لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ترشحات چشم در نوزادان

ترشح چشمی در نوزادان|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ترشحات چشمی در نوزادان شایع است و معمولاً به دلیل مسدود شدن مجرای اشک رخ می دهد. با این حال، والدین اغلب می توانند این مشکل را در خانه درمان کنند. ترشحات چشمی معمولاً بی ضرر و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. با این حال، ترشحاتی که همراه با علائم دیگر در ناحیه چشم مانند تورم یا حساسیت به لمس رخ می دهد، می تواند نشان دهنده عفونت یا سایر مشکل چشمی باشد. والدین یا پرستار نوزادی که این علائم را دارد باید با پزشک مشورت کند.

ما در این مقاله از پزشکت به بررسی شایع بودن ترشحات چشمی می پردازیم و نحوه درمان آن را در خانه توضیح می دهیم. ما همچنین درمان پزشکی، علل دیگر، عوارض و زمان تماس با پزشک را پوشش می دهیم.

آیا ترشحات چشمی در نوزادان عادی است؟

ترشحات چشمی در نوزادان شایع است و به ندرت باعث نگرانی می شود. یکی از دلایل رایج ترشحات چشمی مسدود شدن مجرای اشک است. طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا، تقریباً 20 درصد نوزادان مبتلا به انسداد مجرای اشکی هستند. این وضعیت شاید به این دلیل رخ دهد که انتهای مجرای اشکی در هنگام تولد نوزاد به درستی باز نمی شود.

اشک در غده اشکی که درست بالای چشم قرار دارد تشکیل می شود. مایع اشک به تمیز و روان کردن سطح چشم کمک می کند. هنگامی که فرد پلک می زند، پلک ها مایع اشک را به داخل این مجاری می کشند و آن را به داخل بینی می ریزند. اگر چیزی مجرای اشک را مسدود کند، ممکن است مایع دیگر نتواند از سطح چشم خارج شود. انسداد می تواند باعث آبریزش چشم و در نهایت ترشحات چسبنده در گوشه های آن شود.

علت انسداد مجرای اشک در نوزادان

مسدود شدن مجرای اشک در نوزادان تازه متولد شده نسبتاً شایع است. حدود 5 تا 10 درصد از نوزادان مجرای مسدود شده، گاهی اوقات در هر دو چشم دارند. یکی از شایع ترین دلایل مسدود شدن مجرای اشکی این است که غشایی که انتهای مجرا را می پوشاند آنطور که باید باز نمی شود. این وضعیت باعث می شود که مجرا توسط بافت غشا مسدود شود.

انسداد مجرای اشک نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • یک عفونت
  • عدم باز شدن مجرای پلک بالا یا پایین
  • سیستم مجرای اشکی که خیلی باریک است.
  • یک استخوان کج یا نامناسب که مجرای اشکی را از حفره بینی مسدود می کند.

علائم انسداد مجرای اشک در نوزادان

سایر علائم ناشی از شرایطی مانند سرماخوردگی می تواند علائم مسدود شدن مجرای اشکی را بدتر کند.

علائم مسدود شدن مجرای اشک می تواند بسیار شبیه عفونت چشمی مانند چشم صورتی باشد. معمولاً در چند روز یا هفته اول زندگی نوزاد تازه متولد شده شروع می شود. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • ریزش اشک مداوم
  • پلک هایی که به هم می چسبند.
  • ترشحات سبز و زرد چشمی
  • پلک های خفیف متورم و قرمز (چشم ها نباید قرمز باشند).

در بیشتر موارد، ترشحات در واقع اشک و باکتری طبیعی است و نشانه عفونت نیست. ترشحات تولید شده توسط مجرای اشکی مسدود شده مشابه ترشحات ناشی از عفونت به نظر می رسد، اما خود چشم تنها در صورت بروز عفونت قرمز می شود.

همه ما، از جمله نوزادان، باکتری‌های طبیعی روی پلک‌هایمان داریم که با اشک‌هایمان از بین می‌روند. هنگامی که سیستم مجرا مسدود می شود، باکتری جایی برای رفتن ندارد و روی پلک می ماند. این می تواند باعث ایجاد عفونت شود. شما باید مراقب علائمی باشید که ترشحات، قرمزی یا تورم در حال بدتر شدن است. حتماً از پزشکتان بخواهید که نوزادتان را از نظر انسداد مجرای اشک بررسی کند. اگر عفونت باعث علائم شود، می تواند جدی باشد.

چشم پزشک

علل ایجاد ترشحات چشمی در نوزادان

انسداد مجاری اشک یکی از دلایل شایع ترشح چشم در نوزادان است. با این حال، شرایط و عوامل دیگر نیز می توانند باعث بروز این ترشح شوند. از جمله:

چشم صورتی در نوزاد|| پزشکت

ورم ملتحمه

ترشحات چشم در نوزادان نیز می تواند نشانه ورم ملتحمه یا چشم صورتی باشد. ورم ملتحمه، یک غشای نازک است که از جلوی چشم محافظت می کند. بر خلاف مجرای اشکی مسدود شده، ورم ملتحمه اغلب باعث قرمز شدن قسمت سفید چشم می شود.

علائم ورم ملتحمه در نوزادان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • چشم های قرمز و تحریک شده
  • پلک های پف کرده یا حساس، اغلب با تغییر رنگ پوست
  • چرک یا ترشحی که بین 5 تا 12 روز پس از تولد ایجاد می شود.

ورم ملتحمه در نوزادان ممکن است گاهی در کنار مجرای اشکی مسدود شده رخ دهد. با این حال، یک فرد باردار می تواند در هنگام زایمان یک عفونت باکتریایی یا ویروسی را به کودک خود منتقل کند که منجر به ورم ملتحمه شود.

تحریک شیمیایی

تحریک شیمیایی نیز می تواند باعث ورم ملتحمه در نوزادان شود. پزشکان اغلب برای جلوگیری از عفونت به نوزادان قطره های ضد باکتریایی می دهند. این قطره های چشمی گاهی اوقات می توانند باعث تحریک و در نهایت علائم ورم ملتحمه شود.

درمان ترشحات چشمی نوزادان

اگر ترشحات چشمی به دلیل انسداد مجرای اشک باشد، معمولاً بدون درمان ظرف 4 تا 6 ماه برطرف می شود. با این حال، باد، هوای سرد و نور شدید خورشید نیز می‌توانند علائم را بدتر کنند، بنابراین والدین باید از چشمان نوزاد در برابر این عناصر محافظت کنند.

پاکسازی چشم نوزاد|| پزشکت

پاکسازی ترشحات

والدین اغلب می توانند نوزادی را که مجرای اشکی مسدود شده دارد را در خانه درمان کنند. قبل از دست زدن به ناحیه نزدیک چشم کودک، شستن دست ها با آب گرم و صابون برای جلوگیری از عفونت ضروری است. همچنین فرد باید مراقب باشد که دست‌ها را پس از تمیز کردن کاملاً بشویید تا از ورود صابون به چشم کودک جلوگیری شود.

برای از بین بردن ترشحات، یک تکه گاز تمیز یا پارچه نرم را در مقداری آب ولرم آغشته کنید، سپس گوشه چشم را به آرامی پاک کنید. اگر مجرای اشک مسدود شده هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد، همیشه از قسمت جدیدی از پارچه یا گاز برای تمیز کردن چشم دیگر استفاده کنید.

ماساژ مجرای اشک

همچنین ممکن است پزشک توصیه کند که به آرامی مجرای اشک مسدود شده را ماساژ دهید تا به باز شدن آن کمک کند.

برای ماساژ مجرای اشک لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

  • به آرامی نوک انگشت اشاره را روی پل داخلی بینی نوزاد، در کنار مجرای اشکی مسدود شده فشار دهید.
  • 2 یا 3 حرکت کوتاه به سمت پایین با انگشت در کنار بینی انجام دهید. اینها باید ملایم اما محکم باشند.
  • ماساژ را دو بار در روز یک بار در صبح و یک بار در شب انجام دهید.
  • اگر کناره بینی نوزاد قرمز یا متورم شد، ماساژ را فورا متوقف کنید و با پزشک تماس بگیرید.

درمان پزشکی

در نوزادان، مجاری اشکی مسدود شده ممکن است تا چند ماه پس از تولد باز شوند. با این حال، نوزاد ممکن است در برخی موارد به درمان های پزشکی نیاز داشته باشد.

عمل جراحي

اگر انسداد در یک سالگی نوزاد برطرف نشده باشد، پزشک ممکن است یک درمان دارویی به نام کاوش مجرای اشکی را توصیه کند. این روش شامل قرار دادن یک پروب کوچک در مجرای اشکی نوزاد است. با استفاده از پروب هایی که اندازه آنها به تدریج افزایش می یابد، پزشک می تواند مجرای اشکی را باز کند. سپس از یک محلول نمکی برای شستشوی باقیمانده آن استفاده می کنند.

گاهی اوقات، پزشک ممکن است یک لوله کوچک یا استنت را برای باز نگه داشتن مجرا وارد کند. در باز کردن مجرای اشکی برای کودکان مبتلا به انسداد شدید، پزشک ممکن است روش جراحی پیچیده‌تری به نام داکریوسیستورینوستومی را برای رفع و باز کردن مجرای اشک توصیه کند.

درمان آنتی بیوتیکی چشم نوزاد|| پزشکت

آنتی بیوتیک ها

اگر عفونت باعث ترشح چشم شود، نوزاد به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارد. برای درمان موارد ترشح عفونی، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های موضعی، خوراکی یا داخل وریدی تجویز کند.

اگر مجراها عفونی شوند، ممکن است پزشک اطفال یا چشم پزشک کودک شما قطره یا پماد آنتی بیوتیکی را برای ریختن در چشم تجویز کند. قطره یا پماد عفونت را از بین می برد. اکثر موارد گرفتگی مجاری اشکی با بزرگتر شدن کودک شما به طور معمول تا 12 ماهگی، به ویژه با درمان های خانگی برطرف می شود.

اما، اگر کودک شما بعد از 1 سالگی دچار این وضعیت شده باشد، پزشک ممکن است یک روش ساده را برای کمک به باز کردن مجاری اشک توصیه کند.

عوارض ترشحات چشمی در نوزادان

انسداد مجاری اشک گاهی می تواند منجر به عفونتی به نام داکریوسیستیت شود. علائم این وضعیت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • قرمزی در گوشه چشم
  • ترشح غلیظ بیش از حد از چشم
  • یک برآمدگی حساس یا تورم در کنار بینی

اگر نوزادی هر یک از این علائم را داشته باشد، والدین باید فورا با پزشک مشورت کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

نوزادانی که ترشحات چشمی دارند باید با یک متخصص مشورت کنند. پزشک می توانند علت ترشح را تشخیص دهد و علائم عفونت را بررسی کند. اگر ترشحات چشم نوزاد بیش از 6 ماه ادامه داشت، والدین باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. نوزادان با علائم عفونت چشمی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. علائم عفونت چشم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پلک های متورم
  • چشم زخم یا پف کرده
  • چرک یا ترشح زرد یا سبز
  • برآمدگی یا تورم در گوشه داخلی چشم

اگر والدین نوزاد هر یک از این علائم را مشاهده کردند، باید فوراً با پزشک تماس بگیرند.

سخن آخر

ترشحات چشمی در نوزادان شایع است و اغلب ناشی از مسدود شدن مجرای اشک است. انسداد معمولاً طی 4 تا 6 ماه خود به خود برطرف می شود. با این حال، نوزادانی که دارای قرمزی چشم، ترشحات چشمی یا آبریزش بیش از حد چشم هستند، باید برای تشخیص علت و رد عفونت چشم با پزشک مشورت کنند.

والدین و مراقبان کودک می توانند با پاک کردن هر گونه ترشحات و ماساژ ملایم آن ناحیه دو بار در روز، نوزاد مبتلا به مجرای اشکی مسدود شده را در خانه درمان کنند. یک پزشک می تواند نحوه انجام این کار را نشان دهد. تغییر رنگ، تورم یا درد در چشم می تواند نشان دهنده عفونت چشم باشد. اگر نوزادی این علائم را داشت، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز