لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لمس درمانی چیست؟

لمس درمانی | پزشکت

فهرست مطالب

لمس درمانی چیست و چه کاربردی دارد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای کسانی که بدنبال روش های غیر دارویی برای کاهش دردها و بیماری های خود هستند این سوال مطرح هست که لمس درمانی چیست؟ و کاربرد های آن کدامند؟ این روش، شامل هنر ماساژ دادن آرام و احساس پوست از بالا به پایین است. در این روش شما با استفاده از حرکات دورانی، پوست و استخوان های خود را لمس می کنید و به آرامی آن را فشار می دهید. لمس درمانی به شما کمک می کند که یک زندگی سالم و آگاهانه ای داشته باشید.

در طول این مرحله، می توانید به تدریج هرگونه درد و حتی مشکلات ذهنی خود را تسکین دهید و یا حتی آن ها را برطرف کنید. با لمس درمانی یاد می گیرید که به بدن خود گوش دهید. اگر در قسمتی از بدن خود دردی را احساس می کنید، می توانید با ماساژ دادن آن درد را تسکین دهید. با کار کردن بر روی تمام قسمت های بدن خود، می توانید انرژی خود را در کل بدن حفظ کنید.

لمس درمانی در رده گسترده ای از انرژی درمانی قرار دارد. انرژی درمانی شامل طب سوزنی، تای چی و ریکی است. این رویکردها همه با این فرض عمل می کنند که بدن دارای یک میدان انرژی طبیعی است. این شرایط ذهن و بدن ا به همدیگر متصل می کند و نقش موثری در سلامتی دارد.

طبق تئوری بهبود انرژی، وقتی انرژی به راحتی در بدن جریان پیدا کند، منجر به سلامتی بدن می شود. اما هرگونه عدم تعادل یا اختلال در جریان انرژی می تواند منجر به بیماری، درد، علائم سلامت روان و سایر ناراحتی ها شود.

در لمس درمانی، پزشکان با استفاده از دستان خود جریان انرژی را که به عنوان بیافیلد شناخته می شود، در سراسر بدن شما هدایت می کنند. این جریان باعث بهبودی و بازیابی انرژی در بدن شما می شود.

انواع لمس درمانی

لمس درمانی | پزشکت

اصطلاحات مربوط به لمس درمانی می تواند کمی گیج کننده باشد. حتی ممکن است برای افراد مختلف معنی های مختلفی داشته باشد. برخی افراد لمس درمانی TT را با لمس بهبودی (HT) مترادف و یکسان می دانند. HT و TT هر دو توسط پرستاران صورت می گیرد و اهداف درمانی مشابهی دارند، اما از چند جهت کلیدی متفاوت هستند.

لمس درمانی چیست؟ در طول جلسه TT تمرین کنندگان ممکن است شما را لمس نکنند. در عوض، آنها معمولاً دست های خود را بالاتر از بدن شما قرار می دهند. اما احتمال دارد در برخی موارد از لمس مستقیم استفاده کنند.

لمس شفا دهنده یا بهبودی

HT در اواخر دهه 1980 توسط جانت منتگن توسعه یافت. این روش ترکیبی از تعدادی از روش های بهبود انرژی، از جمله اتصال چاکرا و ترشح لنفاوی است. تمرین کنندگان آن را بیشتر یک فلسفه درمانی می دانند تا یک تکنیک خاص. برخلاف TT، معمولاً بدن را لمس می کنند.

در استفاده دقیق از لمس در هر دو روش ابهام وجود دارد. اما می تواند به متغیرهای مختلفی از جمله روندی که پزشک استفاده می کند و یا تصمیم شما بستگی داشته باشد.

لمس درمانی لزوماً به لمس نیاز ندارد. بنابراین اگر یک روش کاملاً عملی را ترجیح می دهید، درمانگر شما می تواند نیازهای شما را برطرف کند.

کاربرد های لمس درمانی

لمس درمانی | پزشکت

لمس درمانی بر این باور تأثیر می گذارد که انسان موجودی پرانرژی است. اساساً، ما دارای زمینه های انرژی هستیم که بدن ما را احاطه کرده و با استفاده از این انرژی با جهان پیرامون خود ارتباط برقرار می کنیم. اما هر گونه عدم تعادل در میزان انرژی بدن در نهایت می تواند منجر به بروز اختلالات یا بیماری های جسمی شود.

برخی از نمونه های درد جسمی که از عدم تعادل انرژی بروز می کند، عبارتند از:

  • کمردرد
  • رگ به رگ شدن عصب
  • اختلالات فشار خون
  • گردش خون ضعیف
  • شکستگی استخوان

علاوه بر آن، عدم تعادل انرژی، می تواند منجر به نامتقارن بودن وضعیت بدن و درد در قسمت های مختلف بدن می شود.

بدن شما توانایی زیادی برای خود ترمیم دارد اما بهبودی از آسیب و بیماری به زمان نیاز دارد. تمرین کنندگان لمس درمانی معتقدند رویکردهای بهبود انرژی می توانند به این روند طبیعی کمک کنند تا بهبودی سریع تر صورت بگیرد.

برخی از مزایا و کاربردهای لمس درمانی، عبارتند از:

رفع اختلالات خوردن

اگر مشکل پرخوری و حتی بی اشتهایی دارید، لمس درمانی به شما کمک می کند تا با این مشکلات کنار بیایید و در جهت سالم تر بودن خود فعالیت کنید. بسیاری از افراد در سراسر جهان از لمس درمانی برای تغییر در کاهش وزن خود استفاده می کنند.

کاهش افسردگی

یکی از بزرگترین مزایای لمس درمانی، آرامش ذهنی و جسمی است.  اختصاص دادن زمان مناسب برای برقراری ارتباط با خود می تواند معجزه هایی برای جسمی و احساس و روان شما ایجاد کند.

بهبود زوال عقل

در یک بررسی در سال 2009، 65 سالمند در خانه سالمندان و مبتلا به زوال عقل مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تقسیم بندی این افراد به سه گروه، درمان به مدت 3 هفته بر روی آنها صورت گرفت. گروه اول لمس درمانی، گروه دوم با درمان ساختگی و به گروه سوم مراقبت های بهداشتی معمولی داده شد. گروهی که تحت درمان با لمس درمانی قرار گرفته بودند، در مقایسه با دو مورد دیگر، علائم زوال عقل و فراموشی کمتری دیده شد.

ایجاد واکنش عمیق

درست مثل اینکه بدن شما هنگام رانندگی تحت اضطراب و وحشت یک پاسخ جنگ یا پرواز دارد، یک واکنش آرامش عمیق نیز هم می تواند بر روی بدن تاثیر بگذارد دارد. لمس درمانی باعث شل شدن اعصاب و تاندون ها می شود. آرامش عضلات و اندام ها به معنی است که شما استرس و هرگونه انسداد منفی که ممکن است در نهایت در آینده به مشکلات سلامتی تبدیل شود را آزاد خواهید کرد.

متعادل کردن انرژی

گفته می شود انسان موجودات مغناطیسی هستند. آیا تا به حال خواسته اید چشم سوم خود را باز کنید یا شهود خود را افزایش دهید؟ این امر زمانی امکان پذیر است که بتوانید بین احساسات خود و جهان اطرافتان ارتباط برقرار کنید. این کار با متعادل شدن انرژی در طی لمس درمانی امکانپذیر است.

تسکین دهنده درد

لمس درمانی | پزشکت

اگر از بیماری های مزمن یا بیماری های صعب العلاج رنج می برید، لمس درمانی می تواند تا حدی در تسکین درد شما موثر باشد. لمس درمانی به بیماران کمک می کند تا آرام شوند.

انسداد انرژی و عدم کنترل آن می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی جسمی زیادی شود؛ اما لمس درمانی می توانند با انسداد انرژی مقابله کرده و حتی از بروز مشکلات جسمی پیشگیری کند. برخی معتقدند که با لمس درمانی می تواند هرگونه عوارض احتمالی سلامتی که در مراحل اولیه با تشخیص پزشکی قابل تشخیص نبوده را برطرف کرد.

درک احساسات

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا دائما عبوس یا منفی هستید؟ یا می دانید که احساسات شما هم نیاز به سلامتی دارند؟ لمس درمانی به شما کمک می کند تا ضمیر ناخودآگاه خود را باز کرده و آن را از منفی و خودباوری پاک کنید. لمس درمانی می تواند راهی برای تندرستی و شاد بودن شما باشد.

بهبود خواب

لمس درمانی | پزشکت

یک جلسه لمس درمانی قبل از خواب دقیقاً همان چیزی است که شما برای غلبه بر بی خوابی و خواب آرام به آن نیاز دارید. بیدار شدن از خواب بعد از یک لمس درمانی باعث نشاط و انرژی زیاد می شود.

موثر برای حیوانات خانگی

اگر چه فواید لمس درمانی بیشتر در انسان ها مورد بررسی قرار گرفته و به نظر می رسد در این زمینه کاربرد بیشتری دارد، اما لمس درمانی در حیوانات خانگی بی تاثیر نیست. اگر در خانه حیوانات خانگی دارید که مشکلان جسمی یا روحی دارد، بهتر است لمس درمانی را امتحان کنید.

گزارش های همچنین حاکی از آن است که افراد پس از یک جلسه لمس درمانی اغلب احساس اعتماد به نفس و خودآگاهی بیشتری می کنند. لمس درمانی همچنین در افرادی که احساس می کنند به مرگ خود نزدیک شده اند موثر است.

لمس درمانی به شما کمک می کند تا با خود ارتباط برقرار کنید. هنگامی که برای اولین بار تمرین تکنیک های لمس درمانی را شروع می کنید، یاد می گیرید تا با ذهن خود با محیط اطرافتان ارتباط برقرار کنید. این روش باعث آگاه سازی شما می شود و هوشیاری شما را افزایش می دهد. شما متوجه رنگهای پر جنب و جوش در محیط اطراف خود خواهید شد، صداهایی را می شنوید که قبلاً نمی توانستید آنها را بشنوید و واقعاً می دانید که لمس چیزها با پوست و احساس بافت ها چه حسی دارد. لمس درمانی یک تجربه حسی آرامش بخش است که تاثیر زیادی بر روی سلامتی شما می گذارد.

مراحل انجام لمس درمانی در خانه

لمس درمانی | پزشکت

اگر دوست دارید این روند درمانی را درخانه خود امتحان کنید، می توانید مراحل زیر را به صورت دقیق انجام دهید:

  • برای انجام لمس درمانی، به یک مکان آرام در خانه خود نیاز دارید. یک بتوانید این روش را در طبیعت و یا چمنزار انجام دهید، نتیجه بهتری خواهید گرفت. مکانی را انتخاب کنید که هیچ کس مزاحم شما نباشد.
  • با تهیه مقداری روغن کنجد یا گیاهی (مانند روغن زیتون) شروع کنید و آن را به آرامی روی دست ها و پوست خود بمالید. با ماساژ از بالای سر به سمت بازوها، شانه ها و پایین بدن شروع کنید. از حرکات دایره ای ملایم استفاده کنید و هنگام تحریک نقاطی که در آن احساس درد می کنید، این کار را به آرامی انجام دهید.
  • هنگام لمس قفسه سینه خود، به آرامی روند درمانی خود را انجام دهید و هرگز از پایین به بالا بدن خود را لمس نکنید زیرا باعث فشار بر قلب شما می شود و اعضای بدن را تحت فشار قرار می دهد.
  • ترتیب ماساژ لمسی درمانی تا زمانی که با همان ریتم و حرکت روند ماساژ را ادامه می دهید مهم نیست.
  • فقط مطمئن شوید که تمام بدن خود را لمس می کنید.
  • انجام این روند وقت بگذارید و از احساس آرامش لذت ببرید.
  • در تمام مراحل کار با هوشیاری نفس بکشید و وقتی کارتان تمام شد، از جای خود بلند شوید و به حمام بروید.
  • حتی می توانید لمس درمانی را برای زوجین تمرین کنید تا صمیمیت جسمی خود را احیا کرده و پیوند عمیق تری از عشق تجربه کنید.

حقایقی در مورد لمس درمانی

لمس درمانی | پزشکت

شما می توانید لمس درمانی را به عنوان یک برنامه سالم روزمره یا برای درمان بیماری یا تسکین درد از بیماری های مزمن در نظر بگیرید. لمس درمانی با ماساژ درمانی فرق دارد. ماساژ درمانی توانایی بهبود طبیعی در بدن را تحریک می کند، در حالی که لمس باعث تسریع روند بهبودی می شود و انرژی فرد را تغییر می دهد.

لمس درمانی نیازی به مهارت خاصی ندارد. فقط باید برای انجام این تمرینات برای خودتان وقت بگذارید. همه توانایی اتصال به خود را دارند؛ و لمس درمانی به شما کمک می کند این ارتباط را برقرار کرده و آن را تقویت کنید. این یک روند کاملاً طبیعی است و به آموزش، رژیم غذایی یا درمانی خاص نیاز ندارد و به اندازه نفس کشیدن کاری راحت و طبیعی است.

اگرچه لمس درمانی برای بسیاری مفید است، اما گاهی اوقات نتایج فوری را نشان نمی دهد. فقط باید برای انجام دادن این کار وقت بگذارید. با داشتن زمان کافی و یک برنامه ثابت، احساسات خود را سالم تر می کنید، احساس سبکی می کنید.

در اولین قرار ملاقات، پزشك در مورد هرگونه علائم و سایر نگرانی های بهداشتی که دارید سوالاتی را می پرسد. برای معالجه نیازی نیست که لباس خود را دربیاورید. اما بهتر است از لباسی استفاده کنید که به راحتی بتوانید دراز بکشید. اگر ترجیح می دهید درمانگر شما به هیچ وجه به شما دست نزند، این را در ابتدای جلسه ذکر کنید.

در بیشتر موارد، جلسات HT و TT به همان روش کلی پیش می روند. یک جلسه معمولاً حدوداً 20 دقیقه طول می کشد. اگرچه زمان بسته به علائمی که برای درمان در نظر گرفته اید، ممکن است متفاوت باشد.

منابع:

https://www.healthline.com/health/touch-therapy#takeaway

https://parenting.firstcry.com/articles/magazine-therapeutic-touch-the-healing-power-of-touch-therapy/

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز