لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان | پزشکت

فهرست مطالب

فشار خون بالا در زنان نادیده گرفته می شود.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


فشار خون بالا در زنان نادیده گرفته می شود. تحقیقات جدید نشان می دهد که خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان اغلب با استرس یا علائم یائسگی اشتباه تشخیص داده شده و در نهایت نادیده گرفته می شود. بررسی ها نشان می دهد که پزشکان باید اقدامات محکم تری را برای تشخیص فشار خون بالا در زنان میانسال انجام دهند. به گفته نویسندگان این گزارش، فشار خون بالا اغلب با علائم یائسگی اشتباه گرفته می شود. این در حالی است که تشخیص و درمان به موقع در جلوگیری از پیامدهای بد مانند نارسایی قلبی و سکته مغزی مهم است.

زنان می توانند با انجام کنترل فشار خون در خانه، رعایت یک سبک زندگی سالم و مصرف داروها در صورت لزوم، از خودشان در برابر بروز بیماری های قلبی محافظت کنند.

طبق بیانیه جدید متخصصین قلب و عروق، متخصصین زنان و غدد درون ریز اروپایی، پزشکان باید تلاش های بسیار شدیدتری برای تشخیص فشار خون بالا در زنان میانسال انجام دهند.

نویسندگان این بررسی معتقدند که فشار خون بالا در زنان اغلب به عنوان استرس یا علائم یائسگی، چه توسط پزشکان آنها و چه توسط خود زنان، نادیده گرفته می شود. بر همین اساس تشخیص درست و درمان آن در زنان به تعویق افتاده است. حتی آنها را در معرض خطر بیشتری برای بیماری هایی مانند نارسایی قلبی و سکته قرار دهد. تشخیص زودهنگام و مناسب فشار خون بالا گام مهمی در کاهش خطر قلبی عروقی زنان است.

چرا فشار خون بالا در زنان میانسال نادیده گرفته می شود؟

دکتر آنجلا HEM Maas، که اصلی ترین نویسنده این بیانیه بوده است در مورد نادیده گرفته شدن خطر فشار خون بالا در زنان می گوید: فشار خون بالا در مردان جدی تر گرفته می شود و در زنان کمتر تحت درمان قرار می گیرد. زیرا فشار خون بالا را در زنان اغلب “فشار روانی” و در مردان به عنوان “فشار خون بالا” شناخته می شود. این تا حدی به دلیل تعصب پزشکان است. اما تا حدودی هم توسط خود زنان نیز رخ می دهد. زنان اغلب فشار خون بالا را مربوط به استرس می دانند و همیشه به دنبال تشخیص و درمان فشار خون بالا نیستند. متقاعد کردن زنان و شروع و ادامه درمان پزشکی اغلب ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

 وی گفت: زمان شروع فشار خون بالا اغلب در آغاز یائسگی است و به دلیل شباهت علائم یائسگی و فشار خون بالا در زنان این دو شرایط به درستی از همدیگر تشخیص داده نمی شوند. بر همین اساس احتمال دارد پزشکان در بررسی علائم فشار خون بالا در زنان و کنترل آن، اهمیت کمتری بدهند.

 این در حالی است که امروزه ثابت شده است زنان پس از یائسگی به  اندازه مردان در معرض خطر قرار دارند و حتی ممکن است عوارض بیشتری داشته باشد. فشار خون بالا می تواند به طرق مختلف بین زن و مرد بروز پیدا کند، اما اغلب  هیچ علامتی ندارد، بنابراین غربالگری زنان برای تشخیص آن، بسیار حیاتی است.

چه نوع علائم فشار خون را می توان به عنوان یائسگی اشتباه گرفت؟

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان | پزشکت

 یکی از مواردی که منجر به سردرگمی در تشخیص فشار خون بالا در زنان میانسال می شود این واقعیت است که شروع افزایش فشار خون بالا در زنان، اغلب با یائسگی همزمان است. بر همین اساس زنان ممکن است فشار خون بالا را به دلیل شروع یائسگی نادیده بگیرند.

 اما زنان در شروع یائسگی باید به گرگرفتگی، اختلالات خواب، درد قفسه سینه، درد بین تیغه های شانه، ضربان قلب نامنظم، سردرد، علائم احتباس مایعات، تنگی نفس  و غیره توجه کنند. اینها همه علائمی است که با علائم فشار خون بالا همپوشانی دارند.

سلامت بانوان

 علاوه بر این، علائمی مانند سردرد، زنگ زدن در گوش و تغییر در غلظت به عنوان علائم بالقوه فشار خون بالا اشاره کرد که ممکن است به یائسگی نسبت داده شود.

چرا زنان بعد از یائسگی بیشتر در معرض خطر هستند؟

استروژن ها، عالی ترین گشاد کنندگی عروق در زنان جوان هستند. اما بعد از یائسگی این حالت برعکس می شود و استروژن ها نمی توانند از انسداد عروق جلوگیری کنند. خطر بروز حملات قلبی در زنان در سن پایین تر از 50 سالگی کمتر از مردان است. اما این نسبت بین 50 تا 70 سالگی تغییر می کند. بعد از 70، زنان بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. این بدان معنی است که بازه زمانی 50-70 یا حتی بهتر از آن بین 40 تا 70 سال برای شروع پیشگیری زودرس بیماری های قلبی بسیار مهم است.

 زنان در طول جوانی به طور کلی در برابر بیماری های قلبی محافظت می شوند. اما ممکن است در برابر فشار خون بالا و بعد از بارداری آسیب پذیر باشند.

چرا تشخیص و درمان فشار خون بسیار مهم است؟

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان | پزشکت

با توجه به جدیدترین آمار جهانی، فشار خون بالا عامل خطر شماره یک مرگ و میر برای زنان در سراسر جهان است. این بیماری اغلب در دوران یائسگی شروع می شود و متاسفانه کمتر تحت درمان قرار می گیرد. زیرا اغلب به یائسگی نسبت داده می شود و پس از 70 سال منجر به نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری دریچه ای قلب و سکته می شود. علاوه بر این، نارسایی کلیوی و حملات قلبی نیز ممکن است رخ دهد. اگر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را در مردان و زنان بیش از 70 سال مقایسه کنیم، فشار خون بالا در زنان بیشتر رخ می دهد.

عوارض ناشی از فشار خون طولانی مدت “عظیم” است. این خطرات شامل حمله قلبی، سکته مغزی و به ویژه برای زنان، نارسایی قلبی است. از همه این خطرات را می توان با درمان فشار خون بالا پیشگیری کرد.

خطر فشار خون بالا در زنان تراجنسیتی چگونه است؟

در حالی که زنان تراجنسیتی تجربه یائسگی یکسانی ندارند. اما در طول زندگی خود باید هورمون مصرف کنند. با افزایش سن زنان تراجنسی، خطر ابتلا به فشار خون و لخته شدن خون افزایش می یابد. برای آنها، اقدامات مربوط به شیوه زندگی سالم حتی در مقایسه با زنان دیگر بسیار مهمتر خواهد بود.

زنان تراجنسیتی برای مدیریت داروها و روش های درمانی خود به مراقبتهای چند رشته ای فشرده احتیاج دارند. زیرا برخی از روشهای درمانی آنها را در معرض خطر بیشتری برای فشار خون بالا قرار می دهد. بر همین اساس پیگیری مداوم و غربالگری منظم وضعیت فشار خون در زنان تراجنسیتی بسیار حیاتی است.

راه های کنترل فشار خون بالا در زنان چیست؟

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان | پزشکت

 برقراری ارتباط با پزشک و مشورت با وی، برای پیشگیری از بروز عوارض ناشی از فشار خون بالا در زنان بسیار مهم است. اما کنترل  فشار خون در خانه نیز هم می تواند به همان اندازه مهم باشد.

اندازه گیری هایی که در خانه انجام می دهید بیشتر نمایانگر فشار خون واقعی شما هستند.

زیر 120 میلی متر جیوه (تعداد بالا) و 80 میلی متر جیوه (تعداد پایین) فشار خون طبیعی در نظر گرفته می شود. پزشک می تواند در مورد اقداماتی که می تواند شامل تغییر در شیوه زندگی یا داروها باشد، زنان را راهنمایی کنند. اما به زنان توصیه می شود اگر پزشک شما داروهایی را پیشنهاد کرد، در صورت نیاز در مصرف آنها دریغ نکنید. اما متاسفانه زنان اغلب از مصرف دارو بیزار هستند. پرهیز از مصرف زیاد الکل، خودداری از استفاده بیش از حد از داروهای ضد درد مانند NSAID ها و ورزش منظم همه برای حفظ فشار خون بسیار مهم است.

علائم و عوارض فشار خون بالا در زنان چیست؟

فشار خون نیروی فشار خون در برابر پوشش داخلی عروق است. فشار خون بالا  هنگامی اتفاق میفتد که این نیرو افزایش یافته و برای مدتی بالاتر از حد طبیعی باقی بماند. این وضعیت می تواند به عروق خونی، قلب، مغز و سایر اندام ها آسیب برساند.

فشار خون بالا اغلب به عنوان یک م بیماری مردان در نظر گرفته می شود. اما این یک باور غلط است. زنان و مردان 40، 50 و 60 ساله دارای خطر مشابهی برای ابتلا به فشار خون بالا هستند. اما پس از شروع یائسگی، زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون قرار دارند.

در بعضی از افراد، فشار خون بالا می تواند منجر به خون دماغ، سردرد یا سرگیجه شود. از آنجا که فشار خون بالا ممکن است علائمی نداشته باشد، بسیار مهم است که به طور منظم فشار خون خود را کنترل کنید.

 فشار خون کنترل نشده می تواند منجر به بیماری های جدی شود. فشار خون بالا یک عامل اصلی خطر برای سکته مغزی و نارسایی کلیه است. آسیب به رگهای خونی که به دلیل فشار خون بالا مزمن رخ می دهد نیز می تواند در حملات قلبی نقش داشته باشد. اگر باردار هستید، فشار خون بالا می تواند به ویژه برای شما و کودک شما خطرناک باشد.

 خطر فشار خون بالا در بارداری

خطر نادیده گرفته شدن فشار خون بالا در زنان | پزشکت

برخی از زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می کنند ممکن است افزایش کمی فشار خون را مشاهده کنند. با این حال، این معمولاً در زنانی رخ می دهد که سابقه فشار خون بالا،  اضافه وزن را داشته باشند و یا سابقه خانوادگی فشار خون را داشته باشند. اگر باردار هستید، ممکن است فشار خون شما افزایش یابد. بنابراین چکاپ و نظارت منظم توصیه می شود.

 هم زنانی که از قبل فشار خون بالا داشته اند و هم زنانی که هرگز فشار خون بالا نداشته اند ممکن است دچار فشار خون بالا ناشی از بارداری شوند که مربوط به بیماری جدی تری به نام پره اکلامپسی است. پره اکلامپسی بیماری است که حدود 5 تا 8 درصد از زنان باردار را درگیر می کند. در زنان این بیماری معمولاً پس از 20 هفته بارداری ایجاد می شود. به ندرت، این وضعیت می تواند در اوایل بارداری یا حتی پس از زایمان رخ دهد. علائم شامل فشار خون بالا، سردرد، مشکلات احتمالی کبد یا کلیه و گاهی افزایش وزن و تورم ناگهانی است.

پره اکلامپسی یک بیماری جدی است که  حدود 13 درصد از کل مرگ مادران در سراسر جهان را منجر می شود. با این حال معمولاً یک عارضه قابل کنترل است. به طور معمول طی دو ماه پس از تولد کودک ناپدید می شود. گروه های زیر از زنان در معرض خطر ابتلا به پره اکلامپسی هستند:

  •  زنان کم سن و سال
  • زنان 40 ساله
  • زنانی که چندین بارداری داشته اند.
  • زنانی که چاق هستند
  • زنانی که سابقه فشار خون بالا یا مشکلات کلیوی دارند.

مدیریت فشار خون بالا در زنان

توصیه های متخصص برای جلوگیری از فشار خون بالا برای زنان و مردان یکسان است:

  • هر روز، پنج روز در هفته، حدود 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید.
  • رژیم غذایی داشته باشید که دارای کالری متوسط ​​و چربی های اشباع کم باشد.
  • با پزشک خود در مورد خطر ابتلا به فشار خون مشورت کنید. پزشک می تواند بهترین راه را برای حفظ فشار خون در محدوده طبیعی و سلامت قلب به شما اطلاع دهد.

منبع:

https://www.healthline.com/health-news/high-blood-pressure-in-women-often-written-off-as-menopausal-symptoms

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز