لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بیماری های دوران کودکی

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 6 | پزشکت

فهرست مطالب

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بیماری های دوران کودکی می توانند به صورت عفونی و  یا غیرعفونی بروز پیدا کنند. بیماری های رایج در بین کودکان ممکن است منجر به بروز علائم مختلفی در کودک شما شوند که در صورت عدم درمان به موقع و یا نادیده گرفتن آنها ممکن است منجر به عوارض جدی و خطرناک شوند. بر همین اساس، ما سعی کرده ایم در این مقاله رایج ترین بیماری های دوران کودکی را مورد بررسی قرار دهیم.

24 بیماری های جدی در کودکان و علائم احتمالی آنها، عبارتند از:

برونشیولیت

تعدادی از ویروس های مختلف باعث برونشیولیت (التهاب مجاری تنفسی کوچک) می شوند که کودکان کمتر از 1 سال را درگیر می کند. برونشیولیت در کودکان، معمولاً به علت RSV (ویروس انسدادی تنفسی) ایجاد می شود، اما همچنین می تواند به دلیل آنفلوانزا و ویروس های رایج دیگر مرتبط با علائم تنفسی فوقانی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه هم رخ دهد.

یک علامت شایع برونشیولیت شامل همه موارد فوق و خس خس سینه (همان علامت مشاهده شده در کودکان مبتلا به آسم) است. این بیماری در ماه های زمستان رایج است و بعضی از نوزادان در صورت شدت علائم تنفسی در بیمارستان بستری می شوند. درمان برونشیولیت با آسم متفاوت است. با این حال، برخی از داروهای مشابه ممکن است استفاده شود.

عفونت گوش

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 5 | پزشکت

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است و به دلیل اختلال در عملکرد لوله های استاش، لوله هایی که گوش داخلی را به گلو متصل می کنند و به عنوان تخلیه مایعاتی که ممکن است در آنجا جمع شود، ایجاد می شود. هنگامی که مایعات جمع می شود، باکتری ها و سایر میکروب ها را به خود جلب می کند، که ممکن است تکثیر شده و باعث بروز علائم عفونت گوش شود. علائم شامل تب، گوش درد، کشیدن گوش یا حتی تخلیه از مجرای گوش است. درمان عفونت گوش ممکن است شامل آنتی بیوتیک باشد. گاهی ممکن است نیاز به تخلیه مایع داخل گوش میانی باشد.

گوش چسب

هنگامی که مایعات در گوش میانی جمع شده و به خودی خود یا پس از درمان برطرف نمی شود، ممکن است نیاز به تخلیه جراحی باشد. به این روش تمپانوسنتز گفته می شود که در آن یک سوزن به گوش میانی وارد شده و مایعات خارج می شود. گاهی اوقات، به دلیل عفونت های مکرر یا ریزش مزمن (مایعاتی که حداقل به مدت سه ماه ادامه دارد)، ممکن است لازم باشد یک لوله تمپانوستومی در غشای تمپان (لاله گوش) قرار داده شود، که باعث می شود گوش میانی تخلیه و به طور مناسب کار کند. لوله ها در جای خود باقی می مانند و معمولاً پس از حدود یک سال خود به خود از بین می روند. در بیشتر موارد، لاله گوش پس از این روش بهبود یافته و عملکرد طبیعی دارد.

بیماری پنجم

ویروسی به نام parvovirus B19 باعث بیماری پنجم می شود. این عفونت بسیار شایع در اکثر کودکان به صورت سرماخوردگی و به دنبال آن بثورات در صورت و بدن ظاهر می شود. در این وضعیت بثورات به صورت “گونه ای سیلی خورده” بروز می کنند، زیرا بثورات معمولاً درخشان هستند و به صورت لکه ای مایل به قرمز ظاهر می شوند. بثورات معمولاً طی یک هفته تا 10 روز برطرف می شوند. تنها خطر عمده پاروویروس برای زنان بارداری است که سابقه ابتلا به پارو ویروس را نداشته اند.

روتا ویروس

عفونت روتاویروس، اصلی ترین علت بیماری و مرگ و میر قابل توجهی در کودکان در کشورهای کمتر توسعه یافته است که دسترسی به واکسن روتاویروس در آنها محدود است. این عفونت باعث ایجاد تب، استفراغ و اسهال در کودکان می شود. حتی اغلب می تواند منجر به مشکلات جدی در کمبود آب بدن، به خصوص در کودکان بسیار کوچک و نوزادان شود. قبل از ورود واکسن در ایالات متحده، عفونت روتاویروس دلیل بسیار شایع بستری در بیمارستان بود. مطالعات فعلی نشان می دهد که واکسیناسیون منجر به کاهش 95٪ میزان بستری ها در بیمارستان شده است.

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی یک بیماری بسیار جدی است که می تواند علائم زیادی شبیه به سایر عفونت ها داشته باشد. در صورت عدم شناسایی و درمان، منجر به آسیب شدید عروق کرونر قلب و در نتیجه حمله قلبی و مرگ ناگهانی در کودکان می شود.

خوشبختانه، به اکثر متخصصان اطفال آموزش داده می شود که مراقب بیماری کاوازاکی باشند و یادگیری بیماری را براساس علائم و نشانه های رایج یاد بگیرند. این موارد شامل تب طولانی مدت (بیش از پنج روز)، بثورات لب، ترک و خشکی لب، قرمزی چشم، بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن و تورم دست و پا است.

بستری شدن در بیمارستان توصیه می شود و تجویز IVIG (ایمونوگلوبولین) و آسپرین ضروری است. اگر این روش درمانی، در مراحل اولیه بیماری به اندازه کافی زود شروع شود، می تواند از پیشرفت مشکلات قلبی جلوگیری کند. علت آن ناشناخته مانده است.

ابله مرغان

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 1 | پزشکت

ویروس واریسلا باعث آبله مرغان می شود. واکسیناسیون مقابله با این ویروس در دسترس است و اکنون به ندرت می توان یک مورد عادی آن را مشاهده کرد. قبل از واکسن، این یک علت شایع بستری در بیمارستان بود. اگرچه عفونت آبله مرغان معمولاً یک اتفاق خوش خیم (اما ناخوشایند) در زندگی کودک است، اما خطر عوارض شدیدی از جمله عفونت های باکتریایی پوست، ذات الریه و سایر موارد وجود دارد. به همین دلیل است که واکسیناسیون توصیه و به صورت روتین انجام می شود. در بعضی از افراد با افزایش سن (معمولاً بالای 60 سال) ممکن است خاموش باشد و منجر به زونا شود.

سرخک

ویروس روبئولا باعث ایجاد سرخک می شود و قبلاً قبل از واکسیناسیون معمول، یک عفونت بسیار شایع در دوران کودکی بوده است. سرخک یک بیماری ویروسی حاد است که می تواند منجر به عوارض جدی، حتی مرگ شود و به طور کلی با علائم غیر اختصاصی مانند تب بالا، آبریزش بینی و سرفه شروع می شود. به دنبال این علائم، بیماران دچار بثورات می شوند که از صورت به پاها انتشار می یابد. علائم به طور کلی یک تا دو هفته پس از مواجهه شروع می شود و علائم کمتر از یک هفته طول می کشد.

اوریون

اوریون یک بیماری ویروسی است که به طور معمول با علائم شبیه آنفولانزا شروع شده و سپس منجر به تورم دردناک حاد غدد بزاقی (پاروتیت) می شود. قبل از واکسیناسیون معمول، این یک بیماری بسیار شایع بود. علائم به طور کلی بیش از دو هفته پس از مواجهه ظاهر می شوند و بیماری هفت تا 10 روز طول می کشد. مانند بسیاری از بیماری های ویروسی دوران کودکی، اگرچه بیشتر عفونت ها خفیف هستند، اما خطر واقعی عوارض، از جمله مننژیت و مرگ وجود دارد.

سرخچه (سرخک آلمانی)

سرخچه، که به عنوان سرخک آلمانی نیز شناخته می شود، در اکثر افراد باعث بیماری خفیف می شود. این ویروس می تواند باعث نقایص جدی و کشنده در هنگام تولد در جنین شود. واکسیناسیون آن رایج است و منجر به کاهش گسترده شیوع آن می شود. ویروس به صورت تب و بثورات شروع می شود و در بیشتر موارد پس از دو تا سه روز برطرف می شود.

سیاه سرفه

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 1 | پزشکت

بوردتالا سیاه سرفه، باکتری هایی هستند که باعث سیاه سرفه می شود. این بیماری بسیار مسری است و در کودکان خردسال، به ویژه نوزادان، گاهی کشنده است. با واکسیناسیون عفونت قابل پیشگیری است. با این حال، اغلب در کودکان بزرگتر و بزرگسالان قابل تشخیص نیست. عفونت معمولاً با علائم سرماخوردگی شروع شده و سپس به سرفه ای مداوم و خشن تبدیل می شود. حتی نفس کشیدن را دشوار می کند. واکسیناسیون برای کودکان خردسال، نوجوانان و بزرگسالان توصیه می شود.

مننژیت

مننژیت التهاب بافت اطراف مغز و نخاع (مننژ) است. ویروس ها یا باکتری ها ممکن است باعث مننژیت شوند. علائم آن شامل سردرد، سفتی گردن، تب و بی حالی است. مننژیت باکتریایی می تواند منجر به نتایج شدید، از جمله کاهش شنوایی دائمی، آسیب مغزی و حتی مرگ شود.

گلودرد استرپ

سویه ای از استرپتوکوک، یک باکتری شایع پوست، باعث ایجاد گلودرد می شود. علائم آن شامل گلودرد و تب است که بیش از چند روز ادامه دارد. اغلب ممکن است ترشحات سفید (چرک) در پشت گلو و التهاب غدد لنفاوی گردن وجود داشته باشد. گلودرد به خودی خود برطرف می شود.، با این حال، آنتی بیوتیک ها به دلیل خطر ابتلا به بیماری روماتیسمی قلب، یک پیامد جدی اما قابل پیشگیری از عفونت های استرپتوزیکی، توصیه می شوند.

سندروم ری

آسپرین و داروهای حاوی آسپرین هرگز نباید به کودکان داده شود. سندرم ری یک بیماری بالقوه کشنده است که در اثر قرار گرفتن در معرض این داروها ایجاد و منجر به نارسایی کبدی و تورم بعدی مغز می شود.

ایمپتیگو

ایمپتیگو می تواند در هر نقطه از بدن رخ می دهد و بیشتر در کودکان خردسال تشخیص داده می شود. درمان این وضعیت در بیشتر موارد به مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد.

تب اسکارلت

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 1 | پزشکت

عفونت استرپتوکوکی باعث تب قرمز می شود، که ممکن است بعد از عفونت گلو رخ دهد. عفونت استرپتوکوکی یک عفونت شایع است و با تب و احتمالاً گلودرد شروع می شود، و بعد از آن بثوراتی از سینه شروع و به بقیه بدن منتقل می شود. آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلب توصیه می شود.

عفونت استافMRSA  

MRSA  یا S. aureus مقاوم به متی سیلین یک ارگانیسم مقاوم در برابر آنتی بیوتیک است که باعث ایجاد عفونت های پوستی مانند جوش و آبسه (عفونت های پوستی عمیق) یا حتی بدتر از آن می شود. این بیماری در حال شیوع بیشتر است و می تواند در مراکز بهداشتی انتشار یابد و باعث ایجاد عفونت های خطرناک شود. آنچه این مسئله را بیشتر به چالش می کشد این است که بسیاری از افراد ناقل علامت هستند و می توانند آن را به افراد مستعد انتشار دهند. درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک باشد. اما همه به درمان نیاز ندارند.

درماتوفیتوز

یک قارچ رایج باعث ایجاد کرم حلقوی یا درماتوفیتوز می شود. این نام به دلیل حلقه “کرم مانند” است که در طی بروز این عفونت ها دیده می شود. داروهای ضد قارچ، کرم حلقوی را درمان می کنند. این بیماری ممکن است از کودکی به کودک دیگر منتقل شود. بنابراین باید از کوذک بیمار مراقبت شود.

بیماری لایم

بیماری لایم، عفونت شایع ناشی از باکتری است که توسط کنه خاصی حمل می شود. پس از گزش کنه آلوده، احتمال بروز علائم بیماری لایم از جمله بثورات پوستی، تب، بدن درد و گاهی علائم شدیدتر مربوط به سیستم عصبی و مفاصل وجود دارد. بیماری لایم به سختی منتقل می شود. آنتی بیوتیک ها درمان انتخابی هستند.

آنفولانزا

آنفولانزا به طور معمول در ماه های زمستان بروز می کند و باعث تب شدید، لرز، بدن درد و سایر علائم می شود. این بیماری معمولاً به خودی خود برطرف می شود. اما در بعضی از موارد می تواند عوارض جدی از جمله ذات الریه ایجاد کند. در حال حاضر، واکسیناسیون سالانه به طور جهانی برای همه افراد 6 ماه به بالا توصیه می شود.

آلرژی های فصلی

24 بیماری های جدی در کودکان را بشناسید. 1 | پزشکت

آلرژی های فصلی، آفت بسیاری از کودکان و بزرگسالان است. آبریزش بینی، عطسه و پف کردگی چشم از علائم رایج آن است. متأسفانه، هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال، داروهایی در دسترس هستند که می توان علائم را کاهش داد. آنتی هیستامین ها به صورت فرمول و نسخه بدون نسخه در دسترس هستند و می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند. حتی به عنوان اسپری بینی و قطره چشم برای درمان آنها کاربرد دارند. هدف از مصرف و تجویز آنها کاهش شدت علائم است.

کروپ

کروپ در کودکان خردسال شایع است. تعدادی از ویروس های مختلف باعث ایجاد کروپ می شود. التهاب مجاری هوایی فوقانی از جمله حنجره (جعبه صوتی) و نای (لوله تنفسی) علائم ایجاد می کند. این علائم شامل سرفه و استریدور پارس و ایجاد خس خس در بدن می شود. اکثر کودکان مبتلا به کروپ می توانند در خانه درمان شوند، اما گاهی اوقات، اگر به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است کودک در بیمارستان بستری شود. درمان ممکن است شامل استروئیدها و داروهای استنشاقی برای موارد شدیدتر باشد. اگر نگران عفونت گوش در کودک هستید یا کودک شما همیشه بیمار است با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری دست، پا و دهان

ویروس کوکساکی باعث بیماری دست، پا و دهان می شود. در طول تابستان و اوایل پاییز بسیار شایع است و پس از حدود 10 روز به خودی خود برطرف می شود. این ویروس باعث ایجاد تب، گلودرد و تاول در داخل دهان، کف دست ها و کف پا می شود. هیچ درمانی برای این عفونت وجود ندارد، به جز مراقبت های حمایتی از جمله مسکن ها در برخی مواقع می توانند موثر باشند.

چشم صورتی

به Pinkeye ورم ملتحمه نیز گفته می شود. ویروس ها، شایع ترین علت ایجاد رنگ صورتی چشم است، اما یک عفونت باکتریایی می تواند گاه گاهی باعث بروز این وضعیت شود. Pinkeye بسیار مسری است و می تواند به سرعت در مدارس انتشار یابد. این بیماری در اکثر مواقع در طی پنج روز برطرف می شوند.

منبع:

https://www.medicinenet.com/childrens_health_illnesses_pictures_slideshow/article.htm

[advisers limit=3 online =true skill=”3″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز