لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

جراحی رینوتومی جانبی چیست؟

جراحی رینوتومی جانبی چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

جراحی رینوتومی جانبی، نوعی عمل جراحی است که به پزشک کمک می کند تا بهتر بتواند داخل بینی را از نظر وجود هر گونه توده غیر طبیعی بررسی کند. رینوتومی جانبی برای از بین بردن تومورها یا سایر توده های داخل حفره بینی استفاده می شود. در طول جراحی، قسمت اعظم حفره بینی کاملا در معرض دید پزشک قرار می گیرد. قاعده قدامی جمجمه، که در دیواره بالای سینوس ها قرار دارد نیز می تواند در حین رینوتومی جانبی تا حدودی در معرض دید قرار گیرد. تومورهای داخل بینی بسیار نادر هستند و تنها حدود سه درصد از تومورهای دستگاه تنفسی فوقانی را تشکیل می دهند. احتمال ابتلا به این تومورها در مردان دو برابر بیشتر از زنان است.

اغلب تومورهای بینی جزء تومورهای خوش خیم هستند، اما زمانی که گسترش یافته و استخوان ها را از بین می برند، می توانند باعث ایجاد مشکلاتی جدی شوند. در حدود 5 الی 20 درصد از تومورهای خوش خیم در صورت عدم درمان ممکن است به نوع بدخیم تبدیل شوند. کارسینوم سلول سنگفرشی شایع ترین نوع تومور بدخیم است.

این از پزشکت مقاله مطالب مفیدی را در مورد جراحی رینوتومی جانبی، خطرات احتمالی و آنچه در هنگام جراحی باید انتظار داشت به شما ارائه می دهد.

رینوتومی جانبی چیست؟

رینوتومی جانبی نوعی روش جراحی است که به پزشک کمک می کند تا دید عمیق تر و بهتری از نواحی حفره سینوسی بینی داشته باشد. این عمل با ایجاد برشی در یکی از دو طرف خارجی بینی و کنار کشیدن پوست از روی بینی انجام می شود. قسمت ها مختلفی از بینی که در طول عمل می توان از نزدیک بررسی کرد، عبارتند از:

  • داخل بینی
  • قاعده قدامی جمجمه
  • قسمت بالایی گلو که پشت بینی قرار دارد
  • سینوس های پارانازال که فضاهای توخالی در استخوان های اطراف بینی هستند.

تکنیک های مختلف جراحی

روش های مختلفی برای انجام عمل جراحی رینوتومی جانبی وجود دارد. هر پزشک بر اساس وضعیت بیمار و صلاحدید خود از روش خاصی برای جراحی استفاده می کند. رینوتومی جانبی در اغلب موارد با استفاده از یک نوع برش انجام می شود. روش های دیگر این جراحی عبارتند از:

برش فرعی. در این روش یک برش فرعی در زیر مژه های پایین انجام می شود.

برش ترکیبی. این جراحی شامل ترکیبی از یک برش معمولی رینوتومی جانبی همراه با یک برش فرعی دیگر است.

شکاف لب. در این روش در  لب بالایی بیمار یک شکاف ایجاد می شود. پزشک از طریق این شکاف بهتر می تواند اجزای داخل حفره صورت را ببیند. این برش در اصطلاح پزشکی وبر-فرگوسن نامیده می شود.

برش ترکیبی همراه با برش رینوتومی جانبی اغلب برای تومورهایی استفاده می‌شود که تا دیواره جانبی چشم ها و بخش های دیگری از صورت گسترش پیدا کرده اند.

به طور کلی، جراحی رینوتومی جانبی را می توان در هر فردی و در هر سنی انجام داد. این جراحی به خودی خود عمل پیچیده ای نیست و خطری برای سلامت افراد ایجاد نمی کند. با این حال، عوارض اندکی وجود دارد که ممکن است پس از جراحی رخ دهد.

عوارض احتمالی جراحی رینوتومی جانبی 

جراحی رینوتومی جانبی چیست؟ || پزشکت

در رینوتومی جانبی نیز درست مانند هر جراحی دیگری، ممکن است برخی از عوارض احتمالی رخ دهد. این عوارض عبارتند از:

  • خونریزی
  • تغییر در شکل و ظاهر بینی
  • از بین رفتن احساس در صورت
  • پوسته ریزی بیش از حد مجاری بینی
  • تغییر، کاهش یا تحریف در توانایی بویایی فرد
  • باقی ماندن جای زخم در صورت و محل برش
  • ریزش بیش از حد و غیر قابل کنترل اشک چشم
  • پارستزی صورت، که احساس گزگز یا سوزش در صورت است.

هدف از رینوتومی جانبی

هدف اصلی از عمل رینوتومی جانبی، داشتن دید بهتر از نواحی داخلی بینی برای برداشتن تومورهای سینوس بینی و قاعده قدامی جمجمه است.

به عنوان مثال، اگر فردی در تنفس از طریق بینی مشکل داشته باشد، ممکن است توموری در حفره بینی او وجود داشته باشد. تومور راه تنفس فوقانی را در این فرد مسدود می کند و باعث مشکلات تنفسی زیادی در فرد می شود. جراحی رینوتومی جانبی در دسترسی بهتر به تومور برای برداشتن صحیح آن به پزشک کمک کند.

وجود برخی علائم می تواند نشان دهنده وجود تومور در حفره بینی باشد. در صورتی که وجود توده توسط پزشک تایید شود، انجام عمل جراحی رینوتومی جانبی برای خارج کردن توده ضرورت پیدا می کند. مهمترین این علائم عبارتند از:

  • دوبینی
  • آبریزش مداوم چشم
  • انسداد مجاری بینی
  • بیرون زدگی چشم ها
  • خونریزی مزمن بینی
  • تورم در فک بالا بدون علت شناخته شده

علت های مختلفی می توانند باعث بروز این علائم در افراد شوند. از جمله:

  • آدنوکارسینوما
  • تومورها، اعم از سرطانی و غیر سرطانی
  • انواع فیبروم که توده هایی از بافت همبند هستند.
  • دیسپلازی فیبرو. در این عارضه بافتی شبیه اسکار به جای استخوان تشکیل می شود.

چه زمانی به دنبال درمان اورژانسی باشیم؟

وجود برخی از علائم نشان دهنده لزوم مراجعه فوری به اورژانس است. به عنوان مثال اگر درد شدیدی در سینوس‌ها دارید که از بین نمی‌رود و یا بینی شما دچار خونریزی بیش از شده است باید فوراً با اورژانس تماس بگیرید، حتی اگر قبلاً برای جراحی خود وقت رزرو کرده‌اید.

پزشک با انجام درمان های مختلف به توقف خونریزی بینی و کاهش درد سینوس ها کمک می کند.

به عنوان مثال، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود. این داروها را باید حداکثر تا یک هفته قبل از جراحی مصرف کنید تا خطر ابتلا به عفونت پس از جراحی کاهش یابد.

اگر درد سینوس ها بسیار شدید و غیر قابل تحمل باشد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، احتمال ابتلا به سرطان وجود دارد. در اینگونه موارد باید قبل از عمل جراحی به یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. پزشک با استفاده از درمان های لازم خطر ابتلا به عوارض تنفسی و بویایی را تا حد امکان در شما کاهش می دهد.

عمل جراحی چگونه انجام می شود؟

جراحی رینوتومی جانبی چیست؟ || پزشکت

در اغلب موارد جراحی درمان اصلی برای خارج کردن اکثر تومورهای سینوس بینی است. نوع جراحی به اندازه و گسترش تومور و ترجیح جراح بستگی دارد. برداشتن تومورهای سینوس در برخی موارد می تواند بیماران را با تغییر شکل در صورت و همچنین مشکلات گفتاری و اختلال در بلع مواجه کند. جراحی ترمیمی اغلب برای کمک به این مشکلات انجام می شود.

قبل از عمل جراحی پزشک با بیمار خود صحبت می کند و در مورد عوارض احتمالی اطلاعات لازم را در اختیار بیمار قرار می دهد. با وجودی که هر عمل جراحی عوارضی را به دنبال دارد اما در برخی موارد فوائد عمل بیش از مضرات آن است.

در روز عمل پیش از هر چیز پزشک یا جراح اقدامات زیر را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که عمل جراحی به راحتی پیش می‌رود:

  • ابتدا تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرید تا در طول عمل هیچ دردی را احساس نکنید.
  • یک لوله بلند در دهان و نای شما قرار داده می شود تا مجاری تنفسی شما را باز نگه دارد.
  • پس از اینکه تحت بیهوشی کامل قرار گرفتید، پلک های شما بسته می شوند و یک پارچه تمیز روی چشم های شما قرار می گیرد.

پزشک در روز جراحی دستورالعمل‌های لازم در مورد اینکه چه چیزی بخورید و بنوشید را به شما می‌دهد. بهتر است تمام دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.  زیرا این توصیه ها به منظور کمک به کاهش خطر عوارض احتمالی هستند.

از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که شما را در روز عمل همراهی کنند. شما به کسی نیاز دارید که پس از پایان جراحی بتواند شما را به خانه برساند.

دوره بهبود بعد از جراحی

بهبودی از عوارض عمل رینوتومی جانبی نیاز به نظارت و مراقبت کافی دارد. برش پس از مدتی بهبود می یابد. سرعت بهبود زخم به میزان مراقبت شخص بستگی دارد.

بسته به علت جراحی و اینکه آیا توده ای برداشته شده است یا خیر، زمان لازم برای بهبودی برای هر فردی که تحت عمل جراحی رینوتومی جانبی قرار گرفته است، تفاوت دارد.

مراقبت بلند مدت

جراحی رینوتومی جانبی چیست؟ || پزشکت

مراقبت طولانی مدت شامل بررسی هر گونه علائمی است که احتمال عود کردن آن وجود دارد. اگرچه در همه موارد این اتفاق رخ نمی دهد، اما با این حال باید مراقب هر گونه علائم برای پیشگیری از عفونت های احتمالی باشید. در صورت بازگشت علائم و تشکیل توده جدید در حفره بینی، ممکن است مجبور شوید دوباره این عمل را انجام دهید یا در مورد گزینه های دیگر درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

معمولا عمل جراحی دوم به فواصل مختلفی بعد از عمل اول انجام می شود. این مساله به شدت علائم و نظر پزشک معالج شما بستگی دارد. ممکن است عمل جراحی بعدی دو هفته، یک ماه، دو ماه، شش ماه و یا حتی یک سال بعد از جراحی اول انجام شود.

به طور کلی جراحی رینوتومی جانبی روشی است که از یک برش در کناره بینی استفاده می شود تا داخل حفره بینی به طور کامل قابل مشاهده باشد. پزشک از این برش برای بررسی توده ها یا سایر مشکلات بینی استفاده می کند. این جراحی زمانی ضروری است که بیمار دارای علائم مرتبط با مشکلات تنفسی و وجود توده در سینوس ها باشد.

عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و زمان بهبودی بر حسب وضعیت سلامت افراد و نحوه مراقبت متفاوت خواهد بود. اگر عمل جراحی را انجام دهید، احتمالاً باید خود را برای هرگونه عوارض احتمالی مانند تغییرات بویایی، شنوایی یا حتی بینایی آماده کنید. حداقل به مدت یک سال پس از عمل برای ارزیابی وضعیت بهبود و پیشگیری از عود مجدد مشکلات سینوسی باید تحت نظر پزشک جراح خود باشید.

جراحی برای بسیاری از افراد می تواند یک تجربه ترسناک باشد، به خصوص زمانی که جراحی روی صورت انجام شود. با وجودی که عمل رینوتومی جانبی با ترس زیادی همراه است، اما عدم انجام آن می تواند بسیار بدتر باشد. زیرا مطمئنا نمی خواهید یک بیماری احتمالی مانند سرطان را بدون درمان رها کنید. در صورت وجود هر گونه نگرانی در مورد مزایای انجام رینوتومی جانبی برای علائم طولانی مدت آن می توانید از پزشک متخصص راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

آیا رینوتومی لترال برای کودکان بی خطر است؟ سن معمولاً عامل مهمی برای عمل رینوتومی جانبی نیست. در برخی موارد، این عمل در کودکان بیشتر از بزرگسالان انجام می شود. اما در واقع حفره های بینی کودکان بسیار کوچک تر از حفره های بینی در بزرگسالان است. در نتیجه پزشک نمی تواند به راحتی داخل حفره های بینی را از نظر وجود سینوس ها بررسی کند. انجام عمل جراحی رینوتومی جانبی باعث می شود که پزشک بتواند به طور دقیق به داخل حفره بینی کودک دسترسی داشته باشد.

آیا باید در مورد عوارض جانبی نگران باشم؟ تمام عمل های جراحی به دلیل تهاجمی بودن با عوارض مختلفی همراه هستند. اگرچه این عوارض ممکن است ناخوشایند باشند، اما اغلب اجتناب ناپذیر هستند. مراقبت های کافی و رعایت دقیق توصیه های پزشک تا حد بسیاری در کاهش عوارضی مانند عفونت موثر است. همچنین می توانید برای کاهش سایر عوارض احتمالی و بهترین روش های مقابله با آنها با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز