لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آبله میمون چیست؟

آبله میمون چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آبله میمون نوعی بیماری ویروسی است که علائمی شبیه آبله، روی پوست ایجاد می کند. این بیماری ارتباط نزدیکی با آبله دارد اما تقریباً به اندازه آن کشنده نیست. آبله میمون یک بیماری نسبتاً نادر است. اولین بار در میمون ها در سال 1958 در آفریقا تشخیص داده شد. از نظر ضایعات پوستی شبیه آبله است که به عنوان بخشی از یافته های جسمی در انسان مشاهده و و همچنین علت آن ویروسی است که از نزدیک با آن ارتباط دارد.

ویروس آبله (واریولا)، و واکسن ها همه از خانواده، Poxviridae هستند. این بیماری از جنس Orthopoxvirus همان آبله است. ویروس این بیماری (MPXV) باعث بروز این بیماری شده و بیشتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات (جوندگان) به انسان منتقل می شود.

این بیماری، مسری است. انتقال شخص به شخص، احتمالاً توسط قطرات و به ندرت رخ می دهد. از جمله عوامل انتقال آبله میمون می توان به ارتباط نزدیک با حیوانات آفریقایی (معمولاً جوندگان) مبتلا به این بیماری یا مراقبت از بیمار مبتلا به آبله میمون اشاره کرد.

علائم در طی چند روز اول، غیر اختصاصی و شامل تب، حالت تهوع و بی حالی است. پس از حدود چهار تا هفت روز، ضایعات (کیسه های پر از مایعات، پاپول ها) در صورت و تنه ایجاد و زخم و پوسته پوسته می شوند. پس از حدود 14-21 روز برطرف شده و غدد لنفاوی بزرگ می شوند. اما احتمال دارد جای زخم همچنان وجود داشته باشد.

علائم آبله میمون

آبله میمون چیست؟ | پزشکت

اولین علائمی که رخ می دهد غیر اختصاصی است و ممکن است تب، تعریق، بی حالی، و در برخی از بیماران شاید سرفه، حالت تهوع و تنگی نفس ایجاد شود. حدود دو تا چهار روز بعد تب، بثورات با پاپول و جوش در اغلب موارد در صورت و قفسه سینه ایجاد می شود. اما سایر مناطق بدن در نهایت، از جمله غشاهای مخاط داخل بینی و دهان می تواند تحت تأثیر قرار گیرد.

این ضایعات، آبله پوستی و غشایی مخاطی می توانند زخم و پوسته پوسته شده و بعد از حدود 14-21 روز بهبود می یابند. علاوه بر این، غدد لنفاوی معمولاً در این مدت متورم می شوند. برخی از ضایعات آبله می تواند نکروزه شده و غدد سباسه را از بین ببرند. حتی باعث فرورفتگی یا زخم آبله شوند که طی چند سال به تدریج برجسته می شود.

بثورات، ویژگی های مشخصی ندارند. بثورات به هر نوع التهاب و یا تغییر رنگی گفته می شود که ظاهر طبیعی پوست را مخدوش می کند. بثورات شایع شامل اگزما، پیچک سمی، کهیر و پای ورزشکار است. عفونت هایی که باعث بثورات می شوند می تواند قارچی، باکتریایی، انگلی یا ویروسی باشند.

دارو های بدون نسخه شاید درمان های مفید برای بسیاری از بثورات پوستی باشد. بثوراتی که بیش از چند روز طول کشید و غیر قابل توضیح هستند باید توسط پزشک ارزیابی شوند.

آیا آبله میمون مسری است؟

این بیماری احتمال دارد از حیوانات به افراد یا شخصی به فرد دیگر منتقل شود و مرگ و میر آن بسیار کمتر از آبله است. میزان مرگ و میر موردی برای عفونت ویروس آبله میمون در آفریقا از حدود 1٪ -15٪ و حدود 15٪ -20٪ در کودکان متفاوت است. مطبوعات و وبلاگ نویسان گهگاه سعی کرده اند این بیماری را به بیماری های دیگر مانند بیماری گاو مجنون، ابولا، جذام، تب زرد و سایر بیماری های ویروسی و ایمنی ربط دهند، اما هیچ مدرک علمی برای این موضوع وجود ندارد.

تاریخچه آبله میمون

این بیماری سابقه نسبتاً تازه ای دارد. مردم اولین بار آن را در میمون ها در سال 1958 کشف کردند، اگرچه “بیماری وزیکولار در میمون ها” در دهه 1860 توصیف شد. بیماری و سرانجام ویروس مسبب بیماری آبله میمون نامگذاری شد.

بررسی های بعدی نشان داد که ویروس این بیماری در جوندگان آفریقایی بطور بومی زنده است. تا اینکه در 1970 در آفریقا ، پسری 9 ساله (که دچار ضایعاتی مانند آبله شد) اولین فردی بود که در نهایت با این بیماری تشخیص داده شد.

این وضعیت در ابتدا باعث نگرانی شد كه آبله می تواند دارای مخزن حیوانات یا جمعیت بومی باشد كه ریشه كن كردن آن را غیرممكن سازد. خوشبختانه این مورد نبود. زیرا مشخص شد که آبله میمون گونه متفاوتی از ویروس پکس ویروس است و آبله با واکسیناسیون در سال 1979 از جمعیت انسانی ریشه کن شد. (در حال حاضر، فقط چند آزمایشگاه تحقیقاتی به ویروس های آبله دسترسی دارند). آبله میمون اکنون عمده استویروس ارتوپاکس (که اصطلاحاً ارتوپکس نیز نامیده می شود.) که انسان را آلوده می کند.

در سپتامبر 2018، پزشک Beadsworth در انگلیس گزارش داد که سه نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده که به نیجریه سفر کرده بودند. از سال 2017 ،در نیجریه شیوع داشته که 89 فرد آلوده گزارش داده و شش مورد مرگ داشته است. این سه بیمار هنگام بازدید از نیجریه احتمالاً در معرض ویروس قرار گرفتند.

چگونه آبله میمون انتشار می یابد؟

آبله میمون چیست؟ | پزشکت

ویروسی از نوع Orthopoxvirus به نام monkeypox باعث این بیماری می شود. ویروس ها به شکل آجیل بیضی شکل است که دارای یک لایه لیپوپروتئین با توبول یا رشته هایی هستند که DNA ویروسی را پوشانده اند. اعضای زیادی از این جنس ویروسی، از جمله گونه هایی مانند واریولا (آبله)، آبله گاو، گاومیش، شتر مرغ، آبله خرگوش و سایر گونه ها وجود دارند. بیشتر گونه ها، نوع خاصی از حیوانات را آلوده می کنند. اما گهگاه احتمال دارد پستانداران دیگر را نیز آلوده کنند.

انتقال این بیماری معمولاً از طریق تماس مستقیم با حیوانات آلوده یا احتمالاً با خوردن گوشت پخته نشده از جوندگان یا میمون آلوده صورت می گیرد. ضایعات پوستی یا مخاطی بر روی حیوانات آلوده منبع انتقال احتمالی به انسان است، به ویژه هنگامی که پوست انسان به دلیل گزش، خراش یا ضربه دیگر زخم باشد، منبع احتمالی عفونت ویروس است. انتقال انسان به انسان، احتمالاً توسط قطرات تنفسی آلوده امکان پذیر است. اما اغلب مستند نیست. یک بررسی نشان داد که فقط حدود 8٪ -15٪ از عفونت ها از طریق انتقال انسان به انسان در میان اعضای نزدیک خانواده رخ داده است.

عوامل خطر آبله میمون چیست؟

این بیماری یک بیماری نسبتاً نادر است. عوامل خطر شامل گزش و خراش حیوانات از جانوران آلوده (عمدتا جوندگان آفریقایی یا میمون ها) یا از جوندگان دیگر (مانند سگهای دشتی) است که با حیوانات آفریقایی آلوده به ویروس تماس داشته اند.

توصیه می شود مردم از خوردن هر نوع گوشت از چنین حیواناتی خودداری کنند. بررسی های اخیر نشان داده که آبله میمون می تواند چندین گونه از پستانداران را آلوده کند. حتی اگر این گونه ها هرگز در محیط طبیعی خود با ویروس ارتباط نداشته باشند. با اجتناب از تماس مستقیم جسمی با بیمار و استفاده از دستکش و ماسک صورت توسط مراقبان بیمار، انتقال فرد به شخص را کاهش داده یا از آن پیشگیری می کند.

دوره کمون آبله میمون چقدر است؟

دوره کمون (زمان قرار گرفتن در معرض اولین علائم) حدود هفت تا 14 روز است. اولین علائم شامل تب، سردرد، دردهای عضلانی، التهاب غدد لنفاوی و احساس خستگی است. غدد لنفاوی متورم به تشخیص آبله میمون از آبله کمک می کند.

فرد آلوده در دوره کمون مسری نیست. با این حال، موارد انسانی به محض بروز علائم می توانند مسری باشند. فرد تا زمانی که تمام پوسته های ضایعات آبله از بین برود و در نتیجه، معمولاً حدود چهار تا پنج هفته مسری است.

چگونه آبله میمون تشخیص داده می شود؟

بررسی وضعیت و سابقه بیمار (به ویژه ارتباط با جوندگان یا سایر حیوانات) و معاینه فیزیکی (وجود ضایعات آبله) توصیه می شود.

اکثر آزمایشگاه ها معرف برای انجام این آزمایش ندارند. بنابراین آزمایشگاه های دولتی یا CDC برای تعیین یک تشخیص قطعی نیاز به پردازش نمونه ها دارند. این آزمایشات بر اساس تشخیص ساختارهای آنتی ژنیک (معمولاً از نمونه های پوستی یا آبله یا گهگاه سرم) اختصاصی به ویروس آبله میمون یا ایمونوگلوبولین است که با ویروس واکنش نشان می دهد.PCR (واکنشهای زنجیره ای پلیمراز)، روشهای ELISA (روش جذب کننده سیستم ایمنی مرتبط با آنزیم) یا وسترن بلات (لکه بینی) از اصلی ترین آزمایشات هستند.

درمان برای آبله میمون چیست؟

آبله میمون چیست؟ | پزشکت

CDC موارد زیر را برای درمان آبله میمون توصیه می کند:

  • واکسیناسیون آبله باید طی دو هفته از قرار گرفتن در معرض آبله میمون انجام شود.
  • سیدوفوویر (ویستید)، داروی ضد ویروسی، برای بیمارانی با علائم شدید و خطرناک پیشنهاد می شود. شاید از گلوبولین ایمنی واکسن استفاده شود، اما اثربخشی استفاده از آن ثابت نشده است.
  • برای علائم شدید، احتمال دارد اقدامات حمایتی مانند تهویه مکانیکی مورد نیاز باشد. مشاوره با یک متخصص بیماریهای عفونی و CDC توصیه می شود.

پیش آگهی آبله میمون چیست؟

پیش آگهی بیماران مبتلا به آبله میمون خوب تا عالی است. بسیاری از آنها علائم خفیفی دارند. با این حال، بیماران مبتلا به نقص ایمنی یا سایر مشکلات سلامتی مانند سوء تغذیه، مشکلات ریوی احتمال دارد دچار عوارض عفونت های باکتریایی ثانویه، ذات الریه و کم آبی شوند. تخمین هایی از میزان مرگ و میر 10٪ منتشر شده است، اما در 10-15 سال گذشته، این مورد به کمتر از 2٪ از افراد آلوده تجدید نظر شده است، که بدترین موارد ناشی از عفونت از یک حیوان به انسان، نه یک شخص به شخص دیگر است.

آیا می توان با واکسن از آبله میمون پیشگیری کرد؟

آبله میمون چیست؟ | پزشکت

با اجتناب از خوردن غذای خام یا دست زدن به حیواناتی که به دلیل داشتن ویروس در طبیعت شناخته شده اند (به طور عمده جوندگان آفریقایی و میمون ها) می توان از بیماری آبله میمون پیشگیری کرد.

بیمارانی که به این بیماری مبتلا هستند باید خود را قرنطینه کنند تا زمانی که همه ضایعات آبله بهبود یابد. افرادی که از این بیماران مراقبت می کنند باید از موانع (دستکش و ماسک صورت) استفاده کنند تا از تماس مستقیم یا غیرمستقیم پیشگیری شود. مراقبان باید واکسیناسیون آبله را انجام دهند.

از آنجا که آبله میمون و آبله بسیار با هم ارتباط دارند. بررسی ها نشان داده که افراد واکسینه شده در برابر آبله حدود 85٪ احتمال محافظت در برابر آبله میمون را دارند. در نتیجه، CDC موارد زیر را توصیه می کند:

  • هیچ واکسنی در دسترس وجود ندارد که به طور خاص برای آبله میمون طراحی شده باشد.
  • بیماران مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف و کسانی که به واکسن لاتکس یا آبله حساسیت دارند نباید واکسن آبله بزنند.
  • هر کس دیگری که در طی 14 روز گذشته در معرض آبله میمون قرار گرفته است. باید واکسن آبله بزند، از جمله کودکان زیر 1 سال، زنان باردار و افرادی که بیماری پوستی دارند.

چه بررسی در مورد آبله میمون در حال انجام است؟

بررسی ها در مورد ویروس آبله میمون ادامه دارد. به عنوان مثال، سگ های دشتی به عنوان مدل حیوانات برای آزمایش اثر واکسیناسیون استفاده می شوند. چندین مطالعه از مدل های حیوانی برای آزمایش اثربخشی داروی ضد ویروسی برای کاهش یا از بین بردن علائم در عفونت های تجربی استفاده می کنند. به دلیل ارتباط نزدیک آبله میمون با آبله، احتمال مقایسه بررسی ها و تغییرات ژنتیکی در آینده، همراه با آزمایشات سریعتر تشخیصی وجود دارد.

سخن آخر

تشخیص آبله میمون اغلب در آفریقا با توجه به سابقه بیمار و معاینه ای که علائم آبله را نشان می دهد، صورت می گیرد. با این حال، تشخیص نهایی توسط PCR، ELISA یا آزمایشات وسترن بلات معمولاً توسط CDC یا برخی آزمایشگاه های دولتی، انجام می شود. تشخیص قطعی برای رد سایر عوامل عفونی احتمالی مهم است.

درمان می تواند شامل واکسیناسیون فوری باشد. زیرا آبله میمون بسیار با آبله ارتباط دارد. درمان با داروی ضد ویروس یا گلوبولین ایمنی بدن انسان انجام شده است.

به طور کلی، با بهبودی بیشتر بیماران، پیش آگهی آبله میمون خوب و عالی است. پیش آگهی می تواند در بیماران مبتلا به نقص ایمنی کمتر باشد. افراد با سایر مشکلات مانند سوء تغذیه یا بیماری ریوی احتمال دارد پیش آگهی ضعیف تری داشته باشند.

تا زمانی که افراد از تماس مستقیم با حیوانات و افراد آلوده پیشگیری کنند، می توان با بیماری آبله میمون مقابله کرد. واکسیناسیون علیه آبله حدود 85٪ احتمال پیشگیری از عفونت را دارد. هیچ واکسن در دسترسی برای تجارت آبله میمون وجود ندارد.

بررسی ها برای مطالعه ضد ویروس ها، ژنتیک و آزمایشات سریع برای آبله میمون ادامه دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز