لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تایلنول برای نوزادان، حاوی ماده اصلی فعال استامینوفن، یک داروی خوراکی بدون نسخه است که به عنوان مسکن (داروهایی که برای تسکین درد استفاده می شود) یا تب بر (داروهایی که برای کاهش تب استفاده می شوند ) تجویز می شود. Tylenol نوزادان یک نوع سوسپانسیون مایع از Tylenol است که مخصوص نوزادان و کودکان نوپا ساخته شده است. اشکال قرص آن می تواند باعث خفگی شود و نباید به نوزادان داده شود. برای جلوگیری از مصرف بیش از حد و عوارض جانبی ناشی از آن، تجویز تیلنول به نوزاد طبق دستور پزشک مهم است. این پست را بخوانید تا در مورد دستورالعمل های دوز Tylenol برای نوزادان، خطرات بالقوه آن و تکنیک های تجویز ایمن آن آگاه شوید.

چه زمانی باید تایلنول را به نوزاد بدهیم؟

دارو فقط باید زمانی تجویز شود که نوزاد تب دارد. طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا، تب در نوزادان زمانی تشخیص داده می شود که دمای بدن آنها بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) باشد. به گفته سازنده سوسپانسیون مایع خوراکی Tylenol نوزادان، نیز بهتر است به نوزاد مبتلا به گلودرد، آنفولانزا، سرما خوردگی و دندان درد داده شود، زیرا ماده فعال استامینوفن نیز به عنوان یک مسکن عمل می کند.

نمودار دوز نوزادان تایلنول چیست؟

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

کارشناسان و سازنده Tylenol توصیه می کنند که قبل از تجویز Tylenol به نوزادان یا کودکان نوپا با یک متخصص اطفال مشورت کنید. مقدار مصرف بسته به وزن کودک شما می تواند متفاوت باشد. غلظت استامینوفن در سوسپانسیون مایع Tylenol نوزادان در غلظت تک یا غلظت 160 میلی گرم در هر 5 میلی لیتر است. در زیر جدولی حاوی دوز مایع یا شربت تیلنول در نوزادان و کودکان نوپا بر اساس وزن آنها آمده است:

وزن کودک (گرم) مایع (ML)
2700-4980 1.25
5400-7700 2.5
8150-10419 3.75
10870-15855 5
16308-21291 7.5
21744-26727 10
27180-32163 12.5
43035 – 32616 15
43488+ 20

می توانید تجویز را هر چهار تا شش ساعت یا طبق دستور پزشک تکرار کنید. شما نباید بیش از پنج دوز تیلنول در روز مصرف کنید. توجه داشته باشید که ممکن است پزشک کودک شما دوز متفاوتی را با دوز ذکر شده در جدول تجویز کند و شما باید به توصیه های پزشک پایبند باشید.

چگونه تایلنول را با خیال راحت به نوزادتان بدهید؟

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟| پزشکت

در زیر مراحل تجویز مایع Tylenol نوزادان به نوزاد آورده شده است:

    • پیستون را فشار دهید و هوا را آزاد کنید. نوک سرنگ را در دهانه بطری قرار دهید.
    • بطری را بچرخانید و پیستون را تا علامت دوز مورد نیاز عقب بکشید تا دارو وارد بطری شود.
    • نوک سرنگ را به آرامی وارد دهان کودک کنید و نوک آن را به سمت گونه داخلی کودک هدایت کنید.
    • پیستون را به آرامی فشار دهید تا دارو آزاد شود.

دستورالعمل مصرف دارو برای نوزادان

برای اطمینان از تجویز ایمن Tylenol در نوزادان، رعایت نکات خاصی ضروری است، از جمله:

  • دوز دارو و زمان مصرف آن را دقیق باشد.
  • دستورالعمل های ارائه شده در برچسب دارو در مورد نگهداری دارو را دنبال کنید.
  • همیشه دارو را در اتاقی با نور مناسب بکشید تا از اختلاف در مقدار دوز جلوگیری شود.
  • برای جلوگیری از مصرف بیش از حد یا سایر خطاهای مربوط به دوز، استفاده از سرنگ علامت گذاری شده، که با یک بطری Tylenol نوزادان داده می شود، حیاتی است.
  • اگر کودک شما از قبل هر دارویی مصرف می کند، پزشک را در مورد آن آگاه کنید. ترکیبی از استامینوفن و سایر داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.

برخی از نوزادان اگر طعم آن را دوست نداشته باشند، ممکن است دارو را بیرون بریزند. بنابراین انتخاب تایلنول نوزاد با طعم دهنده ممکن است بلع را برای آنها آسان تر کند.

مراقب نحوه مصرف خود باشید.

اگر در وارد کردن سرنگ به دهان کودکتان مشکل دارید، راهکارهای دیگر را امتحان کنید. فقط اگر از شیشه شیر استفاده می کنید، دارو را در شیر مادر یا شیر خشک او بریزید یا آن را با غذای کودک ترکیب کنید. این کار را فقط با مقداری شیر یا غذایی که می دانید تمام می شود انجام دهید.

اگر کودک شما ظرف 20 دقیقه پس از دریافت دوز آب دهان یا استفراغ کرد، می توانید یک نوبت دیگر بدهید. اما اگر بعد از این مدت تف یا استفراغ کردند، حداقل 4 تا 6 ساعت صبر کنید تا داروی بیشتری بدهید.

هنگام دادن تایلنول به نوزادتان، مراقب داروهای دیگری باشید که مصرف می کنند. در صورت مصرف سایر داروهای حاوی استامینوفن، به نوزاد خود تایلنول ندهید. این می تواند منجر به افزایش بیش از حد دارو در سیستم آنها شود که می تواند باعث مسمومیت دارویی شود. همچنین هنگام دادن دارو به کودک خود به تاریخ انقضا توجه کنید. اثربخشی دارو می تواند با گذشت زمان کاهش یابد.

خطرات مصرف تایلنول چیست؟

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

تیلنول برای اکثر نوزادان بی خطر است و به ندرت در صورت تجویز طبق نسخه عوارض جانبی ایجاد می کند. در موارد نادر، کودک ممکن است به استامینوفن حساسیت داشته باشد و باعث بثورات پوستی و تاول شود.

مصرف بیش از حد تیلنول منجر به مصرف بیش از حد استامینوفن و عوارض جانبی جدی می شود. معمولاً در صورت عدم رعایت دستور پزشک یا عدم دقت در اندازه گیری مقدار دارو در سرنگ، این مسمومیت اتفاق می افتد.

مصرف بیش از حد جزئی ممکن است به احتمال زیاد هیچ مشکل یا علامتی ایجاد نکند. حداکثر دوز ایمن برای استامینوفن در بین کودکان 90 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن کودک در روز است. دوز بیش از این حد ممکن است علائم و نشانه های زیر را ایجاد کند:

  • زردی
  • استفراغ
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • خواب آلودگی
  • درد در ناحیه شکم
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش دفعات و مقدار ادرار
  • مشکلات تنفسی مانند مشکلات تنفسی

مصرف بیش از حد شدید می تواند باعث سمیت کبدی و آسیب کبدی شود. تحمل مصرف بیش از حد ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. بنابراین، اگر متوجه شدید که به طور تصادفی با تایلنول بیش از حد کودک مصرف کرده اید، در اسرع وقت با پزشک اطفال تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم پس از تجویز تیلنول بدتر می شود.
  • شما بیش از حد از این دارو برای کودک خود استفاده کردید.
  • نوزاد پس از تجویز تیلنول دچار بثورات پوستی یا تاول می شود.
  • در طی سه روز از زمان تجویز Tylenol هیچ بهبودی در علائم نوزاد مشاهده نشده است.

چند وقت یکبار یک دوز تایلنول به نوزاد داده شود؟

تایلنول برای نوزادان چه عوارضی دارد؟ | پزشکت

یک دوز Tylenol نوزاد ممکن است برای تسکین موقت علائم تب یا درد کافی باشد. اما اگر کودک شما بیمار است یا عفونت گوش دارد، درد و گریه پس از از بین رفتن دوز ممکن است بازگردد، مگر اینکه خود بیماری نیز از بین رفته باشد. شاید بتوانید در صورت نیاز هر 4 تا 6 ساعت یک دوز تیلنول به نوزاد بدهید.

اما شما نباید بیش از پنج دوز در یک دوره 24 ساعته بدهید. نباید تایلنول را به طور معمول یا بیش از یک یا دو روز متوالی مصرف کنید، مگر اینکه توسط پزشک کودکتان تجویز شده باشد.

یک بطری تایلنول نوزاد همراه با یک سرنگ یا قطره چکان دارو در بسته بندی آن ارائه می شود که دادن دارو به نوزادان را آسان تر می کند. در واقع، از اندازه گیری قاشق خودداری کنید زیرا می توانید در نهایت بیش از حد نیاز به نوزاد خود دارو بدهید.

به عبارت دیگر، همیشه از قطره چکان یا فنجان دارویی همراه با دارو استفاده کنید تا از مصرف دوز مناسب اطمینان حاصل کنید. اگر سرنگ یا قطره چکان شما خراب شد، می توانید جایگزینی ارزان از داروخانه خریداری کنید.

سرنگ را در بطری فرو کنید و بر اساس توصیه پزشک اطفال، آن را با دوز مناسب پر کنید. از اینجا، روش های مختلفی برای تجویز دارو وجود دارد. اگر کودک شما بی حوصله نیست، سرنگ را بین لب های او یا قسمتی از دهانش را در کنار یک گونه قرار دهید و دارو را داخل دهانش بریزید.

سوالات متداول تایلنول برای نوزادان

آیا تیلنول باعث خواب آلودگی نوزادان می شود؟ تیلنول معمولاً در صورت مصرف در دوز صحیح باعث خواب آلودگی در نوزادان نمی شود. برخی از نوزادان مبتلا به درد یا تب ممکن است علائم ناشی از تایلنول را تسکین دهند و باعث آرامش و به خواب رفتن آنها شود. با این حال، مصرف بیش از حد تیلنول/استامینوفن می تواند باعث خواب آلودگی و خواب آلودگی مفرط به عنوان یک عارضه جانبی شود.

 تایلنول برای نوزادان چقدر طول می کشد تا اثر کند؟ تایلنول یا استامینوفن مایع ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد تا اثرات خود را نشان دهد، اگرچه این ممکن است از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت باشد. این دارو یک برند دارویی استامینوفن است که معمولاً بدون نسخه در دسترس است. اگرچه برای نوزادان و کودکان نوپا بی خطر در نظر گرفته می شود، اما همیشه باید برای آن نسخه دریافت کنید. دوز مناسب را برای تأثیر بهینه استامینوفن بر روی نوزاد بدون خطر مصرف بیش از حد و عوارض جانبی مرتبط با آن تجویز کنید.

اگر کودک شما تب یا علائم درد دارد که در غیر این صورت قابل کاهش نیست، دادن تیلنول به او ممکن است کمی تسکین داشته باشد. اما قبل از دادن دوز به نوزاد، مهم است که با پزشک اطفال خود مشورت کنید و بدانید که چگونه به طور ایمن استامینوفن را به کودک خودتان بدهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز