لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

کرونای بدون تب در برخی از بیماران مبتلا به این ویروس گزارش شده است. این در حالی است که تب علامت شایع بیماری ویروس کرونا است. برخی از افراد مبتلا به این بیماری تب ندارند. ممکن است فردی علائم مختلفی داشته باشد یا اصلاً علائمی را تجربه نکند. طبق بررسی های صورت گرفته در آوریل سال 2020، حدود 55.5 درصد از افراد مبتلا به COVID-19 دچار تب شدند. این نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا یان به این ویروس تب ندارند.

علائم COVID-19 چیست؟

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم رایج COVID-19 شامل موارد زیر است:

هر فردی ممکن است به این بیماری مبتلا شود و علائم آن ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد. همچنین، COVID-19 می تواند به طور متفاوتی بر روی افراد تأثیر بگذارد و در برخی از بیماران علائم کمتری مشاهده می شود.

همان مطالعه ای که تب را فقط در 55.5٪ از شرکت کنندگان مبتلا به COVID-19 تأیید شده شناسایی کرد  نشان داده است علائم مانند سرفه خشک علائم بارزی نیست. جدول زیر نشان می دهد که از 202 شرکت کننده در مطالعه چه تعداد هر یک از علائم را تجربه کرده اند:

علامت شیوع (٪)
خستگی 68.3
اختلال بو و طعم 64.4
سرفه خشک یا مولد 60.4
تب 55.5
درد عضله یا مفصل 44.6
سردرد 42.6
مشکلات تنفسی 41.1
گلو درد 31.2

سایر بررسی های صورت گرفته، نتایج متفاوتی را نشان داده اند. به عنوان مثال یک مطالعه در ژوئیه 2020 نشان داد که 51.2 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به COVID-19 تأیید شده تب دارند. مطالعه متفاوت از آوریل نشان داد که از 57000 مورد تایید شده COVID-19، تنها 30.7٪ از افراد هنگام بستری شدن در بیمارستان تب داشتند. این ارقام نشان می دهد که بسیاری از افراد COVID-19  تب را تجربه نمی کنند. علاوه بر این، طبق گزارش مارس 2020 سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 80٪ از افراد مبتلا به COVID-19 علائم خفیف یا بدون علائم را تجربه می کنند.

علائم اولیه بیماری کرونا چیست؟

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟ | پزشکت

COVID-19 از طرق مختلف بر روی افراد تأثیر می گذارد و علائم اولیه آن می تواند انواع مختلفی داشته باشد. با این حال، در تحقیق از آگوست سال 2020، تیمی از دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که افراد به ترتیب زیر علائم COVID-19 را بروز می دهند:

  • تب
  • اسهال
  • درد عضلانی و سرفه خشک
  • استفراغ، حالت تهوع، یا هر دو

این نشان می دهد که در میان افرادی که تب دارند، ممکن است تب یکی از علائم اولیه باشد. با این حال، اثبات دقیق بودن این ترتیب از علائم نیاز به مطالعات بیشتری دارد. COVID-19 بیماری است که از عفونت با ویروس SARS-CoV-2 نشأت می گیرد. طبق WHO، علائم بیماری پس از ابتلا فرد به عفونت، ممکن است 14 روز طول بکشد.

در صورت بروز علائم کرونا چه باید کرد؟

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟ | پزشکت

افرادی که علائم خفیفی دارند  باید در خانه بمانند و در صورت امکان خود را از سایر اعضای خانواده جدا کنند. CDC به این افراد توصیه می کند:

بیماری ژنتیک
  • از اتاق خواب یا حمام جداگانه استفاده کنند.
  • از تماس با بستگان یا حیوانات خانگی اجتناب شود.
  • از وسایل شخصی، مانند کارد و چنگال، لیوان، ملافه یا حوله جدا استفاده شود
  • در صورت عدم امکان قرنطینه بیمار یا رعایت فاصله اجتماعی حتما از ماسک استفاده شود.

هرکسی که علائم بیماری را تجربه می کند، باید برای مشاوره در مورد اینکه چه کاری بعد انجام دهد با پزشک تماس بگیرد. ذکر هرگونه سابقه ابتلا به بیماری زمینه ای مهم است، زیرا این موارد ممکن است احتمال شدیدتر شدن علائم COVID-19 را افزایش دهند.

در کرونا چه موقع به دنبال کمک اضطراری باشید؟

بیشتر افرادی که به COVID-19 مبتلا می شوند علائم خفیفی دارند و بدون درمان بهتر می شوند. با این حال، اگر علائم شدید است یا به نظر می رسد به سرعت در حال بدتر شدن است،  درخواست کمک فوری پزشکی کنید.

علائم هشدار دهنده بیماری کرونا، عبارتند از:

  • سردرگمی
  • تنگی نفس
  • مشکل تنفس
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • مشکل در بیدار شدن یا بیدار ماندن
  • لب، انگشتان دست و پا یا پوست مایل به آبی

در کرونا داشتن تب به چه معناست؟

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟ | پزشکت

دمای طبیعی بدن حدود 37 درجه سانتیگراد است. افزایش دمای بدن بیش از این مقدار منجر به بروز تب می شود. ممکن است تصور کنید که هرچه تب شما بالاتر رود، حال شما بدتر خواهد شد، اما در حقیقت اینطور نیست.

شخصی می تواند تب 38.5 درجه سانتیگراد داشته و واقعاً حالش ناخوشایند باشد، در حالی که فرد دیگری می تواند دمای 41 درجه سانتیگراد داشته باشد و حتی بیمار به نظر نرسد.

به طور کلی، تب علامت یک بیماری است، نه خود بیماری. در ابتدایی ترین اصطلاحات، تب پاسخ التهابی بدن  به یک مهاجم خارجی مانند ویروس کرونا است. برای کودکان زیر دو سال، تب همچنین می تواند منجر به ایجاد تشنج در بدن  شود که می تواند والدین را بترساند.

پیش آگهی تب و مدت ماندگاری آن به علت اصلی بستگی دارد. اکثر موارد تب خفیف و کوتاه مدت هستند و بدون درمان برطرف می شوند. به عنوان مثال، تب همراه با سرماخوردگی معمولاً فقط دو تا سه روز طول می کشد. اگر تب در اثر آنفلوانزا ایجاد شود، بیشتر علائم آنفلوانزا از جمله تب در طی یک هفته از بین می رود.

بسته به علت ممکن است از آنتی بیوتیک ها یا داروهای مناسب دیگر استفاده شود. افراد مبتلا به عفونت های شدید یا بیمارانی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند مانند افراد مبتلا به سرطان، سالمندان، نوزادان تازه متولد شده، بیماران مبتلا به HIV / AIDS یا افرادی که دارای اختلالات خود ایمنی هستند)، می تواند خطرناک باشد.

تب در اوایل COVID-19 ظاهر می شود.

طبق یک مقاله اخیر، در صورت بروز کرونا همراه با تب، تباولین علامتی است که تجربه می کنید. محققان از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافتند که با بررسی بیش از 55000 مورد، COVID-19 معمولاً ابتدا با تب و به دنبال آن سرفه، حالت تهوع و یا استفراغ و سپس اسهال مبتلا می شوند. در حالی که اگر فرد به آنفولانزا مبتلا باشد، احتمالاً ابتدا سرفه  و بعداً تب را تجربه می کند.

چرا بعضی از مبتلایان به  COVID-19 علائم شدیدتری را تجربه می کنند؟

آیا کرونا بدون تب اتفاق میفتد؟ | پزشکت

یکی از جنبه های گیج کننده ویروس کرونا این است که چرا در برخی افراد منجر به بروز علائم شدیدتری می شود و برخی دیگر علائمی از بیماری را ندارند و حتی  سالم به نظر می رسند. به نظر می رسد که شدت بیماری به  اینترفرون ها مربوط می شود.

تحقیقات جدید نشان می دهد که تا 14 درصد از افرادی که به COVID-19 شدید مبتلا می شوند، پاسخ اینترفرون ناکافی دارند. در بعضی از افراد آنتی بادی های آنها به اشتباه به اینترفرون های خود بدن بیمار حمله کرده و آنها را خنثی می کنند. برخی دیگر جهش ژنتیکی دارند که از تولید کافی مقدار مشخصی اینترفرون در بدن آنها جلوگیری می کند.

اینترفرون ها یکی از اجزای مهم سیستم ایمنی ذاتی بدن هستند. اینترفرون ها به چندین روش به محافظت از بدن کمک می کنند: آنها به سلول های مجاور علامت می دهند تا از خود در برابر حمله محافظت کنند. آنها به سلولهای آلوده علامت مرگ می دهند. آنها سیستم ایمنی تطبیقی ​​را فعال می کنند تا پاسخی خاص و طولانی مدت برای آنتی بادی ایجاد کنند. پاسخ ناکافی و نادرست اینترفرون می تواند توضیح دهد که چرا برخی از افراد  به ویژه برخی از جوانان بدون شرایط زمینه ای – نسبت به دیگران علائم شدیدتری را تجربه می کنند. استنشاق کننده های اینترفرون برای کمک به جلوگیری از عفونت به کارگران بهداشتی در چین داده شد. اما درمان ها خطرات خاص خود را دارند و چالش های مربوط به دوز، زمان و نوع اینترفرون  برای COVID-19 باید حل شود.

دلیل مهم دیگر تفاوت در شدت بیماری COVID-19 نیز مربوط به سیستم ایمنی بدن است. فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به یک واکنش التهابی شدید و گسترده شود که به بافت های بدن آسیب می رساند. این اغلب به عنوان طوفان سیتوکین شناخته می شود.

آیا علائم COVID-19 پس از چند روز بدتر می شوند؟

علائم رایج COVID-19 شامل تب، سرفه خشک، خستگی، از دست دادن اشتها، از دست دادن بویایی و بدن درد است. در بعضی از افراد، COVID-19 علائم شدیدتری مانند تب شدید، سرفه شدید و تنگی نفس رخ می دهد که اغلب نشان دهنده ذات الریه است.

فرد ممکن است حدود یک هفته علائم خفیف داشته باشد، سپس به سرعت بدتر شود. اگر علائم شما در مدت زمان کوتاهی سریعاً بدتر می شوند، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر خود یا یکی از عزیزان مبتلا به COVID-19 هر یک از علائم اضطراری زیر را دارید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

سخن آخر

در حالی که تب معمولاً با COVID-19 همراه است، بسیاری از افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شده اما تب نداشته باشند.

شایان ذکر است که وقتی افراد علائم COVID-19 را تجربه می کنند، علائم آنها خفیف هستند. هر کسی با هر یک از این علائم باید اقداماتی را برای قرنطینه خود بردارد و برای مشاوره با پزشک تماس بگیرد. در حالی که تب در حدود 20 درصد بیماران وجود دارد، اما سالمندان معمولاً تب کمتری دارند.

منابع:

https://www.abc.net.au/news/health/2020-09-15/majority-new-australian-coronavirus-cases-no-fever/12661560

 https://www.medicalnewstoday.com/articles/can-you-have-coronavirus-without-a-fever

 https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/covid-19-basics

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز