لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

فهرست مطالب

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ارتباطاتی بین سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی گزارش شده است. این سندرم یک بیماری ریتم قلب است که باعث ضربان های سریع و بی نظم قلب می شود. در صورت بروز ضربان های سریع قلب فرد ممکن است غش کند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری تشنج دارند. در برخی موارد شدید، LQTS می تواند باعث مرگ ناگهانی شود. سندرم QT طولانی ممکن است به دلیل داروهای خاص، عدم تعادل مواد معدنی یا شرایط پزشکی ایجاد شود. سندرم QT طولانی قابل درمان است. برای جلوگیری از وقایع خطرناک ضربان قلب، ممکن است لازم باشد از مصرف برخی داروها خودداری کنید. گاهی اوقات، درمان سندرم QT طولانی شامل جراحی یا دستگاه کاشتنی است.

سندرم QT طولانی با چه علائمی همراه است؟

LQTS در بسیاری از بیماران هیچ علائم خاصی ندارد. اما در برخی موارد غش کردن، رایج ترین نشانه سندرم QT طولانی است.

غش کردن (سنکوپ) در صورت تپش غیرطبیعی قلب رخ می دهد. ممکن است فرد در هنگام هیجان، عصبانی یا ترس یا ورزش شدید ناگهان غش کند. حتی مواردی که باعث وحشت فرد می شوند به عنوان مثال تلفن یا ساعت زنگ دار می توانند باعث از هوش رفتن بیمار شوند. برخی افراد قبل از غش کردن علامت هشدار دهنده مانند سبکی سر، تپش قلب، ضعف یا تاری دید را تجربه می کنند.

در برخی از افراد مبتلا به LQTS نیز ممکن است تشنج رخ دهد. به طور کلی، در این شرایط قلب به ریتم طبیعی خود برمی گردد. اگر این امر به خودی خود اتفاق نیفتد، یا اگر به موقع از دفیبریلاتور خارجی برای تنظیم ضربان قلب به حالت عادی استفاده نشود، مرگ ناگهانی رخ می دهد.

بیشتر افراد با علائم سندرم QT طولانی، اولین حمله خود را در 40 سالگی تجربه می کنند. با این حال، علائم و نشانه های مادرزادی سندرم QT طولانی می تواند در نوزادان در طی هفته های اول تا ماه های بعد از تولد، یا در کودکی یا بعد از آن رخ دهد. برخی از افراد مبتلا به سندرم مادرزادی طولانی مدت QT هرگز علائم و نشانه هایی ندارند. علائم و نشانه های سندرم QT طولانی ممکن است در هنگام خواب رخ دهد.

در سندرم QT طولانی چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در حین فعالیت بدنی یا هیجان عاطفی یا بعد از مصرف هر داروی جدیدی ناگهان غش کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر یکی از بستگان درجه یک (والدین، خواهر و برادر یا فرزند) به سندرم QT طولانی مبتلا هستند، بهتر است که پزشک را در جریان بگذارید. سندرم QT طولانی می تواند جنبه ارثی داشته باشد.

علت سندرم QT طولانی چیست؟

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

سندرم QT نوعی اختلال در ریتم قلب است که در اثر ناهنجاری در سیستم الکتریکی قلب ایجاد می شود. در این وضعیت ساختار قلب طبیعی است.

به طور معمول، قلب در هنگام هر ضربان قلب، خون را به بدن می فرستد. حفره های قلب برای پمپاژ خون منقبض می شوند. این عمل هماهنگ توسط سیستم الکتریکی قلب شما کنترل می شود. سیگنال های الکتریکی (تکانه ها) از بالا به پایین قلب حرکت می کنند و باعث انقباض و ضرب و شتم آن می شوند. بعد از هر ضربان قلب، سیستم دوباره شارژ می شود تا برای ضربان قلب بعدی آمادگی لازم را به دست آورد.

در سندرم QT طولانی، شارژ مجدد بین ضربان ها سیستم الکتریکی قلب شما بیش از حد معمول طول می کشد. به این تأخیر که اغلب در الکتروکاردیوگرام (ECG) دیده می شود، یک فاصله QT طولانی مدت گفته می شود.

سندرم QT بسته به علت، اغلب در دو دسته اصلی دسته بندی می شود که عبارتند از:

سندرم طولانی مدت QT مادرزادی

اگر با این بیماری متولد شده باشید، به آن سندرم مادرزادی طولانی مدت QT گفته می شود. برخی از اشکال سندرم QT طولانی در نتیجه یک جهش ژنتیکی است که از طریق خانواده ها منتقل می شود و جنبه ارثی دارد. پزشکان دو شکل از سندرم مادرزادی طولانی مدت QT را توصیف کرده اند:

  • سندرم رومانو وارد (فرم اتوزوم غالب). این شکل رایج در افرادی رخ می دهد که فقط یک نوع ژن را از یکی از والدین به ارث می برند.
  • سندرم Jervell و Lange-Nielsen (فرم اتوزوم مغلوب). این فرم نادر معمولاً زودتر اتفاق میفتد و شدیدتر است. در این سندرم، کودکان انواع ژن معیوب را از هر دو والدین دریافت می کنند. در این شرایط کودکان با سندرم QT طولانی و ناشنوایی متولد می شوند.

سندرم QT طولانی اکتسابی

اگر یک بیماری پزشکی یا دارویی زمینه ساز آن باشد، به آن سندرم QT طولانی اکتسابی گفته می شود. این نوع سندرم QT طولانی معمولاً در صورت شناسایی علت اصلی قابل برگشت است. بیش از 100 دارو می تواند فاصله QT را در افراد سالم افزایش دهد و باعث سندرم QT طولانی اکتسابی شود.

داروهایی که می توانند باعث سندرم QT طولانی اکتسابی شوند، عبارتند از:

  • برخی از داروهای ضد تهوع
  • داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی خاصی
  • دیورتیک هایی که باعث عدم تعادل الکترولیت ها و کاهش پتاسیم می شوند.
  • داروهای ریتم قلب، به ویژه داروهای ضد آریتمی که فاصله QT را طولانی می کنند.
  • داروهای ضد قارچی خاصی که از طریق دهان برای درمان عفونت های مخمر استفاده می شود.
  • آنتی بیوتیک های رایج خاص، مانند اریترومایسین، آزیترومایسین (زیتروماکس، زمکس) و سایر موارد

اگر بیماری شما ناشی از دارو باشد، ممکن است سندرم QT طولانی ناشی از دارو نامیده شود. همیشه در مورد تمام داروهایی که می خورید، از جمله داروهایی که بدون نسخه می خرید، به پزشک خود بگویید.

سایر دلایل سندرم QT طولانی اکتسابی، عبارتند از:

به نظر نمی رسد مقاربت جنسی در بیماران با سندرم QT طولانی خطر بالایی داشته باشد. بارداری و زایمان با افزایش خطر علائم در زنان مبتلا به سندرم QT طولانی همراه نیست. با این حال، اگر شما این بیماری را دارید و باردار هستید، پزشک می تواند شما را در حین و بعد از بارداری به دقت کنترل کند.

سندرم QT طولانی مدت چه عوارضی دارد؟

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

درمان پزشکی مناسب و تغییر سبک زندگی می تواند به جلوگیری از عوارض مربوط به سندرم QT طولانی کمک کند.

عوارض سندرم QT طولانی شامل موارد زیر است:

  • Torsades de pointes. این وضعیت یک شکل آریتمی بطنی خطرناک است. دو حفره تحتانی قلب (بطن ها) به سرعت و به طور آشفتگی می تپند و امواج موجود در مانیتور ECG را پیچ خورده نشان می دهند. قلب، خون کمتری را پمپاژ می کند و منجر به غش کردن بیمار می شود. اگر این اپیزود برای مدت طولانی ادامه یابد، می تواند با تشنج تمام بدن همراه باشد.
  • فیبریلاسیون بطنی. این وضعیت باعث می شود بطن ها به قدری تپش پیدا کنند که خون رسانی به قلب متوقف شود. فیبریلاسیون بطنی می تواند منجر به آسیب مغزی و مرگ ناگهانی شود.
  • مرگ ناگهانی. اکنون مشخص شده است که سندرم QT طولانی ممکن است منجر به مرگ ناگهانی افراد شود. سندرم QT ممکن است مسئول برخی از مرگ های غیرقابل توجیه در کودکان و بزرگسالان باشد.

سندرم QT طولانی چگونه تشخیص داده می شود؟

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

نوار قلب ECG یک آزمایش سریع و بدون درد است که سیگنال های الکتریکی قلب شما را ثبت می کند.

ECG می تواند این وضعیت را تشخیص دهد. نوار قلب با استفاده از حروف P، Q، R، S و T سیگنال های الکتریکی قلب را به صورت پنج موج برچسب گذاری می کند. امواج با برچسب Q تا T فعالیت الکتریکی را در حفره های پایین قلب (بطن ها) نشان می دهد. فاصله بین شروع موج Q و انتهای موج T فاصله QT است. این مدت زمانی است که لازم است قلب منقبض شده و دوباره با خون پر شود. اگر وقفه بیش از حد معمول طول بکشد، به آن یک فاصله QT طولانی گفته می شود.

آزمایش ژنتیک

یک آزمایش ژنتیکی برای سندرم QT طولانی وجود دارد و توسط بسیاری از پزشکان برای تأیید تشخیص توصیه می شود. درک این نکته مهم است که آزمایشات ژنتیکی برای سندرم QT طولانی نمی تواند تمام موارد ارثی سندرم QT طولانی را تشخیص دهد. توصیه می شود که خانواده ها قبل و بعد از آزمایش با یک مشاور ژنتیک صحبت کنند. اگر شما یک آزمایش ژنتیکی مثبت برای سندرم QT طولانی دارید، ممکن است پزشک توصیه کند سایر اعضای خانواده نیز آزمایش شوند تا مشخص شود آیا ژن مشابه را به ارث برده اند یا خیر.

سندرم QT طولانی چگونه درمان می شود؟

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

درمان سندرم QT طولانی شامل تغییر شیوه زندگی، داروها و احتمالاً جراحی یا سایر اقدامات است. هدف از درمان جلوگیری از ضربان قلب نامنظم و مرگ ناگهانی است. پزشک مناسب ترین گزینه های درمانی را براساس علائم و نوع سندرم QT طولانی انتخاب می کند. پزشک حتی اگر اغلب علائم و نشانه هایی نداشته باشید ممکن است درمان را پیشنهاد کند.

اگر به سندرم QT طولانی ناشی از دارو مبتلا هستید، قطع دارو می تواند در بروز عوارض و علائم شما موثر باشد.

برای سایر موارد سندرم QT طولانی اکتسابی، بیماری زمینه ای باید درمان شود. درمان می تواند شامل مصرف منیزیم یا مایعات دیگری باشد که توسط IV برای اصلاح عدم تعادل الکترولیت ها باشد.

دارو درمانی برای LQTS

داروها سندرم QT طولانی را درمان نمی کنند، اما می توانند از تغییرات احتمالی ریتم قلب جلوگیری کند. همیشه داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور خود مصرف کنید.

جراحی یا سایر اقدامات برای درمان LQTS

بسته به علائم شما، پزشک ممکن است سایر درمان های طولانی مدت سندرم QT را برای شما در نظر بگیرد، از جمله:

  • جراحی عصب کشی قلب (LCSD). در این روش، جراحان اعصاب خاص را در سمت چپ ستون فقرات در قفسه سینه برمی دارند. این اعصاب بخشی از سیستم عصبی بدن هستند که به کنترل ریتم قلب شما کمک می کند.
  • دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD .(ICD در زیر پوست قفسه سینه بیمار قرار داده می شود. هنگامی که ICD ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص دهد، شوک های الکتریکی ایجاد می کند تا قلب به حالت طبیعی برگردد.

اکثر افراد مبتلا به سندرم QT طولانی نیازی به ICD ندارند. با این حال، این روش ممکن است در برخی از ورزشکاران انجام شود تا امکان بازگشت به ورزش های رقابتی فراهم گردد. تصمیم برای کاشت ICD، به ویژه در کودکان، باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد. کاشت ICD یک روش اساسی است و می تواند منجر به شوک های نامناسب و سایر عوارض شود.

سبک زندگی و درمان خانگی برای LQTS کدامند؟

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

علاوه بر توصیه داروها یا جراحی، پزشک ممکن است تغییر سبک زندگی را برای کاهش احتمال یک حمله غش ضعف یا مرگ ناگهانی مرتبط با سندرم QT پیشنهاد کند.

  • ورزش متناسب با وضعیت خود را شناسایی کنید. به طور کلی، افراد مبتلا به سندرم QT طولانی هرگز نباید به تنهایی شنا کنند.
  • میزان صدای زنگ درب و سایر وسایل (مانند تلفن) را که ممکن است شما را بترساند بخصوص هنگام خواب کم کنید.
  • احساسات را کنترل کنید. هیجان زیاد، عصبانیت بیش از حد می تواند باعث تغییر ضربان قلب در برخی از افراد مبتلا به سندرم QT طولانی شود.
  • داروهای پزشکی خود را بررسی کنید. از مصرف داروهایی که می توانند باعث ایجاد فواصل طولانی مدت QT شوند، خودداری کنید.
  • چکاپ های منظم داشته باشید. در هنگام ملاقات، در صورت تغییر در علائم یا شرایط خود به پزشک اطلاع دهید. پزشک ممکن است برنامه درمانی شما را به تغییر و یا درمان های اضافی را برای شما پیشنهاد دهد.

آمادگی برای مراجعه به پزشک

سندرم QT طولانی و خطر مرگ ناگهانی | پزشکت

در صورت بروز علائم و نشانه های سندرم QT طولانی، با پزشک خود تماس بگیرید. پس از یک معاینه، پزشک احتمالاً شما را به متخصص قلب و یا متخصص قلب و عروق ژنتیک معرفی خواهد کرد. برای آمادگی بیشتر در مراجعه به پزشک بهتر است علائم و نشانه هایی که تجربه کرده اید و اطلاعات پزشکی اصلی خود را از جمله سایر شرایط سلامتی و نام تمام داروهای خود را بنویسید. همچنین مهم است که هرگونه سابقه خانوادگی بیماری قلبی یا مرگ ناگهانی را با پزشک خود در میان بگذارید.

سوالاتی که می توانید در اولین قرار ملاقات با پزشک بپرسید، عبارتند از:
  • آیا باید با یک متخصص مشورت کنم؟
  • چه محدودیتهایی را باید رعایت کنم؟
  • آیا باید با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنم؟
  • از مصرف چه داروهایی باید خودداری کنم؟
  • خطر عوارض ناشی از این بیماری چیست؟
  • چه عواملی باعث بروز علائم من می شود؟
  • آیا علل احتمالی دیگری برای این علائم وجود دارد؟
  • اگر اولین روش درمانی موثر واقع نشود، بعد چه پیشنهادی دارید؟
  • آیا برای این بیماری به معاینات مکرر و درمان مادام العمر نیاز دارم؟
  • آیا تغییر در رژیم غذایی می تواند در کنترل این وضعیت به من کمک کند؟
  • از چه علائم و نشانه های اضطراری سندرم QT طولانی باید مطلع باشم؟
پزشکی که شما را برای سندرم QT طولانی مدت معاینه می کند ممکن است سوالات زیر را بپرسد:
  • علائم شما چیست؟
  • آیا تا به حال غش و یا تشنج کرده اید؟
  • آیا ورزش علائم شما را به همراه دارد؟
  • اولین بار از چه زمانی علائم را تجربه کردید؟
  • آیا علائم شما به مرور زمان بدتر شده است؟
  • آیا وحشت مانند زنگ در یا زنگ تلفن علائم شما را تحریک می کند؟
  • آیا احساسات شدید علائم شما مانند هیجان، عصبانیت یا تعجب را تحریک می کند؟
  • آیا هیچ یک از بستگان درجه یک مانند پدر و مادر، خواهر و برادر یا فرزندشما تا به حال به طور غیر منتظره مانند غرق شدن، فوت کرده اند یا به طور ناگهانی بدون هیچ توضیحی فوت کرده اند؟
  • در حال حاضر چه داروهایی از جمله داروهای بدون نسخه و همچنین ویتامین ها و مکمل ها را مصرف می کنید؟

داشتن یکی از بستگان درجه یک که به علت غیرمنتظره ای فوت کرده است مانند سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)، غرق شدن یا تصادف دیگر یک سرنخ مهم برای پزشک شماست. به طور کلی، اطلاعات بیشتر از سابقه خانوادگی به پزشکی کمک می کند تا مراحل بعدی را برای تشخیص و درمان تعیین کند.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/long-qt-syndrome/symptoms-causes/syc-20352518

 

[advisers limit=3 online =true skill=”5″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز