لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کد تخفیف روز روانشناس - پزشکت

ماموگرافی برای مردان

سرطان سینه مردان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


ماموگرافی برای مردان در برخی شرایط ممکن است انجام شود. Mammography یک راه تشخیصی است که به تعیین علائم سرطان پستان کمک می کند. ماموگرافی غربالگری (که بر روی فردی بدون علائم سرطان پستان انجام می شود) معمولاً برای مردان با خطر متوسط ابتلا به ​​سرطان پستان توصیه نمی شود. با این حال، افراد با هر جنسیتی که علائم سرطان پستان را دارند ممکن است تحت ماموگرافی تشخیصی قرار گیرند.

اما Mammography منظم غربالگری سرطان پستان، ممکن است برای مردان که دارای سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان هستند یا می دانند که دارای جهش ژنی ارثی BRCA1 یا BRCA2 هستند ، انجام شود. همچنین ماموگرافی غربالگری می تواند برای افراد ترنس و در در صورت داشتن بافت پستانی تجویز شود. اما آیا ماموگرافی برای مردان زیاد تجویز می شود؟ نتایج آن ممکن است چه چیزی را نشان دهد؟ برای همین ما سعی کرده ایم در مقاله از پزشکت خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان، نحوه استفاده و تفسیر ماموگرافی در مردان را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

سرطان پستان || پزشکتعلت سرطان سینه در مردان چیست؟

برخی از مردان نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

پیوند ژنتیکی

تحقیقات نشان می دهد که ارتباط بیولوژیکی قوی با سرطان پستان مردانه وجود دارد. افرادی که در بدو تولد دارای سابقه خانوادگی سرطان پستان هستند، خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان در آن ها وجود دارد.

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پستان مردانه دارای BRCA یا برخی جهش های دیگر هستند. از هر 10 مورد، 1 مورد به جهش های ارثی BRCA1 یا BRCA2 مرتبط است. خطر کلی سرطان پستان مردان در طول زندگی در افراد مبتلا به جهش BRCA1 1.2٪  است.

جهش های PALB2 و CHEK2 نیز با خطر بالاتر سرطان پستان مردان مرتبط است. با این حال، تحقیقات محدود و ماهیت نسبتاً نادر این بیماری به این معنی است که ناشناخته های زیادی در مورد تاثیر ژنتیک بر سرطان پستان در مردانه وجود دارد.

علت دقیق سرطان پستان مردانه همچنان یک راز باقی مانده است، اما برخی از عوامل خطر شناخته شده، علاوه بر جهش های ژنتیکی و سابقه خانوادگی، وجود دارند که ممکن است احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برخی از این عوامل خطر، عبارتند از:

  • سن بالا
  • بیماری کبد
  • اضافه وزن یا چاقی
  • آسیب یا برداشتن بیضه
  • پرتودرمانی به قفسه سینه
  • سندرم کلاین فلتر (دارای یک کروموزوم Y و دو یا چند کروموزوم X)
  • ژنیکوماستی(بزرگ شدن بافت پستان در فردی که در بدو تولد مرد است).
  • سابقه مصرف داروهای پرواستروژن (که قبلاً یک درمان برای سرطان پروستات بود).

سرطان سینه در مردان چه علائمی دارد؟

یک توده سفت بدون درد یکی از علائم شایع سرطان پستان مردان است. تغییراتی در پوست پستان مردان مانند فرورفتگی یا چروکیدگی نیز ممکن است در صورت ابتلا به سرطان، رخ دهد. علائم دیگر سرطان پستان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح از نوک پستان
  • انقباض نوک پستان (چرخش نوک پستان به داخل)
  • تغییر در رنگ پوست نوک پستان و ناحیه اطراف آن (معمولا تیره، اما بر اساس رنگ پوست متفاوت است).
  • توده های زیر بازو یا در امتداد استخوان ترقوه (نشانه ای مبنی بر اینکه سرطان پستان شروع به حرکت کرده است).

ماموگرافی در مردان چگونه انجام می شود؟

انجام Mammography روی فردی که بافت پستان کمی دارد ممکن است دشوار باشد. ماموگرافی غربالگری به طور معمول برای مردان در معرض خطر متوسط ​​قرار دارند انجام نمی شود. ممکن است برای افرادی که به دلیل جهش ژنتیکی در معرض خطر بالاتری هستند، مانند وراثت BRCA1 یا BRCA2 نیز انجام شود.  یک ماموگراف ماموگرافی را انجام می دهد، سپس یک رادیولوژیست نتایج نهایی آن را تفسیر می کند.

در روز Mammography ، توصیه می شود که یک پیراهن گشاد بپوشید که به راحتی بتوانید آن را درآورید. بهتر است از دئودورانت، ضد تعریق، پودر، لوسیون یا عطری که ممکن است سلامت ماموگرافی را به خطر بیندازد، استفاده نکنید. اگر در روز ماموگرافی دچار درد پستان شدید، به ماموگراف اطلاع دهید.

مردان

ماموگرافی از اشعه ایکس برای کمک به تشخیص سرطان پستان استفاده می کند. هر پستان یک به یک بررسی می شود. قبل از ماموگرافی، پزشک موارد حیاتی مانند وزن و فشار خون شما را اندازه گیری می کند. اگر ایمپلنت پستان دارید به پزشک اطلاع دهید.

در مرحله بعد، پزشک در مورد این روش، انتظارات و پیگیری های بعد از مراقبت به شما توضیحاتی خواهد داد. پس از رضایت برای انجام این عمل، ماموگراف از شما می خواهد که پیراهن خود را بردارید تا کار خود را شروع کند.

کل معاینه معمولاً حدود 15 دقیقه طول می کشد. به این صورت که جلوی دستگاه Mammography می ایستید. ماموگراف قفسه سینه شما را روی دستگاه قرار می دهد. دو یا چند تصویر از هر طرف قفسه سینه گرفته می شود و بین هر تصویر از شما خواسته می شود موقعیت خود را تغییر دهید. برای هر تصویر، قفسه سینه بین دو صفحه به مدت 10 تا 15 ثانیه در حین عکسبرداری با اشعه ایکس فشرده می شود.

اگرچه احتمالاً فقط در طول فشرده سازی احساس فشار خواهید داشت، اما ممکن است این امر دردناک باشد. اگر درد شدیدی را احساس کردید، به مامو گراف اطلاع دهید، او می‌تواند فشار را تنظیم کند.

پس از تکمیل، مامو گراف ممکن است در صورت نیاز تصویربرداری را تکرار کنند. سپس می توانید پیراهن خود را بپوشید و اتاق تصویربرداری را ترک کنید.

ماموگرافی || پزشکتنتایج ماموگرافی در مردان چه چیزی را نشان می دهد؟

سیستم گزارش گیری و داده تصویربرداری پستان (BI-RADS) سیستم استانداردی است که برای توصیف یافته ها در گزارش ماموگرافی استفاده می شود. گزارش شامل امتیاز 0 تا 6 و همچنین شرحی از تراکم پستان خواهد بود. دسته بندی ها و توضیحات BI-RADS زیر را می توان در گزارش Mammography یافت:

  • تست ناقص یا بی نتیجه
  • نتیجه آزمایش منفی یا طبیعی است.
  • یافته غیر سرطانی خوش خیم
  • یک یافته احتمالا خوش خیم با خطر بسیار کم بدخیمی (سرطان) که نیاز به پیگیری دارد.
  • ناهنجاری مشکوک در نیاز به بیوپسی (گرفتن نمونه از بافت مشکوک برای تجزیه و تحلیل در آزمایشگاه)
  • یک یافته بسیار مشکوک (بیش از 95٪) بدخیمی، بیوپسی فوری به شدت توصیه می شود.
  • بدخیمی شناخته شده اثبات شده با بیوپسی (سرطان شناسایی شده)، درمان فوری مورد نیاز است.

ماموگرافی در مردان چند وقت یکبار باید انجام شود؟

ماموگرافی تشخیصی در صورت بروز علائم سرطان پستان انجام می شود. انجمن سرطان آمریکا و دستورالعمل‌های شبکه جامع سرطان ملی می‌گویند که ممکن است یک ماموگرافی سالانه برای مردان در نظر گرفته شود که شامل دو مورد است:

ژنیکوماستی

  • خطر بالای سرطان پستان به دلیل داشتن یکی از اعضای خانواده مبتلا به سرطان پستان یا داشتن جهش BRCA 1 یا BRCA 2
  • ماموگرافی سالیانه ممکن است از 10 سال قبل از سن تشخیص سرطان در خویشاوندان خود شروع شود (یعنی اگر در 65 سالگی تشخیص داده شود، ماموگرافی سالانه شما از 55 سالگی شروع می شود) یا در سن 50 سالگی، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد.

ماموگرافی در افراد تراجنسیتی

دستورالعمل های غربالگری سرطان پستان برای افرادی که تراجنسیتی هستند در حال تغییر است، به خصوص که تحقیقات بیشتری در مورد خطرات آنها در حال انجام است. توصیه به زنان ترنس این است که غربالگری مامو گرافی را هر دو سال بعد از 50 سالگی و حداقل بعد از 5 سال پس از اتمام هورمون درمانی زنانه آغاز کنند.

مردان تراجنسیتی که تحت ماستکتومی دوطرفه (برداشتن پستان) قرار نگرفته‌اند یا فقط تحت عمل کوچک کردن پستان قرار گرفته‌اند، باید دستورالعمل‌های غربالگری را برای افرادی که در بدو تولد به آنها زنان اختصاص داده شده است، دنبال کنند.

سوالات متداول

آیا مردان می توانند خودآزمایی سینه انجام دهند؟

بله. اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزندی دارید که مبتلا به سرطان پستان یا جهش‌های BRCA1 یا BRCA2 هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان هستید. خودآزمایی معمولی پستان، یکی از راه‌های کمک به غربالگری سرطان پستان است که کمک می‌کند توده‌ها را در مراحل اولیه تشخیص دهید. در این مراحل سرطان پستان با موفقیت قابل درمان است. برای همین تشخیص زودهنگام بیماری می تواند در روند درمان و بهبودی موثر باشد.

آیا انجام ماموگرافی برای مرد ضرر دارد؟

بیماران ممکن است کمی احساس فشار کنند، اما ماموگرافی برای مردان معمولاً دردناک نیست. اگر احساس درد کردید، به ماموگراف اطلاع دهید، او ممکن است بتواند فشار را تنظیم کند.

آیا مردان می توانند به جای ماموگرافی، سونوگرافی پستان انجام دهند؟

Mammography رایج ترین فناوری تصویربرداری مورد استفاده برای غربالگری سرطان پستان است. با این حال، سونوگرافی پستان اغلب برای بررسی ضایعات مشکوک به دلیل در دسترس بودن گسترده، اثربخشی بالا و هزینه کم بیشتر استفاده می شود.

سخن آخر

Mammography یک تصویربرداری با اشعه ایکس است که از پستان یا قفسه سینه عکس می گیرد تا علائم سرطان پستان را اسکن کند. سرطان پستان در مردان به ندرت رخ می دهد، بنابراین اگر در معرض خطر کم هستید، معمولاً ماموگرافی غربالگری منظم توصیه نمی شود. با این حال، در صورت داشتن علائم سرطان پستان، ممکن است برای فردی از هر جنسیتی، ماموگرافی تشخیصی تجویز شود.

در مردان به دلیل سابقه خانوادگی یا جهش ژنتیکی دارای ژنیکوماستی و خطر بالای سرطان پستان، بهتر است ماموگرافی غربالگری سالانه انجام دهند. از طرفی هم افراد تراجنسیتی در صورت داشتن بافت پستان ممکن است ماموگرافی غربالگری انجام دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز