لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته | پزشکت

فهرست مطالب

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خطر استفاده از لپ تاپ ها و سندرم پوست برشته، یک هشدار جدی برای استفاده کنندگان حرفه ای از لپ تاپ است که عادت دارند لپ تاپ را روی پای خود بگذارند. سندرم پوست برشته شده زمانی اتفاق میفتد که پوست پاهای شما برای مدت طولانی در معرض گرمای لپ تاپ قرار بگیرند. این وضعیت یک بیماری جدی نیست. اما با احتمال بروز سرطان ارتباط نزدیکی دارد. هیچ درمانی برای این سندرم وجود ندارد. اما می توانید برای از پیشگیری بروز آن اقداماتی را انجام دهید.

سندرم پوست برشته که به آن erythema ab igne نیز گفته می شود، بیماری است که باعث تغییر رنگ پوست، خارش و احساس سوزش می گردد. زمانی اتفاق میفتد که پوست شما در طی مدت طولانی و به طور مکرر در معرض منبع گرما قرار گیرد. اما حرارت ان در حدی نیست که بتواند پوست شما را بسوزاند.

هنگامی که پوست شما در معرض حرارت کم قرار می گیرد یعنی حدود 109.4 تا 116.6 درجه فارنهایت (43 تا 47 درجه سانتیگراد) دچار تغییر رنگ به صورت دایره ای می شود.

علت دقیق تغییر رنگ مشخص نیست، اما تصور می شود که قرار گرفتن در معرض حرارت طولانی مدت باعث تغییر در الیاف الاستیک پوست و تغییر در رگ های خونی میکروسکوپی در سطح پوست می شود. این تغییرات مشابه با اثر قرار گرفتن مکرر پوست در معرض اشعه ماورا بنفش آفتاب یا دستگاه های برنزه کننده پوست است.

چه عواملی باعث ایجاد سندرم پوست برشته می شوند؟

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته | پزشکت

سندرم پوست برشته شده می تواند در مدت زمانی طولانی ایجاد شود و علل مختلفی دارد. هنگامی که این سندرم برای اولین بار معرفی شد علل محرک اجاق های چوبی و کار با ذغال داغ بودند. غالباً، کارگران معادن ذغال سنگ و سرآشپزهایی که به مدت طولانی در معرض منابع حرارتی قرار داشتند، دچار سندرم پوست برشته شده در صورت خود می شدند.

دلایل رایج کنونی این سندرم، عبارتند از:
  • استفاده طولانی مدت از لپ تاپ در روی ران ها: این وضعیت معمولا در پوست ران چپ مشهود است زیرا بیشتر باتری ها و دریچه های لپ تاپ در سمت چپ دستگاه قرار دارند. با افزایش اخیر فعالیت های اینترنتی احتمال افزایش شیوع وجود دارد.
  • بخاری های اتومبیل ها: افرادی که 2 تا 4 ساعت از بخاری های صندلی خود استفاده می کنند دچار این سندرم می شوند.
  • کیسه ها یا بطری های آب گرم: اگرچه این موارد برای کاهش درد شکم مفید هستند، اما مواردی از سندرم پوست برشته شده پس از استفاده طولانی مدت از آنها گزارش شده است.
  • رادیاتورها: سندرم پوست برشته شده در سالمندانی مشاهده می شود که بیشتر وقت خود را در مقابل رادیاتورها یا بخاری ها می گذرانند.

رنگ قرمز پوست در این سندرم در کودکان معمولا نادیده گرفته می شود. این در حالی است که که پوست کودکان نسبت به بزرگسالان حساس تر است و احتمال دارد بیشتردر معرض خطر سندرم پوست برشته باشند. مواردی در کودکانی گزارش شده است که روزانه چندین ساعت بازی های ویدیویی را با لپ تاپی که روی رانهایشان قرار دارند، انجام می دهند.

سندرم پوست برشته نیز در میان افراد مسنی که ممکن است مستعد قرار گرفتن در معرض طولانی مدت بخاری باشند، معمول است. همچنین احتمال بروز این عارضه در محیط های مختلف کاری بسته به حرفه مخاطرات شغلی شایع است. به عنوان مثال جواهرسازان در معرض گرما قرار دارند.

اما خطر بروز سندرم پوست برشته در بین افرادی که لپتاپ را روی پاهای خود قرار می دهند هم دیده می شود.  در واقع، بیش از 15 مورد در سال 2012 گزارش شده است که در درجه اول زنان 25 ساله تشخیص داده اند. بنابراین مهم است که لپ تاپ را در مکانی امن قرار دهید که خیلی طولانی به پوست شما تماس نداشته بشد.

عوارض خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته چیست؟

سندرم پوست برشته شده معمولاً با از بین بردن منبع حرارتی ایجاد کننده آن برطرف می شود. با این حال، گاهی اوقات می تواند تغییرات زیادی در سلول های پوستی شما ایجاد کند که می تواند به سرطان تبدیل شود.

سرطان های مرتبط با سندرم پوست برشته، عبارتند از:

  • لنفوم پوستی
  • سرطان سلول مرکل
  • سرطان سلول سنگفرشی

گرچه سرطان عارضه شایع سندرم پوست برشته نیست، اما مهم است که در مورد هرگونه تغییر پوستی که مشاهده می کنید با متخصص پوست مشورت کنید.

سندرم پوست برشته شده چگونه تشخیص داده می شود؟

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته | پزشکت

تشخیص سندرم پوست برشته شده با دو مشخصه اصلی نسبتاً آسان است. اول الگوی مشبک تغییر رنگ است که نباید یکنواخت باشد.  الگوی مشخص پوست برشته شده، وضعیتی خالدار، اسفنجی یا تور مانند است. دوم، باید توجه داشته باشید که در این شرایط خارش و سوزش خفیف ممکن است به طور موقت رخ دهد اما اغلب کمرنگ هستند.

سندرم پوست برشته چگونه درمان می شود؟

از نظر پزشکی، مهمترین گزینه درمانی برای این وضعیت حذف سریع منبع گرمایی است. به عنوان مثال، اگر از بخاری اتومبیل استفاده می کنید، اگر می توانید حرارت را کاملاً خاموش کنید. در غیر این صورت، دما را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

هیچ درمان مطمئنی برای خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته شده وجود ندارد. اما می توانید برای تسکین علائم راهکارهای زیر را انجام دهید:

حذف منبع حرارت

این روش بهترین راه برای جلوگیری از بروز هرگونه تحریک بیشتر در پوست است. پس از حذف منبع گرما، تغییر رنگ وهرگونه تحریک برطرف می شود.

داروهای موضعی

داروهای موضعی مانند رتینوئیدها می توانند به رفع علائم سندرم پوست برشته کمک کنند. در مورد استفاده داروهای مناسب با یک متخصص پوست تماس بگیرید. آلوئه ورا، ویتامین E یا روغن گردو نیز ممکن است به بهبود تسکین علائم موثر باشند. روش دیگر، روش های درمانی فیزیکی پوستی از جمله لیزر درمانی و فتودینامیک درمانی نیز وجود دارد. کمک های پزشکی به ویژه در مواردی که علائم عفونت، افزایش درد، قرمزی، تورم، تب یا خروج وجود دارد بسیار مهم است. در این حالتاحتمالاً آنتی بیوتیک و داروی ضد درد توسط پزشک تجویز می شود. افرادی که موارد فوق را در تشخیص خود دارند، به مراجعه به پزشک یا متخصص پوست ارجاع داده می شوند. در غیر این صورت، پوست باید ظرف چند هفته به حالت طبیعی برگردد.

منابع گرما می توانند در سلول ها و فیبرهای پوست شما تغییراتی ایجاد کنند و در نتیجه باعث تغییر رنگ پوست شوند. گاهی اوقات، این تغییرات در سلول های پوستی می تواند به سرطان تبدیل شود. درمان این مشکل شامل از بین بردن منبع حرارتی ایجاد کننده تحریک و همچنین استفاده از داروهایی موضعی جهت تسکین است. اگر متوجه تغییراتی در پوست خود شده اید، به ویژه پس از استفاده از منبع گرما، بهتر است که با یک متخصص پوست مشورت کنید.

استفاده از لتاپ و خطر خستگی چشم دیجیتال

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته | پزشکت

طبق انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA)، استفاده طولانی مدت از رایانه، تبلت و تلفن همراه می تواند منجر به خستگی چشم دیجیتالی شود.

علائم خستگی چشم دیجیتال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • تاری دید
  • خشکی چشم
  • درد گردن و شانه

نور زیاد صفحه نمایش، نور نامناسب و فاصله نامناسب دید از عوامل موثر در این مشکل هستند. قانون 20-20-20 برای کاهش خستگی چشم توصیه می شود. برای پیروی از این قانون، سعی کنید هر 20 دقیقه 20 ثانیه استراحت کنید. سپس به چیزی که 20 فوت فاصله دارد نگاه کنید.

استفاده از لتاپ و خطر مشکلات اسکلتی – عضلانی

خطر استفاده از لپ تاپ و سندرم پوست برشته | پزشکت

هنگامی که از تلفن هوشمند و یا لپتاپ استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که سر خود را در وضعیت غیر طبیعی و متمایل به جلو نگه دارید. این وضعیت فشار زیادی را بر گردن، شانه ها و ستون فقرات وارد می کند. ارتباط واضحی بین اعتیاد به استفاده از تلفن های هوشمند و مشکلات گردن وجود دارد.

استفاده بیش از حد از لپتاپ همچنین می تواند منجر به آسیب دیدگی مکرر مفاصل انگشتان، شست و مچ شود.

به طور کلی استفاده زیاد از تکنولوژی منجر به موارد زیر می شود:
  • چاقی
  • خشونت
  • مشکلات خواب
  • مشکلات رفتاری
  • کاهش زمان لازم برای بازی و از دست دادن مهارت های اجتماعی

مانند بزرگسالان، کودکانی که وقت زیادی را روی دستگاه های دیجیتال می گذرانند علائم خستگی چشم را تجربه می کنند. به والدین و مربیان توصیه می شود که اگر علائم خستگی چشم دیجیتالی را در کودکان مشاهده کردند آن ها را به استفاده از تکنیک وقفه های مکرر بینایی تشویق کنند.

ثابت شده است که در نوجوانان 15 و 16 ساله استفاده مکرر از رسانه های دیجیتال با ایجاد علائم اختلال کمبود توجه با بیش فعالی (ADHD) ارتباط دارد.

علاوه بر آن، استفاده از وسایل  تکنولوژی و لپتاپ ها  یک ساعت قبل از خواب ، می تواند از نظر فیزیولوژیکی و روانشناختی تأثیرنامناسب  بر خواب داشته  باشد.

یک بررسی  در سال 2015 نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور آبی این  دستگاه ها، می تواند ملاتونین را سرکوب کرده و ساعت شبانه روزی بدن شما را مختل  کند. هر دوی این اثرات می تواند خوابیدن را دشوارتر کند و منجر به خواب آلودگی  شما در طی روزشود.

آکادمی اطفال آمریکا (APA) توصیه هایی را برای مدت زمان استفاده از دستگاه های دیجیتال ارائه می دهد:
  • در کودکان کوچک تر از 18 ماه تنها از چت ویدیویی استفاده کنید.
  • 18 تا 24 ماه: والدین و مربیان می توانند برنامه هایی آموزشی با کیفیت بالا را با فرزندان خود تماشا کنند.
  • 2 تا 5 سال: یک ساعت در روز با کیفیت بالا و نظارت شده.
  • 6 سال به بالا: محدودیت های مداوم در زمان و انواع رسانه ها انجام دهید. رسانه ها نباید در خواب، ورزش یا سایر فعالیت هایی که بر سلامتی تأثیر می گذارند تداخل داشته باشند.

منابع:

https://www.thoughtco.com/diagnosing-toasted-skin-syndrome-1206144

https://www.healthline.com/health/toasted-skin-syndrome

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز