لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

اسپکولوم واژینال چیست؟

اسپکولوم واژینال و انواع اسپکولوم چه کاربردی دارند؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اسپکولوم واژینال ابزاری است که پزشکان در معاینه لگن از آن استفاده می کنند. از فلز یا پلاستیک و به صورت لولایی و به شکل منقار اردک ساخته شده است. پزشک اسپکولوم را وارد واژن کرده و در طول معاینه به آرامی آن را باز می کند. اسپکولوم ها در اندازه های مختلف وجود دارند. پزشک بر اساس سن و طول و عرض واژن اندازه اسپکولوم مورد استفاده را انتخاب می کند.

پزشکان از اسپکولوم های واژن برای پخش و باز نگه داشتن دیواره های واژن در طول معاینه استفاده می کنند. اسپکولوم به آنها اجازه می دهد تا واژن و دهانه رحم را راحت تر ببینند. بدون اسپکولوم، پزشک نمی تواند یک معاینه جامع لگنی انجام دهد.

کاربرد اسپکولوم واژینال برای معاینه لگن چگونه است؟

معاینه لگن به پزشک کمک می کند تا سلامت دستگاه تناسلی را ارزیابی کند. همچنین می تواند به تشخیص هر گونه شرایط یا مشکل کمک کند. معاینه لگن اغلب همراه با سایر معاینات پزشکی از جمله معاینه سینه، شکم و پشت انجام می شود.

پزشک معاینه لگن را در اتاق معاینه انجام می دهد. معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد. از خواسته می شود که لباس مجلسی بپوشید و ممکن است ملحفه ای به بدهند تا دور پایین تنه بپیچید.

در طول معاینه، پزشک ابتدا یک معاینه خارجی انجام می دهد تا بیرون واژن را برای هر گونه علائم مشکل، مانند:

  • تحریک
  • سرخی
  • زخم ها
  • ورم

در مرحله بعد، پزشک از اسپکولوم برای معاینه داخلی استفاده می کند. در طول این بخش از معاینه، پزشک واژن و دهانه رحم را معاینه می کند. آنها ممکن است قبل از قرار دادن اسپکولوم آن را گرم یا کمی روغن کاری کنند تا به کمک کنند راحت تر شوند.

اندام هایی مانند رحم و تخمدان از بیرون دیده نمی شوند. این بدان معنی است که پزشک باید آنها را برای بررسی مشکلات احساس کند. پزشک دو انگشت روغن کاری شده و دستکش دار را وارد واژن می کند. آنها از دست دیگر برای فشار دادن به قسمت پایین شکم استفاده می کنند تا هرگونه رشد یا حساسیت در اندام های لگن را بررسی کنند.

آماده شدن برای اولین معاینه لگن

اسپکولوم واژینال و انواع اسپکولوم چه کاربردی دارند؟ || پزشکت

زمانی که پزشک اسپکولوم را در داخل واژن قرار می دهد و آن را باز می کند، معاینه لگن می تواند کمی ناراحت کننده باشد. با این حال، تا زمانی که اسپکولوم استریل است، خطرات کمی وجود دارد. اگر درد دارد، می توانید از پزشک بخواهید که از اسپکولوم کوچکتری استفاده کند.

در صورت استفاده از اسپکولوم ممکن است احساس کنید که واژن شما را کشیده است، اما فقط کانال واژن را به طور موقت باز می کند. واژن شما را باز یا شل نمی کند. اسپکولوم در صورت استفاده توسط پزشک آموزش دیده نباید باعث آسیب یا آسیب شود.

اکثر زنان جوان باید تا سن 21 سالگی معاینه لگن انجام دهند. طبیعی است که در مورد اولین معاینه لگن خود عصبی باشید. به یاد داشته باشید که این معاینه فقط راهی برای پزشک شما است تا دستگاه تناسلی شما را بررسی کند. باید سریع باشد و نباید دردناک باشد.

به مطب متخصص زنان خود اطلاع دهید که اولین معاینه شماست. پزشک و پرستار باید در جریان این روند با شما صحبت کنند و به هر سؤالی که دارید پاسخ دهند.

در دو روز قبل از امتحان، از موارد زیر اجتناب کنید:
  • کرم های واژینال
  • شیاف ها
  • دوش ها

در طول معاینه، ابتدا به پرستار در مورد سابقه پزشکی خود بگویید. پرستار ممکن است بپرسد که از چه زمانی پریود می شوید و آیا علائمی مانند خارش یا سوزش در واژن خود دارید یا خیر. وزن و فشار خون شما نیز بررسی خواهد شد.

سپس لباس بیمارستانی به تن می‌کنید، یا لباس‌هایتان را از کمر به پایین در می‌آورید و یک پارچه روی خود می‌پوشانید. در طول معاینه لگن، تا انتهای میز پایین می‌روید، زانوهای خود را خم می‌کنید و پاهای خود را در نگهدارنده‌هایی به نام رکاب قرار می‌دهید.

پزشک ابتدا قسمت خارجی فرج شما را معاینه می کند. سپس، پزشک یک اسپکولوم را به واژن شما وارد می کند تا داخل واژن و دهانه رحم شما را مشاهده کند. ممکن است هنگام باز شدن اسپکولوم کمی فشار احساس کنید، اما نباید دردناک باشد.

با استفاده از یک برس کوچک، پزشک ممکن است نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم خارج کند که به آن تست پاپ می‌گویند. پزشک همچنین برای بررسی تخمدان‌ها، رحم و سایر اندام‌های لگنی، انگشت دستکشی را وارد واژن می‌کند.

کل امتحان باید حدود سه تا پنج دقیقه طول بکشد. در صورت وجود هرگونه مشکل در دستگاه تناسلی، پزشک به شما اطلاع خواهد داد.

کاربرد اسپکولوم واژن در پاپ اسمیر چیست؟

اسپکولوم واژینال و انواع اسپکولوم چه کاربردی دارند؟ || پزشکت

هنگامی که آزمایش پاپ اسمیر را انجام می دهید، پزشک از اسپکولوم واژن استفاده می کند، آزمایشی که سلول های غیرطبیعی دهانه رحم را بررسی می کند. سلول های غیر طبیعی در صورت عدم درمان ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شوند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از یک سواب برای جمع آوری نمونه کوچکی از سلول ها از دهانه رحم استفاده می کند. این معمولاً پس از بررسی واژن و دهانه رحم و قبل از برداشتن اسپکولوم توسط پزشک اتفاق می افتد.

آزمایش پاپ اسمیر ممکن است ناراحت کننده باشد، اما یک روش سریع است و نباید دردناک باشد.

  • بین 21 تا 65 سال سن دارید، انجام آزمایش پاپ اسمیر هر سه سال یکبار توصیه می شود.
  • اگر بین 30 تا 65 سال سن دارید، می توانید هر پنج سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر را با آزمایش HPV جایگزین کنید یا هر دو را با هم انجام دهید.
  • اما اگر بیش از 65 سال سن دارید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا هنوز به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارید یا خیر صحبت کنید. اگر آزمایشات گذشته نرمال بوده است، ممکن است نیازی به تکرار آنها نداشته باشید.

حدود یک تا سه هفته طول می کشد تا نتیجه آزمایش پاپ اسمیر به دست آید. نتایج می تواند طبیعی، غیر طبیعی یا نامشخص باشد.

نتیجه نامشخص به این معنی است که آزمایش ها نمی توانند تشخیص دهند که سلول های دهانه رحم طبیعی هستند یا غیر طبیعی. در این مورد، ممکن است پزشک را شش ماه تا یک سال دیگر برای آزمایش پاپ اسمیر دیگر یا برای بررسی اینکه آیا برای رد هرگونه مشکل دیگری نیاز به آزمایش‌های اضافی دارید یا خیر، بخواهد.

علل بالقوه نتایج غیر طبیعی یا نامشخص پاپ اسمیر:
  • HPV که شایع ترین علت آن است.
  • یک عفونت، مانند عفونت قارچی
  • رشد خوش خیم یا غیر سرطانی
  • تغییرات هورمونی مانند دوران بارداری
  • مشکلات سیستم ایمنی

انجام پاپ اسمیر طبق توصیه ها بسیار مهم است. سرطان دهانه رحم در زنان 35 تا 44 ساله شایع ترین است.

تست پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان است. در حقیقت، بررسی ها نشان می دهد که با افزایش استفاده از پاپ اسمیر، میزان مرگ و میر ناشی از سرطان دهانه رحم بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

آیا استفاده از اسپکولوم عوارض و خطراتی دارد؟

تا زمانی که اسپکولوم استریل باشد، خطرات کمی در ارتباط با استفاده از اسپکولوم واژینال وجود دارد. بزرگترین خطر، ناراحتی در طول معاینه لگن است. منقبض کردن عضلات می تواند انجام تست را ناراحت کننده تر کند.

برای جلوگیری از تنش، می‌توانید به آرامی و عمیق نفس بکشید، ماهیچه‌ها را در سراسر بدن خود – نه فقط ناحیه لگن – شل کنید و از پزشک بخواهید تا آنچه را که در طول معاینه اتفاق می‌افتد توضیح دهد. همچنین می توانید هر روش آرام سازی دیگری را که برای مفید است امتحان کنید.

در حالی که اسپکولوم ممکن است ناراحت کننده باشد، هرگز نباید دردناک باشد. اگر شروع به احساس درد کردید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است از یک اسپکولوم کوچکتر استفاده کنند.

اسپکولوم چیست؟

اسپکولوم واژینال و انواع اسپکولوم چه کاربردی دارند؟ || پزشکت

اسپکولوم دستگاهی به شکل منقار اردکی است که پزشکان از آن برای دیدن داخل قسمت توخالی بدن و تشخیص یا درمان بیماری استفاده می کنند. یکی از کاربردهای رایج اسپکولوم برای معاینه واژینال است. متخصصان زنان از آن برای باز کردن دیواره های واژن و معاینه واژن و دهانه رحم استفاده می کنند.

انواع اسپکولوم ها

اسپکولوم از فولاد ضد زنگ یا پلاستیک ساخته شده است. دستگاه های فلزی قابل استفاده مجدد هستند. پلاستیکی یکبار مصرف است.

  • اسپکولوم بینی. این ابزار دو پره در سوراخ های بینی قرار می گیرد. به پزشکان اجازه می دهد داخل بینی را بررسی کنند.
  • اسپکولوم اطفال. متخصصان زنان از این نسخه کوتاه‌تر اسپکولوم برای بررسی واژن در نوزادان و کودکان استفاده می‌کنند.
  • اسپکولوم هافمن. این اسپکولوم بلند و نازک از یک اسپکولوم معمولی باریکتر است. در دختران نوجوانی که هنوز فعالیت جنسی نداشته اند استفاده می شود.
  • اسپکولوم های واژینال. اسپکولوم های واژن دارای یک، دو یا سه تیغه هستند. آنها در اندازه های مختلفی وجود دارند. اینکه کدام یک از انواع اسپکولوم زیر را پزشک انتخاب می کند به سن شما و طول و عرض واژن شما بستگی دارد.
  • اسپکولوم دوکفه ای (اسپکولوم کوسکو). اسپکولوم دو پره یا دوکفه ای رایج ترین نوع ابزاری است که متخصصان زنان برای معاینه واژن و دهانه رحم از آن استفاده می کنند. پزشک اسپکولوم را وارد واژن می کند و تیغه ها را باز می کند که داخل واژن و دهانه رحم را آشکار می کند.
  • اسپکولوم پدرسون. پزشکان از اسپکولوم پدرسون در دختران نوجوانی که از نظر جنسی فعال بوده اند استفاده می کنند. تیغه های آن باریک تر از تیغه های یک اسپکولوم بالغ معمولی است، اما بزرگتر از تیغه های اسپکولوم هافمن است.
  • اسپکولوم گریوز. اسپکولوم Graves پهن ترین تیغه ها را در بین سایر اسپکولوم ها دارد. متخصصان زنان از آن برای معاینه زنان بالغ استفاده می کنند. برای کسانی که واژن بلندتری دارند در اندازه بزرگتر عرضه می شود.
  • اسپکولوم مقعدی. آنوسکوپ ابزاری لوله‌ای شکل است که دهانه مقعد را باز می‌کند. پزشکان از آن برای تشخیص بیماری های مقعد و راست روده استفاده می کنند.
  • اسپکولوم گوش. این دستگاه قیفی شکل به پزشک اجازه می دهد پرده گوش و مجرای گوش شما را معاینه کند. این دستگاه به یک ابزار نورانی به نام اتوسکوپ متصل است که پزشک از آن برای مشاهده داخل گوش شما استفاده می کند.

موارد استفاده از اسپکولوم ها

اسپکولوم واژینال و انواع اسپکولوم چه کاربردی دارند؟ || پزشکت

دلایل متعددی وجود دارد که چرا پزشک شما ممکن است از اسپکولوم استفاده کند.

معاینه لگن

متخصص زنان معاینه لگنی را برای بررسی مشکلات واژن، دهانه رحم و سایر اندام های تناسلی انجام می دهد. اسپکولوم کانال واژن را باز می کند تا این اندام ها را برای پزشک راحت تر ببیند. در طول این معاینه، پزشک ممکن است از یک برس مخصوص برای برداشتن چند سلول از دهانه رحم استفاده کند. به این تست پاپ اسمیر یا پاپ اسمیر می گویند . سلول ها به آزمایشگاه می روند و در آنجا برای علائم اولیه سرطان دهانه رحم بررسی می شوند. نمونه های سلولی را نیز می توان از واژن و دهانه رحم برای بررسی بیماری های مقاربتی (STD) خارج کرد.

پزشکان همچنین از اسپکولوم برای اقداماتی مانند موارد زیر استفاده می کنند:

  • هیسترکتومی واژینال . این روش رحم را از طریق واژن خارج می کند.
  • اتساع و کورتاژ . این روش دهانه رحم را باز می کند (گشاد می کند) و بخشی از پوشش رحم را بر می دارد.
  • لقاح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF) . این روش ها به زنانی که مشکلات باروری دارند کمک می کند باردار شوند.
  • قرار دادن دستگاه داخل رحمی (IUD). آی یو دی یک نوع برگشت پذیر پیشگیری از بارداری است که در داخل رحم قرار می گیرد.

معاینه مقعدی

پزشکان از اسپکولوم مقعدی برای تشخیص و درمان بیماری هایی مانند موارد زیر استفاده می کنند:

  • هموروئید
  • آبسه ها
  • پارگی مقعد (شقاق مقعد)
  • رشد در پوشش راست روده به نام پولیپ
  • برخی از سرطان ها

معاینه گوش

اسپکولوم گوش به گوش، حلق و بینی (ENT) یا پزشک مراقبت های اولیه اجازه می دهد تا داخل گوش شما را بررسی کند. برای جستجوی مشکلاتی مانند موارد زیر استفاده می شود:

  • گوش شناگر
  • سوراخ شدن پرده گوش
  • تجمع موم در گوش
  • اجسام خارجی در گوش
  • عفونت حاد گوش (اوتیت میانی)

معاینه بینی

اسپکولوم بینی دهانه بینی را باز می کند تا به پزشک در تشخیص بیماری یا انجام اقداماتی مانند:

  • رفع انحراف سپتوم (سپتوپلاستی)
  • خارج کردن اجسام خارجی از بینی

آیا استفاده از اسپکولوم درد دارد؟

اسپکولوم یا اسپکولوم واژن برای باز کردن دیواره های واژن استفاده می شود. این به متخصص زنان اجازه می دهد تا سلامت واژن و دهانه رحم را بررسی کند و همچنین آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهد.

اسپکولوم نباید صدمه بزند، اما ممکن است ناراحت کننده باشد. اگر تیغه های اسپکولوم قبل از قرار دادن با ژل روغن کاری شوند، احتمال دردناکی این روش کمتر است. زمانی این نگرانی وجود داشت که استفاده از ژل نتایج آزمایش را تغییر دهد، اما مطالعات این نگرانی را رد کرده است. 3 اگر نگران احتمال احساس درد در حین آزمایش پاپ اسمیر هستید، با متخصص زنان یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد اقداماتی که برای کاهش درد انجام می دهند صحبت کنید.

سخن آخر

اسپکولوم واژینال وسیله ای است که معمولاً از فلز ساخته شده است که متخصص زنان از آن برای باز کردن دیواره های واژن استفاده می کند. این استفاده از اسپکولوم واژینال به متخصص زنان اجازه می دهد تا واژن و دهانه رحم شما را معاینه بصری کند و همچنین راهی برای جمع آوری سلول های دهانه رحم لازم برای آزمایش پاپ اسمیر انجام دهد.

اسپکولوم‌ها ممکن است برای شما ناراحت‌کننده باشند، اما ابزاری حیاتی هستند که به پزشکان اجازه می‌دهند یک معاینه جامع لگنی به بدهند. این معاینه به پزشک کمک می‌کند تا عفونت‌های مقاربتی – از جمله HPV، که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است و سایر مشکلات سلامتی و بیماری ها را بررسی کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز