لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سردرد و خون دماغ در کودکان

سردرد و خون دماغ در کودکان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سردرد و خون دماغ در کودکان به طور همزمان ممکن است نشان دهنده مشکلات پزشکی خاصی باشد. علل شایع آن شامل عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، بیماری های سینوس، یا جسم خارجی در بینی، و شرایط جدی از ضربه به سر تا تومورها می شود. گاهی اوقات، خونریزی بینی بخشی از میگرن دوران کودکی است. اما به خودی خود، هم خونریزی بینی و هم سردرد در کودکان بالای دو سال شایع است و معمولاً علت مشخصی ندارد.

هم خونریزی بینی (اپیستاکسی) و هم سردرد می تواند به دلیل طیف گسترده ای از مسائل در کودکان ایجاد شود.

خونریزی بینی (اپیستاکسی) در کودکان

خونریزی از بینی (اپیستاکسی) در دوران کودکی شایع است و بیشترین میزان بروز آن در کودکان بین سنین سه تا هشت سال است. تقریباً 56 درصد از کودکان بین سنین 6 تا 10 سال حداقل یک بار در سال دچار خونریزی بینی می شوند. خون دماغ قبل از دو سالگی طبیعی است. کودک بسیار خردسالی که خونریزی بینی دارد باید تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد.

خونریزی بینی زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی کوچک در بینی پاره شود. دلایل رایج خونریزی بینی شامل هوای خشک (به ویژه هوای سرد)، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، وجود جسم خارجی در بینی، سوراخ شدن بینی و استفاده بیش از حد از داروهای ضد احتقان بینی است.

علل کمتر شایع اما جدی ممکن است شامل تومور در بینی و مجاری سینوسی یا تعداد کم پلاکت ها به دلیل شرایطی مانند بیماری کبد، بیماری کلیوی، اختلالات خونریزی یا سرطان های مرتبط با خون باشد.

سردرد در کودکان

سردرد و خون دماغ در کودکان || پزشکت

سردرد در کودکان نیز شایع است اما به ندرت افراد زیر شش سال را مبتلا می کند. اما سردرد ممکن است به عنوان اولیه یا ثانویه طبقه بندی شود. سردرد اولیه ناشی از یک بیماری زمینه ای نیست و سردرد ثانویه به دلیل بیماری دیگری مانند عفونت یا ضربه به سر رخ می دهد.

انواع فرعی سردردهای اولیه شامل سردردهای تنشی، سردردهای میگرنی و سردردهای خوشه ای است. سردرد می تواند باعث درد در نواحی مختلف سر شود و ممکن است تیز، کسل کننده، ضربان دار یا ثابت باشد و می تواند از نظر شدت متفاوت باشد. والدین اغلب به این فکر می کنند که چه زمانی باید نگران سردردهای دوران کودکی باشند.

سردرد در کودکان با شرایط زیر معمولاً نگران‌کننده‌تر است:

  • کودک کمتر از شش سال سن دارد.
  • سردرد کودک را از خواب بیدار می کند.
  • کودک در ماه بیش از یک سردرد دارد.
  • یا کودک قبلاً از ناحیه سر آسیب دیده است.
  • علائم دیگری مانند تب، سفتی گردن، بی حالی، سبکی سر، گیجی، لرزش، تغییرات بینایی، بی حسی، ضعف عضلانی یا غش وجود دارد.

علل سردرد و خون دماغ با هم در کودکان

هنگامی که کودک سردرد و خونریزی بینی را با هم تجربه می کند، گاهی اوقات فهرست علل احتمالی را محدود می کند، اما احتمال وجود یک بیماری زمینه ای را نیز افزایش می دهد.

نگاهی به برخی از علل بالقوه سردرد همراه با خون دماغ در کودکان می تواند ترسناک باشد، به خصوص اگر کودک شما این علائم را داشته باشد. به خاطر داشته باشید که چیزهای رایج مشترک هستند و شرایط غیر معمول نادر هستند.

با این وجود، آگاهی والدین از برخی از علل جدی‌تر سردرد و خونریزی بینی برای والدین مهم است، اما به خاطر داشته باشید که آلرژی بسیار شایع‌تر از تومورهای مغزی است.

گاهی اوقات سردرد و خونریزی بینی ممکن است همزمان اتفاق بیفتند یا ممکن است در عرض چند روز از یکدیگر رخ دهند.

آلرژی (رینیت آلرژیک)

رینیت آلرژیک یا تب یونجه یکی از علل شایع سردرد و خونریزی بینی است. با آلرژی، خونریزی بینی ممکن است عود کننده باشد و سردرد معمولاً نسبتاً خفیف است. کودکانی که آلرژی دارند ممکن است بیماری‌های آتوپیک دیگری مانند اگزما یا آسم نیز داشته باشند و ممکن است سابقه خانوادگی این موارد را نیز داشته باشند.

عفونت ها

سردرد و خون دماغ در کودکان || پزشکت

عفونت ها همچنین ممکن است باعث سردرد همراه با خونریزی بینی شوند و گاهی اوقات تب نیز وجود دارد. سرماخوردگی یا عفونت های سینوسی شایع ترین هستند، به ویژه در کودکان مستعد (مانند کسانی که سپتوم انحرافی دارند). سردردهای ناشی از عفونت سینوسی ممکن است به عنوان “سنگین” توصیف شود و کودک ممکن است در پشت چشم و بینی خود احساس فشار کند.

سردردهای همراه با خون دماغ اگرچه غیرمعمول هستند، اما علائم کلاسیک عفونت های منتقله از طریق حیوانات مانند بروسلوز و پسیتاکوز هستند.

بروسلوز که می تواند از طریق شیر غیر پاستوریزه منتقل شود، اغلب با درد مفاصل و خستگی همراه است و همچنین می تواند علائم سیستمیک ایجاد کند. پسیتاکوزیس از پرندگان از جمله پرندگان خانگی منتقل می شود و می تواند علائمی شبیه آنفولانزا ایجاد کند.

اشیاء خارجی

جسم خارجی که در مجرای بینی قرار می گیرد می تواند باعث سردرد همراه با خونریزی بینی شود و در کودکان خردسال غیر معمول نیست. به عنوان مثال، قرار دادن یک جسم به طور تصادفی در بینی می تواند منجر به خونریزی بینی و سردردهای ناراحت کننده شود. هنگامی که جسم خارجی برای مدتی در جای خود قرار داشته باشد، کودکان اغلب ترشحات غلیظ و بدبو از بینی دارند.

سردردهای میگرنی از علل سردرد و خون دماغ در کودکان

درست مانند بزرگسالان، میگرن در کودکان ممکن است علائمی غیر از سردرد داشته باشد. میگرن دوران کودکی می تواند همراه با درد سر شامل معده درد، حالت تهوع، سرگیجه و خستگی باشد.

بر اساس مطالعه ای در سال 2015 در مجله اروپایی عصب شناسی کودکان ، 1.1 درصد از کودکان مبتلا به میگرن در طول حمله دچار خونریزی بینی می شوند، اگرچه برخی از دانشمندان معتقدند که میزان بروز آن بیشتر است. به طور کلی، کودکانی که خونریزی های مکرر بینی دارند، چهار برابر بیشتر در معرض ابتلا به سردردهای میگرنی هستند.

فشار خون بالا از علل سردرد و خون دماغ در کودکان

سردرد و خونریزی بینی یکی از علائم فشار خون بالا در نظر گرفته شده است ، اما این ارتباط پیچیده است. طبق گفته انجمن قلب آمریکا، فشار خون بالا باعث سردرد و خونریزی بینی نمی شود، مگر اینکه فشار خون بیش از 180/120 باشد. به این افزایش شدید فشار خون، فشار خون بدخیم یا بحران فشار خون گفته می شود .برخلاف فشار خون خفیف یا متوسط، فشار خون به این بالا ناشی از اضافه وزن یا انتخاب های غذایی نامناسب نیست. در کودکان، علل زمینه‌ای فشار خون شدید ممکن است شامل برخی مسمومیت‌ها (از جمله موارد مربوط به داروها)، بیماری کلیوی، تومورهای آدرنال، تومورهای مغزی یا ضربه به سر باشد.

ضربه یا آسیب

ضربه به سر، صورت یا بینی ممکن است منجر به سردرد و خونریزی بینی شود. کودکانی که یکی از این علائم یا هر دوی آنها را پس از ضربه به سر دارند باید فوراً توسط پزشک ارزیابی شوند.

تومورها از علل سردرد و خون دماغ در کودکان

سردرد و خون دماغ در کودکان || پزشکت

تومورهای حفره بینی یا سینوس های پارانازال بسیار نادر هستند و می توانند منجر به سردرد و خونریزی بینی شوند. این تومورها می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند و شامل بسیاری از انواع تومورها مانند آنژیوفیبروم، سارکوم، نوروبلاستوم و بسیاری موارد دیگر می شوند.

تومورهای مغزی مانند مننژیوم شیار بویایی نیز ممکن است منجر به این علائم شوند. در حالی که تومورهای مغزی یک نگرانی رایج در هنگام سردرد کودک است، علائم تومور مغزی معمولاً شامل سایر علائم عصبی است و فقط سردرد و خونریزی بینی نیست.

مسمومیت از علل سردرد و خون دماغ در کودکان

مصرف تصادفی داروها (به ویژه داروهای رقیق کننده خون یا داروهای ضد التهاب)، پاک کننده های خانگی و غیره ممکن است منجر به سردرد و خونریزی بینی شود.

اختلالات عروقی

شرایطی که با ناهنجاری‌های رگ‌های خونی مشخص می‌شوند، می‌توانند منجر به سردرد و خونریزی بینی شوند. یکی از این نمونه ها اختلال ژنتیکی تلانژکتازی خونریزی دهنده ارثی است که می تواند منجر به ناهنجاری های شریانی وریدی (اتصال غیرطبیعی بین شریان ها و سیاهرگ ها در سر و گردن) شود.

واسکولیت، نوعی التهاب رگ های خونی که در بیماری های بافت همبند مانند لوپوس شایع است، ممکن است باعث خونریزی بینی و سردرد نیز شود.

اختلالات خونی

اختلالات خونی از هموفیلی تا کم خونی آپلاستیک بسیار نادر است، اما علل احتمالی این علائم. آنها می توانند باعث خونریزی شوند که ممکن است منجر به خونریزی بینی شود. اگر خونریزی در مغز رخ دهد، می تواند باعث سردرد شود.

سرطان خون

لوسمی، به ویژه لوسمی لنفوسیتی حاد، شایع ترین سرطان دوران کودکی، ممکن است منجر به سردرد شود. این سرطان ها ممکن است سیستم عصبی مرکزی را درگیر کرده و باعث سردرد شوند. و به دلیل تأثیر سرطان روی مغز استخوان می توانند باعث خونریزی بینی شوند و در نتیجه تعداد پلاکت ها کم شود.

فقط به این دلیل که فرزند شما همزمان سردرد و خون دماغ دارد، به این معنی نیست که آنها همیشه با هم مرتبط خواهند بود. در واقع، در برخی شرایط این وضعیت ممکن است تصادفی باشد که فرزند شما هر دو علامت را دارد و به هم مرتبط نباشند.

به عنوان مثال، کودک شما ممکن است به دلیل خوابیدن در وضعیت ناراحت کننده سردرد و در اثر تخلیه بینی خود دچار خونریزی بینی شود.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

سردرد و خون دماغ در کودکان || پزشکت

اگر خون دماغ فرزندتان شدید است، خونریزی بعد از 20 دقیقه متوقف نمی شود یا باعث سبکی سر یا غش می شود، با پزشک اطفال تماس بگیرید. بی حالی، گیجی یا شروع ناگهانی سردرد شدید ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد. اگر کودک شما سابقه ضربه به سر دارد، فورا به دنبال مراقبت باشید.

مهم است که در مورد هر علامتی که به شما مربوط می شود با متخصص اطفال تماس بگیرید، حتی اگر آن علامت فقط “احساس روده” شما باشد. به غریزه خود به عنوان والدین اعتماد کنید و تماس بگیرید.

علت سردرد و خون دماغ چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فرزند شما خونریزی بینی و سردرد داشته باشد، متخصص اطفال شما احتمالاً در ابتدا در مورد سابقه آسیب به سر سؤال می کند. این گاهی اوقات می تواند به معنای نیاز به مراقبت فوری باشد. پزشک همچنین جزئیات بیشتری در مورد سردرد و خونریزی بینی فرزند شما از جمله زمانی که شروع شد، بدتر شدن یا بهبود آنها و علائم اضافی که ممکن است متوجه شده باشید را می‌پرسد.

برخی از علائمی که می توانند به کاهش علل احتمالی کمک کنند، عبارتند از:

  • تب
  • درد
  • گیجی
  • خستگی
  • کاهش وزن
  • علائم عصبی
  • کبودی و یا رنگ پریدگی
  • سبکی سر یا سرگیجه
  • حالت تهوع و یا استفراغ

سپس پزشک اطفال شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. بسته به یافته ها، آنها ممکن است ارزیابی بیشتری را توصیه کنند. به عنوان مثال، در صورت وجود نگرانی در مورد مشکلات جدی سینوسی، ممکن است کودک شما را به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) ارجاع دهند.

تست های آزمایشگاهی

ممکن است تعدادی آزمایش مختلف آزمایشگاهی توصیه شود:

  • شمارش کامل خون (CBC): یک CBC می تواند تعیین کند که آیا کودک شما کم خونی (گلبول های قرمز کم) یا ترومبوسیتوپنی (پلاکت کم) دارد یا خیر.
  • پانل شیمی: ارزیابی جامع خون و ادرار شامل آزمایشات عملکرد کلیه و کبد خواهد بود
  • آزمایش‌های انعقادی: آزمایش‌های خونریزی می‌توانند تعیین کنند که آیا خون کودک شما به طور طبیعی لخته می‌شود یا خیر.
  • آزمایش‌های تصویربرداری ممکن است شامل توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای ارزیابی حفره‌های بینی و سینوس‌ها یا سر باشد.
  • اگر CBC کودک شما غیرطبیعی است و پزشک اطفال شما به سرطان خون، کم خونی آپلاستیک یا سایر شرایط جدی مشکوک است، ممکن است بیوپسی مغز استخوان تجویز شود. مطالعات مغز استخوان معمولاً در صورتی انجام می شود که علائم کم خونی، ترومبوسیتوپنی، تب، لنفادنوپاتی (غدد لنفاوی متورم) و هپاتواسپلنومگالی (کبد و طحال متورم) قابل توضیح نباشد.

درمان خون دماغ و سردرد به علت اصلی آن بستگی دارد.

سخن آخر

در حالی که سردرد و خون دماغ هر دو در کودکان بالای دو سال شایع است، زمانی که با هم اتفاق می‌افتند، مهم است که کمی عمیق‌تر نگاه کنید. علت می تواند جزئی باشد، مانند سرماخوردگی، اما به طور بالقوه می تواند چیزی بسیار جدی تر باشد، به خصوص اگر خونریزی بینی مکرر باشد و سردرد مداوم یا بدتر شود. البته، ممکن است تصادفی باشد که فرزند شما هر دو علامت را به طور همزمان داشته باشد.

در حمایت از فرزندتان، یادگیری در مورد علل بالقوه مفید است. انجام این کار گاهی اوقات می تواند به والدین هشدار دهد که علامتی را گزارش کنند که در غیر این صورت ممکن است آن را به عنوان نامرتبط یا بی اهمیت رد کنند. مهمتر از همه، شهود شما به عنوان یک والدین می تواند بسیار ارزشمند باشد، بنابراین مطمئن شوید که به آن گوش می دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز