لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی مستلزم استفاده از مکانیسم دفاعی ایمنی بدن با تغییرات رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی سالم است. حذف عوامل محرک غذا، سموم محیطی و گنجاندن محصولات طبیعی و مفید به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می کند. به غیر از این، نور طبیعی کافی خورشید، ورزش منظم، استراحت کافی جسمی و روانی، استرس کمتر بر دستگاه گوارش، تکنیک های آرامش مانند یوگا و مدیتیشن ممکن است در درمان اختلالات خود ایمنی به صورت جامع مفید باشند.

برخی از درمان های خانگی رایج که ممکن است در درمان چندین بیماری خود ایمنی مفید باشد به شرح زیر می باشد:

تغییر شیوه زندگی می تواند به شما در مدیریت یک بیماری خود ایمنی کمک کند. اصلاح شیوه زندگی می تواند تاثیر مهمی بر بهبود روابط شما داشته باشد. هدف از ایجاد این تغییرات کاهش التهاب در بدن و کنترل سایر علائم است. به خاطر داشته باشید که ایجاد و پایبندی به تغییرات سبک زندگی می تواند زمان و تلاش زیادی را ببرد. پزشک شما می تواند توصیه هایی را ارائه دهد، اما شما باید مایل باشید که نحوه زندگی خود را تغییر دهید. از دوستان و خانواده خود بخواهید که به شما کمک کنند. همچنین، از تلاش برای ایجاد همه تغییرات توصیه شده که ممکن است بطور همزمان بشنوید، اجتناب کنید. تغییرات شیوه زندگی سالم زمانی موفق تر می شوند که با گذشت زمان ایجاد شوند.

رژیم غذایی و درمان بیماری خودایمنی

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی | پزشکت

“ما همان چیزی هستیم که مصرف می کنیم” این حقیقت ابدی زندگی است. بنابراین بهتر اسا با ارائه یک رژیم غذایی طبیعی و مناسب، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. غذای بدون فرآوری، بدون و غذای مفید عاری از مواد نگهدارنده و افزودنی، تغذیه بسیار مورد نیاز را برای سیستم های مختلف بدن از جمله سیستم ایمنی بدن تأمین می کند.

از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل که شامل سبزیجات، میوه ها و غلات کامل است پیروی کنید. سعی کنید چربی ترانس، چربی اشباع شده، قند و نمک را محدود کنید. بر خوردن پروتئین بدون چربی و چربی های سالم تمرکز کنید. هدف این است که از غذاهای فرآوری شده با قند و نمک اضافی که ارزش غذایی ندارند پرهیز کنید. علاوه بر این، کافئین را محدود کرده یا از آن خودداری کنید. تغذیه بدن برای مدیریت یک بیماری خود ایمنی ضروری است. ممکن است بخواهید درباره تغییرات رژیم غذایی خاص با پزشک خود صحبت کنید. آزمایشات می توانند نشان دهند که آیا شما دارای کمبودهای تغذیه ای هستید که نیاز به مکمل یا اصلاح رژیم غذایی دارد.

تا آنجا که ممکن است یک رژیم متعادل غنی از تمام مواد مغذی ضروری را انتخاب کنید. گنجاندن میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، چربی های مفید، غذاهای غنی از کربوهیدراتهای پیچیده، اساساً انتخاب هر گروه غذایی به تقویت دفاع بدن کمک می کند. با این حال، برخی از مواد مغذی ممکن است در درمان اختلالات خاص بیشتر از بقیه موثر باشند. به عنوان مثال غذاهای غنی از ویتامین C و اسیدهای چرب ضروری برای افرادی که از لوپوس رنج می برند توصیه می شود و رژیم غذایی غنی از کلسیم و منیزیم برای رژیم های غنی از فیبرومیالژیا، فولات و ویتامین B12 بسیار مفید است. برای افرادی که از بیماری ویتیلیگو رنج می برند، موثر هستند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

گلوتن، پروتئینی که معمولاً در گندم یافت می شود، نقش مهمی در واکنش های آلرژیک و محرک بیماری های خود ایمنی دارد. شناخته شده است که باعث بیماری سلیاک می شود که با عدم تحمل گلوتن مشخص می شود و حساسیت آن می تواند منجر به اختلالات خود ایمنی شود.

آلرژن های غذایی

علاوه بر این، افراد باید مراقب محرک های رژیم غذایی و آلرژن ها باشند که ممکن است واکنش های آلرژیک ایجاد کند و سیستم ایمنی بدن شما را تحت تأثیر قرار دهد و در نهایت راه را برای بروز بیماری های خود ایمنی باز کند. غذاهایی مانند ذرت، گندم، سویا، ماهی، لبنیات، آجیل از حساسیت های شایع هستند.

خواب و درمان بیماری خود ایمنی

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی | پزشکت

خواب برای سلامت کلی شما ضروری است، اما برخی بیماری های خود ایمنی می توانند خواب کافی را دشوارتر کنند. علاوه بر این، داروهای خاصی که برای درمان بیماری شما استفاده می شود می تواند بر خواب تأثیر بگذارد. استراحت به بدن فرصت می دهد تا بهبود یابد. هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید ،علائم بیماری شما ممکن است بدتر شود. به طور کلی، اکثر بزرگسالان به هفت تا نه ساعت خواب در شب نیاز دارند. شرایط خواب شما می تواند متفاوت باشد. اگر در خوابیدن مشکل دارید، حواس پرتی را از بین ببرید و کافئین و نیکوتین را قبل از خواب محدود کنید. سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و از خواب بیدار شوید. علاوه بر این، اتاق خواب خود را راحت و تاریک کنید. از استفاده از وسایل الکترونیکی قبل از خواب خودداری کنید.

چند ساعت استراحت از جمله خواب عمیق شبانه در بهبود بیماریهای عمده و پس از آن حفظ سیستم بازسازی شده و حفظ انرژی تجدیدپذیر بسیار موثر است. استراحت منظم، برای محافظت و حفظ دفاع طبیعی بدن و جلوگیری از ورود بدن به حالت خستگی حیاتی است. نشستن یا دراز کشیدن در یک اتاق آرام و تاریک به آرامش ذهن و بدن کمک می کند و از خستگی و انرژی مداوم جلوگیری می کند.

جذب نور خورشید

دریافت نور کافی خورشید تامین منظم ویتامین D طبیعی در بدن را تضمین می کند و ممکن است در پیشگیری و درمان اختلالات خود ایمنی مفید باشد. این نه تنها به بهبود مکانیسم دفاعی بدن کمک می کند بلکه در برخی از اختلالات خود ایمنی مانند پسوریازیس، بیماری که با التهاب مفاصل و پوست مشخص می شود، تاثیر دارد . امواج ماوراء بنفش خورشید نقش مهمی در مبارزه با چنین بیماری هایی دارند. با این حال، کارشناسان استفاده از کرم ضد آفتاب را برای جلوگیری از آسیب اشعه ماوراء بنفش به ناحیه تحت تأثیر توصیه می کنند و این گزینه را با پزشک در میان بگذارید تا میزان مناسب قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای درمان شرایط خاص را درک کند.

ورزش و درمان خانگی بیماری های خودایمنی

ورزش می تواند به خستگی و سایر علائم بیماری خود ایمنی کمک کند. شما می خواهید فعالیت های بدنی منظمی را انجام دهید که به یک عادت سالم تبدیل می شود. با این حال، مهم است که با بدن خود مهربان باشید و در آن زیاده روی نکنید. ممکن است بخواهید با یک برنامه ورزشی کم تاثیر، مانند تای چی یا یک نوع یوگا ملایم شروع کنید. هنگامی که ورزش می کنید، بدن شما اندورفین می سازد که بر روحیه تأثیر می گذارد و به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید. فعالیت بدنی همچنین انعطاف پذیری، دامنه حرکتی، حجم ماهیچه ها و گردش خون را بهبود می بخشد. ممکن است بعد از ورزش درد کمتر و انرژی بیشتری داشته باشید. حتی ممکن است شب ها بعد از تمرین در روز بهتر بخوابید.

تسکین استرس

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی | پزشکت

استرس می تواند به مشکلات سلامتی کمک کرده و علائم یک بیماری خود ایمنی را بدتر کند. اگرچه روش های کاهش استرس شما شخصی خواهد بود، اما توصیه های کلی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

خواب کافی، رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم همگی می توانند به کاهش استرس کمک کنند. سعی کنید تا جایی که ممکن است منابع استرس را از بین ببرید. برای این منظور، ممکن است بخواهید درمان شناختی-رفتاری، یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش را امتحان کنید. هدف این است که این تکنیک ها را به طور منظم تمرین کنید.

استفاده از تکنیک های آرام سازی مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن و یوگا با بهبود داخلی بدن آغاز می شود. این تمرینات ممکن است در کاهش استرس مفید بوده و در درمان بسیاری از بیماریهای جسمی و روانی مفید باشد که در نهایت ممکن است منجر به اختلالات خود ایمنی شود. به دنبال فعالیت هایی باشید که به شما کمک می کند استرس را از بین ببرید، ذهن خود را آرام کنید و سموم انباشته ذهنی را پاکسازی کنید.

طب مکمل و جایگزین

طب مکمل و جایگزین (CAM) مواد و روش هایی را توصیف می کند که جزء مراقبت های پزشکی استاندارد محسوب نمی شوند. این ممکن است شامل گیاهان، مکمل ها یا روش هایی مانند هیپنوتیزم، ماساژ یا طب سوزنی باشد. برخی از افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی ممکن است از CAM بهره مند شده و علائم آن را تسکین دهند. با این حال، تحقیقات در مورد بسیاری از مکمل ها و روش ها محدود است. بسیاری از مواد و روشهای CAM بر ارتباط ذهن و بدن تمرکز می کنند. تکنیک ها و محصولات CAM برای کمک به کل بدن طراحی شده است. همچنین تمرکز زیادی بر آرامش، تغذیه و کاهش استرس وجود دارد.

ممکن است برخی از عناصر CAM باعث ایجاد مشکلاتی مانند تداخل گیاهان دارویی با داروهای شما شوند. برنامه های خود را برای استفاده از درمان های CAM با پزشک مورد بحث قرار دهید تا مطمئن شوید با هیچ مشکلی روبرو نمی شوید.

پاکسازی سموم

درمان های خانگی برای بیماری های خود ایمنی | پزشکت

تجمع سموم در اندام های مختلف بدن مانند کبد، کلیه و سیستم عصبی مرکزی به بدتر شدن علائم بیماری های خودایمنی منجر می شود. میزان مسمومیت در بدن به طور کلی میزان بیماری را در فرد تعیین می کند. این سموم انباشته شده جای خود را به رادیکال های آزاد می دهند و عملکرد آنزیم ها و فعالیت غشای سلولی را مختل می کنند. آنها به غشای سلولی می چسبند و در جذب مواد معدنی ضروری بدن اختلال ایجاد می کنند و منجر به عدم تعادل هورمونی، کمبودها، اختلالات عصبی در نهایت منجر به بیماریهای خود ایمنی می شوند.

اگر علائم بیماریهای خود ایمنی را احساس می کنید، باید مراقب سموم مضر محیطی باشید که ممکن است مانند شوینده ها و سایر پاک کننده های خانگی، آفت کش ها، سیگار، کافئین و الکل باشید که ممکن است در معرض آن قرار بگیرید. انتخاب محصولات طبیعی برای کمک به از بین بردن قرار گرفتن در معرض چنین محرک هایی می تواند موثر باشند.

سخن آخر

به طور کلی، جیره غذایی گلیسمی پایین ممکن است کمک در پیشگیری از بسیاری از اختلالات خود ایمنی مانند دیابت، روماتوئید آرتریت، لوپوس، ام اس، اسکلرودرمی موثر باشند. برای مشاوره دقیق در مورد بیماری، بهتر است برای درک بهتر نیاز رژیم غذایی، از یک متخصص پزشکی استفاده کنید.

منابع:

https://www.verywellhealth.com/how-autoimmune-diseases-are-treated-5093794

https://www.organicfacts.net/autoimmune-diseases.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز