لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

قطره جنتامایسین و عوارض مصرف آن

قطره جنتامایسین و عوارض مصرف آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قطره جنتامایسین برای درمان عفونت گوش استفاده می شود. دستورالعمل هایی که برای استفاده از قطره به شما داده شده است را به دقت دنبال کنید. مگر اینکه چیز دیگری به شما گفته شده باشد، دو یا سه قطره را سه یا چهار بار در روز و همچنین در شب استفاده کنید. پس از پایان درمان، بطری را دور بیندازید، حتی اگر مقداری مایع در آن باقی مانده باشد.

قطره گوش جنتامایسین برای عفونت های باکتریایی گوش تجویز می شود. قطره ها میکروب ها (باکتری ها) را که عامل عفونت هستند از بین می برد. اگر گوش متورم و همچنین عفونی باشد (مثلاً در اوتیت خارجی)، پزشک ممکن است قطره گوش جنتامایسین را تجویز کند که حاوی هیدروکورتیزون نیز باشد. این قطره ها باعث کاهش التهاب و همچنین درمان عفونت می شود.

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص و یا سابقه بیماری زمینه ای مناسب نیستند و گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت کافی می توان از دارو استفاده کرد. به این دلایل، قبل از اینکه شما (یا فرزندتان) استفاده از قطره جنتامایسین را شروع کنید، مهم است در صورتی که هر یک از شرایط زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

شرایطی نظیر:
  • اگر پرده گوش (سوراخ شده) دارید.
  • باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید.
  • اگر بیماری به نام میاستنی گراویس دارید. این وضعیتی است که باعث ضعف عضلانی می شود.
  • اگر تا به حال به جنتامایسین یا هر آنتی بیوتیک دیگر یا هر قطره گوش دیگری واکنش آلرژیک داشته اید.
  • اگر داروی دیگری مصرف می کنید. این شامل هر دارویی است که مصرف می‌کنید و بدون نسخه قابل خرید و همچنین داروهای گیاهی و مکمل است.

نحوه استفاده از قطره گوش جنتامایسین

قطره جنتامایسین و عوارض مصرف آن || پزشکت

قبل از شروع درمان، بروشور اطلاعات چاپ شده سازنده را از داخل بسته مطالعه کنید. اطلاعات بیشتری در مورد قطره ها به شما می دهد و لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است از استفاده از آنها تجربه کنید در اختیار شما قرار می دهد.

  • قبل از شروع دستان خود را بشویید.
  • گوش خود را به آرامی با آب گرم تمیز کرده و خشک کنید.
  • درپوش را از بطری قطره گوش بردارید.
  • دراز بکشید یا سر خود را کمی کج کنید، به طوری که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد.
  • به آرامی لاله گوش خود را بکشید تا مجرای گوش صاف شود.
  • ظرف را وارونه نزدیک گوش نگه دارید. در حین انجام این کار سعی کنید داخل گوش خود را لمس نکنید.
  • به اندازه کافی به ظرف فشار وارد کنید تا دو یا سه قطره در گوش شما ترشح شود.
  • برای چند دقیقه گوش خود را رو به بالا نگه دارید تا محلول با ناحیه آسیب دیده تماس پیدا کند.
  • اگر از شما خواسته شد که قطره را در هر دو گوش بچکانید، این فرآیند را در گوش دیگر خود نیز تکرار کنید.
  • درپوش را روی بطری قطره قرار دهید.
  • گوش را به مدت 1 یا 2 دقیقه رو به بالا نگه دارید تا دارو با عفونت تماس پیدا کند. یک پلاگ پنبه ای استریل ممکن است به آرامی در دهانه گوش قرار داده شود تا از نشت دارو به بیرون جلوگیری شود.
  • برای اینکه دارو تا حد امکان عاری از میکروب باشد، نوک اپلیکاتور را به هیچ سطحی (از جمله گوش) لمس نکنید. همچنین در ظرف را محکم بسته نگه دارید. برای کمک به از بین بردن کامل عفونت، استفاده از جنتامایسین را برای تمام مدت درمان ادامه دهید، حتی اگر علائم شما ناپدید شده باشد. هیچ دوزی را از دست ندهید.

دوز

دوز جنتامایسین برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط ​​جنتامایسین است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

برای عفونت گوش:
  • بزرگسالان و کودکان 6 سال و بزرگتر: سه یا چهار قطره را سه بار در روز در گوش آلوده بریزید.
  • کودکان کمتر از 6 سال: مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.

دوز فراموش شده

اگر یک دوز از جنتامایسین را فراموش کردید، آن را در اسرع وقت مصرف کنید. با این حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و به برنامه دوز معمولی خود بازگردید.

بیشترین بهره را از درمان خود ببرید.

قطره ها را دقیقاً همانطور که پزشک توصیه کرده است استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که پزشک استفاده از قطره را سه یا چهار بار در طول روز و همچنین در شب توصیه کند. سعی کنید هیچ دوزی را از دست ندهید. اگر فراموش کردید قطره ها را به موقع بریزید، به محض یادآوری این کار را انجام دهید.

سعی نکنید داخل گوش خود را با پنبه تمیز کنید. اگر چیزی به گوش شما بچسبد و یا وارد شود، می توانند به پوست ملتهب آسیب بزنند و آن را تحریک و اوضاع را بدتر کنند. اگر ترشحی ظاهر شد، فقط قسمت بیرونی گوش خود را با یک پارچه یا دستمال تمیز پاک کنید.

یک دوره کوتاه درمان برای شما تجویز می شود (معمولاً بیش از 7-10 روز). اگر بعد از این مدت احساس کردید که عفونت شما بهتر نشده است، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا قطره گوش جنتامایسین می تواند عوارضی ایجاد کند؟

قطره جنتامایسین و عوارض مصرف آن || پزشکت

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفید خود، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، اگرچه همه آنها را تجربه نمی کنند. بهترین مکان برای یافتن لیست کاملی از عوارض جانبی که می تواند با داروی شما مرتبط باشد، از بروشور اطلاعاتی چاپ شده سازنده است که همراه دارو ارائه می شود. اگر هر یک از موارد زیر ادامه یافت یا دردسرساز شد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. اگر علائمی را تجربه کردید که فکر می کنید ممکن است ناشی از قطره باشد، برای مشاوره بیشتر با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

یک دارو در کنار اثرات مورد نیاز خود ممکن است عوارض ناخواسته ای نیز ایجاد کند. اگرچه همه این عوارض جانبی ممکن است رخ ندهند، اما در صورت بروز ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشند. خارش، قرمزی، تورم یا سایر علائم تحریکی که قبل از استفاده از جنتامایسین وجود ندارد.

برخی از عوارض جانبی ممکن است رخ دهد که معمولاً نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. این عوارض جانبی ممکن است در طول درمان از بین بروند زیرا بدن شما با دارو سازگار می شود. همچنین، متخصص مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند راه های پیشگیری یا کاهش برخی از این عوارض جانبی را به شما بگوید.

نحوه نگهداری قطره گوش جنتامایسین

تمام داروها را دور از دسترس و دید کودکان نگهداری کنید. در جای خشک و خنک، دور از حرارت و نور مستقیم نگهداری شود. پس از اتمام دوره درمان، بطری قطره گوش را دور بریزید، حتی اگر مقداری مایع باقی مانده باشد. بطری های باز را دور بریزید. زیرا اگر در بطری بیش از چهار هفته باز شده باشد، قطره گوش نباید استفاده شود.

موارد رعایتی قبل از مصرف جنتامایسین

قطره جنتامایسین و عوارض مصرف آن || پزشکت

جنتامایسین متعلق به خانواده داروهایی است که به آنتی بیوتیک ها معروف هستند. از داروهای جنتامایسین اوتیک برای درمان عفونت های مجرای گوش استفاده می شود. جنتامایسین فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو، خطرات مصرف دارو باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت. هنگام مصرف جنتامایسین، مراقب موارد زیر باشید:

آلرژی

اگر تا به حال هر گونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به جنتامایسین یا هر داروی دیگری داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی دارید، مانند غذاها، رنگ ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات، به متخصص مراقبت های بهداشتی خود اطلاع دهید. برای محصولات بدون نسخه، برچسب یا ترکیبات روی دارو را به دقت بخوانید.

اطفال

اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از محلول جنتامایسین اوتیک در کودکان تا 6 سال با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد.

سالمندان

بسیاری از داروها به طور خاص در افراد مسن مورد مطالعه قرار نگرفته اند. بنابراین، ممکن است مشخص نباشد که آیا دقیقاً به همان روشی که در بزرگسالان جوان تر عمل می کنند یا خیر. اگرچه اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از جنتامایسین در افراد مسن با استفاده در سایر گروه های سنی وجود ندارد، انتظار نمی رود جنتامایسین در افراد مسن عوارض جانبی متفاوتی نسبت به افراد جوان تر ایجاد کند.

شیر دادن

مطالعات بر روی زنان نشان می دهد که این دارو در دوران شیردهی کمترین خطر را برای نوزاد به همراه دارد.

تداخل با داروها

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، در موارد دیگر ممکن است دو داروی مختلف با هم استفاده شوند، حتی اگر ممکن است تداخلی رخ دهد. در این موارد، پزشک ممکن است بخواهد دوز را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی دیگری لازم باشد. اگر داروی دیگری با نسخه یا بدون نسخه مصرف می کنید، به متخصص گوش و حلق و بینی خود اطلاع دهید.

تداخل با غذا / تنباکو / الکل

برخی از داروها را نباید در زمان خوردن غذا یا خوردن انواع خاصی از غذا یا در حوالی آن استفاده کرد زیرا ممکن است تداخلاتی رخ دهد. استفاده از الکل یا تنباکو با برخی داروها نیز ممکن است باعث بروز تداخلات شود. در مورد استفاده از دارو با غذا، الکل یا تنباکو با متخصص مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

سایر بیماری ها

وجود سایر مشکلات پزشکی ممکن است بر استفاده از جنتامایسین تأثیر بگذارد. در صورت داشتن هر گونه مشکل پزشکی دیگر، به خصوص، هر گونه عفونت یا مشکل دیگر گوش (از جمله سوراخ گوش یا عدم وجود پرده گوش).استفاده از داروهای جنتامایسین اوتیک در افراد مبتلا به این بیماری ممکن است منجر به جذب سیستمیک شود و احتمال عوارض جانبی را افزایش دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز