لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علائم نادر التهاب مزمن

علائم نادر التهاب مزمن | پزشکت

فهرست مطالب

علائم نادر التهاب مزمن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بیشتر افراد التهاب را با آسیب یا بیماری آرتروز مرتبط می دانند. اما علائم نادر التهاب مزمن می تواند نشانه ای از بیماری های بی شمار و بسیار جدی باشد. التهاب به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می شود:

  • التهاب حاد به ما در روند بهبود کمک می کند و به طور کلی کوتاه مدت است.
  • التهاب مزمن بیشتر نگران کننده است و می تواند منجر به بروز عوارض جدی شود.

در التهاب مزمن، علائم به تدریج متوقف می شوند، اما بدن را در حالت استرس قرار می دهند. با گذشت زمان، التهاب مزمن تأثیر منفی بر روی بافت ها و اندام ها خواهد گذاشت. التهاب مزمن می تواند برای ماهها یا حتی سالها در بدن باقی بماند. این بیماری در پیشرفت بسیاری از بیماری های خود ایمنی تا سرطان نقش دارد.

صرف نظر از علائم التهابی که تجربه می کنید، هیچ یک از علائم نادر و غیر معمول التهاب مزمن در بدن را نباید نادیده گرفت.

11 علائم نادر و غیر معمول التهاب مزمن در بدن

علائم نادر التهاب مزمن | پزشکت

علائم اصلی التهاب شامل خستگی، تب و درد مفاصل و عضلات است. التهاب همچنین می تواند منجر به بروز علائمی شود که غیرطبیعی هستند. این علائم غیر طبیعی التهاب می تواند مواردی مانند مشکلات تعادل، مقاومت به انسولین، ضعف عضلانی، مشکلات چشمی و پوستی و موارد دیگر را شامل شوند.

کمر درد

شرایطی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) و اسپوندیلوآرتریت محوری غیر رادیوگرافی (nr-AxSpA) علل التهاب مزمن در حمله به ستون فقرات شناخته شده اند. هر دو می توانند باعث درد در لگن و گردن و همچنین باعث درد و سفتی در ناحیه کمر به خصوص صبح ها می شوند.

اگر درد کمر و مفصل ران مداوم دارید با پزشک خود مشورت کنید. درمان زود هنگام می تواند شرایط، درد و سفتی را کنترل کند و خطر معلولیت را کاهش دهد.

علائم پوستی

علائم پوستی، به ویژه بثورات، در انواع بیماری های خود ایمنی که علت ایجاد التهاب سیستمیک (همه جانبه) شناخته می شوند، شایع است.

بیماری های التهابی پوستی مانند پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس هنگامی ایجاد می شوند که سیستم ایمنی بدن التهابی را که به سلول های پوست حمله می کند، تحریک کند. اما حتی شرایطی مانند آرتریت روماتوئید (RA) که معمولاً علائم پوستی ایجاد نمی کنند، می توانند التهاب پوستی را تحریک کنند.

از هر 100 نفر مبتلا به آرتریت روماتید 1 نفر به عنوان بخشی از بیماری خود، به نوعی درگیر التهاب پوست می شود.  درگیری پوست در RA نشان دهنده نوع شدید بیماری است. حتی این احتمال دارد به عوارض بیماری مانند گره های روماتوئید، سندرم فلتی، livedo reticularis و واسکولیت روماتوئید منجر شود.

در مورد علائم پوستی جدیدی که تجربه می کنید با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت را تشخیص داده و گزینه های درمانی را در اختیار شما قرار دهند.

التهاب غدد لنفاوی

اصطلاح پزشکی التهاب غدد لنفاوی، لنفادنیت است. در بدن حدود 600 غدد لنفاوی وجود دارد، اما تنها مواردی که در هنگام التهاب، آنها را احساس می کنید در گردن، زیر بغل و در ناحیه کشاله ران قرار دارند. در صورت بروز التهاب، گره لنفاوی به عنوان یک هشدار دهنده به سیستم ایمنی بدن، متورم می شود.

گلودرد یا سرماخوردگی می تواند باعث التهاب غدد لنفاوی در گردن شود. هنگامی که بدن با عفونت ویروسی مبارزه می کند، احساس بهتری خواهید داشت و التهاب از بین می رود.

اگر غدد لنفاوی شما به طور مداوم ملتهب یا دردناک هستند، به پزشک خود اطلاع دهید. احتمال دارد علت اصلی التهاب غدد لنفاوی شما، یک بیماری زمینه ای جدی باشد.

خستگی و بی حالی

علائم نادر التهاب مزمن | پزشکت

اگر علی رغم اینکه شب زیاد می خوابید، اما همچنان در طول روز خسته هستید، این می تواند نشان دهنده این باشد که بدن با التهاب مقابله می کند. در این شرایط ممکن است دائما احساس خستگی کنید. زیرا سیستم ایمنی بدن به طور مداوم در تلاش است تا خودش را با وضعیت جدید سازگار کند.

اگر خستگی و کمبود انرژی باعث نگرانی شما شده است با پزشک خود مشورت کنید. برای خستگی که با وجود بهبود خواب، کاهش استرس، تغذیه مناسب و هیدراته ماندن همچنان ادامه دارد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

مقاومت به انسولین

بررسی ها نشان می دهد التهاب بر نحوه کار انسولین تأثیر می گذارد. انسولین سطح قند را در خون کنترل می کند و مقاومت به انسولین می تواند منجر به افزایش قند خون شود. سطح بالای قند خون به طور مداوم می تواند به اعصاب و سلول های خونی آسیب برساند و منجر به دیابت شود.

علائم قند خون بالا شامل افزایش تشنگی، سردرد، مشکل در تمرکز، تاری دید، تکرر ادرار، خستگی و کاهش وزن است. اگر به طور مداوم یک یا چند مورد از این علائم را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید، زیرا افزایش قند خون مداوم می تواند عوارض جدی ایجاد کند.

لخته شدن خون

علائم نادر التهاب مزمن | پزشکت

افرادی که در اثر آسیب، ضربه یا بیماری التهابی دچار التهاب می شوند، می توانند انعقاد زیاد خون را تجربه کنند. بیماری انعقاد زیاد خون، بیماری است که باعث لخته شدن بیش از حد خون می شود. انعقاد بیش از حد احتمال دارد منجر به سکته مغزی، حمله قلبی یا آمبولی ریه شود.

لخته شدن خون در قلب یا ریه می تواند باعث درد قفسه سینه، تنگی نفس یا ناراحتی در قسمت بالای بدن شود. یک لخته خون در مغز باعث سردرد، مشکلات درک گفتار، مشکل در صحبت کردن، و ناتوانی در حرکت می شود. لخته شدن خون در رگ های عمیق باعث ایجاد درد، قرمزی، گرما و التهاب در یک یا هر دو پا می شود.

در صورت مشاهده علائم لخته شدن خون به اورژانس مراجعه کرده و یا با پزشک خود تماس بگیرید. علت لخته شدن خون باید فوراً مشخص و درمان شود.

هضم ضعیف

مسائل معمول هضم همراه با التهاب شامل نفخ و گاز، درد شکم، یبوست و اسهال است. بررسی ها نشان می دهد که حتی سطح پایین التهاب می تواند بر دستگاه گوارش (GI) تأثیر بگذارد.

تعدادی از بیماری های التهابی می توانند علائم گوارشی را که مستقیماً به سلامت هضم مرتبط هستند از بیماری التهابی روده (IBD) گرفته تا مواردی که باعث التهاب بیش از حد می شوند، مانند اریتماتوز سیستمیک لوپوس (SLE)، سیستیت بینابینی و مولتیپل اسکلروزیس ایجاد کنند.

بیماری ریفلاکس معده (GERD) یکی دیگر از علائم التهاب بیش از حد در بدن است. ریفلاکس نوعی اختلال گوارشی است که باعث می شود اسید معده، غذا یا مایعات اسیدی از معده به مری برگردد.

طبق بررسی گزارش شده در سال 2016 توسط ژورنال انجمن آمریكا (JAMA)، GERD می تواند بخشی از پاسخ التهابی طبیعی بدن باشد. متاسفانه، این پاسخ باعث آسیب به مری می شود.

مشکلات گوارشی مداوم می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. اگر به طور مداوم مشکلات گوارشی را تجربه می کنید، با پزشک خود مشورت کنید. این احتمال دارد، کمک کند تا تمام علائم و دلایل ایجاد آنها را یادداشت کنید. هرچه اطلاعات بیشتری بتوانید با پزشک خود به اشتراک بگذارید، یافتن تشخیص آسان تر خواهد بود.

مشکلات تعادل

بیماری های التهابی می توانند باعث فعالیت بیش از حد بدن و حمله به سلول های عصبی شوند. وقتی این اتفاق رخ می دهد، سیگنال های عصبی به خطر میفتد و احتمال دارد فرد دچار سرگیجه، تعادل نامناسب یا مشکل در راه رفتن شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یکی از این بیماری های التهابی است که تعادل را تحت تأثیر قرار می دهد. به این دلیل که ام اس باعث التهاب در قسمت هایی از مغز می شود که مسئول پردازش تعادل هستند.

بعلاوه، هر نوع بیماری التهابی که باعث مشکلات حسی می شود، می تواند تعادل را نیز تغییر دهد. هر زمان که متوجه تغییر تعادل یا راه رفتن خود شدید (نحوه راه رفتن) باید با پزشک خود تماس بگیرید.

خشکی چشم

علائم نادر التهاب مزمن | پزشکت

خشکی چشم با بسیاری از بیماری های التهابی شایع از جمله سندرم شوگرن، یک بیماری خود ایمنی که بر غدد اشک و بزاقی تأثیر می گذارد، همراه است. التهاب چشم در سایر بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و اسکلرودرمی نیز شایع است.

در صورت احساس خشکی چشم، تاری دید، سوزش چشم، احساس ریزش در یک یا هر دو چشم، حساسیت به نور، احساس ناراحتی در تماس با مخاط یا ملتهب شدن پلک ها، با پزشک خود تماس بگیرید.

پزشک می تواند برای کاهش علائم و خطر کاهش بینایی و سایر عوارض جدی چشم، درمان هایی را تجویز کند.

مه مغز

مه مغز علامت بسیاری از بیماری های التهابی است. این مشکلات حافظه، وضوح ذهنی و تمرکز را تحت تأثیر قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد التهاب می تواند مسئول کند ذهنی مرتبط با بیماری های التهابی مزمن باشد. اگر التهاب کنترل نشود، می تواند به همان اندازه که بیماری باعث التهاب شده است، ناتوان کننده باشد.

درمان التهاب مزمن می تواند مسائل شناختی را حل کند. با انتخاب رژیم غذایی سالم می توان التهاب را نیز کنترل کرد. تغییرات رژیم غذایی می تواند انرژی، سلامت کلی و سایر علائم ناشی از التهاب مداوم را بهبود بخشد.

تولید بیش از حد خلط

اگر همیشه نیاز به پاکسازی گلو دارید، این یکی دیگر از علائم التهاب است. خلط در مجاری هوایی تحتانی در پاسخ به التهاب تولید می شود.

تعدادی از بیماری های التهابی از جمله برونشیت مزمن، ذات الریه، فیبروز کیستیک و بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) می توانند باعث تولید خلط بیش از حد شوند.

حرف آخر

التهاب مزمن، خطر بیماری های جدی را افزایش می دهد. اگر علائمی از التهاب چه شایع و چه غیر طبیعی را تجربه کردید، در مورد انجام آزمایش خون برای تعیین منبع التهاب با پزشک خود مشورت کنید.

داروها، مکمل های غذایی و تغییر سبک زندگی می توانند التهاب مزمن را کنترل کنند. همچنین باید استرس را مدیریت کنید و از مصرف سیگار و مصرف بیش از حد الکل خودداری کنید تا خطر را کاهش دهد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/11-atypical-signs-of-chronic-inflammation-5075765

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز