لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سندرم مالوری وایس

سندرم مالوری ویس | پزشکت

فهرست مطالب

سندرم مالوری ویس

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سندرم مالوری ویس یا همان اشک مالوری ویس  وضعیتی است که به خونریزی و سایر علائم ناشی از پارگی در پوشش داخلی قسمت فوقانی روده (مجرای گوارشی) اشاره دارد. این وضعیت معمولاً با انجام آزمایشی به نام گاستروسکوپی (آندوسکوپی) تشخیص داده می شود. سندرم مالوری ویس شامل یک لوله است که از طریق روده (مری) به معده منتقل می شود. در بسیاری از موارد، با انجام گاستروسکوپی، خونریزی متوقف شده و نیازی به درمان خاصی نیست. پارگی معمولاً پس از چند روز خود به خود بهبود می یابد. سندرم مالوری-ویس اولین بار در سال 1929 توسط دو پزشک به نام های مالوری و ویس توصیف شد. آن‌ها متوجه آن شده بودند که پس از مصرف الکل، در افرادی که پس از مصرف زیاد الکل، دچار حالت تهوع و بیماری (استفراغ) می‌شدند.

علت سندرم مالوری ویس چیست؟

پارگی دیواره روده که در سندرم مالوری-ویس رخ می دهد، می تواند ناشی از هر چیزی باشد که منجر به افزایش ناگهانی فشار در معده یا قسمت پایین روده (مری) شود. برای اکثر افراد، این امر به دلیل رکودهای مکرر و بیماری (استفراغ) به هر دلیلی ایجاد می شود. کمتر به دلیل سرفه های شدید، سکسکه، زور زدن بیش از حد یا بلند کردن اجسام سنگین اتفاق می افتد. گاهی اوقات نمی توان دلیل واضحی برای پارگی پیدا کرد.

این مشکل معمولاً افراد بین 30 تا 50 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. این بیماری در مردان بیشتر از زنان است و همچنین در افراد مبتلا به فتق هیاتوس شایع تر است. فتق هیاتوس زمانی اتفاق می افتد که بخشی از معده از طریق ضعف در دیافراگم به سمت پایین قفسه سینه فشار می آورد.

استفراغ مکرر و عقب افتادن پس از مصرف زیاد الکل ، به دلیل تهوع شدید صبحگاهی در دوران بارداری ، یا به دلیل پرخوری عصبی (قسمت های پرخوری و به دنبال آن استفراغ خودساخته) از شایع ترین علل سندرم مالوری-ویس هستند. با این حال، هر شرایطی که باعث استفراغ یا سرفه شود، می تواند باعث ایجاد این پارگی شود.

پارگی معمولا در یکی از دو مکان خاص در قسمت فوقانی روده رخ می دهد:

  • محل اتصال معده به مری، بخشی از روده فوقانی که در آن روده به معده می پیوندد.
  • درون پوشش قسمت فوقانی معده

علائم اشک مالوری ویس چیست؟

سندرم مالوری ویس | پزشکت

اکثر افراد مبتلا به سندرم مالوری-ویس مقداری خون قرمز روشن (استفراغ) می کنند. این اغلب پس از یک دوره استفراغ معمولی رخ می دهد. میزان خونریزی (و در نتیجه خون استفراغ) از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اکثر افراد فقط مقدار کمی خونریزی دارند اما گاهی اوقات ممکن است مقدار زیادی خون از دست برود. مدفوع می تواند سیاه تیره یا رنگ تیره و بسیار بدبو شود. این ناشی از خون ناشی از پارگی در قسمت فوقانی روده است که به قسمت تحتانی روده می رسد و همراه با مدفوع خارج می شود.

هنگامی که خون از روده عبور می کند، تا حدی هضم می شود، بنابراین رنگ آن از قرمز روشن به سیاه تغییر می کند. اگر خونریزی شدید در قسمت فوقانی روده اتفاق بیفتد، خون قرمز روشن ممکن است از راه رکتوم عبور کند. زمانی برای هضم خون وجود ندارد تا رنگ آن تغییر نکند.

برخی از افراد مبتلا به سندرم مالوری-ویس درد در قسمت بالای شکم   را تجربه می کنند. همچنین ممکن است به دلیل از دست دادن خون احساس سرگیجه و سبکی سر داشته باشند. در مواردی که خونریزی زیاد باشد، ممکن است فرد کاملاً ناخوشایند شود.

توجه: بسیاری از شرایط دیگر مانند زخم معده ، التهاب معده (گاستریت) یا التهاب روده (مری) وجود دارد که می تواند منجر به استفراغ خون شود. سندرم مالوری ویس در حدود 5 مورد از 100 مورد با خونریزی از قسمت فوقانی روده علت است. اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید، مهم است که فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

سندرم مالوری ویس چگونه تشخیص داده می شود؟

سندرم مالوری ویس | پزشکت

سندرم مالوری ویس معمولاً با انجام گاستروسکوپی (آندوسکوپی) تشخیص داده می شود. گاستروسکوپی آزمایشی است که در آن  پزشک با استفاده از آندوسکوپ به قسمت بالایی روده نگاه می کند. بنابراین، این آزمایش را گاهی آندوسکوپی می نامند. آندوسکوپ یک تلسکوپ نازک و قابل انعطاف است. ضخامت آن تقریباً به اندازه یک انگشت کوچک است. آندوسکوپ از دهان، به داخل روده (مری) و به سمت معده و دوازدهه عبور می کند. نوک آندوسکوپ حاوی یک نور و یک دوربین فیلمبرداری کوچک است تا اپراتور بتواند داخل روده را ببیند. آندوسکوپ همچنین یک کانال جانبی دارد که ابزارهای مختلف می توانند از آن عبور کنند. اینها توسط اپراتور قابل کار هستند.

مشکلات سلامتی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است علائم مشابهی ایجاد کند. علائم مرتبط با MWS ممکن است با اختلالات زیر نیز رخ دهد:

  • سندرم زولینگر-الیسون، که یک اختلال نادر است که در آن تومورهای کوچک اسید معده اضافی ایجاد می‌کنند که منجر به زخم‌های مزمن می‌شود.
  • گاستریت فرسایشی مزمن، که التهاب پوشش معده است که باعث ایجاد ضایعات زخم مانند می شود
  • سوراخ شدن مری
  • زخم معده
  • سندرم بوئرهاو که پارگی مری به دلیل استفراغ است.

فقط پزشک شما می تواند تشخیص دهد که آیا MWS دارید یا خیر.

درمان سندرم مالوری ویس چیست؟

سندرم مالوری ویس | پزشکت

اولین کاری که پزشکان و پرستاران در صورت مشکوک شدن به سندرم مالوری ویس انجام می دهند، اطمینان از پایداری وضعیت فرد است. اگر خون زیادی از دست رفته باشد، ممکن است مایعات به داخل سیاهرگ ها (به صورت داخل وریدی) تزریق شود. گاهی ممکن است تزریق خون انجام شود. فشار خون و ضربان نبض از نزدیک تحت نظر خواهد بود تا کادر پزشکی بتوانند پاسخ به هر درمانی را بررسی کنند.

معمولاً آزمایش خون انجام می شود. به عنوان مثال، برای بررسی کم خونی و بررسی اینکه خون به طور طبیعی لخته می شود . ممکن است برای کمک به علائم احساس بیماری (تهوع) یا بیماری (استفراغ) دارو تجویز شود.

گاهی اوقات، افرادی که هیچ نشانه ای از خونریزی مداوم را نشان نمی دهند و وضعیت آنها پایدار است، ممکن است در بیمارستان بستری نشوند. در عوض ممکن است به صورت سرپایی پیگیری شوند.

اتفاق بعدی بستگی به این دارد که آیا پارگی مالوری-ویس هنوز در هنگام انجام گاستروسکوپی خونریزی دارد یا خیر. توجه : در بسیاری از موارد، تا زمان انجام گاستروسکوپی، خونریزی متوقف شده است.

درمان خونریزی در پارگی

اگر پارگی همچنان خونریزی دارد، معمولاً در حین گاستروسکوپی، درمان برای توقف خونریزی انجام می شود. تعدادی از درمان های مختلف در دسترس هستند. مثلا:

  • پارگی را می‌توان با استفاده از گیره‌های فلزی مخصوصی که از کانال کناری عبور می‌دهد، ترمیم یا بسته کرد و بنابراین خونریزی متوقف می‌شود. این به عنوان haemoclipping شناخته می شود.
  • می توان از یک نوار برای بستن رگ خونی در حال خونریزی استفاده کرد. این به عنوان بستن باند شناخته می شود.
  • ممکن است یک کاوشگر از کانال کناری آندوسکوپ عبور داده شود تا یک منبع گرما را به رگ های خونی در حال خونریزی اعمال کند تا خونریزی را متوقف کند.
  • آدرنالین (اپی نفرین) ممکن است در اطراف نقطه خونریزی تزریق شود. این دارو باعث بسته شدن (انقباض) رگ های خونی می شود. این کار می تواند از این طریق خونریزی را متوقف کند. باز هم برای این کار از کانال کناری آندوسکوپ استفاده می شود.

درمان های ترکیبی

گاهی اوقات ترکیبی از درمان ها استفاده می شود. به ندرت، درمان های فوق خونریزی را متوقف نمی کند. در این مورد می توان از روشی به نام آنژیوگرافی با آمبولیزاسیون استفاده کرد. رنگ مخصوصی به جریان خون تزریق می شود و اشعه ایکس گرفته می شود. این اشعه ایکس رگ های خونی را نشان می دهد (که آنژیوگرافی نامیده می شود). به این ترتیب پزشکان می توانند متوجه شوند که خونریزی از کجا می آید. سپس ماده ای به رگ خونی در حال خونریزی تزریق می شود تا خونریزی را متوقف کند یا برای ایجاد یک پلاگ (لخته) به طوری که بسته شود (به نام آمبولیزاسیون).

به ندرت، اگر سایر درمان‌ها در متوقف کردن خونریزی شکست خورده باشند، برای درمان سندرم مالوری ویس نیاز به جراحی است. پارگی توسط جراح دوخته می شود (بسته می شود).

اگر تا زمان انجام گاستروسکوپی مشخص شود که پارگی خونریزی متوقف شده است، ممکن است نیازی به درمان خاصی نباشد. اشک باید خود به خود بهبود یابد. ممکن است فرد برای مدتی در بیمارستان تحت نظر باشد. ممکن است برای سرکوب اسید معده برای کمک به بهبود پارگی، دارو تجویز شود.

پیش آگهی سندرم مالوری ویس چیست؟

سندرم مالوری ویس | پزشکت

پیش آگهی  به طور کلی بسیار خوب است. در بیشتر افراد، خونریزی خود به خود متوقف می شود و نیازی به درمان خاصی نیست. اشک مالوری-ویس معمولاً به سرعت (در عرض چند روز) بهبود می یابد. بازگشت سندرم مالوری ویس (عود) طبیعی و رایج نیست. با این حال، اگر فردی در گذشته به سندرم مالوری ویس مبتلا بوده باشد، احتمال عود این بیماری  پس از بلند کردن اجسام سنگین، سرفه های شدید یا بیماری (استفراغ) مکرر به هر دلیلی وجود دارد.  اگر خونریزی در دفعه اول بسیار شدید باشد، احتمال وقوع مجدد آن بیشتر است.

برای جلوگیری از MWS، درمان شرایطی که باعث دوره‌های طولانی استفراغ شدید می‌شوند، مهم است. مصرف بیش از حد الکل و سیروز می تواند باعث ایجاد دوره های مکرر MWS شود. اگر مبتلا به MWS هستید، از مصرف الکل خودداری کنید و با پزشک خود در مورد راه‌هایی برای مدیریت وضعیت خود برای جلوگیری از حملات بعدی صحبت کنید.

MWS در مردان شایع تر از زنان است. بیشتر در افراد مبتلا به الکل رخ می دهد. طبق گفته سازمان ملی اختلالات نادر، افراد بین 40 تا 60 سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. با این حال، مواردی از اشک Mallory-Weiss در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز