لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ورزش در دوران شیردهی

ورزش در دوران شیردهی | پزشکت

فهرست مطالب

ورزش در دوران شیردهی: مزایای سلامتی و نکاتی که باید رعایت شود.

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خانم ها در دوران شیردهی با شیوه زندگی فعال اغلب منتظر تایید پزشک برای شروع تمرینات خود بعد از زایمان هستند. صرف نظر از انتخاب ورزش، بازگشت به تمرینات ورزشی، بعد از بارداری مطمئناً بسیار خوب است. اما آیا می توانید وقتی به نوزاد خود شیر می دهید ورزش کنید؟ بیشتر مادران سوال می کنند که چگونه تمرینات و ورزش آنها بر میزان شیر مادر تأثیر می گذارد. اگرچه نظرات  زیادی در مورد ورزش در دوران شیردهی وجود دارد، اما برای اکثر زنان هیچ منع مصرفی در دوران شیردهی وجود ندارد.

آیا ورزش بر میزان شیر مادر شما تأثیر منفی می گذارد؟

اعتقاد بر این است که ورزش در زمان شیردهی به نوزاد، می تواند طعم شیر مادر شما را تغییر داده و مقدار آن را کاهش دهد. با این حال، مطالعات نشان می دهد که ورزش متوسط ​​نه بر طعم شیر مادر و نه بر میزان آن تأثیر می گذارد.

همچنین، تحقیقات نشان می دهد که ورزش شدید می تواند غلظت اسید لاکتیک را در شیر مادر افزایش دهد. در حالی که اثرات آن بر روی نوزاد ناشناخته است، نوزادانی که به طعم شیر مادر حساس هستند ممکن است در طول تغذیه آشفته عمل کنند. با این وجود، اکثر نوزادان به تغییرات در طعم شیر مادر عادت می کنند، که تحت تأثیر عوامل دیگری مانند رژیم غذایی نیز قرار می گیرد. به طور کلی، مزایای ورزش در دوران شیردهی بیشتر از خطرات آن است.

فواید ورزش هنگام شیردهی

ورزش در دوران شیردهی | پزشکت

ورزش منظم ​​در دوران شیردهی می تواند مزایای زیر را برای مادر به همراه داشته باشد.

  1. انرژی بیشتر: ورزش باعث ترشح اندورفین، دوپامین و سروتونین می شود که به آنها هورمون های “احساس خوب” نیز گفته می شود. هنگامی که بعد از زایمان به ورزش باز می گردید، افزایش سطح انرژی و بهبودی را احساس می کنید.
  2. بهبود روحیه: افسردگی پس از زایمان واقعی است و ورزش راهی عالی برای غلبه بر افسردگی است. ورزش در دوران شیردهی باعث بهبود خلق و خو، کاهش استرس و سلامت روان می شود.
  3. کاهش وزن: بسیاری از مادران منتظر می مانند تا به تمرینات قبل از بارداری خود بازگردند تا وزنی را که در دوران بارداری افزایش داده اند کاهش دهند. تمرینات پس از زایمان باعث کاهش وزن می شود و به شما در حفظ وزن مناسب کمک می کند.
  4. به شما کمک می کند خوب بخوابید: با داشتن یک نوزاد تازه متولد شده در خانه، خوابیدن به سختی امکان پذیر است و اکثر مادران به آن اعتراض دارند. فعالیت بدنی و ورزش کیفیت خواب شما را بهبود می بخشد و حتی در دوران شیردهی نیز صادق است.

این مزایا به مادر کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشد و در نهایت ترشح هورمون های پرولاکتین و اکسی توسین را که برای تولید شیر و رها کردن آنها حیاتی است، بهبود ببخشد. تولید شیر بهتر و رها کردن آن در نهایت منجر به تأمین شیر کافی برای نوزاد و کاهش احتمال مشکلات مربوط به شیردهی می شود.

بهترین تمرینات برای زنان در دوران شیردهی

ورزش در دوران شیردهی | پزشکت

توصیه می شود حداقل شش هفته پس از زایمان ورزش را شروع کنید. همچنین، قبل از شروع، با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. تمرینات زیادی وجود دارد که زنان می توانند در دوران پس از زایمان انجام دهند. برخی از موثرترین آنها عبارتند از:

  • یوگا
  • دویدن
  • پیلاتس
  • شنا كردن
  • دوچرخه سواري
  • پیاده روی سریع
  • تمرینات هوازی با شدت کم

اختصاص زمان برای ورزش در دوران شیردهی

اگرچه خوب است که بعد از زایمان به ورزش بازگردید، اما بسیار مهم است که زمان مناسب را برای آن پیدا کنید. در چند هفته اول پس از زایمان، باید به اندازه کافی استراحت کرده و یک منبع ثابت شیر ​​مادر ایجاد کنید. حداقل چهار هفته طول می کشد تا تغذیه با شیر مادر انجام شود و بهتر است تا شش هفته منتظر بمانید.

بسیاری از مادران جدید در ابتدا زمان کمتری برای تمرین پیدا خواهند کرد. زیرا بیشتر زمان آنها صرف مراقبت از نوزاد و شیردهی می شود. به تدریج شروع کنید و سپس مدت و شدت تمرینات خود را افزایش دهید. می توانید از زمانی که کودک در حال چرت زدن است استفاده کنید و ورزش های ملایم را در خانه انتخاب کنید. هنگامی که روال زندگی کودک شما تا حدودی قابل پیش بینی شد، می توانید روالی را برای اختصاص دادن زمان کافی به تغذیه با شیر مادر و ورزش انتخاب کنید.

سلامت بانوان

چه زمانی نباید در دوران شیردهی ورزش کرد؟

ورزش در دوران شیردهی | پزشکت

در شرایط زیر در هنگام شیردهی باید از ورزش اجتناب کنید:

  • اگر هنگام ورزش درد دارید.
  • اگر در تخلیه مثانه یا روده خود مشکل دارید.
  • هنگام انجام فعالیت های سنگین، ادرار نشت می کنید.
  • اگر در شکم یا ناحیه واژن احساس فشار یا برآمدگی می کنید.

بیشتر دلایل پرهیز از ورزش در دوران شیردهی بیشتر به عوامل بعد از زایمان مربوط می شود تا شیردهی. اگر با هیچ گونه ناراحتی پس از زایمان روبرو نیستید و پزشک به شما اجازه می دهد، ممکن است در دوران شیردهی ورزش را شروع کنید.

برای ورزش در دوران شیردهی چه بپوشیم؟

زنان فعال اهمیت حفظ و نگهداری از پستان را در حین ورزش درک می کنند. دلایل زیادی وجود دارد که توصیه می شود هنگام تمرین در دوران شیردهی از سوتین ورزشی مناسب استفاده کنید:

  • ناراحتی سینه را به حداقل می رساند.
  • وضعیت و عملکرد را در حین تمرین بهبود می دهد.
  • حرکات سینه را در حین دویدن و پریدن به حداقل می رساند.
  • می تواند نگه داشتن پدهای سینه را به دلیل خیس شدن از هرگونه نشتی آسان تر کند.

هنگامی که در مرحله شیردهی هستید، سینه های شما اغلب تغییر شکل می دهند. سینه ها نیز پرتر و حساس تر هستند. ممکن است قبل از شروع تمرین، پمپاژ شیر را برای کاهش احتقان در نظر بگیرید. همچنین، یک سوتین ورزشی انتخاب کنید که راحت، تنفس پذیر و مناسب باشد و به شما اجازه می دهد در صورت نیاز به راحتی به کودک خود غذا دهید.

نکاتی درباره ورزش در دوران شیردهی

ورزش در دوران شیردهی | پزشکت

در زیر نکاتی وجود دارد که هنگام ورزش در دوران شیردهی باید به آنها توجه کنید.

  1. فعالیتی را انتخاب کنید که برای شما راحت تر است: فعالیت یا تمرینی را انتخاب کنید که به نظر شما راحت ترین مرحله برای انجام آن در دوران شیردهی است. هدف باید این باشد که در ابتدا حداقل ده دقیقه ورزش در روز انجام دهید. با قرار دادن در برنامه تغذیه با شیر مادر، مدت زمان را تا 30 دقیقه در روز افزایش دهید.
  2. با تمرینات کم ضربه شروع کنید: پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا چند نمونه از تمرینات کم فشار هستند که پس از زایمان فشار کمتری به شکم شما وارد می کنند. پیاده روی حتی در صورت زایمان سزارین نیز ایمن است. اگر هنوز بخیه روی شکم دارید، قبل از انجام تمریناتی غیر از راه رفتن، با پزشک مشورت کنید. پس از اتمام دوره نقاهت پس از زایمان، می توانید پس از تأیید پزشک، به تمرینات شدید مانند تمرینات با وزنه بپردازید.
  3. در خانه ورزش کنید: شروع تمرینات سبک یا تمرینات داخل خانه در روزهای اولیه پس از زایمان آسان تر است. از زمان چرت نوزاد برای تمرینات خود استفاده کنید. همچنین ممکن است از شریک زندگی خود بخواهید که مراقب کودک شما باشد یا در حین ورزش به او شیر بدهد.
  4. هیدراته بمانید. روزهای بعد از زایمان برای مادر بسیار سخت است. شما نیاز به انرژی زیادی از طریق غذا و آب کافی برای ادامه تغذیه با شیر مادر دارید. مطمئن شوید که در طول و بعد از تمرین کم کم آب می نوشید. اگر زیاد عرق می کنید یا هوا بسیار گرم است، حتی ممکن است برای جلوگیری از کم آبی بدن، بعد از تمرین، از نمک آب دهان مجدد (ORS) استفاده کنید.
در یک باشگاه ثبت نام کنید.

برنامه های ورزشی یا باشگاه هایی را در منطقه خود پیدا کنید که متشکل از مادران همفکر هستند و از شادی شیر مادر لذت می برند بدون اینکه تمرینات خود را کنار بگذارند. این می تواند انگیزه، تشویق، منابع و راه حل هایی برای بسیاری از مسائل رایج زنانی که مایل به حفظ شیوه زندگی فعال در دوران شیردهی هستند، ارائه دهد.

سخن آخر

ورزش در دوران شیردهی می تواند محدودیت های اولیه ای داشته باشد. با این حال، پس از شش هفته اول، می توانید پس از تأیید پزشک، تمرینات کم فشار را شروع کنید. ورزش فواید زیادی دارد و مادران شیرده نیز می توانند از مزایای آن استفاده کنند، که حتی ممکن است برنامه معمول تغذیه با شیر مادر، شیر مادر را افزایش دهد و در نهایت به نفع کودک کوچک باشد.

وسوسه نشوید که سریع وزن خود را کاهش دهید. طبیعی است که احساس کنید نیاز دارید که تمام پوندهایی را که در دوران بارداری افزایش داده اید از دست بدهید. با این حال، عجله نکنید. هدف کاهش وزن سریع نیست، بلکه کاهش وزن به درستی است. وقتی در دوران شیردهی ورزش می کنید. باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و حداقل 1800 کالری در روز مصرف کنید. کاهش یک پوند در هفته برای مادران شیرده بی خطر تلقی می شود، اگرچه حتی کاهش وزن کمتر از آن نیز مشکلی ندارد.

منابع: 

https://www.momjunction.com/articles/exercise-while-breastfeeding-benefits-tips_00740030/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز