لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سلامت زنان

بوی غیر طبیعی واژن

بوی غیر طبیعی واژن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

بوی کم واژن، می تواند تا حدودی طبیعی باشد. بوی واژن اغلب در طول چرخه قاعدگی یک زن متفاوت است. بیشترین میزان بوی غیرطبیعی واژن، معمولاً در اواسط چرخه  قاعدگی است. حتی بوی واژن ممکن است بعد از مقاربت قوی تر شود. با این حال، بوی نامطبوع قوی، به ویژه اگر چند روز ادامه پیدا کند و شبیه به بوی ماهی شود، می تواند نشان دهنده یک مشکل سلامتی باشد. بوی غیر طبیعی واژن اغلب با علائم دیگری از جمله ترشحات خاکستری سفید، سوزش و خارش همراه است. در کنار هم، اینها اغلب علائم بیماری به نام واژینیت است. به طور طبیعی هر زنی می تواند بوی غیر طبیعی واژن را تجربه کند. زنان با بهداشت ضعیف و زنان باردار در معرض خطر بیشتری برای بوی غیر طبیعی واژن قرار دارند.

علت بوی غیر طبیعی واژن

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

  • بوی غیر طبیعی واژن می تواند در اثر عفونت یا التهاب ایجاد شود.
  • هنگامی که سطح باکتریهای واژن طبیعی تعادل پیدا نمی کند، می تواند منجر به واژینیت شود.

بوی واژن ارتباطی زیادی به pH آن دارد  و موارد زیادی می توانند بر pH واژن تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، مایع منی دارای pH نسبتاً بالایی است، بنابراین بسیار طبیعی است که بعد از انجام رابطه جنسی، زنان متوجه بوی غیرطبیعی واژن شوند اگرچه این بو موقتی است و نگران کننده و جدی نمی باشد. علاوه بر آن، یائسگی نیز در pH واژن تأثیر دارد. به دلیل کمبود استروژن، زنان در یائسگی دچار تغییراتی در مخاط واژن می شوند.

دلایل خاص دیگر آن عبارتند از:

  • تریکومونیاز. یک عفونت مقاربتی است.
  • سرطان واژن. علائم آن شامل ترشحات زیاد واژن است که می تواند بوی قوی داشته باشد.
  • واژینوز باکتریایی. عفونتی که از رشد بیش از حد باکتری های واژینال ایجاد می شود، شایع ترین علت بوی بدن واژن است.
  • فیستول رکتو واژینال. یک بیماری نادر است که در آن باز شدن دهانه بین راست روده و واژن اجازه می دهد تا مدفوع به داخل واژن نشت کند.
  • سرطان دهانه رحم. علائم این بیماری می تواند شامل ترشح شدید واژن (بوی بد) باشد. سرطان یک علت نادر برای بوی غیر طبیعی واژن است.

بوی موقت، واژن شایع است و اغلب به خودی خود برطرف می شود. اما از طرفی هم می تواند به دلیل تغییرات هورمونی یا حتی رژیم غذایی نامناسب باشد. به عنوان مثال، غذاهایی با بوی قوی مانند سیر یا ماهی، می توانند باعث ایجاد بو در واژن شوند.

انواع بوی غیر طبیعی واژن

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

حقیقت این است که واژن دارای میلیاردها باکتری است و آرایش دقیق این باکتری به صورت روزانه گاهاً ساعتی تغییر می کند. بسیاری از این تغییرات ممکن است ناشی از چرخه قاعدگی و عادت های بهداشتی باشد.

برخی از رایج ترین بوهای واژن ناشی از این تغییرات، عبارتند از:

بوی مخمر یا ترشی

این بو در بسیاری از زنان رایج است. به طوری که برخی از زنان آن را با بوی غذاهای فاسد شده مقایسه می کنند. در حقیقت، ماست، نان کپک زده و حتی برخی ترشی ها حاوی همان نوع باکتری های (لاکتوباسیل) هستند که در واژن های سالم زنان وجود دارند. علت های احتمالی بروز این بو، می تواند به اسیدی بودن محیط واژن مربوط باشد. اسیدیته pH یک واژن سالم کمی اسیدی است و باکتری ها واژن را اسیدی نگه می دارند.

بوی فلز

بسیاری از زنان ممکن است بو فلز یا مس را از واژن خود احساس کنند که معمولا جدی و نگران کننده نیست.

سلامت بانوان

علت آن می تواند مربوط به عوامل زیر باشد:

  • خون. خون حاوی آهن است که بوی فلزی دارد. شایعترین دلیل بوی فلز در واژن خونریزی قاعدگی است.
  • ارتباط جنسی. خونریزی کم پس از رابطه جنسی شایع است و معمولاً به دلیل خشکی واژن یا رابطه جنسی شدید که می تواند باعث بریدگی های کوچک یا ضایعات شود، رخ می دهد.
  • خونریزی واژن. بوی مس نیز می تواند در موارد نادر اما جدی ناشی از خونریزی واژن باشد. به طور کلی این بو بعد از اتمام دوره قاعدگی زیاد باقی نمی ماند و دوامی ندارد اما تماس واژن با منی می تواند سطح pH را تغییر داده و بوی فلزی ایجاد کند. زنانی که خونریزی غیرمرتبط با دوره خود را تجربه می کنند یا بوی فلز واژن همراه با خارش و ترشح دارند، بهتر است به پزشک مراجعه کنند.
بوی شیرین یا آبجو مانند واژن

منظور از این بو، بوی شیرینی پخته شده تازه نیست. منظور بوی قوی است. اما احساس بوی شیرین از واژن، نگران کننده و جدی نیست چون در بیشتر مواقع باکتری های واژن و تغییرات Ph آن باعث این بو می شود. رشد زیاد مخمر در مهبل می تواند بویی شیرین، مشابه عسل یا آبجو ایجاد کند. سوزش شدید، خارش یا احساس خشکی معمولاً همراه با عفونت های مخمر است. این علائم به مرور زمان وخیم تر می شوند. برخی از خانمها نیز ممکن است متوجه ترشحاتی شبیه پنیر شوند. این شرایط با استفاده از داروهای بدون نسخه قابل درمان است. با این حال، زنانی که قبلاً به عفونت مخمر مبتلا نشده اند، برای رد سایر دلایل باید با پزشک مشورت کنند.

برای از بین بردن این بو بهتر است، خانم ها:

  • فقط در صورت لزوم آنتی بیوتیک مصرف کنید. در برخی از زنان، آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های واژن مفید را از بین ببرند و باعث رشد مخمر واژن می شوند.
  • ناحیه واژن را نسبتاً خشک نگه دارید. از آنجایی که مخمر در محیط های مرطوب با سرعت بیشتری رشد می کند، لازم است که ناحیه واژن خود را خشک نگه دارید.
بوی مواد شیمیایی

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

بویی شبیه به سفید کننده یا آمونیاک می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در برخی مواقع نیاز به مراجعه به پزشک دارد.

برخی از دلایل آن عبارتند از:

  • واژینوز باکتریال این بو می تواند علامت ابتلا به واژینوز باکتریایی باشد.
  • ادرار. ادرار حاوی یک فرآورده جانبی آمونیاک به نام اوره است. تجمع ادرار در لباس زیر و یا در اطراف واژن می تواند منجر به انتشار بوی شیمیایی آن شود، بو ادرار و یا آمونیاک نشانه کمبود آب بدن است.
بوی شبیه به بوی گیاهان

برخی از زنان ممکن است در واژن خود بوی شبیه به بوی گیاهان و حتی ماری جوانا احساس کنند.

دلیل علمی برای این بو وجود ندارد، اما به نظر می رسد برخی از علت های آن عبارتند از:

استرس عاطفی

بدن زنان حاوی دو نوع غدد عرق، غدد داخلی و آپوکرین است. غدد اکرین برای خنک کردن بدن عرق تولید می کنند و غدد آپوکرین به احساسات زنان پاسخ می دهند. این غدد آپوکرین در زیر بغل و کشاله ران قرار دارند. هنگام استرس یا اضطراب این غدد مایع شیری تولید می کنند که این مایعات به خودی خود بی بو هستند. اما وقتی این مایع با مقدار زیادی باکتری واژینال بر روی ولووی زنان تماس پیدا می کند، می تواند منجر به بوی تندی شوند.

بوی ماهی فاسد شده

در بیشتر مواقع خانم ها بوی غیر طبیعی واژن را شبیه به بوی ماهی فاسد شده توصیف می کنند. در حقیقت تری متیل آمین، یک ترکیب شیمیایی است که هم در ماهی فاسد شده وجود دارد و هم منجر به بوی غیرطبیعی واژن می شود.

برخی از علت اصلی این بو عبارتند از:

  • واژینوز باکتریال. رشد بیش از حد باکتری های بی هوازی در واژن می تواند باعث این عارضه شود
  • تریکومونیازیس. تریکومونیازیس شایع ترین عفونت مقاربتی قابل درمان است و با یک دوره آنتی بیوتیک به راحتی برطرف می شود و به دلیل داشتن بوی تند ماهی بسیار معروف است که بوی آن از واژینوز باکتریایی قویتر است.

در موارد نادر، بوی ماهی در واژن می تواند نشان دهنده وضعیت جدی تر است.

تشخیص بوی غیر طبیعی واژن

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

برای تعیین اینکه کدام نوع باکتری ممکن است باعث واژینیت شده باشد، پزشک می تواند از ترشحات واژن زن نمونه برداری کند. شایع ترین علت بو غیر طبیعی واژن میزان بالای باکتری  است.

درمان بوی غیر طبیعی واژن

حداقل یک سوم  بوی غیر طبیعی واژن بدون درمان از بین می رود. اما در شرایطی که این به خودی خود برطرف نشود، پزشک می تواند تجویز می کند. آنتی بیوتیک ها در این به صورت قرص یا کرم مصرف می شوند.

پیشگیری بوی غیر طبیعی واژن

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

خانم ها با رعایت نكات بهداشتی می توانند ابتلا به بوی غیر طبیعی واژن را كاهش دهند:

  • بهداشت خوب را با دوش گرفتن تمرین کنید.
  • از مصرف دوش واژینال (یک محلول پاک کننده مایع برای داخل واژن) خودداری شود. این محلول می تواند سطح pH در واژن را تغییر داده و منجر به عفونت شود. دوش، توسط جامعه پزشکی مضر شناخته شده  و در عوض می تواند باعث واژینوز باکتریایی شود.

مشکلات واژن یکی از متداول ترین دلایلی است که زنان را مجبور می کند به دنبال مراقبت های پزشکی باشند. اما آن دسته از زنانی که بوی غیر طبیعی واژن طولانی مدت یا همراه با ترشحات، سوزش و خارش دارند، باید به دنبال درمان باشند. واژینیت درمان نشده می تواند منجر به عفونت واژن شود و به رحم یا لوله های فالوپ انتشار یابد. خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی در زنان مبتلا به واژینیت نیز بیشتر است. زنان باردار مبتلا به واژینیت یا بوی واژن در معرض خطر بیشتری از زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد، عفونت مایع آمنیوتیک و سایر عوامل خطرزا هستند.

درمان خانگی بوی غیرطبیعی واژن

بوی غیرطبیعی واژن | پزشکت

  • بو غیرطبیعی واژن علت های زیادی دارد.
  • زنان بهتر است برای کاهش نگرانی خود از تغییرات بوی واژن، علت و راه های برطرف کردن آن را بشناسند.

برخی راهکارها برای از بین بردن بوی غیر طبیعی واژن، عبارتند از:

بهداشت خوب را تمرین کنید.

ناحیه بین پاهای خود را تمیز کنید. یک شستشوی ملایم به پاک کردن پوست مرده و عرق از این ناحیه کمک می کند. می توانید برای تمیز کردن این نواحی از صابون ملایم استفاده کنید. اما داخل واژن، منطقه بسیار حساس است و صابون اغلب باعث سوزش و تحریک آن می شود و خود واژن نیازی به تمیز کردن ندارد. از صابون های معطر یا مواد شوینده بدن استفاده نکنید. عطرها و مواد شیمیایی ممکن است pH طبیعی واژن را تغییر دهند. آب گرم برای شستشو این نواحی کافی است. اگر می خواهید از هر گونه اسپری یا مواد معطر استفاده کنید، آن ها را در نزدیکی واژن بکار نبرید. چون می توانند منجر به مشکلات بزرگتری شوند.

اتخاذ روش های بهداشتی و ایمنی واژن می تواند به کاهش بوی واژن کمک کند.

برخی از نکات عبارتند از:

  • بلافاصله بعد از رابطه جنسی ادرار کنید.
  • لباس زیر خود را با محصولات غیرحساسیت زا بشویید.
  • بعد از عرق کردن حتما دوش بگیرید، زیرا عرق باعث افزایش بوی واژن می شود.
  • پاک کردن واژن از جلو به عقب، زیرا این روش از ورود مواد مدفوع به مهبل جلوگیری می کند.
  • قرار دادن صابون در واژن می تواند بر pH واژن تأثیر بگذارد، که به طور بالقوه منجر به عفونت ها و بوی نامطبوع می شود.
بعد از رابطه جنسی از واژن خود مراقبت کنید.

برخی از افراد بلافاصله پس از مقاربت جنسی متوجه بوی قوی و ماهی می شوند که این نشانه واژینوز باکتریایی است. برخی دیگر ممکن است بوی کمتری را تجربه کنند. بعضی اوقات، مایع منی با مایعات واژن تداخل دارد و بوی واژن را بدتر می کند. برخی از روان کننده ها همچنین می توانند بر pH واژن تأثیر بگذارند، که می تواند روی بوی آن تأثیر بگذارد.

 بعد از مقاربت واژینال، اقدامات زیر می توانند در کاهش بو موثر باشند:

  • قبل و بعد از مقاربت ناحیه تناسلی خود را بشویید.
  • از استفاده روان کننده معطر یا طعم دار خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از تماس بین مایع منی و واژن از کاندوم استفاده کنید.
  • هنگام قاعدگی، هر چند ساعت تامپون و پد های بهداشتی را تغییر دهید.
 لباس زیر خود را تغییر دهید.

اگر شما به طور معمول لباس ساتن، ابریشم، و یا شورت پلی استر می پوشید بهتر است آن ها  را با لباس  100 درصد پنبه تعویض کنید. پنبه عرق و مایعات بدن را از بین می برد. از طرفی هم رطوبت بیش از حد می تواند سطح باکتری های طبیعی را تغییر داده و منجر به عفونت شود.

از روغن های اساسی استفاده کنید.

برخی از روغن های اساسی خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچ دارند که ممکن است در کاهش و از بین بردن باکتری ها موثر باشند. اما هرگز روغن های اساسی را مستقیماً روی پوست نمالید، بلکه ابتدا آن ها را در روغن حامل رقیق کنید. روغن های اساسی حتی رقیق شده هنوز هم می توانند باعث تحریک واژن شوند. از پمادهای بدون نسخه حاوی روغن های اساسی می توانید فقط در صورت توصیه به استفاده در ناحیه دستگاه تناسلی استفاده کنید.

از سرکه استفاده کنید.

حمام های مکرر و دوش های گرم می توانند pH طبیعی را تغییر دهند اما استفاده از محلول سرکه سیب و آب گرم می تواند موثر باشد. این محلول را درست کرده و به مدت 20 دقیقه در این محلول بنشینید. سرکه ممکن است به طور طبیعی باکتری ها را کاهش دهد.

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید.

پروبیوتیک ها که از نظر باکتری مناسب هستند، می توانند به حفظ تعادل pH واژن کمک کنند. غذاهای غنی از پروبیوتیک مثل ماست پروبیوتیک در دسترس هستند. پروبیوتیک ها می توانند خطر بو واژن را کاهش دهند، زیرا به بازگرداندن pH طبیعی واژن کمک می کند.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید.
  • یک رژیم متعادل باعث ایجاد بدن سالم و حتی واژن  می شود.
  • برای یک رژیم غذایی متعادل، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید.

به نظر می رسد مصرف غذاهای قندی باعث رشد بیش از حد مخمر می شود و می تواند بوی مهبل را تقویت کند.

هیدراته بمانید.

نوشیدن مقدار زیادی آب با تشویق عرق کردن و ترشح مایعات می تواند به سلامت کلی واژن کمک کند. خوردن آب کافی مانع از رشد باکتری ها می شود. همچنین می تواند از بوی نامنظم عرق جلوگیری کند و در نتیجه بوی واژن را از بین ببرد.

لباس های تنگ نپوشید.

لباس های خیلی تنگ اجازه نمی دهند که واژن و ناحیه کشاله ران نفس بکشد. دریافت اکسیژن زیاد برای سلامتی واژن بسیار مهم است. درمان های خانگی معمولاً به کاهش بوی غیر معمول واژن در حدود یک هفته کمک می کنند. اگر بو از بین نرفت یا قوی تر شد زنان باید به پزشک مراجعه کنند. بوی واژن قوی می تواند نشانه مشکل بزرگتری باشد.

لباس می تواند مایعات و مواد اطراف واژن را به دام بیندازد، از جمله:

  • عرق
  • ترشحات
  • پوست مرده
  • مایع منی ناشی از مقاربت قبلی

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317560

https://patient.info/news-and-features/can-semen-cause-a-smelly-vagina-after-sex

https://www.healthline.com/health/womens-health/vagina-smells#1

https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/17905-vaginal-odor

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

    1. سلام
      پروبیوتیک ها می توانند به حفظ تعادل pH واژن کمک کنند. غذاهای غنی از پروبیوتیک مثل ماست می توانند خطر بو واژن را کاهش دهند.

      یک رژیم غذایی متعادل، مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات سبوس دار مصرف کنید.

      هیدراته بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز