لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

یبوست بعد از عمل جراحی

یبوست بعد از عمل جراحی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

یبوست بعد از عمل جراحی، ناشی از استرسی است که بدن در طی یک عمل جراحی تحمل می کند. این وضعیت می تواند منجر به ناتوانی در دفع مدفوع به دلیل خشک یا سفت شدن آن شود. توجه به یبوست بعد از عمل جراحی می تواند موثرباشد. هیچ قانون سخت و سریعی برای تکرار دفع مدفوع وجود ندارد.

پس از یک تجربه استرس زا مانند جراحی، هیچ وقت نباید از یبوست چشم پوشی کرد. اما اگر به یبوست مبتلا شدید، نگران نباشید. با مشورت از پزشک و احتمالاً مصرف مقداری دارو می توانید با این وضعیت مقابله کنید.

جراحی می تواند استرس زا باشد و آسیب زیادی به بدن وارد کند. یبوست یکی از عوارض جانبی رایج جراحی است که مردم اغلب انتظار ندارند. یبوست بعد از عمل جراحی ممکن است دوره بهبودی را طولانی تر کند، اما روش هایی برای مدیریت آن وجود دارد.

اگر به طور معمول دو یا سه بار اجابت مزاج در روز دارید عادی است، ولی سه بار در هفته نشان دهنده یبوست است. از طرف دیگر، برای برخی از افراد سه بار اجابت مزاج در هفته “طبیعی” است. بعلاوه، دفع مدفوع یا روده “طبیعی” نرم و دردناک نیستند.

متأسفانه، با افزایش مدت زمان دفع، مدفوع سخت و سفت می شود. به این دلیل که آب بیشتری به جریان خون جذب می شود و باعث خشک شدن مدفوع در روده بزرگ خواهد شد.

علت های یبوست بعد از عمل جراحی

یبوست بعد از عمل جراحی | پزشکت

بیماران بعد از جراحی به دلایل مختلف مستعد یبوست هستند، علت اصلی آن داروهای تجویز شده برای تسکین درد است. برخی ازشایع ترین علت های یبوست بعد از عمل جراحی، عبارتند از:

داروی ضد درد

اوپیوئیدها نوعی قوی از داروهای ضد درد هستند و اغلب پس از جراحی برای کنترل درد تجویز می شوند. متأسفانه، همه مواد افیونی یک عارضه جانبی شناخته شده در ایجاد یبوست دارند.

یکی از علت های که مواد افیونی باعث یبوست می شوند این است که حرکت غذا را از طریق دستگاه روده کاهش می دهند، این امر باعث می شود بدن زمان بیشتری برای حذف آب داشته باشد. این می تواند باعث خشک شدن مدفوع معمولی شود.

همچنین اعتقاد بر این است که مواد افیونی احتمال دارد مقدار آب جذب شده از دستگاه گوارش را افزایش دهند. سرانجام، اوپیوئیدها می توانند میل به دفع مدفوع را کاهش دهند.

غذا و نوشیدنی بعد از جراحی

به عنوان بخشی ازمراقبت قبل از جراحی وایجاد آمادگی بدن برای جراحی، احتمال دارد به شما دستور داده شود که چند ساعت قبل از جراحی غذا نخورید و ناشتا بمانید. شاید بعد از جراحی گفته شود که مقدار کمی آب بنوشید و شاید یکی دو روز اصلاً غذا نخورید.

ترکیبی از مایعات بسیار کم و عدم مصرف غذا می تواند بر خلاف روال طبیعی بدن باشد.

مایعات کم در بدن به معنای مایع کمتری در مدفوع و در نتیجه دفع مدفوع ای سخت و خشک است. با نخوردن هیچ غذایی، مکانیسم گوارشی در تجزیه غذا نیز به خوبی کار نمی کند.

رژیم غذایی، همراه با میزان مصرف بیمار، احتمال دارد بعد از جراحی تغییر کرده باشد. حتی غذایی که در بیمارستان ارائه می شود می تواند تغییر قابل توجهی در رژیم غذایی طبیعی ایجاد کند و باعث یبوست شود.

عدم فعالیت

بی تحرکی یکی از عوامل تحریک مدفوع است. بنابراین بعد از جراحی به طور ناگهانی بیشتر وقت خود را در استراحت و در رختخواب می گذرانید و این در واقع به ایجاد یبوست کمک می کند.

بیهوشی

مردم فکر می کنند بیهوشی چیزی است که باعث خوابیدن ما می شود. در واقع بیهوشی عضلات را نیز فلج می کند اما باعث می شود غذا در طول دستگاه روده منتقل نشود. به عبارت دیگر، تا زمانی که روده ها “فعال نشوند”، هیچ مدفوعی از سیستم گوارشی حرکت نمی کند.

علائم یبوست بعد از عمل جراحی، عبارتند از:

  • داشتن مدفوع سفت
  • نفخ یا افزایش گاز
  • داشتن درد شکم یا رکتوم
  • نیاز به فشار در حین اجابت مزاج
  • احساس تخلیه ناقص پس از اجابت مزاج
  • داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
  • تجربه یک کاهش ناگهانی در اجابت مزاج

اگر این موارد را پس از جراحی تجربه کردید، از پزشک خود در مورد نحوه کنترل یبوست راهنمایی بخواهید.

عوارض یبوست بعد از عمل جراحی

یبوست بعد از عمل جراحی | پزشکت

فراتر از احساس راحتی بیشتر، دلایل مهم دیگری نیز برای رفع یبوست پس از جراحی وجود دارد.

یبوست می تواند به حالت پیشرفته تبدیل شود، این زمانی است كه مدفوع آنقدر سفت و خشك می شود كه دیگر نمی توانید دفع مدفوع داشته باشید. مدفوع سفت شده باید توسط تخلیه دیجیتال (در جایی که پزشک یا پرستار از انگشتان آنها برای کمک به خارج شدن مدفوع سفت شده) یا جراحی در موارد پیشرفته برداشته شود .

یبوست در موارد شدید و طولانی مدت می تواند باعث آسیب زیاد شود که باید بخشهایی از روده تحت جراحی قرار بگیرند، و اغلب بدان معنی است که بیمار به کولوستومی نیاز دارد.

یبوست و عدم تحرک، همراه با فشارهایی که بیماران برای اجبار به اجابت مزاج دارند، همچنین می تواند باعث ریتم غیرطبیعی قلب، افتادگی رکتوم، بواسیر و تنگی نفس شود.

در بیماران بعد از جراحی، این فشار می تواند باعث تاثیر در برش های داخلی و خارجی شود و در موارد شدید باعث باز شدن برش ها می گردد. علاوه بر این، بیمارانی که تحت جراحی قلب باز قرار گرفته اند ممکن است در معرض خطر خاصی از تغییرات ریتم قلب در هنگام فشار برای انجام دفع مدفوع قرار گیرند.

پیشگیری از یبوست بعد از عمل جراحی

یبوست بعد از عمل جراحی | پزشکت

بدیهی است که پیشگیری از یبوست پس از جراحی، بهترین گزینه به جای درمان آن بهتر است. در اینجا چند نکته برای بهینه سازی سلامت روده آورده شده است، بنابراین می توانید با استفاده از این راهکارها تا حدودی از بروز یبوست بعد از عمل جراحی پیشگیری کنید.

 داروها برای پیشگیری از یبوست

جراح احتمال دارد یک نرم کننده مدفوع برای بیمار تجویز کند تا همراه با داروی ضد درد، از یبوست پیشگیری شود. در این صورت، حتی اگر قبلاً یبوست را تجربه نکرده اید باز هم به توصیه های جراح خود عمل کنید. پیشگیری از یبوست بسیار آسان تر و راحت تر از مقابله با آن است.

راهکار دیگر، استفاده از دارو های بدون نسخه، و بدون مشورت با پزشک است. تعداد زیادی از داروهای بدون نسخه برای یبوست وجود دارد و برخی از آنها احتمال دارد برای شما مناسب نباشد. به عنوان مثال، یک محرک روده می تواند برای بدن بسیار تحریک کننده باشد و منجر به بروز برخی عوارض شود.

مصرف مایعات بیشتر

افزایش مصرف مایعات، پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار و تمرکز روی نوشیدنی هایی مانند آب و آب میوه می تواند در حفظ رطوبت بدن کمک کرده و خطر یبوست را کاهش دهد. مایعات همچنین به بدن کمک می کنند تا پس از بروز یبوست سریعتر بهبود یابد.

به یاد داشته باشید که داروی ضد درد خود را با آب زیاد بخورید. و در طول روز به نوشیدن آب ادامه دهید. میزان توصیه شده مصرف روزانه آب معمولاً حدود 64 اونس است که احتمال دارد هنگام مصرف مواد افیونی کافی نباشد.

مصرف فیبر

نوع رژیم غذایی مناسب می تواند خطر یبوست را کاهش دهد. با خوردن میوه و سبزیجات، ترجیحاً تا حد امکان نزدیک به حالت طبیعی، میزان دریافت فیبر خود را افزایش دهید. یک پرتقال کامل بهتر از آب پرتقال گرفته شده، تأمین فیبر برای رژیم انجام می دهد.

همچنین می توانید فیبر را با مکمل های فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید، اما به یاد داشته باشید که در صورت مصرف آب کم، افزودن فیبر مکمل می تواند یبوست را افزایش دهد.

علاوه بر این، از مصرف غذاهایی که باعث یبوست می شوند خودداری کنید. برای بسیاری از افراد، مصرف پنیر می تواند به یبوست منجر شود، همچنین یک رژیم غذایی پر از گوشت با حداقل میوه و سبزیجات می تواند یبوست را افزایش دهد.

 وعده های غذایی و میان وعده های منظم

بدن به گونه ای طراحی شده است که به محض دریافت غذا میل به دفع مدفوع پیدا می کند. بر همین اساس اکثر افراد بعد از خوردن صبحانه، میل به اجابت مزاج دارند . به همین دلیل، وعده های غذایی کوچک و مکرر می توانند حرکات منظم روده را تشویق کنند.

از مصرف غذاهایی که احتمال دارد خطر یبوست را افزایش دهند خودداری کنید. این شامل:

  • محصولات لبنی
  • نان یا برنج سفید
  • غذاهای فراوری شده
 فعالیت بدنی

بررسی ها نشان داده شده است که فعالیت بدنی، مانند پیاده روی، خطر یبوست را کاهش می دهد. البته حتماً دستورالعمل های جراح خود را در مورد محدودیت های ورزش دنبال کنید.

درمان یبوست بعد از عمل جراحی

اگر به یبوست مبتلا شده اید، توصیه های پیشگیری از یبوست هنوز می تواند برای شما موثر باشد. افزایش مصرف آب و همچنین تغییرات در رژیم غذایی برای افزودن فیبر به وعده های غذایی ضروری است. علاوه بر این، بسیاری از درمان های بدون نسخه و نسخه ای برای یبوست وجود دارد. اما اگر اخیراً جراحی انجام داده اید، باید قبل از استفاده از آنها با پزشک خود مشورت کنید.

عوامل تسکین دهنده یبوست از نظر میزان، آرام یا تهاجمی بودن آنها، یبوست را تغییر می دهند و می توانند باعث ناراحتی قابل توجه شکم شوند. مصرف بیش از حد دارو یا درمان های تحریک کننده می تواند باعث گرفتگی، درد و اسهال شود.

تماس با پزشک در یبوست بعد از عمل جراحی  

یبوست بعد از عمل جراحی | پزشکت

یبوست بدون درمان گاهی اوقات می تواند عوارض دردناکی جدی ایجاد کند. اینها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بواسیر
  • شکاف مقعدی
  • عدم تخلیه مدفوع
  • افتادگی راست روده

یبوست معمولاً به درمان پاسخ می دهد یا به موقع از بین می رود. اگر ادامه پیدا کرد، باید با پزشک تماس بگیرید.

اگر موارد زیر را تجربه کردید به دنبال کمک پزشکی باشید:

  • درد مقعدی
  • خونریزی از رکتوم
  • درد شکم همراه با حالت تهوع و استفراغ
  • درد شکمی که ارتباط مستقیمی با برش جراحی

 بهبودی پس از زایمان یبوست بعد از عمل جراحی

مدت زمان لازم برای بهبودی از یبوست می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد، از جمله:

  • سطح فعالیت
  • سلامتی کلی بدن
  • رژیم غذایی که معمولاً دنبال می کنید.
  • زمانی را که تحت بیهوشی یا استفاده از مسکن گذرانده اید.

نرم کننده های مدفوع و ملین های فیبر معمولاً ظرف چند روزیبوست را تسکین می دهند. اگر اینها موثر نبود، در مورد گزینه های دیگر با پزشک خود مشورت کنید. اگر پزشک داروهای ملین و شیاف تحریک کننده را تجویز کرده است، اما این داروها در طی 24 ساعت موثر نیستند، از مشاوره کمک بیشتر بخواهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز