لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سوماتیک تراپی چیست؟

سوماتیک تراپی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

سوماتیک تراپی همچنین به عنوان تجربه جسمانی و درمان تجربه جسمانی شناخته می شود، درمان جسمانی ذهن، بدن و روح را در کار شفابخشی می گنجاند. جسم درمانی با هدف درمان اثرات PTSD و سایر مسائل سلامت روانی و عاطفی از طریق ارتباط ذهن و بدن و از رویکرد بدن محوری استفاده می کند.

بر خلاف انواع استاندارد درمان سلامت روان مانند CBT که به طور برجسته بر ذهن تمرکز می کند، سوماتیک تراپی شامل روش های بدن محور مانند رقص، تنفس و مدیتیشن برای حمایت از بیماران در سفرهای شفابخش است. علاوه بر این، جلسات درمانی تجربه جسمانی شامل گفتار درمانی و تمرینات ذهن و بدن است.

هدف این درمان کمک به رهایی از نحوه تحمل یک بدن فیزیکی در برابر استرس، تنش و ضربه است، نه اینکه فقط مشکلات را به صورت کلامی حل کند.

انواع سوماتیک تراپی

رایج ترین و ساده ترین شکل سوماتیک تراپی به عنوان درمان با تجربه جسمانی شناخته می شود. در این روش درمانی، بیماران مشکلات خود را مانند سایر روش های درمانی سلامت روان مطرح می کنند. به جای اینکه فقط در مورد آنها صحبت کنند، درمانگران جسمی بیماران را راهنمایی می کنند تا بر احساسات فیزیکی اساسی خود تمرکز کنند. از آنجا، تمرینات ذهن و بدن ممکن است شامل کار تنفس، مدیتیشن، تجسم ، ماساژ، زمین زدن ، رقص و یا کار آگاهی از احساسات باشد.

فراتر از درمان استاندارد جسمانی، زیرگروه های متعددی از چارچوب آن به روش های خاصی استفاده می کنند. این شامل:

  • روان درمانی حسی-حرکتی: یک درمان جامع که از بدن به عنوان منبع اطلاعات و هدف مداخله استفاده می کند.
  • روش هاکومی: روان درمانی که منابع علمی، روان شناختی و معنوی را ادغام می کند و بر چهار مفهوم اصلی تمرکز می کند: ملایمت، عدم خشونت، شفقت و توجه.
  • تجزیه و تحلیل انرژی زیستی: روان درمانی بدنی که کار بدنی، تحلیلی و رابطه ای را بر اساس درک انرژی ترکیب می کند.
  • روان درمانی بیودینامیک: ترکیبی از روش های درمانی آلوپاتیک (پزشکی) و درمان جامع که شامل ماساژ فیزیکی توسط پزشک است.
  • نقاط مغزی: علاوه بر ذهن و کار بدنی، این درمان شامل موقعیت یابی چشم برای بازآموزی واکنش های احساسی می شود.

تکنیک سوماتیک تراپی

سوماتیک تراپی چیست؟ || دام و پت

تجربه درمانی جسمانی یک رویکرد خاص به درمان جسمی است و بر این ایده استوار است که تجربیات تروماتیک باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی فرد می شود و از پردازش تجربه جلوگیری می کند. بنابراین، هدف از تجربه درمانی جسمانی کمک به فرد است که متوجه احساسات جسمانی ناشی از مسائل مربوط به سلامت روانی خود شده و از آن آگاهی برای کار بر روی احساسات و عواطف دردناک استفاده کند. این نوع احساس فیزیکی می تواند به شکل درد مزمن و سایر علائم ناخوشایند باشد.

با گذشت زمان، هدف درمان ترومای جسمی این است که به افراد کمک کند تا از بدن خود آگاهی بیشتری پیدا کنند و تکنیک‌های درمانی جسمی را برای رهایی از تنش فیزیکی بیاموزند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات تنفسی
  • آگاهی حسی
  • تمرین فیزیکی
  • ماساژ دادن
  • رقص درمانی

نکته کلیدی کمک به فرد برای ایجاد الگوهای فکری و رفتارهای جدید برای پاسخگویی بهتر به تجربیات یا احساسات مختلف است.

سوماتیک تراپی مبتنی بر این ایده است که آنچه در زندگی شما اتفاق می افتد نه تنها در ذهن بلکه در بدن شما نیز ذخیره می شود. با تمرکز بر احساسات فیزیکی در بدن و بحث در مورد مشکلات شما، این یک رویکرد جامع برای درمان است. تکنیک های سوماتیک تراپی بر موارد زیر تاکید دارند:

  • رهایی احساسی
  • تقویت مرزها
  • فراخوانی منابع عاطفی
  • تشويق توضيحات دقيق
  • یادگیری ابزارهایی برای آرام کردن خود
  • ایجاد آگاهی بیشتر از بدن و احساسات آن
  • حرکت، از جمله اعمال بر اساس احساسات فیزیکی
  • بازپخش موقعیت های گذشته با ابزارهای فیزیکی جدید
  • تمرکز متناوب بین چیزی استرس زا و چیزی غیر استرس زا برای کمک به کاهش تنش

سوماتیک تراپی چه زمانی کاربرد دارد؟

سوماتیک تراپی چیست؟ || دام و پت

هرکسی می تواند جسم درمانی را به عنوان جایگزینی برای گفتگو درمانی معمولی امتحان کند. برای انواع مشکلات سلامت روانی و جسمی استفاده می شود.  مسائل مربوط به سلامت روان که سوماتیک تراپی برای آنها استفاده می شود، عبارتند از:

  • PTSD
  • اضطراب
  • اعتیاد
  • اندوه
  • افسردگی
  • استرس

از نظر فیزیکی، سوماتیک تراپی ممکن است در درمان موارد زیر موثر باشد:

  • درد مزمن
  • اختلالات گوارشی
  • اختلال عملکرد جنسی

این درمان به دلیل تمرکز بر زمینه سازی و تمرکز حواس، می تواند یک گزینه موثر برای هر کسی باشد که به دنبال ارتباط بیشتر با خود و تجربیات خودش در زندگی است.

سوماتیک تراپی تا چه حدی موثر است؟

بررسی ها نشان می دهد که سوماتیک تراپی شکل موثری از درمان برای بسیاری از مسائل روانی و جسمی است.

اختلال استرس پس از سانحه ثابت شده است که درمان PTSD با تجربه جسمانی یک روش موثر برای تسریع زمان لازم برای بهبودی یک رویداد آسیب زا است. مطالعات اولیه سوماتیک تراپی نشان داده است که درمان موثری برای PTSD است. اگرچه تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چه بیماران خاصی از این نوع درمان بیشتر سود خواهند برد، مورد نیاز است.

هنگامی که قربانیان سونامی مورد مطالعه قرار گرفتند، نتایج نشان داد: 90٪ از شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی را گزارش کردند یا کاملاً عاری از علائم نفوذ، برانگیختگی و اجتناب بودند. نتایج از اثربخشی و قابلیت اطمینان این نسخه اصلاح شده از درمان تجربه جسمانی حمایت می کند.

درد مزمن. ممکن است برای برخی افراد تعجب آور به نظر برسد که نوعی روان درمانی می تواند به درمان درد فیزیکی کمک کند، اما نشان داده است که این کاملا منطقی و واقعی است. در یک مطالعه ، سوماتیک تراپی به عنوان درمانی برای درد میوفاشیال گردنی مؤثر بود.

چه زمانی از سوماتیک تراپی استفاده می شود؟

درمان ترومای جسمی بر ارتباط جسمی و روانی فرد در طول درمان تمرکز دارد و می‌تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی انجام شود.

تجربه درمانی جسمانی همچنین می تواند برای کسانی مفید باشد که روش های درمانی سنتی تر را پس از یک تجربه آسیب زا امتحان کرده اند، اما این روش ها برای آنها مفید نبوده است. این درمان‌ها می‌تواند شامل درمان‌هایی برای درد فیزیکی، اختلالات گوارشی، مشکلات خواب و سایر مسائل پزشکی باشد. ایده استفاده از تکنیک‌های جسمی این است که وقتی علائم جسمی برطرف شد، بیشتر مردم متوجه می‌شوند که با استفاده از تکنیک‌های درمانی جسمی، پرداختن به علائم روان‌شناختی آسان‌تر است.

مفاهیم کلیدی سوماتیک تراپی

سوماتیک تراپی چیست؟ || دام و پت

هدف درمانی سوماتیک، درگیر کردن بدن فرد به عنوان یک تکنیک درمانی و استفاده از عملکردهای اساسی سیستم عصبی در طول درمان است. روانشناسی جسمانی، نظریه ای که درمان جسمی از آن مشتق شده است، شامل مفاهیم اولیه زیر است.

گراندینگ

گراندینگ یک تکنیک مبتنی بر بدن است که به توانایی فرد برای تجربه کردن خود به عنوان تجسم در لحظه اشاره دارد. این رویکرد جسمانی شامل حس کردن فرم بدنی فرد، درگیر کردن حواس، احساس پاهای خود بر روی زمین و در نهایت آرام کردن سیستم عصبی خود است.

توسعه مرزی

توسعه مرزی مستلزم تمرکز فردی بر لحظه حال است و به آنها قدرت می دهد تا به نیازهای در حال تغییر خود پاسخگو باشند و مرزهای روشنی را ایجاد کنند. این به فرد کمک می کند تا به گونه ای واکنش نشان دهد که احساس قوی و محافظت کند.

خود تنظیمی

هدف از خودتنظیمی با تأکید بر اهمیت ارتباط ذهنی با بدن در طول احساسات یا احساسات بزرگ، ایجاد آگاهی از احساسات فیزیکی، با هدف تنظیم (یا پاسخ مؤثر به) شدت هیجانی است.

حرکت و فرآیند

درمان‌های جسمی از ظرفیت فرد برای بهبودی با گوش دادن به بدن او استفاده می‌کنند. وضعیت ها، ژست ها و استفاده از فضا، همگی بینشی را در مورد تجربه فرد فراهم می کنند، و در درمان جسمانی، آنها تشویق می شوند تا به طور ذهنی با تکانه های خود درگیر شوند تا به یک راه حل بپردازند.

ترتیب دهی

هنگامی که تنش شروع به رها شدن می کند، حرکت احساسات می تواند در سراسر بدن اتفاق بیفتد. تنش ممکن است در شکم ایجاد شود، به سمت قفسه سینه حرکت کند، و در نهایت در گلو سفت شود، یا در عوض، تنش ممکن است از طریق اشک رها شود و منجر به توانایی تنفس آزادتر شود.

تیتراسیون

تیتراسیون یک رویکرد جسمانی است که به فرآیند تجربه مقادیر کمی از ناراحتی با هدف تسکین درد ناشی از یک تجربه تروماتیک قبلی اشاره دارد. هنگامی که فرد به آرامی شروع به بازبینی ترومای گذشته می کند، درمانگر پاسخ بدن شما و احساساتی که ایجاد می کند را ردیابی می کند. آنها علاوه بر تماشای واکنش فیزیکی، تغییرات تنفسی، دست‌های گره کرده یا تغییر تن صدا، احساس شما را بررسی خواهند کرد.

سوماتیک تراپی چگونه انجام می شود؟

سوماتیک تراپی چیست؟ || دام و پت

مانند هر شکل دیگری از درمان، حضور در یک مکان عاطفی و ذهنی که در آن زمان و انرژی برای پردازش احساسات پیچیده دارید، ضروری است. اگر شخصاً درمان جسمانی را انجام می دهید، لمس اغلب درگیر است. به همین دلیل، عاقلانه است که اطمینان حاصل کنید که از لمس شدن توسط شخص دیگری ناراحت نمی شوید. مرزها و رضایت در تماس، نقش حیاتی دارند و شما هرگز بدون رضایت لمس نخواهید شد. سوماتیک تراپی دارای هیچ گونه خطری خاص یا منحصر به فرد در قالب آن در نظر گرفته نمی شود. اگر شما علاقه مند به آزمایش جسم درمانی هستید، برای شروع این نکات را دنبال کنید.

یک درمانگر پیدا کنید.

اولین قدم برای شروع سوماتیک تراپی این است که یک درمانگر در منطقه خود پیدا کنید. بسته به اینکه بخواهید شخصی را به صورت حضوری یا مجازی ببینید، بهتر است به دنبال فردی باشید که از راه مجازی و آنلاین این کار را انجام می دهد. اگر به دنبال تجربه حضوری هستید تا از مزایای درمان های لمسی نیز بهره مند شوید، موقعیت مکانی خود را به همراه درخواست خود در قسمت موتور جستجو اضافه کنید.

سوماتیک تراپی به قدری رایج است که شما باید بتوانید آن را در اکثر شهرهای بزرگ پیدا کنید. اگر به دنبال یک درمانگر مجازی هستید، به صورت آنلاین بررسی کنید تا مطمئن شوید که درمانگر بالقوه شما نظرات مثبتی دارد.

توجه به این نکته مهم است که اکثر درمانگران جسمی مستقیماً با شرکت های بیمه سلامت کار نمی کنند زیرا درمان جسمی یک شکل جایگزین از درمان در نظر گرفته می شود.

برای اولین قرار خود آماده شوید.

قبل از اولین قرار ملاقات، در مورد اهداف عاطفی و فیزیکی خود و آنچه می خواهید از طریق درمان به دست آورید فکر کنید. مانند هر درمان دیگری، توجه داشته باشید که ممکن است خاطرات قدیمی و دردناکی را به یاد بیاورید. خوب است که آنها را بررسی کنید تا به درمانگر خود بگویید.

اگر شخصاً و حضوری شخصی را می بینید، خودتان را برای کارهای درمانی احتمالی که از طریق لمس انجام می شود آماده کنید. چه به صورت مجازی و چه حضوری، درمانگر جسمی شما در اولین جلسه از شما سوالاتی در مورد تاریخچه و اهداف درمانی شما خواهد پرسید. آنچه بیش از همه مهم است این است که با درمانگر راحت باشید.

مانند سایر روش های درمانی، سوماتیک تراپی ممکن است از نظر عاطفی دشوار باشد و دوره درمان  طولانی را به همراه داشته باشد، اگرچه بسیاری از افراد سطح بهبودی عمیق تری نسبت به سایر روش های درمانی پیدا می کنند.

سخن آخر

سوماتیک تراپی که به عنوان درمان تجربه جسمانی نیز شناخته می شود، نوعی درمانی است که به درمان استرس پس از سانحه و اثرات سایر شرایط سلامت روان کمک می کند. این نوع درمان ذهن و بدن فرد را برای اعمال روان درمانی و فیزیوتراپی در طول درمان به هم متصل می کند.

درمانگرانی که روان درمانی جسمی بدن را انجام می دهند معتقدند که احساسات درونی فرد بر شکل فیزیکی آنها تأثیر می گذارد – آنها از تمرینات ذهن و بدن برای رهایی از آسیب های فرو رفته از ذهن و بدن استفاده می کنند. با آزاد کردن این احساسات بدنی، یک درمانگر برای درمان تروما از درون به بیرون با این شکل از تروما درمانی تلاش می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

4

مقالات مرتبط

4 دیدگاه

  1. بادرود و سپاس خدمت شما درمانگر عزیز ، صمیمانه بابت انتشار مطالب بسیار کاربردی سوماتو تراپی سپاسگزارم من بعنوان کارشناس و مربی آموزش انواع ماساژ از روش درمان از طریق لمس بخوبی آشنا هستم و بسیار مراجعینی داشتم که نتایج خوبی از جمله آرام شدن ریتم ضربان قلب که نتیجه ثانویه ماساژ هست را به چشم دیده ام نظر به فعالیت من در زمینه nature therapy با رویکرد ecotourism مبحث گردشگری سلامت را پیگیر هستم و در این خصوص دوره های مربیگری کوهنوردی و گردشگری را با سازمان های مربوط گذارنده ام‌و بصورت پرکتیکال در حال انجام هستم اطلاعات شما من راه در مسیر خودم مصمم تر کرد و به عنوان کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی تمایل به همکاری با مجموعه شما را دارم باسپاس مهرآیین 09133081262

  2. وقتتون بخیر، میتونید لیستی از چند متخصص در این زمینه معرفی کنید لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز