لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آشنایی با خطرات شغل پرستاری

آشنایی با خطرات شغل پرستاری | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خطرات شغلی زیادی برای پرستاران وجود دارد، آشنایی با خطرات شغل پرستاری از جمله خطرات استفاده از مواد ضدعفونی کننده و مشکلات ناشی از پرخاشگری بیماران برای افرادی که می خواهند این شغل را انتخاب کنند، می تواند تاثیر زیادی در روند تصمیم گیری داشته باشد. در این مقاله به معرفی ریسک های شغل پرستاری و روش های کاهش تاثیر آنها پرداخته ایم. هر شغلی خطرات خود را دارد، از جمله وضعیت یک پرستار. پرستاران در ساعات کاری خود با خطرات جسمی و روانی زیادی مواجه هستند. این موارد شامل عفونت، سموم، ضربه، استرس، شیفت کاری خسته کننده و طولانی، آسیب های مختلف کمر، قرار گرفتن در معرض تشعشعات و حتی خشونت توسط بیماران و همراهان آنها می شود. بررسی این عوامل و یافتن راه حلی برای کاهش خطرات پرستاری ضروری است. در این مقاله به معرفی رایج ترین خطراتی می پردازیم که کادر پزشکی را تهدید می کند.

بیماری های عفونی و مشکلات ناشی از مواد ضدعفونی کننده

خطر عفونت در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی مانند کلینیک ها، مراکز جراحی سرپایی، خانه های سالمندان، مراکز دیالیز، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز درمانی زندان وجود دارد. بیمارستان ها شامل بخش های پرخطر، بخش اطفال، بخش عفونی، بخش اورژانس و بخش مراقبت های ویژه است.

به عنوان مثال، هپاتیت B یکی از شایع ترین بیماری های عفونی مرتبط با پرستاری است. اگرچه ویروس در خون وجود دارد، اما ممکن است در بزاق، مدفوع و منی بیماران نیز وجود داشته باشد. این ویروس می تواند از طریق یک سوزن آلوده یا زخم در دست پرستار در تماس با بزاق و سایر غشاهای مخاطی منتقل شود.

در بسیاری از موارد، پرستاران ممکن است در معرض بیماری‌های عفونی مختلفی مانند سرخک، اوریون، سرخجه، آنفولانزا و آخرین بلای انسانی یعنی بیماری عروق کرونر قلب قرار بگیرند.

برای جلوگیری از گسترش عفونت ها، رعایت اصول ایمنی، درمان منظم کارکنان و دفع صحیح و جمع آوری سوزن های آلوده ضروری است.

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی در پرستاران، رعایت نکات بهداشتی و بهداشتی و استفاده از روش های مناسب شستشو و ضدعفونی تجهیزات و دست های پزشکی است.

شستن مرتب دست ها برای کاهش عفونت و البته استفاده از کرم های مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست ضروری است. با این حال، بسیاری از پرستاران از آسیب های ناشی از ضد عفونی کننده ها مصون نیستند. استفاده از مواد ضدعفونی کننده غیر سمی مانند نانو نقره که به پوست آسیبی نمی رساند و در عین حال خاصیت ضد میکروبی قوی دارند می تواند کمک شایانی به حفظ سلامت پرستاران کند.

قرار گرفتن در معرض مواد سمی

آشنایی با خطرات شغل پرستاری | پزشکت

داروهای سیتوتوکسیک برای پرستارانی که با آنها کار می کنند خطرناک است. این مواد در موارد خفیف باعث تحریک پوست، چشم و واکنش های آلرژیک می شوند و در موارد حاد باعث جهش های ژنتیکی و سرطان می شوند.

اکسید اتیلن در بیمارستان ها برای استریل کردن وسایل پزشکی و مواد حساس به حرارت استفاده می شود و ممکن است در مراکز جراحی و بخش های مراقبت از بیمار در دسترس باشد. مطالعات نشان داده است که این ماده دارای خواص سرطان زایی، جهش زایی و تراتوژن نیز می باشد.

خطر بیماری های زمینه ای

خطر اختلالات کلیوی (متوکسی فلوران) و اختلالات کبدی (هالوتان) در صورتی که پرستاران اتاق عمل برای مدت طولانی در معرض گازهای بیهوشی قرار گیرند، افزایش می یابد. این بیماری ها باعث ایجاد مشکلاتی مانند سقط جنین و ناتوانی های مادرزادی در پرستاران باردار می شود. پرستاران شاغل در واحدهای دیالیز کلیه در معرض فرمالدئید هستند. فرمالدئید باعث درماتیت و آلرژی، سوزش چشم و آسم می شود.

گلوتارآلدئید همچنین یک میکروب کش است که در دیالیز، آندوسکوپی و واحدهای مراقبت های ویژه برای عقیم سازی سرد استفاده می شود. پوست و غشاهای مخاطی را تحریک می کند و اگر پرستاران بیش از حد در معرض این ماده قرار گیرند، در بدنشان مسمومیت کبدی ایجاد می شود.

استفاده از جیوه در ابزارهای مختلف پزشکی. با این حال، فرض کنید قسمت شیشه ای این دستگاه ها حاوی جیوه است. در این صورت پرسنل پزشکی در معرض آن مسموم می شوند که مقدار کمی از این مسمومیت باعث آسیب به سیستم تنفسی و عصبی ریه و در موارد شدید منجر به مرگ می شود.

لاتکس در بسیاری از وسایل پزشکی مانند دستکش های جراحی و بهداشتی وجود دارد. برخی از آلرژی های لاتکس می توانند یک واکنش آلرژیک خفیف ایجاد کنند که ممکن است باعث درماتیت شود، در حالی که آلرژی های شدید می توانند باعث آنافیلاکسی شوند.

برای کاهش خطرات مواد سمی برای پرستاران، لازم است:

مواد خطرناک و سمی باید برچسب گذاری شوند.

  • مواد قابل اشتعال را در ظروف در بسته نگهداری کنید.
  • از تجهیزات ایمنی مانند ماسک و لباس ایمنی استفاده کنید.
  • اگر به لاتکس حساس هستید، از دستکش های بدون لاتکس استفاده کنید.
  • آموزش روش صحیح شستشوی چشم در صورت آلودگی چشم به مواد سمی.
  • برای دفع مواد و ظروف سمی و آلوده در بیمارستان ها و درمانگاه ها باید قسمت ویژه ای وجود داشته باشد.
  • ارائه اطلاعات کافی به پرسنل بهداشتی در مورد علائم و نشانه های مواجهه با آلاینده ها.

استرس فیزیکی ناشی از کار

پرستاران هر بار ساعت های طولانی روی پای خود می مانند، به این معنی که استرس فیزیکی یکی از مهم ترین خطراتی است که پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهد.

بلند کردن و حمل و نقل بیماران، بیماران فوق العاده چاق، نیز خطرناک است و شایع ترین علت آسیب کمر در بین کارکنان مراقبت های بهداشتی است. پرستاران و کادر پزشکی زیادی برای بلند کردن بیماران، انتقال بیماران مسن به تخت یا تجهیزات مورد نیاز هستند. داروی سنگین حمل کنید. به همین دلیل احتمال بروز کمردرد در آنها بیشتر است. البته میزان کمردرد و آسیب نخاعی در پرستاران و پرستاران بیشتر است.

بیمارستان ها باید مجهز به تجهیزات مکانیکی برای جابجایی و بلند کردن بیماران باشند تا آسیب های فیزیکی به پرستاران کاهش یابد. به پرستاران کمک می کند تا بیماران را با کمترین فشار فیزیکی حرکت دهند و بلند کنند. این ابزارها صدمات پرستاران را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

پوشیدن کفش های طبی مناسب برای راه رفتن و ایستادن در محل کار و رعایت اصول ارگونومیک برای انجام کار در یک وضعیت خاص مانند قرار دادن دست ها بالای شانه ها یا انجام کارهای تکراری نیز می تواند به کاهش آسیب های بدنی پرستاران کمک کند.

استرس و افسردگی

پرستارانی که با بیماران مزمن سر و کار دارند و کسانی که در بخش مراقبت های ویژه، اورژانس، اتاق سوختگی یا اتاق عمل کار می کنند، در معرض خطر بیماری عصبی و استرس هستند. علائم اولیه شامل از دست دادن اشتها، سردردهای میگرنی، بی ثباتی عاطفی و اختلالات خواب است.

عوامل محیطی مختلف بر استرس پرستاران، تقاضای بیماران، کار بیش از حد، کمبود نیروی انسانی و شیفت کاری سنگین، فشار مراقبین و مرگ بیماران تأثیر می گذارد. گاهی اوقات این مشکلات منجر به افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر می شود و رفتار پرستاران را تحت تاثیر قرار می دهد.

آموزش کافی و ارتباط با پرستاران و کارکنان می تواند به کاهش استرس آنها در حین کار روزانه کمک کند. اینها شامل جلسات منظم برای به اشتراک گذاشتن احساسات و ایده ها، آموزش مدیریت استرس و تمرینات تمدد اعصاب است. داشتن یک برنامه منظم بدون استرس کاری، داشتن نیروی کار کافی در بیمارستان نیز به کارکنان کمک می کند تا از استرس کاری دوری کنند.

مواجهه با انواع تجاوزات

آشنایی با خطرات شغل پرستاری | پزشکت

پرستاران در مراکز درمانی انواع مختلفی از خشونت را به نمایش می گذارند، از بیمارانی که مشکلات عصبی و روانی دارند تا «همراهانی که گاهی پرستاران و پزشکان را مسئول نارسایی های بیماران خود می دانند. گاهی اوقات بیماران به دلیل اختلالات روانی، واکنش های دارویی، عدم تعادل الکترولیت ها پرخاشگر می شوند و حرکاتی را انجام می دهند که باعث آسیب رساندن به اطرافیان به ویژه پرستاران می شود.

معمولاً پرستاران جوان و کمک پرستاری که آموزش زیادی برای کنترل خشم دیگران ندیده اند در معرض این خشونت قرار می گیرند. که در برخی موارد خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.

قرارگیری در معرض تشعشع

پرستاران شاغل در رادیوگرافی یا جراحی با مشکلات متعددی از قرار گرفتن در معرض اشعه های مختلف مواجه خواهند شد. افزایش سقط جنین، مرده‌زایی، سرطان‌هایی مانند لوسمی میلوژن، سرطان استخوان و پوست از جمله مشکلات شایع ناشی از قرار گرفتن در معرض این اشعه‌ها هستند.

خطرات شغلی متعددی در حرفه پرستاری وجود دارد، از خطرات مواد ضدعفونی کننده گرفته تا مشکلات ناشی از پرخاشگری بیماران. همه اینها نگرانی هایی را برای پرستاران ایجاد می کند. شناخت این مشکلات و یافتن راه حل های منطقی برای آنها، محیط کار پرستاران را ایمن تر می کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز