لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ کارشناسان به این سوال پاسخ منفی داده اند، اما برخی، بعد از مصرف این داروها احساس بهبود می کنند. اما به طور کلی محققان می گویند: مولتی ویتامین ها و مکمل های معدنی سلامت کلی فرد را بهبود نمی بخشد. مگر اینکه فرد کمبود این ویتامین ها را داشته باشد.

متخصصان می گویند: برخی ویتامین ها ممکن است فوایدی داشته باشند. اما بهتر است مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را از طریق غذاهای سالم تأمین کنید. مردم در ایالات متحده سالانه بیش از 30 میلیارد دلار صرف ویتامین ها و مکمل ها می کنند. تقریباً از هر 4 آمریکایی 3 نفر هر روز یک مکمل غذایی مصرف می کند.

با این حال، شواهد اندکی وجود دارد که نشان می دهد مولتی ویتامین ها یا مکمل های معدنی تأثیر مثبتی بر سلامتی به ویژه در افرادی که کمبود ویتامین یا مواد مغذی دارد، خواهند داشت.

یک مطالعه جدید نشان می دهد: مصرف ویتامین های روزانه ممکن است باعث بهبودی وضعیت  سلامتی افراد شود. اما در بیشتر موارد این فقط یک نوع تلقین محسوب می شود.

این تحقیق در مجله BMJ Open منتشر شده است. این بررسی نتایج بهداشتی را در بین گروهی بیش از 21000 کاربر مقایسه کرده است.

از این تعداد، 4933 نفر گفتند که به طور منظم از مولتی ویتامین ها یا مکمل های معدنی استفاده می کنند. در حالی که 16،670 نفر از آنها مصرف نکردند.

این بررسی نشان می دهد، افرادی که این مکمل ها را مصرف کرده اند نسبت به افرادی که از آنها استفاده نکرده اند، 30 درصد وضعیت سلامتی بهتری را گزارش داده اند.

وضعیت سلامت روانشناختی، جسمی و عملکردی، این دو گروه بررسی شد. اما هیچگونه تفاوتی بین این دو گروه در وضعیت روانشناختی افراد دیده نشد.

این بررسی شامل سوالاتی در مورد ارزیابی ذهنی افراد، از جمله نیاز به کمک در فعالیت های روزمره و همچنین سابقه شخصی بیماری های طولانی مدت مانند فشار خون بالا، آسم، دیابت و آرتروز بوده است.

افرادی كه مولتی ویتامین مصرف می كنند، وضعیت سلامتی عمومی بهتری را گزارش داده اند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

همچنین در این بررسی در مورد ابتلا و سابقه به بیماری های زمینه ای در یک سال اخیر، از جمله عفونت ها، از دست دادن حافظه، مشکلات عصبی و اسکلتی عضلانی و میزان ناراحتی روانی افراد، سوالاتی پرسیده شده است.

نتایج نشان داده است: افرادی که از مولتی ویتامین ها استفاده کرده اند وضعیت سلامتی عمومی بهتری را گزارش داده اند. به نظر می رسد، استفاده گسترده از مولتی ویتامین در بزرگسالان، باعث شده است که آنها انتظارت مثبتی را از مصرف مولتی ویتامین ها داشته باشند. بر همین اساس افرادی که از مولتی ویتامین ها استفاده کرده اند، ذاتا نتایج مثبت تری در مورد سلامتی خود ثبت کرده اند.

میزان استفاده از مولتی ویتامین ها با سلامتی و کیفیت زندگی بهتر در ارتباط هستند. محققان می گویند: افرادی كه مولتی ویتامین مصرف می كنند به طور طبیعی افراد مثبت تری هستند.

زنان مولتی ویتامین بیشتری مصرف می کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

محققان معتقدند: بین مصرف مولتی ویتامین ها و وضعیت سلامتی افراد رابطه ای وجود دارد. این بررسی نشان داده است که سالمندان و افراد پر درآمد نسبت به سایر افراد بیشتر و حتی به طور منظم از مولتی ویتامین ها استفاده می کنند. بیشتر این افراد، خانم ها، فارغ التحصیلان دانشگاه، افراد متاهل و دارای بیمه درمانی هستند.

مصرف برخی مکمل ها در برخی شرایط خاص می تواند نتایج به دست آمده را تایید کند. به طور مثال بیشتر زنان اسید فولیک را برای دوران بارداری و مکمل های ویتامین D را، در مواردی که کمتر در معرض آفتاب هستند، مصرف می کنند.

مردم هزینه زیادی را صرف خرید مکمل ها می کنند.

اما محققان معتقدند: هیچ مدرکی برای اینکه نشان دهد مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها در جمعیتی که کمبود آنها را ندارند، مفید باشد، وجود ندارد.

آنها می گویند: مردم هزینه های زیادی را صرف خرید مکمل ها می کنند. در حالی که می توانند همین هزینه را صرف راه های درمانی اثبات شده عضویت در سالن های بدنسازی یا رژیم های غذایی سالم كنند.

مولتی ویتامین نخرید، رژیم غذایی خودتان را اصلاح کنید.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ شواهد زیادی نشان می دهد: مولتی ویتامین ها هیچ فواید قابل توجهی برای سلامتی برای افراد سالم ندارند. به نظر می رسد این شواهد از مدت ها پیش وجود داشته است. با وجود این، هنوز هم خیلی ها اعتقاد دارند که مصرف روزانه یک مولتی ویتامین یک کار درست و مناسبی است.

متخصصان تغذیه در این مورد می گویند: مولتی ویتامین ها حاوی مقادیر نسبتاً کمی از بسیاری از مواد مغذی هستند. مولتی ویتامین ها در بدن افرادی که کمبود مواد مغذی داشته باشند، نمی توانند این کمبود ها را اصلاح و درمان کنند. با این حال، یک مولتی ویتامین در بدن این افراد می تواند نقش موثری در جذب بهتر مواد غذایی داشته باشد.

متخصصان بر همین اساس به مردم توصیه می کنند برای تامین مواد غذایی مورد نیاز خود اول رژیم غذایی خود را اصلاح کنند. آنها می گویند: به دنبال یک قرص جادویی به عنوان مکمل نباشید. بهتر است اول رژیم غذایی بهتری را انتخاب کنید.

محققان می گویند: مصرف مولتی ویتامین ها در افراد منجر به احساس بهتر شدن می کند. این در حالی است که افراد مجبور نیستند حتما برای تامین مواد مغذی مورد نیاز خود، به منظور خرید مولتی ویتامین ها زیاد هزینه کنند. بهتر است در درجه اول رژیم غذایی افراد اصلاح شود.

ویتامین ها جایگزین غذا نمی شوند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

در افرادی که هیچ گونه کمبود ویتامینی ندارند، حتی تصور و قبول کردن اینکه رژیم غذایی مناسبی دارند، می تواند به اندازه استفاده از مولتی ویتامین ها موثر باشد. محققان می گویند: ویتامین ها جایگزین یک رژیم غذایی متعادل و سالم نیستند.

محققان با بررسی شواهد و مدارك مربوطه به این نتیجه رسیده اند که بین عادات غذایی و پیامدهای سلامتی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ارتباطی وجود دارد. یکی از کلیدهای اصلی این مطالعه این است که رژیم غذایی برای سلامتی مهم است. ویتامین ها فقط در شرایط خاص یا کمبود مهم و ضروری می باشند.

این در حالی است که بررسی ها نشان می دهد بسیاری از آمریکایی ها در تأمین نیازهای غذایی خود، از جمله کمبود ویتامین های A، C، D، E و K، کلسیم، منیزیم، فیبر غذایی، کولین و پتاسیم کوتاهی می کنند.

افرادی که کمبود مواد مغذی دارند و از مکمل ها و مولتی ویتامین ها استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که مولتی ویتامین نمی خورند و کمبود ویتامین دارند، کمتر به کم خونی مبتلا می شوند.

در مورد کم خونی مربوط به کمبود ویتامین اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همه مولتی ویتامین ها مورد تایید نیستند.

پل گارسیا، مدیر بازاریابی سابق شرکت ویتامین های Theralogix، در این باره می گوید: اینکه بخواهیم به تمام مواتی ویتامین ها برچسب بی تاثیر بودن بزنیم و بگوییم همه بی اثر هستند منصفانه نیست. برخی از مارک ها اغلب بی اثر هستند.

گارسیا معتقد است: از هزاران مارک ویتامین موجود در بازار، تنها بخشی از آنها آزمایشات دقیق را انجام می دهند. حتی پزشکان آن ها را تایید کرده اند که این ویتامین های خاص مزایای مورد نیاز بدن را تأمین می کنند.

از طرف دیگر، ویتامین ها به طور گسترده برای مصرف کنندگان در بازار عرضه می شوند. اما ترکیبات آنها ممکن است با مواد درج شده در برچسب شان مطابقت نداشته باشد.

گارسیا بر همین اساس به عموم مردم توصیه می کند: به دنبال مولتی ویتامین هایی باشید که ترکیبات آنها مورد تایید قرار گرفته شده است.

وی معتقد است: اگر مولتی ویتامین ها حاوی ترکیباتی باشند که بدن قادر به جذب آنها نباشد، با خرید آن ها فقط پول خود را دور ریخته اید. هیچ جایگزینی برای تامین منابع غذایی مورد نیاز وجود ندارد. اما مردم طعم همه غذاها را دوست ندارند. بنابراین، آنها به مکمل ها روی می آورند.

سالمندان در مصرف مولتی ویتامین ها، احتیاط کنند.

آیا مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای دارند؟ | پزشکت

دو سوم سالمندان از مولتی ویتامین استفاده می کنند. اما متخصصان می گویند مصرف مولتی ویتامین ها فایده ای ندارند. ویتامین ها می توانند مفید باشند. اما شواهد بسیار کمی ثابت می کند که ویتامین ها می توانند از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری کنند. تا جایی که گروه ویژه خدمات پیشگیری آمریکا (USPSTF) استفاده منظم از هرگونه مولتی ویتامین را توصیه نمی کند. سالمندان باید توجه داشته باشند که این قرص ها فقط مکمل هستند. اما برای بیماری آنها معجزه نمی کنند.

محققان در مورد اینکه چرا برخی افراد دوست دارند از مولتی ویتامین ها استفاده کنند می گویند: این افراد نگرش سالمی دارند. آنها می خواهند سلامتی خود را در اولویت قرار دهند. حتی برای حفظ کیفیت زندگی خود اقدامات فعالانه ای انجام دهند. اما تأکید بر این نکته مهم است که مکمل های ویتامین به طور کلی بهترین، یا تنها راه بهبود سلامت نیستند.

سالمندان می توانند به طور روزانه از مولتی ویتامین استفاده کنند. اما باید از آنها به میزان مناسب استفاده شود. مصرف بیش از حد مکمل ها می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شود. برخی از اجزای موجود در مکمل های ویتامین، می توانند حالت تهوع ایجاد کنند. حتی اشتها را تحت تأثیر قرار دهند. ممکن است در برخی شرایط باعث کاهش وزن شوند.

در مورد مشاوره آنلاین برای سالمندان اطلاعات بیشتری کسب کنید.

منابع:

https://www.healthline.com/health-news/multivitamins-dont-provide-many-health-benefits-researchers-say#Quality-matters

https://www.healthline.com/health-news/seniors-taking-vitamin-supplements#Benefit-vs.-harm

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز