لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم خفیف یا متوسط کرونا

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

فهرست مطالب

علائم خفیف تا متوسط کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علائم خفیف تا متوسط کرونا در برخی از مبتلایان به کرونا دیده می شود. COVID-19 بیماری است که توسط ویروس کرونا، SARS-CoV-2 ایجاد می شود. این بیماری می تواند علائم مختلفی مانند تب، سرفه و از دست دادن بو و طعم را ایجاد کند.

برخی از افراد مبتلا به COVID-19 بیماری خفیفی را با علائم اندک تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است به شدت بیمار شوند. اگرچه شما در مورد علائم شدیدتر آن چیزهای زیادی شنیده اید، اما ممکن است از خود بپرسید که علائم خفیف یا متوسط کرونا کدامند؟

علائم معمول COVID-19 چیست؟

بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که علائم معمول و خفیف COVID-19، عبارتند از:

  • تب
  • سرفه کردن
  • خستگی

برخی دیگر از علائم COVID-19 می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • از دست دادن بو یا چشایی
  • درد بدن
  • سردرد
  • گلو درد
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • علائم گوارشی، از جمله حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

علائم به چه ترتیب چگونه ظاهر می شوند؟

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

ترتیب علائم ممکن است از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد، اما ترتیب آنها می تواند متفاوت باشد یک مطالعه در اوت سال 2020 با استفاده از مدل سازی ریاضی ترتیب احتمالی برخی از علائم COVID-19 را پیش بینی کرد. علائم مورد بررسی شامل تب، سرفه و علائم گوارشی بود. محققان دریافتند که ترتیب علائم پیش بینی شده می تواند به صورت زیر باشد:

  1. تب
  2. سرفه کردن
  3. حالت تهوع یا استفراغ
  4. اسهال

علائم خفیف تا متوسط کرونا کدامند؟

شدت COVID-19 اغلب به دسته هایی مانند خفیف، متوسط و شدید تقسیم می شود. اما این اصطلاحات در واقع به چه معنا هستند؟

طبق دستورالعمل های درمانی COVID-19 که توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) منتشر شده است، آنها به شرح زیر تعریف می شوند:

  • بیماری کرونای خفیف زمانی رخ می دهد که فرد هر یک از علائم COVID-19 را به جز تنگی نفس و اختلال در تنفس را تجربه کند.
  • بیماری کرونای متوسط زمانی رخ می دهد که فرد به بیماری تنفسی تحتانی مانند ذات الریه مبتلا باشد. با این حال، سطح اکسیژن خون آنها در 94 درصد یا بیشتر باقی می ماند.
  • بیماری کرونای شدید. سطوح اکسیژن خون در یک فرد کمتر از 94 درصد، میزان تنفس بالا و علائم بیماری شدید ریه است.

تحقیقات نشان داده است که حدود 81 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 بیماری خفیف یا متوسطی دارند. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، بیشتر افراد مبتلا به COVID-19 خفیف تا متوسط می توانند در خانه بهبود یابند.

حتی اگر COVID-19 خفیف یا متوسط دارید، بهتر است علائم خود را هنگام بهبودی کنترل کنید. حتی اگر فقط علائم خفیف داشته باشید، احتمال دارد علائم شما شروع به بدتر شدن کرده و منجر به بیماری جدی تری شود.

بیماری ژنتیک

عفونت های بدون علامت

ممکن است شنیده باشید که  ویروس کرونا جدید در برخی افراد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. این عفونت، بدون علامت است .

از آنجا که افراد بدون علائم مبتلا به COVID-19 همیشه مورد آزمایش قرار نمی گیرند، مشخص نیست که عفونت های بدون علامت واقعا چقدر شایع هستند. بررسی ها نشان می دهد که حدود 20 درصد افرادی که مبتلا به SARS-CoV-2 هرگز علائمی را تجربه نمی کنند.

بسیاری از افراد بدون علامت نمی دانند که به ویروس مبتلا شده اند. با این حال، هنوز هم می توان ویروس را به دیگران منتقل کنند.

کرونا و از دست دادن بویایی و چشایی

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

یکی از علائم بالقوه COVID-19 از دست دادن بو یا چشایی است. بررسی ها  شیوع 41 درصد و 38.2 درصد از دست دادن بویایی و چشایی را تخمین زده است. از دست دادن بو و چشایی با COVID-19 خفیف نیز ارتباط دارد. محققان از بین رفتن بویایی و چشایی در 85.9 درصد افراد مبتلا به بیماری خفیف در مقایسه با 4.5 تا 6.9 درصد افراد مبتلا به بیماری متوسط تا شدید مشاهده کردند. این علامت در 95 درصد افراد طی 6 ماه از بین رفت.

CDC یادآوری می کند که از دست دادن بو و چشایی بیشتر در زنان و افراد جوان تا میانسال دیده می شود. از دست دادن بو و چشایی به دلیل COVID-19 می تواند بدون آبریزش بینی یا گرفتگی بینی اتفاق بیفتد. علاوه بر این، این علامت ممکن است قبل از علائم دیگر COVID-19 ظاهر شود.

آیا کرونا بدون تب امکان پذیر است؟

تب یکی از رایج ترین علائم COVID-19 است. با این حال، ممکن است در برخی شرایط افراد بدون ابتلا به کرونا، تب داشته باشند. یک بررسی COVID-19 خفیف را در 172 نفر ارزیابی کرد. این مطالعه نشان داد که تب تنها در 20 نفر (6/11 درصد) مشاهده شده است. علاوه بر این، CDC یادآور می شود که در سالمندان  اغلب دمای طبیعی بدن نسبت به افراد جوان کمتر است. به همین دلیل، ممکن است درجه حرارت تب نیز پایین باشد و تشخیص تب در این گروه سنی دشوارتر شود.

آیا کرونا خفیف بدون سرفه امکان پذیر است؟

مانند تب، سرفه نیز یکی از علائم رایج COVID-19 است. با توجه به گزارش مشترک از سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مقامات چینی، سرفه خشک در بیماران کرونایی بیشتر دیده می شود. با این حال، سرفه مرطوب نیز می تواند رخ دهد. همچنین ممکن است COVID-19 داشته باشید اما سرفه نکنید.

کرونای خفیف چگونه پیشرفت می کند؟

در صورت ابتلا به کرونا خفیف، این امکان وجود دارد که بیماری   از خفیف تا متوسط یا شدید پیشرفت کند. این اتفاق معمولاً حدود یک هفته پس از بروز علائم رخ می دهد اما ممکن است زودتر یا دیرتر هم اتفاق بیفتد. بر اساس CDC پیشرفت COVID-19 در بازه زمانی از شروع علائم تا مشکلات تنفسی معمولاً بین 5 تا 8 روز است. در افرادی که به شدت بیمار می شوند، مدت زمانی بین شروع علائم و پذیرش در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان (ICU) بین 9.5 تا 12 روز است.

مدت زمان بهبودی از COVID-19 شدید مشخص نیست و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. نتایج و بهبودی می تواند به عوامل زیادی از جمله سن و وجود سایر بیماریهای زمینه ای بستگی داشته باشد.

COVID-19 خفیف یا متوسط معمولاً چه مدت طول می کشد؟

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

بیشتر تحقیقات در مورد COVID-19 روی بیماری شدید متمرکز شده است. به همین دلیل، اطلاعات دقیقاً در مورد مدت دوام خفیف تا متوسط COVID-19 کمتر است.

یک مطالعه کوچک در ژوئیه 2020 بر روی افرادی که COVID-19 خفیف تا متوسط داشتند متمرکز شد. این مطالعه نشان داد که افراد با یک بیماری خفیف یا متوسط، حداقل یک علامت را به طور متوسط 9.82 روز دارند.

COVID-19 طولانی مدت چیست؟

برخی از افرادی که COVID-19 داشته اند، صرف نظر از شدت، می توانند علائم مداوم را هفته ها یا ماه ها پس از گذشت بیماری حاد تجربه کنند. این به عنوان COVID-19 طولانی مدت شناخته می شود. برخی از نمونه های علائم COVID-19 طولانی مدت عبارتند از:

  • خستگی
  • تنگی نفس
  • درد مفصل
  • درد قفسه سینه یا تپش قلب
  • گیجی یا ” مه مغزی

چه زمانی باید آزمایش کرونا را انجام دهیم؟

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

بر اساس CDC هر فردی که علائم COVID-19 را دارد باید آزمایش کرونا را انجام دهد، حتی اگر علائم آن بسیار خفیف باشد.

سایر شرایطی که انجام آزمایش توصیه می شود، عبارتند از:

  • تماس نزدیک. اگر در تماس نزدیک با شخصی که COVID-19 داشته، قرار گرفته اید، بهتر است که آزمایش شوید.
  • فعالیت های پرخطر. برخی فعالیت ها می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به SARS-CoV-2 قرار دهد.بنابراین مهم است که بعد از انجام کارهایی مانند مسافرت یا حضور در یک جمع بزرگ آزمایش شوید .
  • تست مراجعه. ممکن است در برخی شرایط مانند قبل از عمل جراحی از شما درخواست شود که اول آزمایش کرونا بدهید.

بعد از گرفتن آزمون، باید تا زمان دریافت نتایج خود را در خانه قرنطینه کنید.

در ابتلا به کرونا خفیف، چه مدت شما مسری هستید؟

زمان دقیق مسری بودن شما زمینه تحقیقات در حال انجام است.

اما طبق بررسی های صورت گفته، مشخص شده است که:

  • مقدار ویروس شناسایی شده در دستگاه تنفسی فوقانی (بینی و گلو) در اوایل، به طور کلی در 3 تا 5 روز اول بیماری، به اوج خود می رسد.
  • در برخی بررسی ها، ویروس زنده در اوایل به راحتی از نمونه های تنفسی جدا شد، اما این امر در روزهای 8 یا 9 بیماری افزایش پیدا نکرده است.
  • به نظر می رسد افرادی که بیماری شدیدتری دارند مدت طولانی تری می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند. با این حال، برخی از مطالعات هیچ تفاوتی بین بیماری خفیف یا متوسط و شدید پیدا نکردند.

به طور کلی،  به نظر می رسد که ویروس کمی بعد از شروع علائم مسری است. با این حال، برخی از افراد ممکن است ویروس را برای مدت زمان طولانی تر به دیگران منتقل کنند.

چه مدت باید قرنطینه شویم؟

برای اینکه بدانیم چه مدت باید قرنطینه شوید و چه زمانی می توانید از قرنطینه خارج شوید باید معیار های زیر را داشته باشید:

  1. حداقل 10 روز از بروز علائم شما بگذرد.
  2. حتماً 24 ساعت بدون تب و بدون استفاده از داروهای کاهش دهنده تب مانند استامینوفن و ایبوپروفن را گذرانده باشد.
  3. علائم دیگر COVID-19 شما باید در حال بهبود باشد. استثنا در این مورد از دست دادن بو و چشایی است که می تواند هفته ها یا ماه ها پس از بهبودی ادامه یابد.

اگر 10 روز از آزمایش منفی شما گذشته باشد می توانید در کنار دیگران باشید.

آیا به پالس اکسی متر در خانه نیاز داریم؟

علائم خفیف یا متوسط کرونا | پزشکت

پالس اکسی متر یک دستگاه کوچک است که میزان اکسیژن در خون شما را اندازه گیری است. به طور معمول روی انگشت شما قرار می گیرد. طبق انجمن ریه آمریکا، میزان اشباع اکسیژن بین 95 تا 97 درصد طبیعی است. سطوح زیر این می تواند نشانه آن باشد که سیستم تنفسی شما در تأمین اکسیژن به اندام ها و بافت های بدن دچار مشکل است.

یک دستگاه  نبض اکسیمتری در منزل می تواند به شما کمک کند تا سطح اکسیژن خون خود را هنگام ابتلا به COVID-19 کنترل کنید، به ویژه اگر در معرض خطر بیماری شدید باشید. قبل از خرید دستگاه پالس اکسی متر برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید. اما به یاد داشته باشید فقط به قرائت پالس اکسی متری توجه نکنید. به آنچه بدن شما به شما می گوید گوش دهید و سایر علائم مانند سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه را نیز به دقت کنترل کنید.

 سخن آخر

علائم COVID-19 در افراد مختلف بسیار متفاوت است. حتی ممکن است COVID-19 بدون برخی از علائم متداول گزارش شده مانند تب و سرفه وجود داشته باشد. بیشتر افراد مبتلا به COVID-19 بیماری خفیف یا متوسطی دارند. افراد مبتلا به بیماری خفیف معمولاً علائم COVID-19 دارند اما تنگی نفس ندارند و یا تنفس مشکل دارند. بیماری متوسط با شرایطی مانند ذات الریه همراه است. با این حال، سطح اکسیژن خون به طور کلی طبیعی است.

مهم است که در صورت بروز علائم COVID-19، بدون در نظر گرفتن میزان خفیف بودن آن، آزمایش شوید و تا رسیدن به نتیجه، در خانه بمانید. این می تواند مانع از گسترش ناخواسته ویروس به دیگران شود که می توانند مورد شدیدتری از بیماری را داشته باشند.

افراد مبتلا به COVID-19 خفیف یا متوسط اغلب می توانند در خانه بهبود یابند، اما در صورت بدتر شدن باید علائم خود را کنترل کنند.

علائم خفیف تا متوسط کرونا در برخی از مبتلایان به کرونا دیده می شود. COVID-19 بیماری است که توسط ویروس کرونا، SARS-CoV-2 ایجاد می شود. این بیماری می تواند علائم مختلفی مانند تب، سرفه و از دست دادن بو و طعم را ایجاد کند.

برخی از افراد مبتلا به COVID-19 بیماری خفیفی را با علائم اندک تجربه می کنند در حالی که برخی دیگر ممکن است به شدت بیمار شوند. اگرچه شما در مورد علائم شدیدتر آن چیزهای زیادی شنیده اید، اما ممکن است از خود بپرسید که علائم خفیف یا متوسط کرونا چیست؟

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/mild-covid-symptoms

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز