لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده | پزشکت

فهرست مطالب

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


پنتوپرازول یک مهارکننده پمپ پروتون است که میزان اسید تولید شده در معده را کاهش می دهد. این دارو برای درمان ازوفاژیت (آسیب به مری ناشی از اسید معده ناشی از بیماری ریفلاکس معده به مری یا GERD) در بزرگسالان و کودکان حداقل 5 سال استفاده می شود. پنتوپرازول معمولاً تا 8 هفته در زمان بهبودی مری شما تجویز می شود. پنتوپرازول برای کاهش اسید معده و سایر بیماری‌های مرتبط با اسید اضافی معده استفاده می‌شود.

اسید به طور طبیعی در معده شما تولید می شود تا به هضم غذا و از بین بردن باکتری ها کمک کند. این اسید محرک است بنابراین بدن شما در برابر این محرک، یک سد مخاطی طبیعی تولید می کند که از پوشش معده شما محافظت می کند. در برخی افراد، این سد ممکن است آسیب ببیند و به اسید اجازه دهد به معده آسیب برساند و باعث التهاب، زخم و سایر شرایط شود. در برخی افراد حتی این احتمال وجود دارد که نوار عضلانی بالای معده دچار مشکل شود. این ممکن است به اسید اجازه خروج بدهد و مری را تحریک کند و باعث سوزش سر دل شود. این اغلب به عنوان ” ریفلاکس اسید ” نامیده می شود.

مهارکننده های پمپ پروتون مانند پنتوپرازول سلول های مخاطی معده را از تولید اسید بیش از حد جلوگیری می کند. این به جلوگیری از ایجاد زخم کمک می کند یا به روند بهبودی در جایی که آسیب قبلاً رخ داده است کمک می کند. با کاهش مقدار اسید، آنها همچنین می توانند به کاهش علائم بیماری رفلاکس اسید مانند سوزش سر دل کمک کنند. پنتوپرازول همچنین به عنوان بخشی از درمان برای خلاص شدن از شر هلیکوباکتر پیلوری ، یک باکتری موجود در معده، که می تواند باعث ایجاد زخم شود، تجویز می شود.

قبل از مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده | پزشکت

پنتوپرازول با نسخه در دسترس است. همچنین می توانید دوره های کوتاه مدت پنتوپرازول را برای درمان علائم رفلاکس (مانند سوزش سر دل) در بزرگسالان از داروخانه خریداری کنید.

برخی از داروها برای افراد با شرایط خاص مناسب نیستند و گاهی اوقات تنها در صورت مراقبت بیشتر ممکن است از دارو استفاده شود. به این دلایل، قبل از شروع مصرف پنتوپرازول، مهم است که پزشک یا داروساز شما بداند:

  • باردار هستید، یا برای بچه دار شدن یا شیردهی تلاش می کنید.
  • هر یک از علائم مشکل در بلع، از دست دادن خون، کاهش وزن، یا استفراغ را دارید.
  • مشکلی در عملکرد کبد یا عملکرد کلیه های خود دارید.
  • تا به حال به یک دارو واکنش آلرژیک داشته اید.
  • داروی دیگری مصرف می کنید.

نحوه مصرف پنتوپرازول

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده | پزشکت

قبل از شروع این درمان، بروشور اطلاعات چاپ شده سازنده را از داخل بسته مطالعه کنید. اطلاعات بیشتری در مورد پنتوپرازول به شما می دهد و لیست کاملی از عوارض جانبی که ممکن است از مصرف آن تجربه کنید در اختیار شما قرار می دهد.

اگر پنتوپرازول برای شما تجویز شده است، آن را دقیقاً همانطور که پزشک به شما گفته است مصرف کنید. قرص های قوی متفاوتی در دسترس هستند، بنابراین پزشک می تواند مناسب ترین نوع آن را برای شما تجویز کند. این دارو معمولا یک بار در روز مصرف می شود. اگر آن را برای ریشه‌کنی هلیکوباکتر پیلورییا برای سندرم زولینگر-الیسون مصرف می‌کنید، احتمالاً از شما خواسته می‌شود دو دوز در روز مصرف کنید. پزشک به شما می گوید که کدام دوز برای شما مناسب است و دستورالعمل ها نیز برای یادآوری روی برچسب بسته درج خواهند شد.

اگر پنتوپرازول را برای علائمی مانند سوزش سر دل خریداری کرده اید، صبح یک قرص مصرف کنید. ممکن است برای کنترل علائم خود نیاز به مصرف پنتوپرازول به مدت یک روز یا بیشتر داشته باشید. اگر علائم شما ظرف چند روز بهبود نیافت، باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

  • قرص ها را با یک نوشیدنی ببلعید. قبل از قورت دادن قرص را نجوید، خرد نکنید یا نشکنید. پنتوپرازول را می توان قبل یا بعد از غذا مصرف کرد، اگرچه مصرف آن قبل از غذا بهتر است.
  • اگر فراموش کردید یک نوبت را در زمان معمول خود مصرف کنید، می توانید آن را زمانی که یادتان آمد مصرف کنید (مگر اینکه زمان مصرف نوبت بعدی نزدیک است، در این صورت دوز فراموش شده را کنار بگذارید). دو دوز را با هم مصرف نکنید.

بیشترین بهره را از درمان خود ببرید!

  • اگر به صورت طولانی مدت از پنتوپرازول استفاده می کنید، پزشک شما می خواهد حداقل سالی یک بار درمان شما را بررسی کند تا مطمئن شود که هنوز برای شما مناسب است.
  • اگر از پنتوپرازول برای ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوریاستفاده می کنید، یک دوره درمانی معمولی یک یا دو هفته طول می کشد. درمان برای بهبود زخم ها یک یا دو ماه طول می کشد.
  • برخی از غذاها ممکن است علائم شما را بدتر کنند. غذاها و نوشیدنی هایی که می توانند علائم را بدتر کنند، عبارتند از: نعناع، ​​گوجه فرنگی، شکلات، غذاهای تند، نوشیدنی های گرم، قهوه و نوشیدنی های الکلی. اگر فکر می کنید که غذایی علائم شما را تشدید می کند، بهتر است برای مدتی از مصرف آن اجتناب کنید تا ببینید آیا علائم شما بهبود می یابد یا خیر. همچنین سعی کنید از خوردن وعده های غذایی حجیم خودداری کنید، زیرا این غذاها می توانند علائم شما را بدتر کنند.
  • توجه داشته باشید که فشار بیشتری بر معده شما وین علائم شما کمک کند.
  • سیگار میزان اسید تولید شده توسط معده را افزایش می دهد و ممکن است علائم شما را بدتر کند. اگر سیگاری هستید، با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه ترک سیگار صحبت کنید.

آیا پنتوپرازول می تواند مشکلاتی ایجاد کند؟

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده | پزشکت

بیشتر داروها علاوه بر اثرات مفید خود، می توانند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کنند، اگرچه همه افراد به طور یکسان این علائم را تجربه نمی کنند. جدول زیر شامل برخی از رایج ترین موارد مرتبط با پنتوپرازول است. فهرست کاملی را در بروشور اطلاعات سازنده که همراه با داروی شما ارائه می شود، وجود دارند. اثرات ناخواسته اغلب با سازگاری بدن شما با داروی جدید بهبود می یابند، اما اگر هر یک از موارد زیر ادامه یافت یا دردسرساز شد، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

عوارض جانبی پنتوپرازول (این عوارض کمتر از 1 در 100 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد)
اگر این را تجربه کنم چه کاری می توانم انجام دهم؟
ناراحتی معده (مانند احساس بیماری (تهوع)، درد معده یا باد)، درد شکم (شکم)، بیمار (استفراغ) به وعده های غذایی ساده پایبند باشید. از غذاهای غنی یا تند پرهیز کنید. اگر علائم شدید هستند یا از بین نمی روند، به پزشک خود اطلاع دهید
اسهال نوشیدن مقدار زیادی آب. اگر ادامه یافت یا شدید شد، به پزشک خود اطلاع دهید
یبوست سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و هر روز چندین لیوان آب بنوشید
سردرد مقدار زیادی آب بنوشید و از داروساز خود بخواهید که مسکن مناسب را به شما توصیه کند. اگر سردرد ادامه پیدا کرد، به پزشک خود اطلاع دهید
احساس سرگیجه یا خستگی تا زمانی که احساس خوبی ندارید رانندگی نکنید و از ابزار یا ماشین آلات استفاده نکنید.
خشکی دهان، بثورات پوستی خارش دار، مشکلات خواب اگر هر یک از اینها باعث ناراحتی شما شد، به پزشک خود اطلاع دهید.

استفاده طولانی مدت از پنتوپرازول (حداقل برای سه ماه) ممکن است به سطوح پایین منیزیم در خون شما منجر شود. دراین شرایط ممکن است دچار بروز علائم اولیه مانند احساس خستگی، سرگیجه یا گیجی و ضربان قلب نامنظم (تپش قلب) شود. اگر فکر می‌کنید این برای شما صدق می‌کند، به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر علائم دیگری را تجربه کردید که فکر می کنید ممکن است ناشی از دارو باشد، برای مشاوره بیشتر با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

هشدارها

پنتوپرازول برای تسکین فوری علائم سوزش سر دل نیست. سوزش سر دل اغلب با اولین علائم حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. اگر درد قفسه سینه یا احساس سنگینی، درد گسترش یافته به بازو یا شانه، حالت تهوع، تعریق و احساس ناخوشایند عمومی دارید، به فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

درمان طولانی مدت با پنتوپرازول همچنین ممکن است جذب ویتامین B-12 را برای بدن شما دشوارتر کند و در نتیجه کمبود این ویتامین را به همراه داشته باشد. اگر به درمان طولانی مدت پنتوپرازول نیاز دارید و نگرانی در مورد کمبود ویتامین B-12 دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

پنتوپرازول می تواند باعث مشکلات کلیوی شود. اگر کمتر از حد معمول ادرار می کنید یا اگر خون در ادرار دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اسهال ممکن است نشانه عفونت جدید باشد. اگر اسهال آبکی یا خون در آن دارید با پزشک خود تماس بگیرید. پنتوپرازول ممکن است علائم جدید یا بدتر لوپوس را ایجاد کند. اگر درد مفاصل و بثورات پوستی روی گونه ها یا بازوهای خود دارید که در نور خورشید بدتر می شود، به پزشک خود اطلاع دهید. در هنگام مصرف طولانی مدت یا بیش از یک بار در روز این دارو ممکن است بیشتر دچار شکستگی استخوان شوید.

چه داروهای دیگری بر پنتوپرازول تأثیر می گذارد؟

پنتوپرازول برای کاهش اسید معده | پزشکت

در مورد سایر داروهای خود به پزشک خود بگویید. برخی ممکن است با پنتوپرازول تداخل داشته باشند، به ویژه:

  • دیگوکسین
  • متوترکسات
  • دیورتیک یا “قرص ادرارآور”.

این لیست کامل نیست. سایر داروها از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و محصولات گیاهی ممکن است بر پنتوپرازول تأثیر بگذارند. همه تداخلات دارویی ممکن در اینجا ذکر نشده است.

مطالعات اخیر حاکی از آن است که با مصرف داروهای مهارکننده پمپ پروتون مانند پنتوپرازول برای بیش از یک سال، خطر پوکی استخوان کمی افزایش می یابد. اگر این مورد روی شما تأثیر بگذارد، پزشک ممکن است سطح ویتامین D و کلسیم کافی برای کاهش این خطر را بررسی کند. اگر هر دارویی را بدون نسخه خریداری می کنید، همیشه با داروساز مشورت کنید که مصرف آن در کنار سایر داروهایتان بی خطر است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز