لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست

بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست1 || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از مردم چای های گیاهی را به دلیل خواص تسکین دهنده و آرامش بخش دوست دارند. برخی از چای ها ممکن است به رفع یبوست کمک کنند. بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست چیست؟ برخی از ترکیبات، از جمله گیاهان کاسکرا و سنا، دارای خواص ملین طبیعی هستند. اگرچه چای های گیاهی می توانند قوی باشند. شما باید مقدار چای گیاهی و دفعات مصرف آن را محدود کنید.

یبوست با حرکات نادر روده یا مشکل در اجابت مزاج مشخص می شود. می تواند یک وضعیت ناراحت کننده باشد. همچنین ممکن است باعث ایجاد احساس نفخ و گاز شکم در شما شود. کلینیک مایو یبوست را به عنوان داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته توصیف می کند. از آنجایی که مدفوع به طور منظم حرکت نمی کند، معمولا خشک و سفت می شود. این امر عبور مدفوع را دشوارتر می کند.

چرا از چای برای درمان یبوست استفاده می شود؟

مصرف منظم مایعاتی مانند آب و چای گیاهی یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از یبوست یا درمان آن در صورت بروز علائم است. هرچه آب بیشتری داشته باشید، روده های شما بهتر روان می شوند و رطوبت بیشتری در مدفوع شما باقی می ماند.

برخی از گیاهان موجود در چای می‌توانند بیش از تامین نیاز روزانه شما به مایعات کمک کنند. به عنوان مثال، کاسکارا برای قرن ها به عنوان یک ملین استفاده می شود. این در برخی از چای های گیاهی و به شکل مکمل نیز یافت می شود.

سنا یکی دیگر از گیاهانی است که بسیاری از مردم از آن به عنوان ملین استفاده می کنند. مانند کاکارا، در دمنوش های گیاهی موجود است و می توانید آن را به عنوان مکمل مصرف کنید. این گیاه با جذب مجدد آب توسط روده بزرگ تداخل می کند تا رطوبت بیشتری در مدفوع شما باقی بماند.

برای تسکین کوتاه مدت یبوست فقط باید از دمنوش های گیاهی مانند دمنوش های حاوی سنا یا کاکارا استفاده کنید.

چه چیزی باعث یبوست می شود؟

بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست1 || پزشکت

سه علت شایع یبوست عبارتند از:

  • یک رژیم غذایی کم فیبر
  • یک سبک زندگی بی تحرک
  • کم آبی بدن

گاهی اوقات، مسافرت می تواند منجر به تغییر در اجابت مزاج شود. استرس و اضطراب ممکن است اثر مشابهی داشته باشند. اگر باردار هستید، ممکن است یبوست را یک مشکل موقت اما ناراحت‌کننده بدانید. اگر کودک شما نحوه استفاده از توالت را یاد گرفته باشد اما سعی کند حرکات روده را حفظ کند، ممکن است دچار یبوست شود.

بیماری های زمینه ای

یبوست همچنین می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پزشکی جدی‌تر باشد، مانند:

  • بیماری تیرویید
  • فیبروز سیستیک
  • یک اختلال خلقی
  • تاخیر در رفتن به دستشویی
  • سندرم روده تحریک پذیر و سایر بیماری های روده
  • برخی از مشکلات عصبی، به ویژه آنهایی که بر اعصاب اطراف روده و راست روده تأثیر می گذارند.

اگر اغلب رفتن به دستشویی را به تعویق می اندازید، ممکن است به یبوست نیز منجر شود. برای افرادی که هموروئید دارند این مشکل را تجربه می کنند. از آنجایی که هموروئید می تواند دفع مدفوع را دردناک کند، افراد ممکن است رفتن به دستشویی را به تاخیر بیندازند. اگر انتظار برای دفع مدفوع منجر به یبوست شود، می تواند حرکت بعدی روده را حتی دردناک تر کند.

عوارض جانبی دارو

یبوست یکی از عوارض جانبی بالقوه بسیاری از داروها است. این شامل:

  • داروهای مسکن خاص
  • داروهای ضد افسردگی خاص
  • برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) مانند آنتی هیستامین ها و آنتی اسیدها

فقط بزرگسالان باید دمنوش هایی مصرف کنند که حاوی گیاهان با خاصیت ملین باشد. اگر فرزندتان یبوست دارد، ورزش، مایعات بیشتر و اضافه کردن غذاهای پرفیبر بیشتر به رژیم غذایی او را در نظر بگیرید. برخی از ملین های OTC نیز دارای دوزهای طراحی شده برای کودکان هستند.

اگر به طور کلی سالم هستید، احتمالاً برای شما بی خطر است که یک محصول تجاری مانند یک چای گیاهی را برای درمان یبوست امتحان کنید. در مورد استفاده از دمنوش های گیاهی با ترکیبات غیرعادی و وعده هایی که به نظر می رسد بیش از حد خوب هستند، محتاط باشید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده چای را برای تسکین یبوست تنظیم نمی کند. بنابراین، نمی توانید کاملاً مطمئن باشید که چه موادی در چای وجود دارد. این امکان برای شما وجود ندارد که بدانید آیا آزمایشات قابل اعتمادی در مورد ایمنی و اثربخشی محصول انجام شده است یا خیر.

اگر باردار هستید، باید از برخی محصولات گیاهی به دلیل خطرات احتمالی اجتناب کنید. به عنوان مثال، دمنوش های حاوی سنا ممکن است خطر اسهال و کم آبی بدن را در صورت بارداری افزایش دهد. قبل از امتحان هر محصول گیاهی یا OTC با پزشک خود مشورت کنید.

افراد برای درمان یبوست از چه دمنوش هایی استفاده می کنند؟

بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست1 || پزشکت

دمنوش های گیاهی را می توان از ترکیبی از گیاهان، یا ترکیبی از گیاهان و برگ های چای تهیه کرد. همیشه باید مواد روی برچسب را بررسی کنید تا بدانید چه می نوشید. این دمنوش ها معمولاً برای رفع یبوست استفاده می شوند:

  • چای سنا
  • قاصدک
  • کاسکارا
  • نعنا

به نظر می رسد چای سبز نیز اثرات مثبتی بر سلامت دستگاه گوارش دارد. برای کمک به درمان تهوع، اسهال و یبوست استفاده شده است.

چای سیاه سرد یا داغ ممکن است اثر ملین ملایمی داشته باشد که می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند، اما می توانید آن را بدون خطرات درازمدت سلامتی روزانه مصرف کنید. افزودن عسل یا ملاس به چای ممکن است خواص ملین آن را افزایش دهد.

چه مقدار چای باید بنوشید؟

بسیاری از چای‌هایی که به دلیل اثرات ملین خود به بازار عرضه می‌شوند، دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌کنند که توصیه می‌کنند یک فنجان درست قبل از خواب مصرف کنید. حتما برچسب را بخوانید و دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید. دمنوش های گیاهی، از جمله آنهایی که به درمان یبوست کمک می کنند، در فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های مواد غذایی سالم و آنلاین به فروش می رسند.

برای اکثر افراد چای های ملین، دستورالعمل ها فقط یک فنجان در روز را توصیه می کنند. با این حال، اگر یبوست شما بیش از چند روز ادامه داشته باشد، ممکن است به یک داروی ملین قوی تری نیاز داشته باشید. اگر یبوست شما یک هفته یا بیشتر طول کشید، باید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی چای برای یبوست

چای هایی که به طور خاص به عنوان درمان یبوست فروخته می شوند فقط برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده اند. استفاده طولانی مدت از این محصولات ممکن است خطراتی داشته باشد. به عنوان مثال، روده های شما ممکن است به این محصولات وابسته شوند و در نهایت ممکن است بدون آنها اجابت مزاج برای شما دشوارتر شود. یبوست همچنین ممکن است نشانه ای از یک وضعیت پزشکی جدی تر باشد.

اگر یبوست مربوط به یک بیماری مزمن سلامتی دارید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است ملین‌های خاصی را توصیه کند که می‌توانید به‌طور منظم‌تر مصرف کنید. شما باید هر نوع ملین را تا حد امکان به ندرت مصرف کنید.

مهم است که به عوارض جانبی بالقوه طولانی مدت هر محصول گیاهی که به طور منظم مصرف می کنید توجه کنید. به عنوان مثال، موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی گزارش داده است که استفاده طولانی مدت از کاکارا و سنا می تواند باعث آسیب کبدی شود.

چای های گیاهی ممکن است با داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنید نیز تداخل داشته باشند. اگر داروی تجویزی مصرف می کنید، قبل از استفاده از چای ملین حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

پیش آگهی مصرف چای گیاهی برای یبوست چیست؟

بهترین چای گیاهی برای رفع یبوست1 || پزشکت

اگر یبوست شما به دلیل رژیم غذایی کم فیبر یا ننوشیدن مایعات کافی است، یک فنجان چای ملین ممکن است برای کمک به بازگشت سیستم شما به حالت عادی کافی باشد. اما یبوست دلایل ممکن متفاوتی دارد. اگر یک بیماری زمینه ای باعث یبوست شما شده است، ممکن است نیاز به درمان قوی تری داشته باشید.

شما باید با داشتن فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از یک رژیم غذایی با فیبر بالا به این چای ها و سایر درمان ها کمک کنید تا کار خود را انجام دهند.

چگونه از یبوست جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از یبوست بهترین راه برای اطمینان از عدم تداخل با کیفیت زندگی شما است. اگر بیماری زمینه ای خاصی دارید که باعث یبوست می شود، گزینه های پیشگیری ممکن است برای شما کارساز نباشند. اگر از سلامت کلی خوبی برخوردار هستید، انتخاب‌های سبک زندگی خاص می‌تواند به شما کمک کند تا منظم باشید.

رژیم غذایی

خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به جلوگیری از یبوست کمک کند. غذاهای پر فیبر شامل سبزیجات سبز، برگ‌دار، میوه‌ها مانند انواع توت‌ها و غلات کامل هستند. گاهی اوقات به این غذاها “خشن” می گویند. سعی کنید حداقل نیمی از بشقاب خود را با میوه ها و سبزیجات در هر وعده غذایی پر کنید. در طول روز سعی کنید حداقل نیمی از غلاتی که می خورید غلات کامل باشد. این غذاها دارای موادی هستند که برای سیستم گوارش شما مفید بوده و سلامت کلی شما را ارتقا می دهند.

هیدراته ماندن برای سلامت دستگاه گوارش نیز ضروری است. تمام سیستم های بدن شما برای عملکرد صحیح به آب نیاز دارند.

ورزش

همچنین باید سعی کنید حداقل 150 دقیقه در هفته ورزش کنید. می توانید این هدف را به پنج جلسه در هفته تقسیم کنید که هر جلسه 30 دقیقه طول می کشد. بسیاری از انواع مختلف فعالیت بدنی ممکن است به جلوگیری از یبوست کمک کند، از جمله:

  • پیاده روی
  • دویدن
  • شنا کردن
  • ایروبیک

ورزش بیشتر همچنین از سلامت قلب حمایت می کند و همچنین ممکن است به شما کمک کند احساس سلامتی و انرژی بیشتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز