لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

داروساز کیست؟ چه کاری انجام می دهد؟

داروساز کیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

داروساز، متخصص مراقبت های بهداشتی است که در نحوه صحیح استفاده، ذخیره، نگهداری و ارائه دارو تخصص دارد. داروسازان می توانند نحوه استفاده از داروها را به شما راهنمایی و در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی که مصرف می کنید، به شما اطلاعات لازم را ارائه می دهند. آنها نسخه هایی را که توسط پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی صادر شده است را برای شما آماده می کنند.

داروسازان همچنین به تحقیق و آزمایش داروهای جدید کمک می کنند. آنها در داروخانه ها، کلینیک های پزشکی، بیمارستان ها، دانشگاه ها و موسسات دولتی کار می کنند.

داروساز چه کار می کند؟

هزاران سال است که مردم از گیاهان و سایر مواد طبیعی به عنوان دارو استفاده می کنند. با این حال، فعالیت داروسازی حرفه ای در اواسط قرن نوزدهم به حوزه تخصصی جداگانه خود تبدیل شد.

داروسازان، داروهای تجویزی را با نظر پزشک بین افراد توزیع می کنند. آنها همچنین در مورد نحوه استفاده یا مصرف دارو، دوز صحیح دارو و عوارض جانبی احتمالی به بیماران و سایر متخصصین پزشکی توصیه می کنند.

آنها همچنین می توانند اطلاعاتی در مورد موضوعات عمومی سلامت مانند رژیم غذایی و ورزش و همچنین مشاوره در مورد محصولاتی مانند لوازم بهداشتی خانگی و تجهیزات پزشکی ارائه دهند.

ترکیب (مخلوط کردن مواد تشکیل دهنده داروها) بخش بسیار کوچکی از عملکرد داروسازان مدرن است. امروزه، شرکت های دارویی دارو تولید می کنند و در اختیار داروخانه ها قرار می دهند. جایی که داروسازان مقدار مناسب دوز را برای بیماران اندازه گیری می کنند.

برای داروساز شدن چه ویژگی های باید داشته باشم؟

داروساز کیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ | پزشکت

اگر فردی جزئی گرا هستید، علم و پزشکی را دوست دارید و مشاغل چالش برانگیزی را می خواهید که بتوانید به دیگران کمک کنید، داروساز شدن ممکن است برای شما مناسب ترین حرفه باشد. داروسازان در تجویز داروهای تخصصی تخصص دارند و نسخه های صادره از پزشکان و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی را پر می کنند. آنها مشتریان را در مورد نحوه استفاده صحیح از این داروها راهنمایی می کنند. حتی در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی به آنها اطلاع می دهند.

ویژگیهای شخصی که برای داروساز بودن مفید است برای کسانی که در هر زمینه بهداشتی و تغذیه ای کار می کنند معمولی است. اینها شامل شخصیت دلسوز و تمایل واقعی برای کمک به افراد نیازمند است. از دیگر ویژگیهای مفید برای حرفه داروسازی می توان به عهده گرفتن مسئولیت زیاد، کار تحت فشار، داشتن مهارتهای سازمانی عالی و مهارتهای افراد اشاره کرد.

داروسازان دارای شخصیت متمایزی هستند. آنها تمایل به تحقیق دارند، به این معنی که آنها روشنفکر، درون نگر و کنجکاو هستند. آنها کنجکاو، روشمند، منطقی، تحلیلی و منطقی هستند. برخی از آنها نیز معمولی هستند. به این معنی که آنها وظیفه شناس و محافظه کار هستند.

چگونه می توانم داروساز شوم؟

برای تبدیل شدن به یک داروساز، شخص نیاز به مدرک دکترای داروسازی (PharmD) از موسسه ای دارد که توسط شورای اعتباربخشی آموزش داروسازی معتبر است.

حتی اگر شرایط پذیرش بسته به دانشگاه متفاوت باشد. همه برنامه های PharmD دانش آموزان را ملزم می کند که دروس شیمی، زیست شناسی و فیزیک را بعد از تحصیل بگذرانند. علاوه بر این، برنامه های داروسازی نیاز به حداقل 2 سال تحصیل در مقطع کارشناسی دارد که اکثر آنها به مدرک کارشناسی نیاز دارند. دانش آموزان همچنین باید در آزمون پذیرش کالج داروسازی (PCAT) شرکت کنند.

پایان برنامه های PharmD حدود 4 سال طول می کشد. دوره های اضافی برای مدرک در این زمینه شامل دوره های داروسازی و اخلاق پزشکی است. دانش آموزان همچنین کارآموزی را در بیمارستان ها، کلینیک ها یا داروخانه های خرده فروشی انجام می دهند تا تجربه واقعی را کسب کنند. داروسازان همچنین باید دوره های آموزش مداوم را بگذرانند تا از آخرین پیشرفت های علم داروسازی مطلع شوند.

محل کار یک داروساز چگونه است؟

داروساز کیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ | پزشکت

شغل داروساز یک کار مهم است و نیاز به توجه دقیق به جزئیات دارد. یک روز معمولی می تواند شامل بررسی و توزیع دارو، ترکیب دارو، ارتباط با پزشکان، ارائه اطلاعات دارویی به بیماران، ارائه توصیه های بهداشتی به بیماران، توضیح نحوه استفاده صحیح از داروها، نظارت بر کارکنان یا تکنسین های داروسازی و غیره باشد.

در حالی که وظایف یک داروساز تا حدودی متفاوت است، هر روز تقریباً مشابه است و نیاز به کارهای تکراری دارد. روزها می توانند طولانی باشند (گاهی اوقات دوازده ساعت طول می کشد)، و بیشتر آن ساعات صرف ایستادن می شوند. اگر برای یک داروخانه خرده فروشی یا عمومی کار می کنید، به احتمال زیاد مجبور خواهید بود آخر هفته ها، عصرها و برخی از تعطیلات کار کنید. داروخانه های بیمارستانی برنامه کاری پایدارتری در طول روز دارند. اگر داروسازی خود را دارید، می توانید ساعت کاری خود را تنظیم کنید.

چه زمانی باید با داروساز مشورت کنیم؟

داروسازان یکی از در دسترس ترین متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند. هر داروخانه داروساز دارای مجوز دارد و می توانید بدون قرار قبلی با یکی از آنها صحبت کنید. برخی از دلایل مراجعه به داروساز عبارتند از:

پاسخ به سوالات پزشکی و دارویی

داروسازان واجد شرایط می توانند به اکثر سوالات پزشکی یا دارویی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهند. آنها می توانند توضیح دهند که هر دارویی که مصرف می کنید برای چه چیزی استفاده می شود، چگونه باید آن را مصرف کنید و چه انتظاراتی در طول مصرف دارو دارید.

 پر کردن نسخه های شما

داروساز کیست؟ چه کاری انجام می دهد؟ | پزشکت

پس از دریافت نسخه از پزشک خود، می توانید آن را به داروخانه ببرید و داروخانه در آنجا سفارش را تکمیل کند. اگر تمام نسخه های خود را در یک داروخانه دریافت کنید، آنها می توانند سابقه دارویی شما را پیگیری کرده و در صورت نیاز سابقه کتبی را در اختیار شما قرار دهند.

دفع ایمن داروهای ناخواسته

اگر داروهای بلااستفاده یا ناخواسته دارید، بهتر است آنها را از بین ببرید تا به دست افراد دیگر نیفتند. بردن آنها به داروخانه بهترین و مطمئن ترین راه برای دفع آنهاست.

بررسی های ساده بهداشتی

داروسازان واجد شرایط هستند که اقدامات ساده بهداشتی مانند اندازه گیری فشار خون و درجه حرارت، آزمایش سطح قند خون و بررسی کلسترول را انجام دهند. آنها همچنین می توانند بیماریهای روزمره مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، درد، بریدگی و بثورات را تشخیص دهند. سپس آنها می توانند درمان مناسب را توصیه کنند یا در صورت مراجعه به پزشک به شما اطلاع دهند.

واکسیناسیون

شما می توانید تزریق سالانه آنفولانزا واکسن های دیگر را نیز در داروخانه دریافت کنید. در بیشتر مواقع نیازی به قرار ملاقات ندارید و کل این فرایند تنها چند دقیقه طول می کشد.

آنچه در داروساز انتظار می رود؟

هنگام مراجعه به داروساز، می توانید انتظار داشته باشید که اطلاعات شخصی و پزشکی شما محفوظ و محرمانه نگه داشته شود. اگر نمی خواهید مشتریان دیگر مکالمه یا سوالات شما را بشنوند، می توانید از داروساز بخواهید که در یک منطقه آرام و خصوصی با شما صحبت کند. شما باید از پرسیدن هر گونه سوال از آنها راحت باشید و آنها باید بتوانند تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد دارویی که مصرف می کنید در اختیار شما قرار دهند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز