لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

اخبارعمومی و داخلیکرونا

نوع گروه خونی و خطر کرونا

نوع گروه خونی و خطر کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اینکه آیا نوع گروه خونی و خطر کرونا ویروس به هم ارتباط دارند، کارشناسان را مجبور کرده است تا بررسی هایی در این مورد انجام دهند. ظهور COVID-19 در تمام گوشه و کنار جهان دانشمندان را برای یافتن خصوصیاتی که ممکن است افراد را در معرض ابتلا به ویروس قرار دهد و همچنین عوامل خطرساز که شدت و پیشرفت آن را تشدید کرده، درگیر می کنند. این موضوع منجر به نظریه ها و گزارش های بی شماری در مورد ارتباط بین COVID-19 و گروه خونی شده است.

آنها می گویند بررسی های صورت گرفته نشان می دهد: بین گروه های خونی و برخی بیماری ها و شرایط ارتباط خاصی وجود دارد.

مطالعات جدید نشان داده است که:

  • افراد مبتلا به خون نوع O خطر کمتری در ابتلا به ویروس کرونا دارند. حتی در صورت آلوده شدن کمتر به شدت بیمار می شوند.
  • بیماران COVID-19 با خون نوع O یا B زمان کمتری را در ICU می گذرانند. حتی کمتر به دستگاه تنفس احتیاج دارند.
  • اما از گروه خون نباید برای ارزیابی خطر یک بیمار استفاده شود.

در یک مطالعه در ماه ژوئن، محققان نتیجه گرفتند: افراد مبتلا به خون نوع A بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند. در ماه مارس، یک مطالعه از چین نتیجه گرفت که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در افراد مبتلا به خون نوع A بیشتر است. این متخصصان اضافه می کنند که تحقیقات گذشته ارتباط بین گروه خون و بیماری هایی مانند آنفولانزای معده و همچنین خطر سکته مغزی و اختلالات شناختی را نشان داده است.

نقش Rh در بروز کرونا ویروس

نوع گروه خونی و خطر کرونا | پزشکت

اما از طرفی هم محققان دانشکده پزشکی هاروارد مستقر در بیمارستان عمومی ماساچوست گزارش دادند: گروه خونی با وخیم شدن شدید علائم در افرادی که آزمایش COVID-19 مثبت دارند ارتباط ندارد. با این حال، این مطالعه نشان داد که افراد دارای علامت با گروه های خونی B و AB که Rh مثبت داشتند، بیشتر نتایج آزمایش COVID-19 آنها مثبت بوده است. در حالی که در گروه های خونی O، احتمال آزمایش مثبت کمتر بود.

گروه خونی نوع O و کاهش خطر کرونا ویروس

تحقیقات در حال بررسی این ایده است که افراد مبتلا به خون نوع O ممکن است در طول این بیماری همه گیر از یک مزیت جزئی برخوردار باشند. دو مطالعه منتشر شده در این هفته نشان می دهد که افراد با گروه خون نوع O کمتر در معرض ویروس کرونا قرار می گیرند. همچنین در صورت آلوده شدن احتمال بیماری شدید را کاهش می دهند.

یکی از مطالعات جدید به طور خاص نشان داد: بیماران COVID-19 با خون نوع O یا B زمان کمتری را در بخش مراقبت های ویژه نسبت به افراد دیگر با نوع A یا AB سپری می کنند. همچنین کمتر به تهویه احتیاج داشتند و کمتر دچار نارسایی کلیه می شدند.

هر دو مطالعه جدید روز چهارشنبه در مجله Blood Advances منتشر شد. یکی از این بیماران 95 بیمار مبتلا به COVID-19 را که در بیمارستانهای ونکوور کانادا بودند، بین فوریه و آوریل بررسی کرد.

آنها دریافتند که بیماران با خون نوع O یا B به طور متوسط ​​4.5 روز کمتر از بیماران با خون نوع A یا AB در بخش مراقبت های ویژه می گذرانند. گروه دوم به طور متوسط ​​13.5 روز در ICU اقامت داشتند. محققان هیچ ارتباطی بین گروه خونی و مدت کل بستری در بیمارستان مشاهده نکردند.

بیماری ژنتیک

با این حال، آنها دریافتند که فقط 61٪ بیماران با خون نوع O یا B به دستگاه تنفس نیاز دارند. در حالی که 84٪ بیماران با نوع A یا AB. به اکسیژن رسانی نیاز داشته اند.

 گروه خونی O و کاهش حساسیت به عفونت

نوع گروه خونی و خطر کرونا | پزشکت

به طور کلی، گروه خونی شما به وجود یا عدم وجود پروتئین هایی به نام آنتی ژن های A و B در سطح گلبول های قرمز خون بستگی دارد. افرادی که دارای خون O هستند، آنتی ژن ندارند. این گروه خون رایج ترین گروه خونی است. طبق موسسه خون اوکلاهما، حدود 48٪ از آمریکایی ها گروه خون نوع O دارند.

مطالعات جدید در مورد گروه خونی و خطر ویروس کرونا با تحقیقات قبلی در این زمینه همسو است. مطالعه ای که در ماه ژوئیه منتشر شد، نشان داد كه در افراد با نوع O نسبت به سایر گروه های خونی، احتمال ابتلا به COVID-19 كمتر است. در میان 1،559 بیمار ویروسی کرونا در شهر نیویورک، نسبت کمتری از خون گروه O انتظار می رود.

در ماه مارس، یک مطالعه بر روی بیش از 2100 بیمار ویروسی کرونا در شهرهای ووهان و شنژن چین همچنین نشان داد که افراد مبتلا به خون نوع O کمتر در معرض خطر عفونت هستند.

محققان همچنین متذکر شدند که افراد مبتلا به خون نوع O در صورت داشتن ویروس، کمتر به عفونت جدی مبتلا می شوند. بررسی های مشابه ای نشان داده که افراد با خون نوع A با 45 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند.

این محققان 1900 نفر را در اسپانیا و ایتالیا که به شدت به بیماری COVID-19 مبتلا بودند مورد مطالعه قرار دادند. سپس نتایج به دست آمده را با 2000 افراد سالم مقایسه کردند.

در ماه مارس، یک مطالعه از چین پیشنهاد کرد که افراد با خون نوع A ممکن است مستعد ابتلا به ویروس باشند. از طرفی افراد با نوع گروه خونی O محافظت بیشتری در برابر ویروس کرونا داشته اند.

نگرانی از انتشار خبر تاثیر گروه خونی بر کرونا ویروس

نوع گروه خونی و خطر کرونا | پزشکت

برخی از کارشناسان از اعلام این خبر ابراز نگرانی کرده اند. کارشناسان معتقدند که اعلام این خطر باعث می شود که افراد با گروه خونی نوع A وحشت کنند و بیش از حد نگران شوند. از طرفی هم افرادی که دارای خون O هستند ممکن است خیالشان راحت شود. حتی پروتکل بهداشتی در برابر کرونا را رعایت نکنند.

دکتر مری کوشمن در این باره معتقد است: نباید بر اساس این نتایج، از اقدامات و راهکارهای پیشگیری در برابر بیماری چشم پوشی کرد. وی می گوید: ما قطعاً نمی خواهیم افراد با نوع گروه خون O فکر کنند که نیازی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارند.

وضعیت گروه های خونی مختلف در بین بیماران کرونایی

بررسی صورت گرفته در ماه مارس در ووهان، چین جایی که اولین موارد COVID-19 کشف شد، این موضوع را ارزیابی کرده است. در این مطالعه، دانشمندان گروه خونی 2 هزار و 173 نفری را که مبتلا به COVID-19 تشخیص داده شده بودند، بررسی کردند. سپس آن را با گروه های خونی جمعیت عمومی آن منطقه مقایسه کردند.

بررسی نشان داده توزیع گروه های خونی در بین جمعیت عادی به صورت زیر است:

  • 31 درصد نوع A
  • 24 درصد نوع B
  • 9 درصد نوع AB
  • 34 درصد نوع O

در مبتلایان به ویروس، نوع A تقریبا 38 درصد، نوع B تقریبا 26 درصد، نوع AB تقریبا 10 و نوع O 25 درصد بوده است. محققان نتیجه گرفتند که گروه خونی A در مقایسه با گروه های خونی غیر A از خطر بیشتری برای COVID-19 برخوردار است. در حالی که گروه خونی O در مقایسه با گروه های خونی غیر A از خطر قابل توجهی برای بیماری عفونی برخوردار است.

پاتریشیا فوستر در واکنش به این نتایج می گوید: نتایج این بررسی جالب است اما این نیاز به تأیید دارد. اگر آنها بتوانند اعداد واضح تر و بررسی بزرگتری را انجام دهند، آن وقت می توان به آن استناد کرد. من فکر می کنم افراد دارای گروه خونی O در معرض خطر عفونت کمتر از سایر گروه های خونی قرار دارند.

گروه های خونی و بیماری ها

نوع گروه خونی و خطر کرونا | پزشکت

تحقیقات نشان می دهد بسیاری از بیماری ها با گروه های خونی ارتباط دارند. به طور مثال، گروه خونی نوع AB با خطر سکته مغزی و به طور کلی با خطر نقص شناختی مرتبط است.

گروه خونی نوع O، نسبت به سایر گروه خونی ها، از افراد در برابر حمله قلبی و لخته شدن خون در رگ ها، معروف به ترومبوز وریدی محافظت می کند. محققان معتقدند که نوع گروه خونی بر روی عوامل لخته شدن خون و فاکتورهای موجود در گردش خون تاثیر می گذارد.

 افراد با گروه های خونی خاص ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری های خاص باشند. افراد با گروه خونی O خطر کمتری برای بیماری قلبی دارند. اما ممکن است بیشتر به زخم معده مبتلا شود. افرادی که گروه خونی A دارند بیشتر در معرض خطر عفونت های میکروبی قرار دارند. اما زنان با گروه خون نوع A میزان باروری بیشتری را تجربه می کنند. خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در افراد با نوع AB و B خون بسیار بیشتر است.

شما می توانید سایر اخبار مربوط به کرونا ویروس، مشتمل بر اخبار زیر را از  پزشکت پیگیری کنید:

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/does-your-blood-type-increase-your-risk-for-coronavirus#Things-to-keep-in-mind

https://www.businessinsider.com/blood-type-coronavirus-risk-severity-2020-10

https://dadamo.com/txt/index.pl?1001

https://hms.harvard.edu/news/covid-19-blood-type

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز