لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیباییسلامت زنان

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی عملی است که در آن اندازه و یا شکل لابیا، لب های ولو، به دلایل زیبایی یا برای کاهش ناراحتی جسمی، با جراحی اصلاح می شود. در واقع لابیاپلاستی نوعی جراحی جوان سازی واژن است. این جراحی معمولاً انتخابی بوده و به طور معمول برای اهداف پزشکی انجام نمی شود.

لابیاپلاستی همچنین ممکن است بخشی از جراحی تأیید جنسیت باشد. این جراحی در برخی موارد برای همسو سازی جنسیت فرد با هویت جنسیتی وی انجام می شود.

لابیا ماژورا چین های پوستی بیرون ولو است که پس از بلوغ به طور طبیعی با مو پوشانده می شود. لبهای مینورا مستقیماً در داخل لبهای بزرگ قرار داشته و چینهای پوستی کوچکتر و بدون مو هستند. هر دو را می توان با یک معاینه پزشکی غیر تهاجمی قابل مشاهده کرد.

لابیاپلاستی با روش های زیر باعث کاهش یا افزایش اندازه هر قسمت از این چین ها می شود:
  • بریدن بخشی از لب ها
  • بازسازی بخشی از لب ها
  • تزریق ماده ای به لابیا برای پر کردن موقتی آن

در این جراحی ممکن است بافت اضافه با استفاده از لیزر برش داده شود.

اگر جراحی لابیا پلاستی به عنوان بخشی از روند تأیید جنسیت باشد، لابیا از بافت تناسلی موجود ایجاد می شود. جراحی های دیگر و همچنین درمان های هورمونی معمولا قبل و بعد از عمل جراحی لابیاپلاستی ضرورت دارند.

لابیاپلاستی توسط یک جراح پلاستیک انجام می شود. این عمل با بی حسی موضعی و به صورت سرپایی قابل انجام می باشد.

اگر لابیاپلاستی به عنوان بخشی از یک عمل گسترده تر مانند واژینوپلاستی (ایجاد واژن) و یا ارکیکتومی (برداشتن بیضه ها) انجام شود به بی حسی عمومی نیاز دارد.

موارد منع جراحی زیبایی واژن

اگر به عفونت واژن یا عفونت مثانه مبتلا هستید، باید پس از درمان عفونت جراحی را انجام دهید.

برخی از عوامل ممکن است باعث اختلال در روند بهبودی شود. یا مزایای احتمالی این جراحی را کاهش دهد. بنابراین اگر آمادگی پذیرش این شرایط را ندارید، این جراحی برای شما توصیه نمی شود.

به عنوان مثال برای عمل لابیاپلاستی باید آمادگی های زیر را داشته باشید:

سلامت بانوان
  • تقریباً چهار تا شش هفته پس از جراحی از ورزش شدید و فعالیت جنسی خودداری کنید.
  • اگر بعد از لابیاپلاستی باردار شده و زایمان واژینال داشته باشید، ممکن است لابیا تغییر شکل داده و نتایج جراحی را تغییر دهد.
  • لابیاپلاستی در بیماران کمتر از 18 سال نقض قانون است، مگر در مواردی که پزشک معتقد باشد جراحی برای سلامتی بیمار ضروری است.

عوارض جراحی زیبایی واژن

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی | پزشکت

لابیاپلاستی به طور معمول با جراحی و بیهوشی همراه است. این عمل جراحی می تواند منجر به عوارض زیر در دوران پس از عمل شود:

  • تورم
  • عفونت
  • جای زخم
  • درد مداوم
  • خون ریزی
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • درد هنگام دفع ادرار یا دفع مدفوع

عوارض را می توان با درمان پزشکی یا جراحی کنترل کرد. اما در برخی موارد این عوارض می توانند باعث ایجاد مشکلات بلند مدت شوند.

کاربرد جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی

لابیاپلاستی معمولاً نوعی جراحی زیبایی دستگاه تناسلی محسوب می شود. این جراحی به درخواست بیمار انجام شده و درمان پزشکی محسوب نمی شود.

دلایلی که افراد به دنبال لابیاپلاستی هستند بسیار شخصی است. این دلایل عبارتند از:

  • قرینه سازی لابیا: زنانی که می خواهند قسمتهای ناصاف لب های ولو را تغییر شکل دهند، ممکن است این جراحی را در نظر بگیرند. با این حال، متخصصان عدم تقارن لب های ولو را طبیعی می دانند و لابیاپلاستی را برای قرینه سازی لابیا توصیه نمی کنند.
  • برجستگی:  لب های کوچک ممکن است بزرگتر از لب بزرگ باشند یا به دلیل دیگری از لب های بزرگتر بیرون زده باشند. در برخی موارد علت این بزرگ شدن آتروفی یا (نازک شدن) لب های بزرگ است که می تواند به دلیل یائسگی، تغییرات هورمونی و یا هیپرتروفی لبهای کوچک رخ دهد.
  • نگرانی در مورد ظاهر لب ها: برای برخی از خانمها مهم است که لب ها در زیر لباس مانند لباس شنا، شلوار تنگ و یا هنگام برهنگی چگونه به نظر می رسند. نگرانی در مورد ظاهر لب ها به دلیل تغییرات جسمی مانند زایمان ممکن است در هر زمان از زندگی فرد ایجاد شود.
  • درد و ناراحتی: لب های کوچک از بافت نازکی تشکیل شده است که معمولاً توسط لب های بزرگ محافظت می شود. برخی از خانم ها به علت بزرگتر بودن لب های کوچک نسبت به لب های بزرگ، در حین رابطه جنسی یا فعالیت ورزشی دچار درد، تحریک یا خونریزی می شوند.

مشاوره برای عمل لابیاپلاستی

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی | پزشکت

لابیاپلاستی مانند بسیاری از انواع دیگر جراحی ها دارای پیچیدگی و ظرافت زیادی است. زنانی که قصد انجام عمل لابیاپلاستی را دارند باید در این عمل و عوارض بالقوه آن اطلاعات کافی داشته باشند. بنابراین پزشک ممکن است علاوه بر خطرات جسمی لابیاپلاستی در مورد عواقب روانشناختی این عمل نیز با شما صحبت کند. همچنین گاهی لازم است که پیش از عمل به یک مشاور مراجعه کنید.

مشاور علت علاقه شما به انجام عمل را بررسی می کند. همچنین آزمایش های غربالگری برای افسردگی و اضطراب نیز ممکن است برای شما تجویز شود. خانم هایی که دچار مشکلات روان شناختی هستند قبل از اقدام به جراحی به روانپزشک ارجاع داده می شوند. مشاوره قبل از جراحی ممکن است برای بسیاری از خانم ها ناراحت کننده باشد. اما هدف این است که خانم ها با اطلاع از مزایا و خطرات احتمالی این عمل جراحی را انجام دهند.

برنامه ریزی برای جراحی زیبایی واژن

پیش از عمل پزشک شما را معاینه کرده و یک معاینه استاندارد لگن برای شما تجویز می کند. بر اساس نتایج آزمایش، عفونت هایی که قبل از جراحی نیاز به درمان دارند، شناسایی می شوند. پزشک محل برش، انتظاراتی که باید از نظر اندازه و شکل لابیا داشته باشید و نوع اسکار بعد از جراحی را برای شما توضیح می دهد.

محل جراحی: عمل جراحی در یک اتاق عمل در داخل یک بیمارستان یا یک مرکز جراحی کوچک به صورت سرپایی انجام می شود.

لباس برای عمل: در هنگام عمل می توانید یک لباس راحتی بپوشید. بعد از جراحی باید از پد جاذب استفاده کنید. لباس زیر شما بعد از عمل باید کاملا گشاد باشد اما در عین حال بتواند پد شما را نگه دارد.

غذا و نوشیدنی: اگر بیهوشی موضعی دارید، نیازی نیست که قبل از عمل جراحی در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. اما اگر عمل شما نیاز به بی هوشی عمومی دارد، باید از شب قبل مصرف غذا و نوشیدنی را متوقف کنید.

داروها: پزشک در برخی موارد برای تنظیم هورمون ها در هفته های قبل از عمل داروهایی را برای شما تجویز می کند. همچنین پزشک ممکن است دوز رقیق کننده های خون که در روزهای قبل از لابیاپلاستی مصرف می کردید را متوقف کرده یا کاهش دهد.

موارد احتیاطی: بهتر است فردی را به عنوان همراه با خود ببرید تا بتواند پس از جراحی شما را به خانه برساند. اگر بیهوشی عمومی داشته باشید داشتن همراه ضروری است. اما به طور کلی به دلیل درد ناشی ازعمل لابیاپلاستی حتی در صورت بی هوشی موضعی بهتر است یک همراه داشته باشید. پزشک قبل از عمل درجه حرارت، نبض، فشار خون و میزان تنفس شما را چک می کند. ممکن است کاتتر ادراری پیش از عمل و یا هنگام رفتن به اتاق عمل در مجرای ادرار قرار داده شود.

تغییرات سبک زندگی قبل از عمل

پزشک به شما اطلاع می دهد که قبل از عمل جراحی ناحیه عانه خود را اصلاح کنید. در برخی مواقع این کار ضروری نیست زیرا ممکن است موها درست قبل از جراحی در اتاق عمل تراشیده شوند. برای اصلاح ناحیه عانه از مواد شیمیایی یا موم استفاده نکنید. زیرا باعث می شود پوست شما شکننده و مستعد خونریزی شود.

نحوه جراحی زیبایی واژن

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی | پزشکت

ابتدا یک پارچه روی بدن شما قرار گرفته و ناحیه ولو در معرض دید پزشک قرار می گیرد. ناحیه جراحی و اطراف آن با محلول ضدعفونی کننده تمیز می شود. پزشک در صورت نیاز، موهای ناحیه شرمگاه شما را می تراشد. در مرحله بعد بی هوشی انجام می شود.

  • در زمان بی هوشی عمومی یا موضعی، ممکن است داروی آرام بخش به شما تزریق شود. داروهای آرام بخش در شما احساس خواب آلودگی ایجاد کرده و درد را کاهش می دهند.
  • اگر تحت بیهوشی عمومی قرار دارید، یک داروی بیهوشی برای خواباندن به شما تزریق می شود. همچنین یک لوله تنفسی نیز برای کمک به تنفس مکانیکی در حین جراحی در گلو قرار می گیرد.
مراحل جراحی زیبایی واژن به ترتیب زیر انجام می شود:
  • جراح با یافتن ناحیه ای از لب ها که قرار است تغییر شکل دهد، کار خود را شروع می کند.
  • پزشک یک تکه کوچک از یک لب یا دو طرف لبهای کوچک را برش می دهد. این کار به منظور قرینه سازی لب ها انجام می شود.
  • پزشک در صورت نیاز با تزریق هیالورونیک اسید لب های بزرگ را از حالت چروکیدگی خارج می کند. در برخی موارد پزشک چربی شکم یا ران را با سوزن برداشته و آن را به لب های بزگ تزریق می کند.
  • در صورت تغییر جنسیت، پزشک از بافت های آلت تناسلی مردانه برداشته و از آنها برای ایجاد لب های کوچک و بزرگ استفاده می کند.  

برش لب ها ممکن است با چاقوی جراحی و یا اشعه لیزر انجام شود. خونریزی در تمام مدت جراحی کنترل خواهد شد. جراح همه برش ها را با بخیه قابل جذب می دوزد. در پایان، زخم شما با پانسمان جراحی پوشانده می شود. اثرات داروی بیهوشی به مرور از بین می رود. اگر بیهوشی عمومی داشته باشید، تیم بیهوشی لوله تنفسی شما را برداشته و مطمئن می شوند که تنفس راحت دارید.

اقدامات بعد از عمل جراحی زیبایی واژن

پزشک داروی مسکن برای شما تجویز می کند. کاتتر ادراری شما برداشته می شود. تیم پزشکی در صورت نیاز در راه رفتن و استفاده از توالت یا تخت به شما کمک می کنند. پزشک خونریزی را بررسی کرده و به شما توضیح می دهد که پس از رفتن به خانه وجود چه مقدار خونریزی طبیعی است. قبل از ترخیص، دستورالعمل هایی در مورد مراقبت از زخم، استحمام، کنترل درد، محدودیت های فعالیت و ویزیت های بعدی به شما داده می شود.

روند بهبودی جراحی زیبایی واژن

جراحی زیبایی واژن یا لابیاپلاستی | پزشکت

بهبودی کامل پس از جراحی لابیاپلاستی تقریباً شش هفته طول می کشد. در این مدت، لازم است که دو یا چند بار برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید. به احتمال زیاد پزشک از بخیه های قابل جذب استفاده می کند که نیازی به برداشتن آنها نخواهد بود.

در این مدت برای کنترل درد می توانید از داروهای مسکن بدون نسخه مانند تایلنول استفاده کنید. همچنین پزشک ممکن است یک داروی ضد التهاب خوراکی و یا آنتی بیوتیک های موضعی برای پیشگیری از عفونت در زخم تجویز کند. اگر شدت درد با مصرف داروهای ضد درد به اندازه کافی کنترل نمی شود، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

زخم خود را با آب ولرم بشویید. از شستن زخم با صابون یا سایر محصولات شوینده به خصوص در هفته اول بعد از جراحی خودداری کنید. پس از دفع ادرار یا دفع مدفوع، موضع را با یک دستمال به آرامی پاک کرده و از مالیدن ناحیه جراحی خودداری کنید. پس از عمل ممکن است مقداری خونریزی داشته باشید. برای جذب آن می توانید از نوار بهداشتی استفاده کنید.

پزشک ممکن است یک رژیم غذایی یا دارویی را برای پیشگیری از یبوست به شما توصیه کند. ابتلا به یبوست باعث افزایش درد می شود و ممکن است در اثر فشار در هنگام دفع مزاج بخیه های شما کشیده یا پاره شوند.

وجود مقداری تورم کاملا طبیعی است. برای کاهش تورم می توانید از کیسه های یخ استفاده کنید. مراقب باشید که بسته های یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید. تورم باید پس از حدود یک هفته کاهش یابد. در آن زمان می توانید مصرف داروی مسکن را متوقف کنید.

عوارض هشدار دهنده بعد از عمل لابیاپلاستی عبارتند از:
  • تب
  • باز شدن زخم
  • درد بیش از حد
  • لخته های خون
  • ترشحات چرکی
  • افزایش خونریزی

در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.

فعالیت بدنی

در روزهای اول فعالیت خود را فقط به گشت و گذار در خانه محدود کنید. فشار بیش از حد به خود می تواند باعث پاره شدن بخیه ها شود.

در دوران نقاهت نباید ورزش کنید. دویدن، دوچرخه سواری، شنا و همچنین آمیزش جنسی در این دوران ممنوع است. اگر شغل شما نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارد، بهتر است از محل کار خود مرخصی بگیرید.

مراقبت بلند مدت

اگر بعد از جراحی دچار خشکی واژن یا حساسیت به لمس شدید، به شما توصیه می شود که از روان کننده های واژن برای پیشگیری از سایش در هنگام آمیزش جنسی استفاده کنید.

برخی از خانم ها ممکن است پس از لابیاپلاستی به دلیل قرار گرفتن لابیا در معرض اسید ادرار دچار سوزش ادرار شوند.  این امر معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد. با این حال، باید سوزش ادرار را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا می تواند نشانه عفونت ادراری باشد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/labiaplasty-2709962

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز