لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تب در گربه ها

تب گربه || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از آنجایی که تب در گربه ها بیماری نیست بلکه به عنوان علائم بیماری محسوب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که در اولین فرصت باید علت اصلی آن تشخیص داده شود. به طوری که برای تب های بالاتر از حد طبیعی یا تب هایی که بیش از یک یا دو روز طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد حتما باید به دامپزشک مراجعه شود. تحت هیچ شرایطی تب در گربه های خانگی را در خانه درمان نکنید زیرا بسیاری از داروها برای گربه ها خطرناک هستند و علت اصلی تب در حیوانات خانگی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تا حدودی جدی باشد.

تب یکی از علائم شایع عفونت ها، بیماری ها، برخی سرطان ها و بیماری های مختلف است. اگر دمای بدن گربه ها بالاتر از 103 درجه فارنهایت باشد، این وضعیت نشان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که حیوان خانگی شما تب دارد. اگر دمای بدن حیوان به 106 درجه فارنهایت یا بالاتر برسد، تب شدیدی که نیاز به درمان فوری پزشکی دارد، رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. در این دماهای بالاتر، گربه ها ممکن است در معرض خطر آسیب مغزی و قلبی و حتی مرگ قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر: بیماری های گربه خانگی

علائم تب در گربه ها

علامت اولیه مرتبط با تب در گربه ها دمای بدن بیش از 103 درجه فارنهایت است. علائم قابل مشاهده عموماً شامل گرگرفتگی و بی حالی است. در موارد دمای بالاتر یا تب طولانی مدت، ممکن است علائم شدیدتری بروز کند. گربه ممکن است علائم مختلف دیگری را بر اساس بیماری زمینه ای ایجاد کننده تب از خودش نشان دهد. اما به طور کلی شایع ترین علائم تب در گربه ها، عبارتند از:

بی حالی

بی حالی یکی از علائم شایع تب در گربه ها است، درست مانند انسان هایی که تب دارند، گربه هایی که بیمار هستند و تب دارند اغلب تمایلی به بلند شدن و فعالیت ندارند. آنها ممکن است علاقه کمتری به فعالیت های عادی روزمره نشان دهند و در عوض بخواهند بخوابند.

پنهان شدن

پنهان شدن یک علامت رایج بیماری در گربه ها است، به خصوص اگر گربه شما معمولاً این رفتار را از خود نشان نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. اغلب گربه ها به عنوان روشی برای پنهان کردن بیماری خود از اطرافیان خود قایم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. آنها همچنین اغلب به دلیل استرس پنهان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. اگرچه پنهان شدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه بسیاری از بیماری های دیگر باشد، اما ممکن است نشان دهنده این باشد که گربه شما تب دارد.

از دست دادن اشتها و تشنگی

گربه هایی که به هر بیماری مبتلا هستند ممکن است کمتر از حد معمول به غذا و آب علاقه مند شوند. اگر گربه شما به طور ناگهانی غذا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خورد و آب زیادی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشد، این معمولاً نشانه ای از بروز یک بیماری در آنهاست. به طور کلی، از دست دادن اشتها یک پیامد شایع تب است. گربه هایی که تب دارند به سادگی احساس خوبی برای غذا خوردن ندارند. با این حال، از دست دادن علاقه به آب نگران‌کننده‌تر است، زیرا این امر می‌تواند به سرعت منجر به کم‌آبی بدن شود که ممکن است در موقعیت‌های شدید کشنده باشد، به‌ویژه زمانی که به موقع درمان نشود.

جهت ویزیت غیرحضوری و فوری با دامپزشک آنلاین همین الان کلیک کنید.

بیحالی گربه || پزشکت

لرزیدن

لرز یکی دیگر از علائم احتمالی تب در گربه ها است. گربه‌ها معمولاً به دلایل دیگر به جز تب نمی‌لرزند. اگر گربه شما می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌لرزد، به خصوص با هر یک از علائم دیگر در این لیست، به احتمال زیاد حیوان شما تب دارد.

اگرچه ممکن است وسوسه شوید که گربه خود را هنگام لرزیدن گرم کنید، اما بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

تنفس سریع و پی در پی

یکی دیگر از علائم رایج تب در گربه ها تنفس سریع است. تنفس سریع می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات مختلف در گربه ها باشد. گربه ها ممکن است به دلیل درد، بیماری های تنفسی، بیماری های قلبی که منجر به تجمع مایعات می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، بیماری فضای جنب، هایپرترمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ (دمای بالای بدن) و جبران برخی ناهنجاری های گاز خون، به سرعت نفس بکشند. تنفس سریع نیز ممکن است در اثر تب رخ دهد.

ممکن است صدای خس خس یا تنفس گربه خود را با الگوی تنفس سخت بشنوید. با این حال، در برخی موارد، تنها زمانی ممکن است متوجه این علامت شوید که حرکت قفسه سینه گربه را در حین نفس کشیدن تماشا کنید. تنفس سریع یک وضعیت جدی است و باید در اسرع وقت توسط دامپزشک ارزیابی شود.

مطالعه بیشتر: علت نفس نفس زدن گربه 

عدم نظافت

برخی از گربه ها ممکن است عادات نظافت خود را در هنگام تب کاهش دهند.  اگر متوجه شدید که عادات نظافت گربه‌تان به‌طور ناگهانی تغییر می‌کند، ممکن است تب داشته باشد. برای بررسی بیشتر علت این تغییر بهتر است به دامپزشک مراجعه کنید.

علل تب در گربه ها

بیماری های زمینه ای مختلف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث تب در گربه ها یا سایر حیوانات شود. تب یکی از علائم رایج بسیاری از عفونت ها و بیماری ها است. حتی در برخی موارد ممکن است علت تب مشخص نشود. علل تب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی
  • انگل های مختلف
  • تومورها یا برخی سرطان ها
  • آسیب داخلی
  • برخی داروها
  • مسمومیت یا سموم
  • بیماری التهابی ناشی از سیستم ایمنی
  • اختلالات متابولیک
  • بیماری خودایمنی
  • اختلالات غدد درون ریز
  • علل محیطی

مطالعه بیشتر: واکسن های ضروری گربه خانگی

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان دامپزشکی

معاینه تب گربه || پزشکت

تشخیص تب در گربه ها

تب در گربه ها را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان با اندازه گیری دمای گربه تشخیص داد. اندازه گیری دما به طور کلی از طریق مقعدی و با استفاده از یک دماسنج انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دمای بدن حیوان مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که آیا دارد یا خیر.

در صورت وجود تب، اقدامات تشخیصی بیشتری برای تعیین علت انجام خواهد شد. دامپزشک یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و ممکن است از خون و ادرار حیوان خانگی برای تجزیه و تحلیل نمونه برداری کند. کارکنان دامپزشکی همچنین ممکن است از اشعه ایکس یا سایر فناوری های تصویربرداری برای جستجوی علائم عفونت، جراحات یا تومورها استفاده کنند.

درمان تب در گربه ها

تا زمانی که علت تب مشخص نشده باشد، نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان هیچ درمانی را برای آن انجام داد. در تب های پایین تر، دامپزشک حتی ممکن است درمانی را برای کاهش تب تجویز نکند، چون به طور طبیعی بدن دمای خود را در تلاش برای کمک به سیستم ایمنی بدن هنگام مبارزه با عفونت ها افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. پیشگیری از کم آبی بدن و کاهش دما بهترین راهکارها برای کاهش تب در گربه های خانگی است. سایر گزینه های درمانی بر اساس بیماری زمینه ای حیوان خانگی متفاوت خواهند بود. برخی از درمان های رایج ممکن است شامل موارد زیر باشد:

مایعات داخل وریدی (IV) یا زیر جلدی (SQ):

اگر گربه علائم کم آبی را از خود نشان دهد، مایع درمانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند گزینه درمانی اصلی باشد. مایعات IV و SQ با کم‌آبی بدن مبارزه می‌کنند، مواد مغذی را برای کمک به کمبود اشتها فراهم کرده و ممکن است تا حدودی دمای مرکزی بدن را کاهش دهد. این درمان عوارض جانبی بسیار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارد.

داروهای کاهش دهنده تب:

برخی از داروها برای تسکین درد و التهاب، از جمله داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی که برای گربه ها بی خطر هستند، برای کاهش تب موثر شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. هرگز سعی نکنید این نوع دارو را در خانه برای گربه خود تهیه کنید مگر اینکه توسط پرسنل دامپزشکی تجویز شود، زیرا مصرف داروهای اشتباه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند برای گربه ها کشنده باشد. برای کاهش خطر عوارض جدی، دامپزشک شما داروها و دوز مناسب را برای اندازه و نیاز حیوان خانگی شما تعیین می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

آنتی بیوتیک ها:

عفونت ها یکی از علل شایع تب هستند و آنتی بیوتیک ها را به یک درمان رایج تبدیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این نوع دارو برای از بین بردن عفونت های باکتریایی عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، بنابراین دامپزشک شما آن را تجویز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند مگر اینکه عفونت به عنوان علت اصلی تب شناسایی شده باشد.

کورتیکواستروئیدها:

این دسته از داروها برای مبارزه با التهاب که یکی از علل شایع تب است، استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. ممکن است برای درمان بیماری‌های زمینه ای تجویز شود و اغلب در تب‌هایی با منشا ناشناخته کاربرد دارد.

گربه خانگی || پزشکت

چگونه بفهمم گربه من تب دارد؟

دمای طبیعی بدن گربه شما باید بین 100.4 تا 102.5 درجه فارنهایت باشد. تب در گربه ها با دمای بیش از 102.5 درجه فارنهایت مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اگر تب گربه شما بالاتر از 106 درجه فارنهایت باشد، گربه شما در معرض خطر جدی آسیب به اندام های حیاتی خود است.

با ابزار مناسب، به راحتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان دمای حیوان خانگی خود را بررسی کرد. به سادگی از یک دماسنج دیجیتال در گوش گربه خود یا یک دماسنج رکتوم کودکان استفاده کنید. مطمئن شوید که از دماسنج جیوه‌ای قدیمی‌تر برای گربه خود استفاده نکنید، اگر دماسنج بشکند، ممکن است برای سلامتی گربه شما بسیار مضر باشد.

دماسنج مقعدی بهترین راه برای تشخیص تب در گربه ها است. دماسنج را حداقل به مدت دو دقیقه در جای خود بگذارید تا خوانش دقیقی داشته باشید.

وازلین را روی دماسنج بمالید تا آن را روغن کاری کنید و به آرامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن را وارد کنید و مراقب باشید که زیاد وارد نشوید زیرا ممکن است به بافت رکتوم گربه شما آسیب برساند. هنگام قرار دادن دماسنج ممکن است به کمک شخص دیگری برای مهار گربه خود نیاز داشته باشید.

چگونه از گربه ام در حالی که تب دارد مراقبت کنم؟

هرگز نباید بدون توصیه دامپزشک به گربه خانگی داروهای انسانی بدهید. بسیاری از داروهای انسانی، مانند استامینوفن، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند برای گربه ها بسیار سمی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند.

هیدراته نگه داشتن بچه گربه در هنگام مبارزه با تب ضروری است. مطمئن شوید که گربه شما به آب تمیز و تازه دسترسی دارد. اگر بچه گربه شما بیش از 24 ساعت تب دارد یا تب بالای 41 درجه سانتیگراد دارد با دامپزشک خود تماس بگیرید.

چه مدت طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا تب گربه من از بین برود؟

بهبودی گربه شما از تب به علت اصلی آن بستگی دارد. گربه‌هایی که از عفونت یا بیماری جزئی رنج می‌برند، پس از شروع درمان، معمولاً ظرف یک یا دو روز، می‌توانند خیلی سریع بهبود یابند. اگر بیماری زمینه‌ای جدی‌تر باشد، بهبودی می‌تواند طولانی‌تر باشد و به تعدادی رویکردهای درمانی مختلف نیاز داشته باشد.

برای کمک به بهبود هر چه سریعتر گربه، دستورالعمل های درمانی ارائه شده توسط دامپزشک خود را دنبال کنید و دوره کامل داروها را به پایان برسانید، حتی اگر علائم گربه شما بهبود یافته باشد.

به طور کلی پیش آگهی تب در گربه ها به علت اصلی آن بستگی دارد. در مورد عفونت ها یا بیماری های جزئی و برخی تب های ناشناخته، تب با درمان کاهش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد و پیش آگهی گربه بسیار خوب است. اگر بیماری زمینه ای شدیدتر باشد، بهبودی حیوان خانگی شما ممکن است زمان بر باشد.

اگر وضعیت حیوان خانگی شما بدتر شد، برای کمک پزشکی به دامپزشک مراجعه کنید. مطمئن شوید که تمام دستورالعمل های ارائه شده توسط دامپزشک خود را دنبال کنید، مصرف کامل داروها را حتی اگر به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد علائم حیوان خانگی شما بهبود یافته یا تب از بین رفته است ادامه دهید. گربه شما برای هیدراته ماندن به مایعات زیادی نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که حیوان شما به آب تمیز دسترسی دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام بچه گربه من الان تب داره حدود۱۴روزهست تبش قطع نشده ودماغش کیپ ولی آب غذایش خوب است ۲ماه هست چکارکنم تبش قطع شودودماغش باز شودممنون راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز