لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان خانگی کولیک در نوزادان

کولبک نوزادان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اگر کودک شما بیش از سه ساعت متوالی در روز گریه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، ممکن است کولیک داشته باشد. نوزادانی که از قولنج رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند کمر خود را قوز کرده و مشت های خود را گره می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنند، ماهیچه های شکم را سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و در حین گریه، بازوها و زانوهای خود را به سمت شکم خم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. عضلات شکم آنها معمولاً منقبض و سفت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و باد شکم زیادی را از خود عبور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

کولیک در حدود 3 هفتگی شروع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و در 4 تا 6 ماهگی کودک از بین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. علت دقیق قولنج در نوزادان ناشناخته است. اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد این شرایط ممکن است به علت عدم تحمل برخی مواد در شیر مادر اتفاق بیفتد.

در هر حال برخی راهکارها و درمان های خانگی برای کولیک در نوزادان وجود دارد که سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت آنها را بررسی کنیم. پس اگر نوزاد شما از این وضعیت رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

16 درمان طبیعی موثر برای درمان کولیک در نوزادان

قولنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث درد و ناراحتی شدید در کودک شود. اما برخی راهکار ها درمان های طبیعی تسکین قولنج در نوزادان را تضمین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، از جمله:

حمام آب گرم || پزشکت

حمام آب گرم بدهید.

حمام آب گرم یک درمان طبیعی برای کولیک در نوزادان است که قرن هاست انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. آب گرم، درد را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. همچنین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید در حین حمام کردن نوزاد، شکم او را به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ماساژ دهید.

کمپرس گرم استفاده کنید.

یک کمپرس گرم باعث تسکین گاز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یک حوله را در آب گرم فرو کنید و فشار دهید. پارچه را روی شکم کودک خود قرار دهید یا به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکم او را با آن بمالید.

نوزاد را ماساژ بدهید.

ماساژ نه تنها نوزادان را آرام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بلکه به هضم غذا نیز کمک خواهد کرد. روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی کف دست خود بگیرید و شکم کودکتان را در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید.

درمان کولیک || پزشکت

تمرین پدال زدن را امتحان کنید.

یک تمرین ساده اما موثر برای درمان کولیک در نوزاد است. کودک خود را روی پشت او قرار دهید. مچ پاهای او را با احتیاط کنار هم نگه دارید و به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی یکی پاها را به سمت شکمش فشار دهید. هر پا را برای چند ثانیه نزدیک شکم نگه دارید. تمرین پدال زدن را برای چند دقیقه تکرار کنید. با این حال، اگر کودک شما در برابر این تمرین مقاومت کرد، بلافاصله آن را متوقف کنید.

آروغ نوزاد را بگیرید.

همیشه باید پس از شیر دادن به کودک خود آروغ آنها را بگیرید. این کار به تخلیه گاز کمک کرده و از گیر افتادن هوا در شکم کودک جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. پس از شیر دادن به نوزاد، او را روی شانه خود بگذارید. گردن و شانه های او را نگه دارید، به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ او را مالش دهید یا به پشت او ضربه بزنید تا صدای آروغ بشنوید.

او را روی صندلی گهواره ای قرار دهید.

اینکه کودک خود را در آغوش یا صندلی گهواره ای تکان دهید، و یا او را در یک بند در حالت ایستاده نگه دارید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند کودک ناراحت را آرام کند. نوزادان مبتلا به قولنج اغلب به خوبی به در آغوش گرفتن پاسخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند. نزدیک بودن به شما به نوزاد آرامش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بخشد. نگه داشتن نوزاد برای مدت طولانی در اوایل روز ممکن است به کاهش قولنج در عصر کمک کند. استفاده از کریر نوزاد به شما این امکان را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که کودک را نزدیک نگه دارید. از طرفی هم نگه داشتن کودک در حال حرکت ممکن است برای تسکین قولنج کافی باشد. سعی کنید با کودک خود به رانندگی بروید یا او را در تاب کودک قرار دهید.

پروبیوتیک ها را تغذیه کنید.

کولیک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند ناشی از گاز، کندی دستگاه گوارش یا رفلاکس اسید باشد. سویه خاصی از پروبیوتیک ها به نام لاکتوباسیلوس رویتری در مقابله با قولنج موثر است. این به کاهش التهاب روده کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، باکتری ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد و باکتری E. coli را مهار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. همچنین بسیاری از نوزادان مبتلا به قولنج در عرض 3 هفته بهبود می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابند. بهتر است پروبیوتیک ها را بعد از 6 ماهگی به کودک خود بدهید، زیرا تا زمانی که کودک به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه نشود، نیازی به مصرف آن نیست. برای تصمیم گیری در مورد پروبیوتیکی که باید به نوزادتان داده شود، از پزشک اطفال مشاوره بگیرید.

نعناع را امتحان کنید.

نعناع خاصیت آرام بخش و ضد اسپاسم دارد. یک قطره از روغن را به یک قاشق چایخوری روغن ماساژ کودک اضافه کنید و آن را بین کف دست خود بمالید تا گرم شود. سپس به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شکم کودک را با روغن ماساژ دهید.

مراقب رژیم غذایی خود باشید.

رژیم غذایی شما بر شیر مادر تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. بنابراین، به آنچه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورید توجه کنید. اگر کودک شما از قولنج رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد از مصرف محصولات لبنی، غذاهای حاوی گلوتن، مرکبات، کافئین و غذاهای تند خودداری کنید.

رفع قولنج || پزشکت

بطری تغذیه را عوض کنید.

تعویض نکردن شیشه شیر نیز ممکن است دلیل کولیک باشد. تعویض شیشه شیر باعث تغییر مقدار هوایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که کودک هنگام شیر خوردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بلعد. این به نوبه خود بر هضم تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد. پس حتما شیشه شیر کودکتان را عوض کنید.

شیرخشک کودک را عوض کنید.

اگر کودک شما همیشه کولیک دارد، تغییر نام تجاری شیر خشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند در درمان آن موثر و کمک کننده باشد. گاهی اوقات، مواد تشکیل دهنده یک نام تجاری شیر فرمول خاص ممکن است علت کولیک در نوزاد باشد. اگر همزمان با شیردهی یا غیره، شیرخشک دادن به نوزاد را شروع کرده اید و او از کولیک رنج می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برد، سعی کنید شیر خشک را عوض کنید.

به کودک چای نعناع بدهید.

نعناع باعث تسکین گرفتگی روده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. با این حال، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان آن را فقط به نوزادان بزرگتر از 6 ماه داد. یک قاشق چایخوری نعناع را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند. سپس آن را صاف کرده و چند قاشق چایخوری از این چای را به کودک خود بدهید.

استفاده از غلات نوزاد برای غلیظ شدن شیر

غلات برنج نوزاد را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان به عنوان یک عامل غلیظ کننده به شیر مادر یا شیر خشک اضافه کرد. برخی از پزشکان این را به عنوان راه دیگری برای کمک به کاهش دوره های رفلاکس اسید در نوزادان مبتلا به GERD توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. 1 قاشق غذاخوری غلات برنج را به 1 اونس شیر خشک یا شیر مادر پمپ شده اضافه کنید. ممکن است لازم باشد سوراخ نوک بطری کودکتان را کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بزرگتر کنید تا مایع غلیظ تر شود. قبل از امتحان این نکته حتما با پزشک اطفال خود مشورت کنید، زیرا خطرات متعددی در ارتباط با این عمل وجود دارد و اکثر متخصصان اطفال آن را توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

کودک را روی شکم خود بخوابانید.

کودکتان را روی شکمش، روی پاهایتان بگذارید. مالیدن پشت نیز به دفع گاز کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. به یاد داشته باشید که این کار را فقط زمانی شروع کنید که کودک شما بیدار است اما نه بلافاصله پس از شیر دادن. بین زمان تغذیه و شکم باید حداقل 30 دقیقه فاصله باشد.

پس از شیردهی کودک خود را عمودی نگه دارید.

اگر بلافاصله پس از شیردهی کودک خود را بخوابانید، ممکن است شیر ​​به مری برگردد و باعث سوزش سر دل شود. برای جلوگیری از علائم رفلاکس اسید، کودک خود را صاف نگه دارید. داشتن رفلاکس اسید که باعث علائم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) ممکن است یک عامل اصلی کولیک در نوزاد باشد. نوزادان مبتلا به GERD سوزش سر دل را تجربه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند زیرا شیر مادر یا شیر خشک از طریق مری آنها به سمت بالا برمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گردد . عمودی نگه داشتن نوزاد پس از شیر خوردن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند علائم رفلاکس اسید را کاهش دهد. خوابیدن به پشت یا دراز کشیدن روی صندلی ماشین بعد از صرف غذا ممکن است علائم را بدتر کند و باعث بدخلقی کودک شود.

قطره آنتی گاز را امتحان کنید.

این قطره ها گاز را به حباب تبدیل کرده و قولنج را تسکین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. قبل از دادن این دارو به نوزاد خود از متخص اطفال خود مشورت بگیرید.

قولنج کودک || پزشکت

سایر درمان های دیگر برای کولیک در نوزادان

اقدامات دیگری که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید برای تسکین کولیک نوزاد خود انجام دهید، عبارتند از:

  • به آنها پستانک بدهید.
  • آنها را با روغن های ضروری ماساژ دهید.
  • آنها را قنداق کنید یا در یک پتوی نرم بپیچید.
  • با استفاده از دستگاه نویز سفید به آنها کمک کنید تا راحت تر بخوابند.
  • آنها در یک اتاق آرامش بخش نه خیلی گرم، نه خیلی سرد و دارای نور ملایم قرار دهید.
  • به آنها قطره های گاز حاوی سایمتیکون بدهید، ماده ای که به تسکین درد ناشی از حباب های گاز کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

برخی راهکارهای خطرناک را بشناسید.

چند درمان خانگی وجود دارد که مادران ممکن است برای درمان کولیک در نوزادان خود از آنها استفاده کنند که این روش های احتمالی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند خطراتی را به همراه داشته باشد.

رژیم حذفی. برخی از مادران سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند برخی غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کنند. از آنجایی که حذف رژیم‌های سخت می‌توانند نادرست باشند و حتی احتمال دارد تاثیری در درمان کولیک کودک نداشته باشند، بهتر است قبل از ایجاد تغییرات قابل توجه در رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

آب گریپ. برخی از افراد پیشنهاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که به کودک خود آب گریپ، یک داروی مایع حاوی گیاهانی مانند بابونه یا اسطوخودوس بدهید. از آنجایی که این روش ها هنوز تایید نشده است، بهتر است از آنها پیروی نکنید.

سخن آخر

کولیک در نوزادان زیاد نگران کننده نیست. اما شاید شنیدن صدای گریه مداوم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سخت باشد، این وضعیت به ندرت بیشتر از شش ماه اول طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد. اگر احساس می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید که وضعیت از کنترل خارج شده است، با پزشک خود مشورت کنید. 40 درصد از نوزادان ممکن است قولنج را تجربه کنند. این وضعیت با گریه های مکرر که ناشی از یک مشکل پزشکی نیست و اغلب در عصر برای سه ساعت یا بیشتر و به طور منظم تعریف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز