لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

یخ درمانی چیست؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


یخ درمانی برای افزایش گردش خون مفید است که باعث بهبود و شل شدن عضلات می شود. این درمان به انتقال اکسیژن به بافت عضلانی و ترمیم هرگونه آسیب در بدن کمک می کند.

این درمان همچنین همراه با سایر برنامه های درمانی جسمی برای تسکین دردهایی مانند درد روماتیسمی، درد کمر و گردن، رگ به رگ شدن و سفتی عضلات استفاده می شود.  یخ درمانی می تواند یک درمان مهم برای تسکین آسیب هایی باشد که با درد و التهاب همراه است. آسیب های خفیف تا متوسط معمولاً زمانی در منزل کنترل می شود که ضربه فقط روی بافت های نرم تأثیر بگذارد. درمان یک آسیب غالباً بسته به نوع و شدت آن بستگی دارد.

چه نوع آسیب هایی باید با یخ درمانی درمان شود؟

این درمان به طور معمول در درمان ضربه های ناگهانی، آسیب های ورزشی، آسیب های شدید و اسپاسم عضلات استفاده می شود.

نمونه هایی از آسیب های حاد که احتمال دارد با یخ درمانی، درمان شوند، عبارتند از:

  • کشیدگی عضلات
  • پیچ خوردگی مچ پا و دست، شانه
  • آسیب های ناشی از ضربه محدود به بافت نرم (ضربه دیدگی انگشت ها، لگن کبود شده، ضربه های صورت)

یخ درمانی همچنین در درمان برخی از انواع آسیب های مزمن استفاده می شود.

چه زمانی گرما درمانی می تواند مفید باشد؟

تحریک کردن اعصاب به روش های مختلف می تواند به کاهش درد، اعم از استفاده از گرما یا سرما درمانی، در دمای مناسب کمک کند.

هدف از گرما درمانی افزایش جریان خون در یک ناحیه، کمک به شل شدن عضلات سفت و کاهش سفتی مفصل است. این روش درمانی احتمال دارد به عنوان بخشی از راه های درمانی برای سفتی گردن و کمر، اسپاسم عضلات و کاهش انعطاف پذیری استفاده شود. قبل از استفاده از گرما درمانی، باید 3 روز یا بیشتر پس از آسیب منتظر بمانید تا التهاب اولیه کاهش پیدا کند.

چگونه یخ درمانی روی بافت های آسیب دیده تاثیر می گذارد؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

این درمان دمای سطح پوست و بافت های زیرین را کاهش می دهد و باعث اثرات زیر می شود:

  • درد آرام ناشی از اعصاب
  • انتقال آرام مولکول های تقویت کننده التهاب
  • باریک شدن موقت رگ های خونی نزدیک سطح پوست

با این حال، هنوز شواهد کافی برای اهمیت استفاده از یخ برای درمان بیماری ها وجود ندارد. اما بررسی ها نشان می دهد که یخ درمانی می تواند به عنوان بخشی از درمان اولیه برای التهاب استفاده شود.

چگونه بسته یخی را در خانه تهیه کنیم؟

روش های آسان و زیادی برای تهیه کیسه یخ وجود دارد. برای یک جلسه یخ درمانی راحت، ناحیه ای را انتخاب کنید که نگه داشتن یخ روی آن راحت باشد. برای تهیه بسته های یخ در خانه می توانید هرکدام از موارد زیر را انجام دهید:

  • از بسته های ژل فریزر یا کیسه های یخ قابل تعویض استفاده کنید.
  • یک مشت تکه یخ یا یخ خرد شده را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را با یک حوله یا پارچه نازک بپیچید.
  • ماساژ یخ یکی دیگر از روش های خوب در بین ورزشکاران است که به چند لیوان کاغذی کوچک، آب و حوله نیاز دارد. هر فنجان را با آب پر کنید و اجازه دهید یخ بزند. هنگامی که یخ منجمد شد، می توان لبه کاغذ را جدا کرد و مقدار کمی از یخ را که در معرض دید قرار داد، برای مدت کوتاهی روی محل آسیب ماساژ دهید. مرتباً لبه لیوان کاغذی را جدا کنید تا در صورت لزوم یخ بیشتری در معرض دید قرار گیرد. به طور مداوم یخ را حرکت دهید تا از تماس طولانی مدت با یک ناحیه از پوست جلوگیری کنید.

یخ درمانی چگونه اثر می کند؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

استفاده از این درمان در 2-3 روز اول آسیب برای کاهش التهاب توصیه می شود.

درجه حرارت سرد در محل آسیب به طور موقت، اعصاب موجود در منطقه را بی حس می کند، جریان خون در محل را کاهش می دهد. محرک هایی را که باعث التهاب در زیر سطح پوست می شوند را بی اثر می کند.

هنوز مشخص نیست که یخ درمانی طولانی مدت ممکن است چه اثرات منفی بر رشد رشته های عضلانی و شاخه های رگ های خونی پس از برطرف شدن آسیب داشته باشد.

روش صحیح استفاده از یخ درمانی چیست؟

توصیه می شود در سریعترین زمان ممکن پس از آسیب دیدگی از این درمان استفاده کنید. چندین جلسه یخ درمانی را می توان همزمان با استراحت فراوان در طی 2-3 روز اول انجام داد. 2 یا 3 روز اول مدت بعد از آسیب، زمانی است که التهاب ایجاد می شود.

جلوگیری از تماس مستقیم یخ با پوست، ساده ترین را ه برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست یا سرمازدگی است. بسته به تحمل سرما، یخ را می توان با خیال راحت برای مدت کوتاه استفاده کرد. به طور کلی، 10-20 دقیقه یخ درمانی مداوم را می توان تا یک ساعت یا بیشتر در هنگام استراحت انجام داد.

چه مدت باید از یخ درمانی استفاده کرد؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

متخصصان توصیه می کنند که در طی 2 روز اول وقوع یک ضربه، بیش از 20 دقیقه در یک کشش با فاصله 2-3 ساعت یخ بگذارید.

واکنش افراد به سرما متفاوت است و برخی احتمال دارد به تغییرات دما حساس تر باشند.

هنگامی که یک منطقه احساس بی حسی می کند، می توان یخ را برداشت تا بهبودی ایجاد شود. بی حس شدن آن منطقه، پایان مدت زمان یخ گذاشتن را نشان می دهد.

احساس محل درد می تواند زمان پایان جلسه یخ درمانی را نشان دهد. اگر بافت قبل از زمان تعیین شده احساس بی حسی کرد، زود استراحت کنید تا خون به آن ناحیه برگردد.

اشتباهات رایج در هنگام استفاده از یخ درمانی چیست؟

یخ درمانی فقط در صورت انجام صحیح می تواند موثر باشد، در غیر این صورت می تواند آسیب را بدتر کند. در اینجا مواردی است که باید هنگام یخ درمانی از آن دوری کنید:

استفاده طولانی از یخ: قرار گرفتن طولانی در معرض دمای سرد می تواند باعث آسیب طولانی مدت به پوست و بافت های عمیق شود. یخ درمانی را در چندین جلسه کوتاه 10-20 دقیقه ای با یک دوره استراحت امتحان کنید تا جریان خون به آن ناحیه برگردد.

عدم محافظت از پوست. استفاده مستقیم از یخ در یک ناحیه از پوست برای مدت زمان طولانی می تواند منجر به آسیب به پوست یا سرمازدگی شود. بنابراین، همیشه یخ را در یک حوله یا پارچه نازک بپیچید تا پوست در معرض مستقیم قرار نگیرد.

شروع مجدد زودهنگام. استراحت دادن به ناحیه آسیب دیده می تواند نقش مهمی در بهبودی داشته باشد.بهتر است که بلافاصله پس از جلسات یخ درمانی و در طول دوره نقاهت از انجام بیش از حد آسیب جلوگیری کنید.

چگونه از عوارض یخ درمانی جلوگیری کنیم؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

اگر اقدامات لازم برای محافظت در برابر آسیب های ناشی از یخ درمانی را درست انجام ندهید، این روش می تواند با بروز عوارضی همراه باشد.

اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی و تشخیص زود هنگام عوارض آن برای حفظ سلامتی ضروری است. یخ زدگی در صورت بروز عوارض جانبی شدید می تواند به طور دائمی به پوست و بافت آسیب برساند.

چند مرحله ساده می تواند از قرار گرفتن در معرض دمای سرد هنگام استفاده از یخ درمانی جلوگیری کند:

  • طول جلسات یخ را کنترل کنید.
  • با شروع بی حسی جلسات یخ درمانی را قطع کنید.
  • حتماً بلافاصله بعد از جلسات یخ درمانی، استراحت کنید.
  • با استفاده بیش از حد از یخ به پوست خود آسیب نرسانید.
  • ظاهر پوست را برای تغییرات احتمالی و بروز سرمازدگی کنترل کنید.
  • در صورت استفاده از لیوان یخ، مدت زمان خیلی کوتاه از آنها استفاده کنید.
  • اگر از کیسه یخ استفاده می کنید، به صورت دوره ای مکان آن را تغییر دهید.

آسیب پوستی ناشی از یخ درمانی چیست؟

قرار گرفتن طولانی مدت یا مستقیم در معرض دمای انجماد می تواند به پوست آسیب جدی برساند و حتی منجر به سرمازدگی شود. در صورت مشاهده علائم زیر یخ درمانی را متوقف کنید:

  • تاول در محل آسیب ظاهر می شود.
  • پوست درمان شده شروع به از دست دادن رنگ می کند.
  • قرمزی همراه با احساس گزگز و بی حسی در ناحیه آسیب دیده وجود دارد.

چه افرادی باید از درمان با یخ پرهیز کنند؟

افرادی که مبتلا به بیماری رینود، نوروپاتی محیطی یا هر بیماری هستند که احساس عصب یا گردش خون را به خطر بیندازد، در معرض آسیب بیشتر هستند و بنابراین باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند. مشورت در مورد علائم و سابقه پزشکی خود با یک متخصص پزشکی قبل از شروع یخ درمانی می تواند در تعیین مناسب بودن یخ درمانی موثر باشد.

چه آسیب هایی در هنگام یخ درمانی نیاز به توجه پزشکی دارند؟

یخ درمانی چیست؟ | پزشکت

اگر آسیب بیشتر از 2 روز پیش رخ داده باشد، یخ درمانی احتمال دارد یک درمان موثر نباشد.

یخ را می توان ظرف 24 تا 48 ساعت از شروع درد و التهاب استفاده کرد تا بیشترین تاثیر را داشته باشد. اگر علائم بعد از 2 روز از یخ زدگی بهبود نیافت، آسیب دیدگی احتمال دارد جدی باشد که نیاز به توجه پزشکی دارد.

آسیب هایی که روی استخوان زیرین تأثیر می گذارند احتمال دارد برای بررسی شکستگی های احتمالی به مراجعه به پزشک نیاز داشته باشند. ناحیه اطراف استخوان شکسته یا مفصل دررفته احتمال دارد بد شکل یا تغییر شکل یافته به نظر برسد. با این حال، تغییرات ظاهری احتمال دارد همیشه بروز پیدا نکند.

التهاب مداوم، بدتر شدن درد، یا دشواری در حرکات احتمال دارد نیاز به مشورت با پزشک برای ارزیابی و درمان داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز