لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

فهرست مطالب

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت توده در قسمت پایین و چپ شکم بیشتر می تواند ناشی از بیماری های پوستی مانند کیست، آبسه یا رشد بافت چربی (معروف به لیپوم) باشد. اگر توده ای دارید که باعث درد در سمت چپ شکم تان می شود، اگر زن هستید، ممکن است ناشی از فتق یا کیست تخمدان باشد. وجود توده یا برآمدگی در شکم می تواند نگران کننده باشد، زیرا تعیین علت آن مشکل است.

به طور معمول، شکم را می توان به چهار ربع تقسیم کرد. ربع پایین سمت چپ شکم شامل قسمت انتهایی روده بزرگ، حالب کلیه چپ و حفره ایلیاک (قسمتی از استخوان لگن) است. حفره ایلیاک، دروازه ای برای اندام های تولید مثلی در مردان و زنان است.

علائم توده های پایین و چپ شکم

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

علل مختلفی می توانند باعث ایجاد توده در این قسمت از شکم شوند. به طور کلی توده های تشکیل شده در قسمت پایین و سمت چپ شکم علائم زیر را دارند:

  • احساس سوزش
  • حساسیت به لمس
  • احساس درد یا ناراحتی

همچنین این توده ها ممکن است در حین فعالیت هایی مانند ایستادن، سرفه یا زور زدن دچار تغییر شوند.

برخی از توده ها و برآمدگی های موجود در شکم، می توانند نشانگر آغاز سرطان باشند. برآمدگی هایی که سخت و سفت بوده و با گذشت زمان اندازه خود را افزایش می دهند، احتمالا تومور هستند. برآمدگی هایی در قسمت پایین سمت چپ شکم که به راحتی حرکت کرده و می توانند با فشار دست به عقب رانده شوند، نگران کننده نیستند.

با این حال، اگر دچار خستگی، کاهش وزن بدون دلیل یا نفخ هستید، باید به دنبال درمان مشکل خود باشید.

سایر علائم توده های پایین و چپ شکم

یک توده در قسمت پایین سمت چپ شکم می تواند با علائم ناخوشایند دیگری همراه باشد. برخی از این علائم عبارت اند از:

توده های موجود در قسمت پایین سمت چپ شکم شما ممکن است به طور مستقیم قابل مشاهده نباشند. گاهی اوقات ممکن است هنگام فشار دادن شدید، محل مشکوک، احساس بهتری داشته باشید. اگر برخی از علائم بالا را تجربه کردید اما توده ای در شکم خود مشاهده نکردید، به هیچ عنوان تصور نکنید که مشکلی وجود ندارد. در چنین شرایطی احتمال وجود یک‌ مشکل در بدن تان بسیار زیاد خواهد بود.

با توجه به اهمیت قسمت پایین سمت چپ شکم و اندام های موجود در آن، مهم است که به محض مشاهده هر یک از علائم فوق با یک پزشک تماس بگیرید.

شایع ترین علت توده های پایین و چپ شکم

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

ربع پایین سمت چپ شکم شامل ساختارهای مختلف است. بنابراین، التهاب، انسداد، سرطان یا آسیب به هر یک از اجزای آن می تواند منجر به ایجاد توده شکمی شود. به منظور تشخیص و درمان مناسب سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید.

فتق

اندام یا بافت بیرون زده می تواند منجر به ایجاد توده یا برآمدگی در ناحیه سمت چپ و پایین شکم شود. فتق می تواند در مردان و زنان به طرق مختلف رخ دهد.

اندام های تناسلی در مردان و زنان در داخل یا بسیار نزدیک به ربع پایین سمت چپ شکم قرار دارند. رشد بیش از حد و غیر طبیعی این اندام ها (خوش خیم یا بدخیم) اغلب می تواند منجر به ایجاد توده های قابل لمس و قابل مشاهده در سمت چپ پایین شکم شود.

علل التهابی ایجاد توده

التهاب ربع پایین سمت چپ شکم می تواند منجر به ایجاد توده شود. برخی از علل التهاب این بخش از شکم، عبارتند از:

  • عفونت. عفونت روده بزرگ می تواند توسط ارگانیسم های گوارشی ایجاد شود. عفونت می تواند باعث بروز آبسه، یا ایجاد مناطق متورم پر از چرک شود.
  • التهابات پوستی. برخی از بیماریهای التهابی پوست می توانند در نواحی خاصی از بدن ایجاد شوند. به عنوان مثال، بثورات دردناک ناشی از ویروس که به آن زونا می گویند، می تواند در قسمت پایین سمت چپ شکم ایجاد شده و باعث ایجاد توده و بثورات و همچنین درد و خارش شدید شود.

علاوه بر این، توده هایی در پوست یا چربی زیر جلدی، معروف به کیست و لیپوم، می توانند در قسمت پایین سمت چپ شکم ایجاد شوند.

ضربه

ضربه به قسمت زیر شکم در اثر برخورد مستقیم یا تصادفات رانندگی، می توانند باعث ایجاد کبودی و توده شوند.

لیپوم

لیپوم به معنی “تومور چرب” است. لیپوم سرطان نیست. لیپوم فقط شامل رشد چربی بین لایه ماهیچه ای و پوست بالای آن است. علت دقیق بروز لیپوم مشخص نیست. اختلال لیپوم، اغلب پس از 40 سالگی در افراد ظاهر می شود.

علامت تشخیصی این بیماری شامل ایجاد یک توده نرم و قابل حرکت در زیر پوست، و با حدود دو اینچ عرض است. لیپوم بدون درد است. مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. لیپوم ها اغلب در پشت، گردن و شکم و گاهی در بازوها و قسمت بالای ساق پا دیده می شوند.

برای اطمینان از خوش خیم بودن لیپوم ها، باید ایجاد هرگونه توده جدید را به پزشک تان گزارش کنید.

تشخیص لیپوم از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود.

در بیشتر مواقع، درمان این اختلال ضروری نیست.‌ اگر لیپوم دردناک بوده و یا با بافت ها و اندام های دیگر تداخل داشته باشد، باید درمان شود. می توان لیپوم را از طریق جراحی یا لیپوساکشن برطرف کرد.

کیست پوست

کیست، یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است. کیست ها بدون هیچ دلیل مشخصی در قسمتی از بدن شروع به رشد می کنند. کیست پوستی، کیستی است که درست در زیر پوست ایجاد می شود.

اعتقاد بر این است که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتینی به دام افتاده ایجاد می شوند. کیست های پوستی مسری نیستند.

هر کسی ممکن است به کیست پوستی مبتلا شود. کیست پوستی بیشتر در کسانی که بالای 18 سال سن، آکنه یا پوست آسیب دیده دارند، ایجاد می شود.

کیست ها در حالت عادی بدون درد هستند. کیست های عفونی ممکن است دردناک باشند. تشخیص کیست پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

کیست تخمدان

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

در دوران باروری، تخمدان های زن هر ماه یک سلول تخمک آزاد می کند. اما گاهی اوقات تخمک در سطح تخمدان باقی می ماند. تخمک در این بخش به رشد خود ادامه می دهد. این تخمک نهایتا به کیست تخمدان پر از مایع تبدیل می شود.

کیست تخمدان ممکن است در اثر عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. در صورت اتصال بافت آندومتریوز به تخمدان، و عفونت های شدید لگن که به تخمدان ها سرایت می کنند، چنین بیماری ممکن‌ است ایجاد شود. این کیست ها همچنین ممکن است در دوران بارداری ایجاد شوند.

کیست های کوچک تخمدان اغلب هیچ علامتی ندارند. کیست های بزرگتر ممکن است باعث درد لگن، کمردرد، افزایش وزن بدون دلیل، خونریزی غیرطبیعی واژن و‌ یا درد در هنگام رابطه جنسی شوند. کیست های تخمدان تقریبا هیچ وقت جزو سرطان ها طبقه بندی نمی شوند.

درد ناگهانی و شدید شکم می تواند نشان دهنده پارگی کیست باشد. پارگی کیست یک فوریت پزشکی است و بیمار باید سریعا به اورژانس منتقل شود.

تشخیص کیست تخمدان از طریق سونوگرافی انجام می شود. روش های پیشگیری از بارداری مانند مصرف قرص، تزریق یا عقیم سازی از تخمک گذاری جلوگیری کرده و بنابراین از تشکیل کیست جلوگیری می کنند. در برخی موارد انجام جراحی برای برداشتن کیست ضروری است.

آبسه پوستی

آبسه پوستی شامل یک توده بزرگ چرک است که درست در زیر پوست ایجاد شده است. این بیماری در اثر ورود باکتریها به زیر پوست، معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک، ایجاد می شود. بدن از طریق تهاجم گلبول های سفید خون به ناحیه آلوده، با عفونت مبارزه می کند. گلبول های سفید ممکن است برخی از بافت های آلوده را از بین ببرند. با این‌ حال در محل آلودگی، چرک تولید می شود.

علائم آبسه پوستی شامل وجود یک توده بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن، در زیر پوست است. علاوه بر این عوارض، ممکن است تب، لرز و بدن درد ناشی از عفونت نیز وجود داشته باشد. در صورت عدم درمان این اختلال، خطر بزرگ شدن، انتشار و ایجاد آبسه شدید وجود دارد.

تشخیص آبسه پوستی از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

آبسه های کوچک ممکن است خود به خود، به کمک سیستم ایمنی بدن بهبود یابند. اما برخی از آن ها باید در مطب یا کلینیک پزشکی تخلیه شوند. برای درمان آبسه، معمولاً آنتی بیوتیک تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس و حوله تمیز به پیشگیری از ایجاد آبسه کمک شایانی می کند.

تومور دستگاه گوارش

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

تومورهای استرومایی دستگاه گوارش (GIST) یک نوع تومور بسیار نادر هستند که از دیواره های معده و روده کوچک نشات می گیرند. در حالی که این تومورها می توانند علائمی مانند درد معده و مدفوع خونی ایجاد کنند، یک چهارم موارد ابتلا به این تومورها هیچ علامتی نداشته و به طور تصادفی تشخیص داده می شوند.

نئوپلاسم کولون

نئوپلاسم کولون، به معنی “بافت جدید” در حال رشد در روده بزرگ است. نئوپلاسم ممکن است خوش خیم (غیرسرطانی) یا بدخیم (سرطانی) باشد.

علت دقیق سرطان ها ناشناخته هستند. اما به نظر می رسد عوامل زیر در بروز سرطان موثر باشند:

  • مصرف سیگار و الکل
  • داشتن سن بالای پنجاه سال
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری
  • مصرف رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر
  • بیماریهای التهابی مزمن روده بزرگ مانند بیماری کرون
  • دیابت (بیماری قند خون)، چاقی، اضافه وزن و بی تحرکی

اولین علامت این‌ اختلال، مشاهده پولیپ ها هستند. پولیپ ها توده های کوچکی در داخل روده بزرگ هستند که به کمک روش کولونوسکوپی تشخیص داده شده و قبل از سرطانی شدن برداشته می شوند. علائم بعدی این اختلال ممکن است شامل خستگی بی دلیل باشد.

بروز تغییر در فعالیت روده، ناراحتی مزمن شکمی مانند نفخ یا گرفتگی عضلات، وجود خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی، از دیگر علائم این اختلال است.

تشخیص این بیماری از طریق کولونوسکوپی و گاهی اوقات به کمک آزمایش خون انجام می شود.

درمان این بیماری به کمک جراحی انجام می شود. جراحی ممکن است جزئی یا گسترده باشد. شیمی درمانی به همراه پرتودرمانی، معمولاً قبل و بعد از جراحی انجام می شود. مراقبت های حمایتی برای ایجاد آسایش در بیمار نیز بخش مهمی از برنامه درمانی این اختلال است.

فورونکل

علت توده در قسمت پایین و چپ شکم | پزشکت

فورونکل در اثر عفونت فولیکول مو ایجاد می شود. این عفونت در زیر پوست و در ریشه مو شکل می گیرد و ممکن است در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود.

این عفونت توسط باکتری ها ایجاد می شود. اغلب اوقات استافیلوکوکوس اورئوس یا “استاف” عامل بروز این‌ اختلال است.

باکتری های استاف در همه جا یافت می شوند. شستشوی مکرر و کامل دستها و رعایت نکات بهداشتی به جلوگیری از شیوع این بیماری کمک می کند.

درماتوفیبروم

درماتوفیبروم یک توده پوستی شایع است که معمولاً در قسمت پایینی ساق پا ظاهر می شود. این‌ توده ممکن است در هر نقطه از بدن ظاهر شود. این توده ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. درماتوفیبروم بیشتر در بزرگسالان و به ندرت در کودکان ایجاد می شود.

منبع:

https://www.buoyhealth.com/learn/lump-lower-left-abdomen

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من چهار سال میشه سمت چپ زیر سینم بد بلاییم میکنه و پیراهن میپوشم احساس بدی دارم البته وقتی کار میرم از بین میره و تابستون وقتی پنک رو روشن میکنیم دیگه بدتر میشه هر چند ماهی یک سوزن شول کننده عظله میزنم خوب میشه بنظر خودم سمت چپ شکم بزرگتر از سمت راسته در ضمن پدرمم همینجوری بود سرطان داشت ایا امکان داره منم سرطان داشته باشم من از زیر سینه احساس بدی دارم تا یکم پایینتر تا پهلو اگر امکانش هست به جیمیلم پاسخ بدید ممنون میشم با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز