لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

فن ترمین برای کاهش وزن

فن ترمین برای کاهش وزن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فنترمین از محبوب ترین داروهای کاهش وزن در جهان محسوب می شود. این دارو زمانی که در کنار یک رژیم غذایی کم کالری و ورزش استفاده شود، برای کاهش وزن کوتاه مدت موثر است. با این حال، استفاده از فنترمین برای کاهش وزن بدون خطر و عوارض نیست. رعایت یک رژیم غذایی متعادل و کم کالری همراه با ورزش منظم بهترین راه کاهش وزن می باشد، اما برخی داروها می توانند در این فرایند کاهش وزن موثر واقع شوند. این مقاله از پزشکت هر آنچه که که باید در مورد فنترمین بدانید، از جمله فواید، دوز و عوارض احتمالی آن را توضیح می دهد.

فن ترمین چیست؟

فنترمین یک داروی کاهش وزن با نسخه است. سازمان غذا و دارو ( FDA ) آن را در سال 1959 برای استفاده کوتاه مدت تا 12 هفته برای افراد بالای 16 سال تایید کرد. در دهه 1990، سازندگان دارو، فنترمین را با سایر داروهای کاهش وزن ترکیب کردند. که این ترکیب دارویی معمولاً فن فن نامیده می شد.

فنترمین به طور موقت در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند و فعالانه در تلاش برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش هستند استفاده می شود. این دارو موقتی است زیرا اثربخشی آن پس از سه تا شش هفته کاهش می یابد.

امروزه، فن ترمین را می توان به تنهایی استفاده کرد و با نام های تجاری Adipex-P، Lomaira و Suprenza نیز شناخته می شود. شما همچنین می توانید آن را در داروهای ترکیبی برای کاهش وزن پیدا کنید، مانند Qsymia، که ترکیبی از فنترمین و داروی دیگری به نام توپیرامات است.

فن ترمین یک محرک است و در صورت داشتن نسخه در دسترس است. از آنجایی که مصرف فنترمین با خطر اعتیاد همراه است، به عنوان یک ماده کنترل شده در نظر گرفته می شود. از نظر شیمیایی شبیه به آمفتامین محرک است که یک ماده کنترل شده نیز هست.

فنترمین چگونه عمل می کند؟

یک پزشک ممکن است فنترمین را در صورت داشتن چاقی که با شاخص توده بدنی (BMI) 30 یا بیشتر تعریف می شود، تجویز کند. همچنین ممکن است در صورت داشتن وزن اضافی با BMI بیشتر یا مساوی 27 و حداقل یک بیماری مرتبط با وزن، مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، یا دیابت نوع 2، این دارو تجویز شود. با این حال، یک متخصص تغذیه ابتدا سایر استراتژی های کاهش وزن مانند ورزش و رژیم غذایی کم کالری را توصیه می کند.

فنترمین متعلق به دسته ای از داروها به نام ضد اشتها است که به عنوان سرکوب کننده اشتها نیز شناخته می شود. مصرف فنترمین به سرکوب اشتهای شما کمک کرده و در نتیجه میزان کالری مصرفی شما را محدود می کند. با گذشت زمان، این می تواند منجر به کاهش وزن شود.

در حالی که نحوه دقیق کاهش اشتها با فنترمین مشخص نیست، تصور می شود که این دارو با افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی در مغز شما عمل می کند. انتقال دهنده های عصبی، مواد شیمیایی نوراپی نفرین و سروتونین و دوپامین از پیام رسان های شیمیایی بدن شما هستند.

وقتی سطح این سه ماده شیمیایی در بدن شما افزایش یابد، احساس گرسنگی شما کاهش می یابد. با این حال، ممکن است مجبور به تحمل اثرات سرکوب کننده اشتها فنترمین در عرض چند هفته باشید. اگر این اتفاق افتاد، با پزشکی که این دارو  را تجویز کرده مشورت کنید.

آیا فنترمین فقط برای کاهش وزن موثر است؟

آیا پاراکیت ها می توانند صحبت کنند؟ || پزشکت

فنترمین اغلب برای کاهش وزن استفاده می شود، اما ممکن است در ترکیب با داروی توپیرامات برای کمک به برخی اختلالات خوردن مانند اختلال پرخوری (BED) استفاده شود.

چندین مطالعه بالینی نشان داده اند که فنترمین می تواند از کاهش وزن معنی دار حمایت کند. اگرچه FDA آن را فقط برای استفاده کوتاه مدت کمتر از 12 هفته تایید کرده است. پزشکان اغلب برای استفاده طولانی تر، غیرقابل برچسب فن ترمین را تجویز می کنند.

میانگین کاهش وزن هنگام مصرف فنترمین 3 درصد وزن اولیه بدن شما پس از 3 ماه و 5 تا 7 درصد پس از 6 ماه است. برخی افراد حتی بیشتر از این کاهش وزن را گزارش می کنند. برای درک این موضوع، کاهش وزن 5 تا 7 درصد برای فردی که 200 پوند (90.7 کیلوگرم) وزن دارد، 10 تا 14 پوند (4.5 تا 6.4 کیلوگرم) است.

با این حال، همه افراد مصرف کننده این دارو به صورت یکسان به این دارو پاسخ نمی دهند. اگر بعد از 3 ماه استفاده از آن وزن زیادی کم نکردید، پزشک ممکن است قطع دارو را توصیه کند. علاوه بر این، به نظر می رسد اثربخشی آن پس از استفاده طولانی مدت بیش از یک سال به تدریج کاهش می یابد.

در حالی که نشان داده شده است که فنترمین برای کاهش وزن موثر است، اما ممکن است زمانی که با توپیرامات ترکیب شود بهتر عمل کند. اما توپیرامات دارویی است که به تنهایی برای درمان تشنج استفاده می شود، اما مانند فن ترمین دارای خواص کاهش اشتها نیز می باشد.

توپیرامات چیست؟

به طور کلی توپیرامات و فن ترمین یک داروی ترکیبی است که با نام تجاری Qsymia فروخته می شود. FDA در سال 2012 آن را به عنوان مکملی برای رفتارهای سبک زندگی سالم مانند افزایش ورزش و رژیم غذایی کم کالری تایید کرد. در مقایسه با سه داروی دیگر که معمولاً برای کاهش وزن تجویز می‌شوند، ترکیب فن‌ترمین و توپیرامات با بالاترین احتمال کاهش حداقل 5 درصد وزن اولیه بدن همراه بوده است.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل اخیر مطالعات نشان داده افرادی که از داروهای ترکیبی فنترمین و توپیرامات استفاده می‌کردند، در مقایسه با دارونما به طور متوسط 16 پوند (7.3 کیلوگرم) از دست دادند. برای کسانی که بیش از 56 هفته دارو مصرف کردند، این عدد به 17.8 پوند (8 کیلوگرم) افزایش یافته است.

میانگین کاهش وزن بر اساس دوز مصرفی عبارت است از:

  • 8 پوند (3.55 کیلوگرم) برای دوز 3.75/23 میلی گرم (فنترمین/توپیرامات)
  • 16 پوند (7.27 کیلوگرم) برای دوز 7.5/46 میلی گرم
  • 18 پوند (8.25 کیلوگرم) برای دوز 15/92 میلی گرم

در مصرف کنندگان فنترمین توپیرامات، کاهش وزن به کاهش قابل توجه دور کمر و همچنین بهبود حساسیت به انسولین، بهبود مدیریت قند خون و کاهش فشار خون اشاره دارد.

کاربرد توپیرامات

این داروی ترکیبی همچنین ممکن است برای برخی از اختلالات خوردن مفید باشد از جمله اینکه:

ترکیب فنترمین و توپیرامات ممکن است به کاهش پرخوری در افراد مبتلا به BED و پرخوری عصبی کمک کند. BED با خوردن مقادیر زیاد غذا، اغلب به سرعت و تا حد ناراحت کننده مشخص می شود. همچنین این بیماری با احساس از دست دادن کنترل در طول پرخوری، و احساس شرم یا گناه پس از آن همراه است. پرخوری عصبی شامل همان رفتار پرخوری مانند BED است، اما شامل رفتارهایی نیز می شود که افراد برای جبران اثرات پرخوری از آن استفاده می کنند، مانند استفراغ ناشی از خود. در یک مطالعه کوچک 12 هفته ای بر روی افراد مبتلا به BED که اضافه وزن داشتند، افرادی که ترکیب دارویی فنترمین و توپیرامات مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در دفعات پرخوری را تجربه کردند.

همچنین در یک مطالعه 12 هفته ای دیگر، افراد مبتلا به BED یا پرخوری عصبی ترکیب دارو یا دارونما را دریافت کردند. طی 28 روز، درمان با ترکیب فنترمین و توپیرامات تعداد روزهای پرخوری شرکت کنندگان را از 16.2 به 4.2 کاهش داد. اما نتایج مشابهی در گروه دارونما مشاهده نشد. اگر فکر می کنید BED، پرخوری عصبی یا اختلال در خوردن دارید، مهم است که با یک پزشک مشورت کنید.

دوز مصرفی فنترمین چقدر است؟

فن ترمین برای کاهش وزن || پزشکت

دوزهای فنترمین باتوجه به شکل و غلظت آن متفاوت است. قبل از سال 2016، تنها دوزهای موجود فنترمین 15، 30 و 37.5 میلی گرم بوده است. با این حال، از آنجایی که بهترین روش برای پزشکان است که کمترین دوز مؤثر را تجویز کنند، FDA در سال 2016 فرمول 8 میلی گرمی (لومارا) را تأیید کرد که می تواند تا سه بار در روز حداقل 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شود.

اگر دوز بالاتری برای شما تجویز شده است (15، 30 یا 37.5 میلی گرم)، می توانید آن را یک بار در روز صبح قبل از صبحانه یا 1 تا 2 ساعت بعد از صبحانه مصرف کنید. برای جلوگیری از بی خوابی یا مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب، باید از مصرف آخرین دوز خیلی دیر در روز خودداری کنید.

فن ترمین و توپیرامات

ترکیب فنترمین و توپیرامات که با نام تجاری Qsymia فروخته می شود با چهار دوز موجود است. که از نظر قدرت بین 3.75 تا 15 میلی گرم فنترمین و 23 تا 92 میلی گرم توپیرامات متغیر است. این در یک کپسول با رهش طولانی ارائه می شود که باید در صبح مصرف شود.

پس از مصرف کمترین دوز به مدت 14 روز، پزشک می تواند تصمیم بگیرد که دوز بالاتر را برای شما تجویز کند. طبق گفته FDA، اگر با بالاترین دوز روزانه، 3 درصد وزن خود را پس از 12 هفته از دست ندهید. باید مصرف دارو را متوقف کنید. دوز فنترمین با توجه به اینکه به تنهایی یا در کنار توپیرامات استفاده شود متفاوت است.

مصرف فنترمین چه عوارضی به همراه دارد؟

فنترمین به تنهایی فقط برای استفاده کوتاه مدت است، زیرا مطالعات طولانی مدت کمی در مورد ایمنی آن وجود دارد. یک مطالعه نشان می دهد که افراد با مصرف فنترمین تا 24 ماه هیچ عارضه جانبی قابل توجهی نداشتند. با این حال، FDA فنترمین را در ترکیب با توپیرامات برای استفاده طولانی مدت تایید کرده است، زیرا دوزهای این دو ماده کمتر از حداکثر دوز هر دارو است.

شایع ترین عوارض فنترمین و ترکیب فنترمین و توپیرامات، عبارتند از:

  • یبوست
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • خستگی
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • خشکی دهان
  • تحریک پذیری
  • مشکلات خواب
  • افزایش تپش قلب
  • افزایش فشار خون
  • برافروختگی پوست

عوارض شدید، اما نادر

در حالی که نادر است، اما برخی از عوارض شدید مصرف این دارو ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هیپوکالمی
  • آسیب جنین
  • افکار خودکشی
  • مشکلات بینایی
  • اسیدوز متابولیک
  • افزایش فشار خون
  • اختلالات شناختی
  • افزایش سطح کراتینین

اگر بیماری قلبی، پرکاری تیروئید، گلوکوم یا بیماری شدید کلیوی یا کبدی دارید یا اگر باردار هستید یا شیر می دهید، نباید فنترمین مصرف کنید. فنترمین همچنین نباید در ترکیب با مهارکننده های مونوآمین اکسیداز ( MAOIs ) که یک دسته از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی است، تجویز شود. اگر از داروهای دیگری مانند داروهای ضد فشار خون یا ضدصرع استفاده می کنید، لازم است قبل از مصرف فنترمین با پزشک مشورت کنید.

اگر چه اطلاعات کمی در مورد اثرات فنترمین بر زنان باردار یا نوزادان متولد نشده در دوران بارداری وجود دارد. اما استفاده از آن در دوران بارداری تایید نشده است. فنترمین و سایر داروهای سرکوب کننده اشتها معمولاً در دوران بارداری توصیه نمی شوند زیرا اکثر زنان در دوران بارداری نباید وزن خود را کاهش دهند.

راه های سالم برای ترویج و حفظ کاهش وزن

فن ترمین برای کاهش وزن || پزشکت

اغلب، پزشکان پس از اینکه سایر تغییرات سبک زندگی را برای کاهش وزن امتحان کردید، اما نتایج قابل توجهی مشاهده نکردید، فن ترمین و توپیرامات را تجویز می کنند. در حالی که فن ترمین می تواند یک کمک قدرتمند برای کاهش وزن باشد، تنها راه اثبات شده برای کاهش وزن و حفظ آن در دراز مدت، انجام رفتارهای سبک زندگی سالم است.

بدون ایجاد این تغییرات، ممکن است پس از قطع مصرف فنترمین، هر وزنی را که از دست داده اید و احتمالاً حتی بیشتر برگردانید. در عوض، بهتر است عادات سبک زندگی سالم و پایدار را در اولویت قرار دهید که سلامتی را فراتر از کاهش وزن ارتقا می دهد.

تحقیقات گسترده نشان می دهد که ورزش، رژیم غذایی مغذی، مدیریت استرس و خواب مناسب برای ارتقای سلامت بهتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری بسیار مهم هستند. علاوه بر این، مصرف طولانی مدت دارو بدون خطر نیست و هزینه آن می تواند افزایش یابد، به خصوص اگر بیمه نداشته باشید.

به این دلایل، یک پزشک احتمالاً توصیه می کند قبل از مصرف  یک داروی کاهش وزن، تغییراتی در سبک زندگی سالم ایجاد کنید.

چند نمونه از تغییرات سبک زندگی سالم که می توانید ایجاد کنید عبارتند از:
  • خواب کافی. اگرچه نیازهای فردی متفاوت است، اما سعی کنید 7 تا 9 ساعت در شب بخوابید.
  • امتحان راهبردهای رفتاری که ممکن است مفید باشد. این شامل نظارت بر مصرف غذا، فعالیت بدنی و وزن و انجام تنظیمات در صورت نیاز است.
  • افزایش فعالیت بدنی. وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده توصیه می کند حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش هوازی متوسط مانند پیاده روی سریع یا دویدن داشته باشید.
  • اهمیت به غذاهای غنی از مواد مغذی. غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه ها و سبزیجات نسبتاً کم کالری و سرشار از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.
  • استفاده از یک رژیم کم کالری اگر وزن اضافی برای کاهش دارید. می توانید سعی کنید 300 تا 500 کالری کمتر در روز مصرف کنید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا این محدوده را بر اساس ترجیحات و اهداف خود تنظیم کنید.
  • تمام تلاش خود را برای مدیریت سطح استرس خود انجام دهید. مدیریت استرس می تواند به کاهش خوردن احساسی و التهاب کمک کند. می توانید استراتژی هایی مانند دارو درمانی، پیاده روی، معاشرت با دوستان و خانواده، یا صحبت با یک روان شناس را امتحان کنید.

اگرچه ایجاد این تغییرات در سبک زندگی ممکن است دشوار باشد اما لازم نیست همه آنها را یکجا انجام دهید. در عوض، به آرامی رفتارهای سالم جدید را در طول زمان وارد کنید. این به ارتقای نتایج طولانی مدت و پایدار کمک می کند.

خطرات فنترمین در صورت مصرف قبل از بارداری

اگر قبل از بارداری فنترمین مصرف کرده‌اید، نباید تأثیری بر توانایی شما در حمل یک نوزاد سالم تا پایان ترم داشته باشد. تمام آثار فنترمین باید از بدن شما عبور کند. حتی اگر آخرین دوز خود را یک هفته قبل از لقاح مصرف کرده باشید.

خطر نقص مادرزادی

مطالعات بسیار کمی در انسان یا حیوان روی فنترمین در دوران بارداری انجام شده است. اما تعداد بسیار کمی که وجود دارند به نظر نمی رسد که این دارو را به نقص مادرزادی مرتبط کنند. یک مطالعه صورت گرفته در خصوص زنان  باردار که فنترمین یا سیبوترامین، یا یکی دیگر از داروهای سرکوب کننده اشتها مصرف می کردند، با زنان بارداری که این داروها را مصرف نمی کردند، حاکی از این نتیجه بود که هیچ تفاوتی در بارداری این دو نوع شرکت کنندگان دیده نشده است.

در حالی که تحقیقات در مورد بارداری و فنترمین به تنهایی وجود ندارد، اما یک مطالعه دیگر استفاده از فنترمین یا فنفلورامین را که دیگر در دسترس نیست، در سه ماهه اول بارداری بررسی کرد. این نشان داد که در مقایسه با زنانی که از دارو استفاده نمی کردند، زنانی که از آن استفاده می کردند خطر بیشتری نداشتند.

Qsymia توسط FDA یکی از داروهای دسته X در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که این دارو پتانسیل ایجاد نقایص مادرزادی را دارد و نباید در دوران بارداری استفاده شود. تحقیقات نشان می دهد که توپیرامات موجود در این دارو می تواند خطر ایجاد شکاف لب را در نوزادان افزایش دهد.

خطرات مصرف فنترمین برای مادر

باز هم، اطلاعات کمی در مورد استفاده از فنترمین و تأثیر آن بر نوزاد در حال رشد یا زنان باردار وجود دارد. یک مطالعه از سال 2002 نشان می دهد که خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنان بارداری که در سه ماهه اول از فنترمین یا فنفلورامین استفاده کرده اند، بیشتر است. اما این افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری احتمالاً به جای عوارض دارو، در ابتدا مربوط به اضافه وزن بوده است.

دیابت بارداری می تواند احتمال بروز برخی از عوارض را برای زنان باردار افزایش دهد، از جمله:

  • خطرات مربوط به کاهش وزن برای نوزاد
  • دیابت بزرگسالان در مراحل بعدی زندگی
  • به دنیا آوردن یک نوزاد بزرگ که می تواند باعث عوارض زایمان شود.
  • فشار خون بالا و پره اکلامپسی، که می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد.

اگرچه کاهش وزن در دوران بارداری به طور کلی توصیه نمی شود، اما یک مطالعه صورت گرفته نشان داده است که 8 درصد از زنان باردار به دنبال کاهش وزن هستند.

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان افزایش وزن در دوران بارداری را به موارد زیر پیشنهاد می کند:

  • 25 تا 35 پوند برای زنانی که اضافه وزن ندارند.
  • 15 تا 25 پوند برای زنانی که اضافه وزن دارند.
  • 11 تا 20 پوند برای زنان چاق

خطر مصرف برای جنین

فن ترمین برای کاهش وزن || پزشکت

کاهش وزن در دوران بارداری یا عدم افزایش وزن مناسب می‌تواند کودک شما را در معرض خطر انواع عوارض سلامتی قرار دهد، از جمله:

  • مشکل در تنفس
  • مشکل در حفظ دمای بدن
  • کوچک بودن نسبت به سن حاملگی
  • قند خون پایین، که می تواند کودک را تنبل کند.

تحقیقات انجام شده در سال اول زندگی نشان می دهد که نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری به میزان کافی وزن اضافه نکردند، سه برابر خطر مرگ در سال اول زندگی خود را در مقایسه با نوزادانی که از زنانی که مقدار مناسبی وزن اضافه کردند، داشتند.

معلولیت ها بر اساس دفتر سلامت معرف آن است، زنان بارداری که کالری خود را به حدی محدود می کنند که ذخایر چربی آنها تجزیه شده و کتون ها ایجاد می شود، در معرض خطر زایمان کودکانی با اختلالات ذهنی هستند.

همچنین استفاده از محصولات کاهش وزن در دوران بارداری می تواند خطر تولد نوزادی با این نقص لوله عصبی را که بر مغز و ستون فقرات تأثیر می گذارد، افزایش دهد.

مصرف فنترمین در دوران شیردهی

این امکان وجود دارد که فنترمین در شیر مادر ترشح شود. به همین دلیل، برای زنان شیرده توصیه نمی شود. مانند بسیاری از چیزهایی که در مورد فنترمین وجود دارد، نحوه تأثیر آن بر نوزادی که با شیر مادر تغذیه می شود به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، از آنجا که به عنوان یک محرک عمل می کند، ممکن است عوارض مانند بی قراری و مشکلات خواب و تغذیه ایجاد کند.

اگر از فنترمین استفاده می کنید و در عین حال باردار یا شیرده هستید، مطمئن ترین راه این است که فوراً آن را قطع کنید. پزشک می تواند به شما در ارزیابی خطرات احتمالی کمک کند و در مورد افزایش وزن و مدیریت قبل، در طول و بعد از بارداری به شما توصیه های لازم را ارائه دهد.

سخن آخر

فنترمین یا دارویی که حاوی ترکیبی از فنترمین و سایر داروها است، معمولاً در یک کپسول خوراکی عرضه می شود. پزشکان ممکن است این مقدار را تنظیم کنند تا اطمینان حاصل شود که فرد حداقل دوز مؤثر را مصرف می کند.

فن ترمین برای افراد چاق یا کسانی که قادر به کاهش وزن با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش به تنهایی نیستند است. نکته مهم این است که فرد همچنان باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را برای حمایت از کاهش وزن خود تغییر دهد تا دارو به درستی عمل کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز