لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرص های ضد بارداری، یکی از مطمئن ترین روش ها برای پیشگیری از حاملگی ناخواسته محسوب می شوند. هنگامی که به درستی (در همان زمان روزانه) مصرف شوند، یک داروی ضد بارداری بسیار موثر هستند.

بر اساس گزارشات آمار ملی سلامت 2012، 62 درصد از زنان در سن باروری بین 2006 تا 2010 از روش های پیشگیری از بارداری استفاده می کردند. دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد که هر دو شامل اشکال مصنوعی هورمون هایی هستند که به طور طبیعی در بدن تولید می شوند. قرص ها یا حاوی پروژستین به تنهایی یا استروژن و پروژسترون با هم هستند. این هورمون ها چرخه قاعدگی زنان را تنظیم می کنند و سطوح نوسان آنها نقش اساسی در باروری دارد.

جدا از پیشگیری از بارداری، استفاده از قرص های ضد بارداری مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش درد حین قاعدگی، منظم بودن چرخه قاعدگی، پوست بدون آکنه و کاهش خطر کیست تخمدان و همچنین سرطان تخمدان و آندومتر. با این حال، قرص های ضد بارداری می توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند که پزشکان به شما نمی گویند. قبل از شروع مصرف قرص، بسیار مهم است که مزایا و معایب آن را بررسی کنید.

در اینجا عوارض جانبی قرص های ضد بارداری وجود دارد که پزشک ممکن است به شما نگوید. عوارض شامل موارد زیر می باشد:

سردرد و میگرن

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری | پزشکت

نوسانات هورمونی ناشی از قرص های جلوگیری از بارداری می تواند باعث سردرد یا میگرن شود. برخی از قرص های ضد بارداری می توانند منجر به کاهش سطح استروژن در بدن شوند. سطح پایین استروژن ممکن است منجر به سردرد یا تشدید میگرن شود.

اکثر زنان در عرض یک ماه پس از شروع داروهای ضد بارداری خوراکی استروژن-پروژستین دچار سردرد می شوند. با این حال، سردردها با استفاده مداوم از قرص، بهبود یافته و یا از بین می روند. افزایش خطر میگرن با کاهش قابل توجه سطح استروژن همراه است. اگر از سردرد رنج می برید، استفاده از قرص های مختلف که حاوی دوز کم هورمون هستند می تواند به شما کمک کند. برای تعیین قرص مناسب برای شما با پزشک خود مشورت کنید.

حالت تهوع

برخی از افراد هنگام شروع مصرف قرص های ضد بارداری دچار حالت تهوع می شوند. این عارضه جانبی خفیف اغلب در عرض چند روز برطرف می شود. حالت تهوع نتیجه استروژن اضافی است که می تواند معده را تحریک کند. قرص هایی که حاوی دوز بالای استروژن هستند بیشتر از آن هایی که دوز کمتری دارند باعث تهوع می شوند.

مصرف قرص، همراه غذا یا مصرف قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند. حتی مصرف آنتی اسید حدود 30 دقیقه قبل از مصرف قرص ممکن است به آرامش معده شما کمک کند. نکته مهم دیگر این است که آن را به طور منظم و تقریباً در هر روز در هر ساعت مشخص مصرف کنید. اگر حالت تهوع همچنان ادامه دارد و بر اشتها و وزن شما تأثیر می گذارد، به پزشک مراجعه کنید.

تحریک پذیری پستان 

قرص های ضد بارداری نیز ممکن است باعث حساسیت یا بزرگ شدن سینه شوند. این یک عارضه جانبی خفیف است که چند هفته پس از شروع قرص بهبود می یابد. حساسیت و بزرگ شدن سینه به دلیل تغییرات ناگهانی هورمونی از قرص اتفاق می افتد. این مشکل در زنانی که از قرص های پروژسترون استفاده می کنند بیشتر شایع است تا آنهایی که از داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی که حاوی پروژسترون و استروژن هستند را مصرف می کنند. سعی کنید مصرف قهوه و نمک را کاهش دهید تا متوجه بهبود شوید. در صورت مشاهده توده در سینه یا احساس درد یا حساسیت مداوم در پستان، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

سلامت بانوان

افزایش خونریزی

زنانی که از قرص استفاده می کنند ممکن است خونریزی واژینال یا لکه بینی بین پریودها را تجربه کنند. این خونریزی بزرگ نامیده می شود و اغلب در سه ماه اول شروع مصرف قرص رخ می دهد. این عارضه جانبی رایج بیشتر با قرص های ضد بارداری با دوز پایین همراه است. تغییر در سطح هورمون ها باعث می شود که لایه داخلی آندومتر نازک تر و شکننده تر شده و مستعد سایش، پارگی و افتادن شود. این چهار عامل در خونریزی نقش دارند:

  • آسیب شناسی خوش خیم یا بدخیم
  • اثرات فیزیولوژیکی داروهای ضد بارداری خوراکی بر اندومتر
  • رفتار بیمار (رعایت، استفاده از داروهای همزمان و سیگار کشیدن)
  • پارامترهای مربوط به پیشگیری از بارداری خوراکی (دوز، فرمول و رژیم)

اگر در حین مصرف قرص پنج روز یا بیشتر دچار خونریزی شدید، برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.

افزایش وزن

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری | پزشکت

افزایش چند کیلو در هفته ها و ماه ها پس از شروع مصرف قرص یک شکایت رایج است. افزایش وزن معمولاً موقتی است و اغلب به دلیل احتباس آب است و نه افزایش وزن واقعی. بیشتر اوقات، قرص های ضد بارداری خوراکی که دارای دوز بالای استروژن هستند باعث این عارضه جانبی می شوند. سطح بالای استروژن می تواند بر اشتها تأثیر بگذارد و باعث احتباس آب شود. حتی می تواند منجر به رسوب چربی در ران، لگن و سینه شود. اگر نگران افزایش وزن هستید، قرصی را انتخاب کنید که استروژن کمتری دارد. همچنین، رژیم غذایی خود را زیر نظر داشته باشید و فراموش نکنید که ورزش را بخشی از برنامه روزانه خود قرار دهید.

عفونت های مخمری

عفونت قارچی واژن که باعث خارش، سوزش، درد یا سوزش در نواحی حساس مانند واژن می شود یکی دیگر از عوارض جانبی ناراحت کننده قرص های ضد بارداری است. این قرص تعادل هورمون ها در بدن، به ویژه استروژن و پروژسترون را تغییر می دهد. سطح بالاتر استروژن می تواند باعث عفونت قارچی شود. خطر عفونت قارچی با استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی دو برابر و اسپرم کش ها سه برابر می شود. در حقیقت، این خطر در بین زنانی که دیابت را به خوبی کنترل نمی کنند، رژیم غذایی حاوی قند یا الکل یا سیستم ایمنی ضعیف دارند، بیشتر است. حتی ممکن است برخی زنان هنگام مصرف قرص دچار تغییراتی در ترشحات واژن شوند. تغییرات هورمونی در بدن می تواند منجر به افزایش یا کاهش روانکاری واژن شود.

تغییرات خلقی

نوسانات خلقی و همچنین علائم افسردگی یکی دیگر از عوارض جانبی است که برخی از زنان ممکن است هنگام مصرف قرص تجربه کنند. نوسانات خلقی به این دلیل رخ می دهد که هورمون های مصنوعی می توانند تعادل برخی از انتقال دهنده های عصبی را تحت تأثیر قرار دهند و منجر به تغییر خلق و خو و تغییر حالت احساسی شوند. استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی به احتمال زیاد باعث بدتر شدن خلق و خوی پیش از قاعدگی در زنان با سابقه افسردگی و بهبود در زنان مبتلا به اختلال خلقی یا دیسمنوره زودرس می شود. اگر سابقه افسردگی دارید، قبل از شروع قرص در مورد آن با پزشک خود صحبت کنید. روش پیشگیری از بارداری غیر هورمونی ممکن است گزینه بهتری باشد.

مشکلات چشمی

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری | پزشکت

اگرچه مشکلات چشمی یک عارضه جانبی شایع قرص های ضد بارداری نیستند، اما زنانی که از لنز استفاده می کنند و قرص مصرف می کنند ممکن است تغییرات بینایی را تجربه کنند. احتباس مایعات ناشی از تغییرات هورمونی در بدن ممکن است باعث تورم قرنیه شود. تورم قرنیه ممکن است بر شکل قرنیه تأثیر بگذارد و منجر به یک لنز نامناسب شود. در صورت بروز این مشکل پس از شروع قرص های ضد بارداری خوراکی، با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر این، استفاده طولانی مدت از داروهای ضد بارداری خوراکی می تواند با گلوکوم ارتباط داشته باشد، گلوکوم وضعیتی است که باعث آسیب به عصب بینایی چشم شما می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. استفاده از قرص های ضد بارداری خوراکی به مدت سه سال یا بیشتر ممکن است با افزایش خطر گلوکوم یا فشار خون بالا مرتبط باشد.

لخته شدن خون

لخته شدن خون یک عارضه جانبی کمتر شایع اما جدی قرص های ضد بارداری خوراکی است. خطر لخته شدن خون در زنانی که باردار نیستند و از قرص های ضد بارداری ترکیبی استفاده نمی کنند، سالانه 1 تا 5 در هر 10000 زن است، در حالی که این خطر تقریباً 3 تا 9 نفر در هر 10000 زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند.

زنانی که سیگار می کشند، اضافه وزن دارند، بالای 35 سال سن دارند یا به تازگی زایمان کرده اند، در معرض خطر بیشتری هستند. استفاده از داروهای ضد بارداری ترکیبی می تواند خطر لخته شدن خون را حتی بیشتر افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض هرگونه داروهای ضد بارداری خوراکی ترکیبی با افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی، به استثنای نورژستیمت همراه است.

قبل از استفاده از نسخه های جدیدتر قرص های ضد بارداری، با متخصص زنان خود در مورد عوارض جانبی احتمالی مشورت کنید. همچنین در صورت بروز مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه یا تورم در پاها، که می تواند نشانه لخته شدن در قلب یا ریه ها باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش میل جنسی

عوارض جانبی قرص های ضد بارداری | پزشکت

در برخی افراد، قرص های ضد بارداری حتی می تواند بر زندگی جنسی آنها تأثیر منفی بگذارد. هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری می توانند عاملی برای کاهش میل جنسی باشند. داروهای ضد بارداری خوراکی تولید تستوسترون را متوقف می کنند، که به نوبه خود می تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد. این می تواند منجر به کاهش علاقه به رابطه جنسی، کاهش توانایی ارگاسم و افزایش درد در حین رابطه جنسی باشد. داروهای ضد بارداری خوراکی با افزایش درد در حین رابطه جنسی، کاهش میل جنسی و تحریک پذیری خود به خود و کاهش دفعات مقاربت و ارگاسم همراه است. اگر تغییرات بیش از سه یا چهار ماه ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید.

سخن آخر

انواع مختلفی از قرص های ضد بارداری خوراکی در بازار موجود است. برای انتخاب مناسب با پزشک خود مشورت کنید. مهم است که قرص ها را هر روز به طور همزمان مصرف کنید. این قرص ها در برابر بیماری های مقاربتی (STDs) محافظت نمی کنند.

داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کند. این قرص ها برای کسانی که سیگار می کشند یا اختلال لخته شدن خون دارند مناسب نیست. در صورت مشکوک بودن به بارداری، بهتر است بلافاصله مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-side-effects-of-birth-control-pills.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز