لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

قرص خوراکی پنی سیلین وی

پنی سیلین وی || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرص خوراکی پنی سیلین V یک داروی تجویزی است که به صورت قرص خوراکی و محلول خوراکی عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. قرص خوراکی پنی سیلین V فقط به عنوان یک داروی ژنریک موجود است.  برای درمان برخی عفونت های ناشی از باکتری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اما برای درمان عفونت های ناشی از ویروس ها، مانند سرماخوردگی، کارایی ندارد. عفونت های باکتریایی که از این دارو برای درمان استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، عبارتند از:

  • عفونت های استرپتوکوکی دستگاه تنفسی فوقانی، مخملک و عفونت های اریسیپل
  • عفونت های تنفسی فوقانی پنوموکوکی
  • عفونت های پوستی و بافت نرم استافیلوکوک
  • fusospirochetosis (عفونت اوروفارنکس یا قسمت میانی گلو)
  • پیشگیری از تب روماتیسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و کره

این دارو می تواند به عنوان بخشی از درمان ترکیبی استفاده شود. این بدان معناست که ممکن است لازم باشد آن را با سایر داروها مصرف کنید.

پنی سیلین || پزشکت

پنی سیلین V چگونه اثر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟

پنی سیلین V متعلق به دسته ای از داروها به نام آنتی بیوتیک ها است. دسته ای از داروها گروهی از داروها هستند که به روشی مشابه عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این داروها اغلب برای درمان شرایط مشابه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. پنی سیلین V با جلوگیری از تکثیر باکتری ها عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و باکتری هایی که باعث عفونت شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند را از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد.

عوارض جانبی پنی سیلین V

قرص خوراکی پنی سیلین V باعث خواب آلودگی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. عوارض جانبی رایج پنی سیلین وی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ناراحتی معده
  • اسهال
  • زبان مودار سیاه

اگر این اثرات خفیف باشند، ممکن است ظرف چند روز یا چند هفته از بین بروند. اگر آنها شدیدتر هستند یا از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روند، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی جدی

اگر عوارض جانبی جدی داشتید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش آلرژیک. علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بثورات پوستی با یا بدون تاول
  • علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شبیه آنفولانزا، مانند تب، احساس بیماری یا درد مفاصل
  • تورم گلو، زبان یا دهان شما

علائم اسهال که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل اسهال خونی یا آبکی با یا بدون گرفتگی معده و تب باشد.

تداخلات دارویی

قرص خوراکی پنی سیلین V می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند با سایر داروها، ویتامین ها یا گیاهان دارویی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند.

برای کمک به جلوگیری از تداخلات، پزشک باید تمام داروهای شما را با دقت مدیریت کند. حتماً در مورد تمام داروها، ویتامین ها یا گیاهانی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. برای اینکه بدانید این دارو چگونه ممکن است با داروی دیگری که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید تداخل داشته باشد، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

نحوه و دوز مصرف

قرص خوراکی پنی سیلین V برای درمان کوتاه مدت استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید، خطرات جدی دارد.

  • اگر مصرف دارو را به طور ناگهانی قطع کنید یا اصلا آن را مصرف نکنید ممکن است عفونت شما بهتر نشود یا بدتر شود. حتی اگر شروع به بهبودی کرده اید، باز هم باید تمام داروهای خود را تمام کنید.
  • اگر دوز مصرفی را فراموش کردید یا دارو را طبق برنامه مصرف نکردید ممکن است داروی شما به خوبی کار نکند یا به طور کامل از کار بیفتد. برای اینکه این دارو خوب عمل کند، باید مقدار مشخصی همیشه در بدن شما باشد.

اگر بیش از حد مصرف کنید: ممکن است سطوح خطرناکی از این دارو در بدن خود داشته باشید. علائم مصرف بیش از حد این دارو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • حالت تهوع

عفونت دهان علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی دهان
  • استفراغ
  • سیاه شدن زبان
  • ضایعات سفید خامه ای که شبیه پنیر هستند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید چه باید کرد  به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید. اما اگر فقط چند ساعت قبل از نوبت بعدی برنامه ریزی شده خود را به یاد آوردید، فقط یک نوبت مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف دو دوز در یک نوبت به نتیجه برسیم. این کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک شود.

آیا جایگزینی وجود دارد؟

داروهای دیگری نیز برای درمان بیماری شما وجود دارد. برخی ممکن است برای شما مناسب تر از دیگران باشند. با پزشک خود در مورد سایر گزینه های دارویی که ممکن است برای شما مفید باشد مشورت کنید.

هشدارهای مهم هنگام مصرف پنی سیلین V

این دارو را با غذا مصرف نکنید. آن را با معده خالی، حداقل 1 ساعت قبل از غذا یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف کنید. پزشک شما ممکن است آزمایش خون انجام دهد تا میزان عملکرد کلیه های شما را بررسی کند. اگر کلیه های شما خوب کار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، پزشک ممکن است دوز این دارو را کاهش دهد.

بثورات پوستی || پزشکت

هشدار واکنش آلرژیک جدی:

این دارو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم شامل بثورات پوستی با یا بدون تاول، علائم شبیه آنفولانزا (مانند تب، احساس بیماری، یا درد مفاصل) یا تورم گلو، زبان یا دهان است. اگر واکنش آلرژیک دارید، فورا به نزدیکترین اورژانس بروید. اگر تا به حال به آن واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید.

هشدار اسهال شدید:

این دارو ممکن است در طول درمان و بعد از درمان با آن باعث اسهال شود. این اسهال می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از عفونت در روده شما به نام کلستریدیوم دیفیسیل باشد. اگر در حین مصرف این دارو دچار اسهال خونی یا آبکی همراه با یا بدون گرفتگی معده و تب شدید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

هشدار تکمیل نسخه:

مهم است که قرص پنی سیلین V خود را کامل مصرف کنید حتی اگر احساس بهتری دارید. اگر دوره درمان را کامل نکنید، این دارو به خوبی اثر نخواهد کرد. همچنین، باکتری هایی که باعث عفونت شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند ممکن است به درمان مقاوم شوند. مقاومت به این معنی است که در آینده به پنی سیلین V یا سایر آنتی بیوتیک ها پاسخ نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

هشدار آلرژی:

پنی سیلین V می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تورم گلو، زبان یا دهان شما
  • بثورات پوستی با یا بدون تاول
  • علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شبیه آنفولانزا، مانند تب، احساس بیماری یا درد مفاصل

اگر تا به حال به آن یا هر نوع پنی سیلین دیگری واکنش آلرژیک داشته اید، دیگر این دارو را مصرف نکنید. مصرف مجدد آن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کشنده باشد و حتی باعث مرگ شود.

اگر آلرژی شدید دارید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد واکنش آلرژیک شدید به پنی سیلین هستید. این نوع واکنش آلرژیک آنافیلاکسی نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل تورم گلو، مشکل در بلع، خس خس سینه و مشکل در تنفس باشد.

هشدار برای افراد با بیماری های خاص

افراد مبتلا به آسم: اگر مبتلا به آسم هستید، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد واکنش آلرژیک شدید به پنی سیلین هستید. این نوع واکنش آلرژیک آنافیلاکسی نامیده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل تورم گلو، مشکل در بلع، خس خس سینه و مشکل در تنفس باشد.

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: اگر مشکلات کلیوی یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی از بدن خود دفع کنید. این وضعیت ممکن است سطح پنی سیلین V را در بدن شما افزایش دهد و عوارض جانبی بیشتری ایجاد کند.

هشدار برای گروه های دیگر

زن باردار || پزشکت
برای زنان در دوران بارداری:

سازمان غذا و دارو (FDA) دسته بندی بارداری را برای پنی سیلین V تعیین نکرده است. هنوز مشخص نیست که آیا پنی سیلین V برای استفاده در زنان باردار بی خطر و موثر است یا خیر. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. پنی سیلین V در دوران بارداری باید فقط در صورتی استفاده شود که فواید احتمالی آن خطر بالقوه برای جنین را توجیه کند.

برای زنان در دوران شیردهی:

پنی سیلین V ممکن است به شیر مادر منتقل شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کنید یا مصرف این دارو را متوقف کنید.

برای سالمندان:

کلیه افراد مسن ممکن است مانند گذشته کار نکنند. این می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث شود بدن شما داروها را کندتر پردازش کند. در نتیجه، مقدار بیشتری از دارو برای مدت طولانی تری در بدن شما باقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند. این خطر عوارض جانبی شما را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

برای کودکان:

این دارو در کودکان مطالعه نشده است. در افراد کمتر از 12 سال نباید استفاده شود.

سایر هشدارها برای مصرف این دارو عبارتند از:

  • پنی سیلین باید در افرادی که سابقه آلرژی و یا آسم قابل توجه دارند با احتیاط مصرف شود.
  • تجویز پنی سیلینV در غیاب عفونت باکتریایی اثبات شده یا مشکوک قوی یا اندیکاسیون پیشگیری کننده، بعید است که برای بیمار مفید باشد. حتی خطر ایجاد باکتری های مقاوم به دارو را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.
  • در عفونت های استرپتوکوکی، درمان باید برای از بین بردن ارگانیسم کافی باشد (حداقل 10 روز). در غیر این صورت عواقب بیماری استرپتوکوک ممکن است رخ دهد. برای تعیین اینکه آیا استرپتوکوک ها ریشه کن شده اند یا خیر، باید پس از اتمام درمان، کشت انجام شود.
  • استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث رشد بیش از حد ارگانیسم های غیر حساس از جمله قارچ ها شود. در صورت بروز سوپر عفونت، اقدامات مناسب باید انجام شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز