شعله ور شدن علائم پیشگیری نمی کنند.
  • در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید با احتیاط مصرف شوند.

از کجا می توانم پروبیوتیک تهیه کنم؟

پروبیوتیک ها و کولیت اولسراتیو | پزشکت

انواع بی شماری از محصولات پروبیوتیک در دسترس است و بسیاری از گونه های میکروارگانیسم ها احتمال دارد در آنها استفاده شود. دو نوع متداول باکتری مورد استفاده لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم است. می توانید پروبیوتیک ها را از طیف وسیعی از منابع تهیه کنید. آنها  در غذاهایی مانند ماست، کفیر (نوشیدنی تخمیر شده از شیر گاو) و حتی کلم ترش یافت می شوند. همچنین می توانید آنها را به صورت مکمل، به شکلهایی مانند کپسول، قرص، مایعات یا صمغ ها مصرف کنید. داروخانه محلی احتمالاً چندین گزینه در دسترس دارد.

اگر به فکر استفاده از پروبیوتیک ها هستید، باید به خاطر داشته باشید که بر خلاف داروهای تجویز شده، مکمل های پروبیوتیک توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید نشده اند.  قبل از خرید پروبیوتیک با کیفیت بالا، با پزشک خود مشورت کنید. تاکنون هیچ عارضه جانبی جدی با استفاده طولانی مدت از پروبیوتیک ها برای کولیت اولسراتیو نشان داده نشده است. در یک بررسی، میزان عوارض جانبی در مصرف کنندگان پروبیوتیک تقریباً همان میزانی بود که از مزالازین استفاده می کردند.

برخی از غذاها حاوی پروبیوتیک هستند. احتمال دارد به طور طبیعی وجود داشته باشند یا توسط سازنده اضافه شوند. این محصولات شامل برخی از انواع:

  • پنیر
  • تمبه
  • میسو
  • ماست
  • بستنی
  • اب دوغ
  • آب میوه
  • کلم ترش
  • پودر شیر
  • محصولات مبتنی بر سویا، از جمله میله های تغذیه ای

این غذاها باید به صورت خام مصرف شوند تا خواص درمانی بیشتری داشته باشند.

سخن آخر

برخی از دانشمندان معتقدند اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو وجود دارد، اما محققان هنوز موفق به شناسایی یک درمان مبتنی بر پروبیوتیک نشده اند.

شواهد استفاده از مکمل ها یا خوردن غذاهایی که حاوی پروبیوتیک هستند محدود است. برخی در مورد اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو معتقدند که پروبیوتیک ها می توانند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهند و اثرات منفی بر روی افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو داشته باشند.

قبل از استفاده از مکمل های پروبیوتیک یا افزودن غذاهای غنی از پروبیوتیک به رژیم، با پزشک مشورت کنید. پزشک برای راهنمایی دقیق در مورد نوع و دوز آنها و اثر پروبیوتیک ها بر کولیت اولسراتیو به شما کمک می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز