لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


افتادگی دریچه میترال (همچنین به عنوان “سندرم سوفل کلیک” و “سندرم بارلو” شناخته می شود) شایع ترین ناهنجاری دریچه قلب است. این وضعیت در زنان کمی بیشتر از مردان رخ می دهد. دریچه میترال یکی از چهار دریچه قلب است.

دریچه میترال طبیعی شامل دو بخش نازک است که بین دهلیز چپ و بطن چپ قلب قرار دارد. بخش های دریچه میترال، به شکل چترهایی، به وسیله رشته ای به نام “وترها” به دیواره داخلی بطن چپ متصل می شوند. وقتی بطن ها منقبض می شوند، آنها به خوبی بسته می شوند و از برگشت خون از بطن چپ به دهلیز چپ پیشگیری می کنند. وقتی بطن ها شل می شوند، دریچه ها باز شده تا خون اکسیژنه از ریه ها فراهم شود.

در این بیماری، دستگاه میترال (برگچه های دریچه و وترها) تحت تأثیر فرایندی به نام تحلیل رفتن میکسوماتوز قرار می گیرد. در دژنراسیون میکسوماتوز، پروتئین ساختاری کلاژن به طور غیر طبیعی تشکیل می شود و باعث ضخیم شدن، بزرگ شدن و ازدیاد برگچه ها و وترها می شود.

خون به طور معمول از دریچه میترال از محفظه بالایی سمت چپ (دهلیز چپ) به محفظه تحتانی سمت چپ (بطن چپ) قلب جریان می یابد. هنگامی که بطن ها منقبض می شوند، برگچه های زائد به دهلیز چپ سقوط می کنند (به عقب میفتند)، گاهی اوقات اجازه می دهد تا نشت خون از طریق دریچه دریچه (نارسایی میترال) به دهلیز چپ برگردد. نارسایی میترال در موارد شدید می تواند منجر به نارسایی قلبی و ریتم غیر طبیعی قلب شود. اکثر مردم از افتادگی دریچه میترال بی اطلاع هستند. با این حال، برخی از مبتلایان به آن ممکن است تعدادی از علائم را تجربه کنند.

علت پرولاپس دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

این بیماری (MVP) تمایل وراثتی شدیدی دارد، اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست. اعضای خانواده مبتلا اغلب قد بلند، لاغر، بازوها و انگشتان بلند و پشت صاف دارند. این بیماری در زنان 20 تا 40 ساله بیشتر مشاهده می شود. با این حال، در مردان نیز رخ می دهد.

به دلایلی که مشخص نیست، افرادی که افتادگی دریچه میترال خفیف دارند، اغلب علائم و نشانه های بیشتری نسبت به افرادی که افتادگی شدید دارند (که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد) تجربه می کنند. به ندرت، افرادی که این بیماری را دارند، علائمی دارند که بتواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

حملات هراس، و علائم اضطراب

به نظر می رسد افرادی که دچار اضطراب و حملات هراس هستند در معرض خطر بیشتری برای افتادگی دریچه میترال قرار میگیرند. اضطراب، حملات هراس و افتادگی دریچه میترال علائم مشابهی مانند تپش قلب و درد قفسه سینه دارد. علائم افتادگی دریچه میترال که با اضطراب یا حملات هراس رخ نمی دهد، شامل خستگی، میگرن و ادم ریوی است.

اگر افتادگی دریچه میترال دارید، قبل از انجام اقدامات دندان پزشکی با پزشک خود مشورت کنید.

علائم پرولاپسوس دریچه میترال کدامند؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

گاهی اوقات سردردهای میگرنی با افتادگی دریچه میترال ارتباط دارند. اکثر افراد مبتلا به این بیماری هیچ علائمی ندارند، با این حال، کسانی که معمولاً از علائم شکایت دارند ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

خستگی

خستگی، شایعترین علامت افتادگی دریچه میترال است، اگرچه دلیل خستگی مشخص نیست. افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است عدم تعادل در سیستم عصبی خودمختار داشته باشند، که ضربان قلب و تنفس را تنظیم می کند. این عدم تعادل می تواند عدم اکسیژن رسانی مناسب به عضلات در حال کار در حین ورزش و در نتیجه  خستگی شود.

تپش قلب

تپش قلب احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم هستند. در بیشتر افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال، تپش قلب بی خطر است. بندرت، ناهنجاری های  جدی ریتم قلب ممکن است زمینه ساز تپش قلب باشند و نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر داشته باشند.

درد شدید قفسه سینه

درد شدید قفسه سینه، که می تواند طولانی شود. برخلاف آنژین، درد قفسه سینه در  افتادگی دریچه میترال در حین یا بعد از ورزش اتفاق میفتد و ممکن است به نیتروگلیسیرین پاسخ ندهد.

اضطراب، حملات هراس، و افسردگی

این بیماری ها ممکن است با این بیماری همراه باشد. به نظر می رسد که مانند خستگی، این علائم مربوط به عدم تعادل سیستم عصبی خودمختار است.

میگرن. سردرد گاهی با این بیماری در ارتباط است. میگرن احتمالا به کنترل غیر طبیعی سیستم عصبی از تنش در رگ های خونی در مغز ارتباط دارد.

ادم ریوی. ورم ریوی معمولاً هنگامی اتفاق میفتد که مایعات داخل رگ های خونی ریه ها در خارج از رگ نشت می کند، که باعث تورم بافت های اطراف می شود.

اغلب شدت علائم در افراد مبتلا به این بیماری با میزان ناهنجاری رابطه معکوس دارد. بسیاری افراد با علائم شدید، افتادگی ضعیفی دارند. ولی افراد با افتادگی دریچه میترال شدید، هیچ علائمی را تجربه نمی کنند.

عوامل خطر پرولاپسوس دریچه میترال چیست؟

عوامل خطرساز که خطر ابتلا به افتادگی دریچه میترال را افزایش می دهند، شامل موارد زیر است:

  • الکل
  • کمبود منیزیم
  • سابقه خانوادگی
  • سن (بالای 50 سال)
  • محرک ها مانند کافئین
  • برخی بیماری ها (به عنوان مثال سندرم مارفان، بیماری گریوز)

افتادگی دریچه میترال چگونه تشخیص داده می شود؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

تشخیص این بیماری در حین معاینه جسمی با استفاده از استتوسکوپ و شنیده شدن صدای کلیک انجام می شود. صدای کلیک می تواند نشان دهنده سفت شدن برگچه های دریچه غیرطبیعی در برابر فشار فشار بطن چپ باشد. در صورت وجود برگشت مجدد خون از طریق دهانه غیرطبیعی دریچه، بلافاصله پس از صدای کلیک صدای سوفل یا صدای اضافی شنیده می شود.

اکوکاردیوگرافی

اکوکاردیوگرافی (تصویربرداری از قلب با سونوگرافی) مفیدترین آزمایش برای تشخیص این بیماری است. اکوکاردیوگرافی می تواند شدت افتادگی و میزان نارسایی میترال را اندازه گیری کند. همچنین می تواند نواحی عفونت را روی دریچه های غیر عادی تشخیص دهد. عفونت دریچه اندوکاردیت نامیده می شود و یک عارضه بسیار نادر، اما بالقوه جدی از افتادگی دریچه میترال است. اکوکاردیوگرافی همچنین می تواند تأثیر افتادگی و عقب رفتن بر عملکرد عضلات بطن ها را ارزیابی کند.

ریتم غیر طبیعی سریع یا نامنظم قلب می تواند در بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال ایجاد  و باعث تپش قلب شود. مانیتور 24 ساعته هولتر وسیله ای است که همزمان با ادامه فعالیت های روزمره بیمار،  ریتم قلب بیمار را ضبط می کند. ریتم های غیرطبیعی که در طول دوره آزمایش اتفاق میفتد، در تاریخ بعدی گرفته و تجزیه و تحلیل می شود. اگر ریتم های غیرطبیعی هر روز رخ ندهد، ضبط هولتر نمی تواند ریتم های غیر طبیعی را ضبط کند. پس از این بیماران می توانند یک “ضبط کننده رویداد” کوچک داشته باشند که می تواند تا چند هفته از آن استفاده کند. هنگامی که بیمار احساس تپش قلب می کند، می توان یک دکمه را فشار داد تا ریتم قلب قبل، حین و بعد از تپش قلب ضبط شود.

درمان پرولاپسوس دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

 اکثر افراد مبتلا به این بیماری پیش آگهی بسیار خوبی دارند و نیازی به درمان ندارند. برای این افراد، معاینات معمول شامل اکوکاردیوگرام هر چند سال کافی است. نارسایی میترال در بیماران مبتلا به این بیماری می تواند منجر به نارسایی قلبی، بزرگ شدن قلب و ریتم های غیر طبیعی شود. بنابراین، آن دسته از بیماران مبتلا به این بیماری و نارسایی داخلی اغلب باید به طور سالانه به پزشک مراجعه کنند.

یک عارضه نادر، اما بالقوه جدی از افتادگی دریچه میترال، آندوکاردیت است (عفونت دریچه یا نشت دریچه). بنابراین، افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال معمولاً قبل از هر روشی که احتمال دارد در طی آن باکتری  وارد جریان خون شود، آنتی بیوتیک تجویز می کنند. نمونه هایی از این روش ها شامل کارهای روتین دندانپزشکی، جراحی جزئی و روش هایی است که می تواند بافت های بدن مانند کولونوسکوپی یا معاینات زنان یا اورولوژی را آسیب برساند.

افرادی که دچار افتادگی شدید، ریتم غیرطبیعی قلب، غش، تپش قلب قابل توجه، درد قفسه سینه و حملات اضطرابی هستند ممکن است به دارو نیاز داشته باشند.

جراحی پرولاپسوس دریچه میترال

اگرچه بیشتر بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال به هیچ درمانی یا  داروهای خوراکی نیاز ندارند. اما پیش آگهی معمولاً خوب است. به ندرت، ممکن است جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه میترال مورد نیاز باشد. افرادی که نیاز به جراحی دارند معمولاً دچار نارسایی شدید میترال هستند که باعث بدتر شدن نارسایی قلبی و بزرگ شدن تدریجی قلب می شود. بندرت، پارگی یک یا چند ورید می تواند باعث نارسایی ناگهانی و شدید میترال و نارسایی قلبی شود که نیاز به ترمیم جراحی دارد.

ترمیم دریچه میترال، در صورت امکان، به جای درمان دریچه میترال به عنوان درمان جراحی نارسایی دریچه میترال در نظر گرفته می شود. پس از تعویض دریچه میترال، داروهای رقیق کننده خون مادام العمر برای جلوگیری از لخته شدن خون روی دریچه های مصنوعی تجویز می شود. اما در روش ترمیم دریچه، مضرف داروهای رقیق کننده خون ضروری نیست.

عوارض افتادگی دریچه میترال چیست؟

افتادگی دریچه میترال چیست؟ | پزشکت

تپش قلب احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم هستند. در بیشتر بیماران مبتلا به افتادگی دریچه میترال، تپش قلب بی خطر است. در موارد بسیار نادر، ناهنجاری های بالقوه جدی ریتم قلب (به عنوان مثال، فیبریلاسیون دهلیزی) ممکن است زمینه تپش قلب را داشته و نیاز به ارزیابی و درمان بیشتر داشته باشند. علاوه بر این، فشار خون ریوی می تواند ایجاد شده و منجر به نارسایی قلبی شود.

در برخی از بیماران مبتلا به این بیماری، دردهای شدید قفسه سینه گزارش شده است که می تواند طولانی مدت باشد. برخلاف آنژین، درد قفسه سینه همراه با افتادگی دریچه میترال به ندرت در حین یا بعد از ورزش اتفاق میفتد و ممکن است به نیتروگلیسیرین پاسخ ندهد.

اضطراب، حملات هراس و افسردگی می تواند با افتادگی دریچه میترال همراه باشد. افتادگی دریچه میترال ممکن است بندرت با سکته های مغزی در افراد جوان همراه باشد. به نظر می رسد که این بیماران سابقه لخته شدن خون را داشته اند.

امید به زندگی در افتادگی دریچه میترال چقدر است؟

اگرچه برخی از افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است عوارض مختلفی را تجربه کنند، اما بیشتر آنها هیچ علامتی ندارند و می توانند زندگی سالم، فعال و طبیعی داشته باشند.

مهمتر از همه، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال علائم آزار دهنده ای دارند. اما مشکلات جدی را تجربه نمی کنند. به ندرت، ممکن است فردی به جراحی یا سایر روش های درمانی تهاجمی احتیاج داشته باشد. علاوه بر این، علائم ممکن است بسیار دوره ای باشد. یعنی به صورت موقت دیده می شود و برای مدتی از بین می رود. علائم افتادگی دریچه میترال ممکن است با بارداری، استرس، بارداری، خستگی، چرخه قاعدگی (قاعدگی) یا بیماری های دیگر تشدید شود.

امید به زندگی در افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال معمولاً طبیعی است که شامل  نیاز به جراحی می شود. افرادی که از این بیماری دچار عارضه می شوند یا مشکلات پزشکی دیگری دارند ممکن است امید به زندگی مرتبط با این عارضه داشته باشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز