لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

دوازده اسانس برای تسکین سرفه

دوازده اسانس برای تسکین سرفه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


دوازده اسانس برای تسکین سرفه وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید علائم خود را تسکین دهید. در این مقاله از پزشکت، ما به شواهدی برای حمایت از استفاده از 12 روغن ضروری در درمان سرفه نگاه می کنیم. ما همچنین درباره بهترین راه های استفاده از این روغن ها، خطرات و زمان مراجعه به پزشک صحبت می کنیم. برخی از روغن‌های ضروری ممکن است علائم سرفه یا سرماخوردگی را با تسکین گلو، مبارزه با باکتری‌ها و کاهش التهاب کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است که استفاده از اسپری بینی حاوی ترکیبی از عصاره اکالیپتوس، نعناع، پونه کوهی و رزماری می تواند سایر علائم مرتبط با سرفه ، گلودرد و گرفتگی صدا را بهبود ببخشند.

دوازده مورد از بهترین اسانس برای سرفه

تعدادی از روغن های ضروری ممکن است به عنوان یک درمان مکمل برای کمک به علائم سرفه استفاده شوند. دلایل زیادی برای سرفه کردن افراد از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا یا عفونت قفسه سینه وجود دارد. روغن‌های ضروری ممکن است به تسکین گلو، کاهش التهاب و از بین بردن مخاط کمک کنند.

جامعه پزشکی تمایل دارد اسانس ها را به عنوان یک درمان جایگزین مکمل به جای یک درمان پزشکی ببیند. این روغن ها باید با احتیاط استفاده شوند، زیرا هیچ دستورالعمل تایید شده ای در مورد دوز یا قدرت وجود ندارد. با این حال، دستورالعمل هایی وجود دارد، و اگر فردی از آنها پیروی کند، هر یک از 12 روغن ضروری زیر ممکن است به تسکین سرفه کمک کند.

اسانس اکالیپتوس

بسیاری از افراد بدون اینکه متوجه باشند از این روغن استفاده می کنند. بخارات بدون نسخه یا مالش روی سینه که برای سرفه کردن به بازار عرضه می شوند، اغلب حاوی روغن اکالیپتوس هستند. یا ممکن است شامل ترکیب کلیدی روغن به نام اکالیپتول یا سینئول باشد.

یک مطالعه منتشر شده در Alternative Medicine Review نشان داد که اکالیپتول دارای یک اثر ضد میکروبی و ممکن است با باکتری هایی که باعث بیماری می شوند مبارزه کند. اکالیپتول همچنین ممکن است به کاهش التهاب، تسکین درد، و کاهش تنش عضلانی که می‌تواند ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا است کمک کند.

اسانس اکالیپتوس را می توان به روش های مختلفی برای آرام کردن سرفه استفاده کرد. ممکن است شخصی بخواهد امتحان کند:

  • چند قطره روغن اکالیپتوس را به مقداری روغن حامل اضافه کنید و مخلوط را روی سینه و گلو بمالید.
  • رقیق کردن روغن اکالیپتوس در آب جوش و استنشاق بخار

اسانس رزماری

رزماری یک گیاه رایج باغی است. مانند اکالیپتوس، حاوی ترکیب سینئول است. یک مطالعه منتشر شده در مجله سرفه نشان داد که سینئول ممکن است با رقیق کردن خلط، التهاب را کاهش و علائم بیمار را تسکین دهد.

اسانس نعناع

محصولات مراقبت طبیعی برای شرایط تنفسی اغلب حاوی این روغن هستند. منتول، عصاره نعناع است. هنگامی که استنشاق می شود، احساس خنکی ایجاد می کند که می تواند خارش گلو را تسکین یا بی حس کند. یک مطالعه در سال 2013 نشان می دهد که وقتی یک فرد سالم از روغن نعناع استفاده می کند، می تواند عضلات نای که به ماهیچه های برونش معروف هستند را شل کند. این ممکن است توضیح دهد که چرا این روغن می تواند تنفس را در افراد مبتلا به سرفه آسان کند.

اسانس نعناع فلفلی را می توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • اضافه کردن روغن به دیفیوزر
  • رقیق کردن روغن در آب جوش و استنشاق بخار
  • استفاده از آن در ترکیبی از روغن های موضعی

استفاده از اسانس نعناع بهتر است در کودکان کمتر از 8 سال یا افراد باردار توصیه نشود.

اسانس کندر

دوازده اسانس برای تسکین سرفه || پزشکت

کندر از درختان سرده Boswellia مشتق شده است و اغلب در بخور و عطر استفاده می شود. به طور سنتی برای آن ارزش قائل بوده و برای درمان سرفه، آب مروارید، برونشیت و آسم استفاده شده است.

اسانس پونه کوهی

اسانس پونه کوهی حاوی سطح بالایی از ترکیب قوی به نام کارواکرول است. نویسندگان یک مطالعه در سال 2014 دریافتند که کارواکرول عامل ضد میکروب مفیدی است که می تواند با بسیاری از انواع میکروب ها مبارزه کند. بنابراین، این روغن می تواند به درمان علل ویروسی یا باکتریایی سرفه کمک کند.

اسانس آویشن

اسانس آویشن همچنین حاوی سطح بالایی از کارواکرول است. ممکن است در از بین بردن یا محافظت در برابر ویروس ها و باکتری ها مفید باشد.

اسانس ترنج، جوز هندی و سرو

اسانس های جوز هندی، ترنج و سرو همگی حاوی کامفن هستند که ترکیبی شبیه به کافور است. هنگامی که کامفن استنشاق می شود، می تواند یک اثر خنک کننده و با طراوت داشته باشد. همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر آسیب و دفع میکروب های مضر کمک کند.

اسانس شمعدانی

بررسی مطالعات منتشر شده در Complementary Medicine Research گزارش داد که عصاره شمعدانی به نام Pelargonium sidoides یک درمان گیاهی موثر برای سرفه است. اسانس شمعدانی همچنین دارای رایحه گلی با طراوت است. ممکن است شخصی بخواهد آن را به یک دیفیوزر یا یک حمام گرم اضافه کند.

اسانس دارچین

دوازده اسانس برای تسکین سرفه || پزشکت

در حالی که ممکن است فردی این ادویه را با خواص دارویی مرتبط نداند، نویسندگان یک مطالعه در سال 2017 دریافتند که دارچین ممکن است از میکروب هایی که باعث مشکلات تنفسی می شوند محافظت کند. افزودن چند قطره اسانس دارچین به یک دیفیوزر یا گنجاندن روغن در یک مخلوط موضعی ممکن است سرفه را تسکین دهد.

اسانس درخت چای

روغن درخت چای (Melaleuca) می توانداز رشد باکتری های بد که باعث عفونت سینوسی و مشکلات تنفسی می شود، جلوگیری می کند. برگ های له شده درخت چای توسط بومیان استرالیا برای درمان سرفه و سرماخوردگی استنشاق شده است و استنشاق روغن درخت چای نیز ممکن است به کاهش اثرات سرفه کمک کند.

سایر اسانس های حمایتی

ممکن است یک فرد متوجه شود که روغن‌های مختلف آن‌ها را آرام می‌کنند یا در غیر این صورت به او کمک می‌کنند در هنگام مواجهه با علائم احساس راحتی بیشتری کنند، حتی اگر هیچ تحقیقی برای حمایت از استفاده از این روغن‌ها وجود نداشته باشد.

روغن های ضروری زیر ممکن است مفید باشند:

  • لیمو یا سایر مرکبات
  • اسطوخودوس
  • علف لیمو
  • بابونه
  • ریحان

نحوه استفاده از روغن های ضروری

افزودن اسانس به آب داغ و استنشاق بخار آن ممکن است مفید باشد. اما در بیشتر موارد، رایحه درمانی شامل استنشاق روغن های ضروری از طریق بینی و دهان است.

روغن های ضروری قوی هستند. با احتیاط از آنها استفاده کنید. آنها باید در یک دیفیوزر یا در ترکیب با روغن موضعی دیگر رقیق شوند تا از واکنش یا عوارض جلوگیری شود. از خوردن اسانس خودداری کنید. بسته به اولویت و شدت علائم، فرد می تواند از یک اسانس به روش های مختلفی استفاده کند.

حمام بخار. چند قطره اسانس را به یک کاسه آب در حال جوش اضافه کنید و بخار آن را تنفس کنید.

روغن حامل. یک اسانس را در روغن حامل رقیق کرده و روی پوست بمالید. روغن های ضروری می توانند به خوبی با هر تعداد روغن حامل طبیعی ترکیب شوند، از جمله:

  • نارگیل
  • زیتون
  • آرگان
  • روغن کنجد
  • آفتابگردان
  • هسته زردآلو
  • روغن دانه انگور

کمپرس گرم. چند قطره اسانس و مقدار کمی صابون مایع را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید. یک حوله را در این مخلوط خیس کنید و آن را روی سر یا سینه قرار دهید.

دستمال یا دستمال کاغذی. یک یا دو قطره اسانس را روی یک دستمال بچکانید. دم کنید و آن را نزدیک دهان و بینی نگه دارید. این ممکن است علائم را تسکین دهد، حتی زمانی که فرد در فضای باز است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

دوازده اسانس برای تسکین سرفه || پزشکت

در مورد سرفه شدید با پزشک مشورت کنید. اگر سرفه شدید شد، به پزشک مراجعه کنید. علائم هشداردهنده جدی شدن سرفه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تنگی نفس
  • تب بالا
  • کاهش وزن
  • عوامل خطر ابتلا به HIV یا سل
  • سرفه ای که با خون همراه است.
  • تب با درجه پایین که بیش از 1 هفته طول بکشد.
سخن آخر

در صورت استفاده صحیح، روغن های ضروری می توانند درمان تکمیلی برای سرفه باشند. اسانس ها را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. یک بررسی پزشکی از سال 2001 نشان می دهد که روغن کافور و اکالیپتوس می تواند مفید باشد اما بلعیدن آنها خطرناک است. منابع دیگر هشدار می دهند که روغن های ضروری در صورت استفاده در مقادیر زیاد می توانند سمی یا حتی کشنده باشند. همیشه از این روغن ها با احتیاط استفاده کنید.

بسیاری از روغن های ضروری، از جمله روغن های فوق، می توانند آلرژی ایجاد کنند. مقدار کمی از هر اسانس را قبل از استفاده از دوز کامل آزمایش کنید. قبل از استفاده از روغن‌های ضروری، درباره فواید و خطرات احتمالی آن تحقیق کنید و با پزشک صحبت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز