لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان های خانگی برای بیماری سل

درمان های خانگی برای بیماری سل || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان های خانگی برای بیماری سل باعث تسکین آن می شود، اما نمی تواند آن را به طور کامل درمان کند. برای کمک به این وضعیت، به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید. سل یک عفونت باکتریایی است که عمدتاً ریه ها را درگیر می کند و  می تواند به مغز یا ستون فقرات سرایت کند. همه افراد آلوده به این باکتری بیمار نمی شوند. عفونت نهفته سل (LTBI) و بیماری سل دو بیماری مرتبط با سل است. این بیماری در صورت عدم درمان مناسب می تواند کشنده باشد.

با این حال، درمان سل ممکن است زمان زیادی طول بکشد و برای برخی افراد بسیار سخت باشد. این بیماری در صورت عدم درمان به موقع برای سایر اندام های داخلی بدن نیز مضر است، زیرا می تواند باعث ایجاد آسیب شود.  اگرچه، یک بیماری مزمن مانند سل را نمی توان به طور کامل با کمک داروهای طبیعی ساده درمان کرد، اما مطمئناً این دارو ها می توانند روند بهبودی را بهبود بخشند و برای مدتی تسکین دهنده باشند.

این دارو ها می توانند به بهبودی سریعتر کمک کنند. به غیر از ریه ها، سل می تواند به سایر قسمت های بدن شما نیز از جمله غدد لنفاوی، استخوان ها، مغز، کلیه ها و قلب از طریق جریان خون سرایت کند. این همچنین می تواند منجر به سل ستون فقرات، تخریب مفاصل، مننژیت، اختلال در عملکرد کلیه و عملکرد ضعیف قلب شود. اگر از این بیماری رنج می برید، علائم دائمی مانند خون در سرفه، خستگی، درد قفسه سینه، کاهش وزن، تعریق شبانه و تب شایع هستند. در صورت مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم سل چیست؟

سل یک بیماری مزمن مسری است و می تواند از طریق هوا پخش و در عرض چند ثانیه گسترش یابد. این بیماری حتی از طریق سرفه، عطسه و اشتراک غذا می تواند از فردی به فرد دیگر سرایت کند. سل قابل درمان است اما از آنجایی که مسری است، بیماران سل باید در خانه بمانند و آنتی بیوتیک مصرف کنند و با دیگران تماس نداشته باشند.

بیماری سل توسط یک باکتری معلق در هوا ایجاد می شود. این بیماری مسری می تواند از طریق سرفه، عطسه و یا اشتراک غذا با بیماران آلوده سرایت کند. علائم سل شامل درد قفسه سینه، سرفه ای که بیش از 3 هفته طول می کشد، سرفه خونی، از دست دادن اشتها و تعریق شبانه از جمله علائم سل است. افراد مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی یا کسانی که برای سرطان تحت شیمی درمانی قرار می گیرند، بیشتر مستعد ابتلا  به سل هستند.

درمان های خانگی برای بهبود سل

درمان های خانگی سل می تواند در درمان، پیشگیری و کاهش علائم بسیاری از بیماری ها مفید باشد. بسیاری از مواد طبیعی وجود دارند که می توانند در تسکین بیماران سل نیز مفید باشند. این بیماری مزمن را می توان با روش های ساده و آسان در خانه کنترل کرد. بنابراین، در اینجا انواع درمان های خانگی برای سل آورده شده است که عبارتند از:

سیر

درمان های خانگی برای بیماری سل || پزشکت

سیر به عنوان یک درمان خانگی موثر برای سل حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که در برابر باکتری عامل سل فعال است. که به مبارزه با سل کمک می کند. افزودن سیر تازه به یک رژیم غذایی معمولی یا خیساندن مقداری سیر در آب می تواند معجزه کند و می تواند به محافظت از بدن در برابر سل کمک کند.

همچنین خواص ضد میکروبی موجود در سیر می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند. طبق تحقیقات انجام شده عصاره سیر برای بیماران مبتلا به سل بسیار موثر است. می توانید به راحتی سیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید و حتی چند برش خام آن را بخورید.

آمله

یکی دیگر از داروهای خانگی برای تسریع روند بهبودی سل، آملا است. مصرف روزانه یک آملا  به حفظ سلامت کلی  شما کمک می کند. یک لیوان آب آملا تازه می تواند برای بدن و همچنین پوست شما بسیار مفید باشد. علاوه بر این، نه تنها پوست شما، آملا برای افرادی که با سل مبارزه می کنند نیز مفید است. زیرا حاوی خواص ضد باکتریایی است که آن را به یک ماده عالی برای تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با باکتری ها تبدیل می کند. آملا حتی برای پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات گلو و سینوسی مصرف می شود.

فلفل سیاه

لازم به ذکر است که فلفل سیاه برای درمان چندین بیماری مرتبط با التهاب شناخته شده است. فلفل سیاه یک داروی موثر برای تمیز کردن ریه ها و کاهش تولید مخاط است. حتی می تواند به کاهش علائم سل مانند درد قفسه سینه، عطسه و سرفه کمک کند. فقط باید 8 تا 10 تکه فلفل سیاه را در کره سرخ کنید و خمیر صافی از آن درست کنید.

بعد از هر چند ساعت، نصف قاشق چایخوری از این خمیر را میل کنید و منتظر بهبود وضعیت خود باشید. این یکی از بهترین راه های طبیعی برای دفع باکتری سل است. برای اثربخشی بیشتر می توانید بیش از یک ماده مفید مانند فلفل سیاه و نعناع را در یک چای گیاهی مخلوط کنید.

نعناع

درمان های خانگی برای بیماری سل || پزشکت

نعنا دارای خواص ضد باکتریایی است و به بهبود بافت هایی که به مرور زمان در اثر سل آسیب می بینند، کمک می کند. فقط یک قاشق چایخوری آب نعناع را بگیرید و با دو قاشق چایخوری عسل و دو قاشق چایخوری سرکه مالت و نصف فنجان آب هویج مخلوط کنید. این مخلوط را به سه قسمت تقسیم کرده و در فواصل زمانی معین میل کنید.

حتی می توانید به این ماده طبیعی به عنوان راه حلی برای بوی بد دهان اعتماد کنید. در واقع نعناع از سال‌ها قبل در داروها استفاده می‌شود و هم‌اکنون برای از بین بردن بسیاری از عفونت‌ها به‌خصوص مربوط به گلو و بینی نیز استفاده می‌شود.

آناناس

آب آناناس یک درمان خانگی بسیار موثر برای درمان سل است. این به کاهش تشکیل مخاط کمک می کند که منجر به بهبودی سریع می شود. نوشیدن آب آناناس تازه به صورت روزانه یک عادت سالم است. همچنین لازم است به یاد داشته باشید که پس از آن، قندهای موجود در میوه و آب میوه را از دهان خود بشویید. نوشیدن یک لیوان آب آناناس طبیعی بعد از هر وعده غذایی می تواند در چنین مواردی بسیار مفید باشد.

حتی می توانید پس از صرف غذا یک تکه آناناس خام بخورید. با این حال، به یاد داشته باشید که برای این منظور هیچ بسته تترا یا آبمیوه بسته بندی شده خریداری نکنید. بهترین و ساده ترین راه این است که میوه ها را مخلوط کرده و یک لیوان آب میوه برای خود در خانه تهیه کنید.

چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند، که باعث می شود شما قادر به مبارزه با بسیاری از عفونت ها، از جمله سل، باشید. پلی فنول آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز می تواند با باکتری هایی که باعث سل می شوند مبارزه کند. فقط باید برگ های چای سبز را با آب بجوشانید تا چای درست شود و حداقل 2 تا 3 بار در روز آن را بنوشید. چای سبز برای پوست و سلامت کلی شما نیز مفید است.

شیر

شیر یکی دیگر از داروهای طبیعی است که برای تسریع روند بهبودی بیماران سل بسیار عالی است. زیرا شیر یکی از غنی ترین منابع کلسیم و ویتامین D محسوب می شود و از هر دوی این عوامل می توان برای درمان سل و علائم شدید آن استفاده کرد. برای درمان بیماری مانند سل، همچنین برای بهبودی سریعتر نیاز به مصرف غذاهای غنی از کلسیم وجود دارد. بنابراین به برخی از بیماران توصیه می شود که به شدت از شیر و فرآورده های آن استفاده کنند. شما باید روزانه یک لیوان شیر داغ بنوشید تا علائم سل را تحت کنترل و قابل تحمل نگه دارید.

موز

درمان های خانگی برای بیماری سل || پزشکت

یکی از گزینه های مصرف این میوه این است که می توانید موز را با مقداری شیر مخلوط کرده و یک اسموتی خوشمزه در خانه درست کنید. این کار را باید حداقل 1 تا 2 بار در روز انجام دهید. سل می تواند شما را از نظر جسمی بسیار ضعیف کند که با موز جبران می شود. موزه همچنین سرشار از کلسیم یک ماده مغذی ضروری برای بیماران مبتلا به سل و مملو از مواد معدنی مانند پتاسیم است که می تواند به سرعت انرژی شما را افزایش داده و بهبودی شما را تسریع کند.

غذاهای غنی از ویتامین های A، C، B کمپلکس و E

غذاهایی که منبع غنی از ویتامین های A، C و E هستند مانند گوجه فرنگی، پرتقال، هویج، انبه، کدو حلوایی شیرین، گواوا و آجیل، اگر در رژیم غذایی بیماران مبتلا به سل اضافه شوند، می توانند مزایای زیادی برای آنها داشته باشند. غذاهای حاوی ویتامین B مانند ماهی و مرغ می توانند جزء مهمی از رژیم غذایی آنها باشند.

غذاهای غنی از پروتئین

بیماران سل از کاهش وزن و کاهش اشتها رنج می برند. بنابراین، غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، پنیر و سویا را می توان به مقدار زیادی به رژیم غذایی آنها اضافه کرد تا به آنها انرژی بدهد.

غذاهایی که سرشار از روی هستند.

آجیل، تخمه آفتابگردان، دانه چیا، دانه کتان و دانه کدو تنبل منبع عالی روی هستند. آنها مقادیر زیادی مواد مغذی را برای بدن فراهم می کنند و به مبارزه با بیماری هایی مانند سل کمک می کنند.

غذاهای پر کالری

از آنجایی که بیماران سل دچار کاهش وزن می شوند، غذاهای پر کالری بهترین راه برای افزایش متابولیسم آنها است. از جمله غذاهایی مانند موز، چیکی بادام زمینی، فرنی غلات و راگی می تواند مفید باشد.

به غیر از این روش های ساده طبیعی، شما باید غذاهای غنی از پروتئین و آنتی اکسیدان را در رژیم غذایی خود داشته باشید. از سوی دیگر، باید سعی کنید از غذاهای سرخ شده و کربوهیدرات های تصفیه شده اجتناب کنید. رژیم غذایی نیز نقش مهمی در بیماران سل دارد زیرا سوءتغذیه یکی از عوارض شایع این بیماری است. استفاده از  یک رژیم غذایی سالم می تواند سیستم ایمنی بدن شما را بهبود بخشد و از سوءتغذیه ناشی از سل جلوگیری کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.2 / 5. تعداد رای ها: 6

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز