لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

شایع ترین علائم خونریزی داخلی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علائم خونریزی داخلی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شایع ترین علائم خونریزی داخلی شامل سبکی سر، درد، تنگی نفس، ضربان قلب سریع و موارد دیگر است. این علائم ممکن است بدون توجه به محل خونریزی بروز کند، اما تعدادی از علائم دیگری مانند کبودی در اطراف ناف یا پهلو با خونریزی شکمی وجود دارد که می تواند بر اساس مکان خاص خونریزی بروز کنند.. خونریزی داخلی به ویژه در کودکان و زنان باردار می تواند چالش برانگیز باشد. عوارض خونریزی داخلی بدون درمان فوری، می تواند شامل شوک و در نهایت مرگ بافتی باشد.

خونریزی داخلی می تواند بین موارد بسیار متفاوت باشد. ممکن است کند و پیش رونده ، یا در عوض، زیاد باشد. حتی می تواند با علائم کمی یا بدون علائم رخ دهد، یا با شوک و از دست دادن هوشیاری همراه باشد. ممکن است هیچ علت یا منبع مشخصی وجود نداشته باشد، یا، مثلاً با ضربه، علت و احتمال خونریزی داخلی می تواند واضح باشد. متأسفانه، حتی در صورت ضربه، خونریزی داخلی ممکن است بلافاصله تشخیص داده نشود و هنوز هم به سطح بالایی از بررسی نیاز باشد.

در خونریزی داخلی، میزان خونریزی لزوماً شدت بیماری را نشان نمی دهد. مقادیر زیادی خون ممکن است در بعضی از مناطق بدن جمع شود. در مقابل، حتی مقدار کمی خونریزی در مناطقی مانند مغز می تواند باعث علائم شدید یا حتی مرگ شود.

علت های خونریزی داخلی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

آگاهی از برخی شرایطی که می تواند باعث خونریزی داخلی شود، ممکن است در تشخیص علائم به شما کمک کند. برخی از دلایل احتمالی خونریزی داخلی، عبارتند از:

ضربه

 ضربه می تواند باعث خونریزی داخلی شود. مکانیسم انواع ضربه ها که می تواند منجر به خونریزی داخلی شوند، عبارتند از:

  • ضربه نفوذی: وقتی جسمی وارد بدن می شود، ممکن است به اندام های موجود در مسیر صدمه بزند و همچنین باعث فشرده سازی ساختارهای اطراف شود.
  • ترومای بلانت: ترومای بلانت می تواند موذی تر باشد و ممکن است در ابتدا علائمی ایجاد نکند. با این حال، این یک علت شایع خونریزی داخلی است.
  • شکستگی: برخی از شکستگی ها بیش از بقیه دچار خونریزی می شوند. شکستگی استخوان های بلند بازو، پا، لگن اغلب با از دست دادن خون قابل توجهی همراه است. شکستگی قطعات استخوان همچنین می تواند رگ های خونی و سایر بافت ها را پاره کند.
آنوریسم

نازک و بزرگ شدن رگ های خونی می تواند منجر به پارگی شود. گاهی اوقات، پارگی با فعالیت شدید مواجه می شود، در حالی که در زمان های دیگر پارگی ممکن است در هنگام استراحت یا حتی در هنگام خواب رخ دهد. آنوریسم ممکن است تقریباً در هر رگ خونی رخ دهد.

 اختلالات خونریزی و داروهای رقیق کننده خون

اختلالات خونریزی هنگامی که با سایر علل شناخته شده آن ترکیب شود ممکن است باعث خونریزی خود به خودی شود یا احتمال خونریزی داخلی را افزایش دهد. برخی از این اختلالات مانند هموفیلی، معمولاً از بدو تولد آشکار می شوند، در حالی که برخی از اختلالات جزئی خونریزی ممکن است تا بزرگسالی تشخیص داده نشوند.

داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد خون و مهارکننده های پلاکت نیز می توانند خطر خونریزی داخلی را افزایش دهند. با افزایش استفاده از این داروها، تشخیص علائم خونریزی داخلی بیش از هر زمان دیگری مهم است. داروهایی مانند آسپرین و داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند Advil (ایبوپروفن) نیز خطر خونریزی داخلی را افزایش می دهند. برخی از ویتامین ها و مکمل های غذایی ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهند.

علائم خونریزی داخلی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

 بعضی اوقات، آسیب به کبد یا طحال، مثلاً در اثر تصادف با وسیله نقلیه موتوری، فقط ساعت ها یا حتی چند روز پس از حادثه آشکار می شود. علائم که ممکن است نشان دهنده خونریزی داخلی باشند، عبارتند از:

سبکی سر یا ضعف

با از دست دادن خون سریع، یا از دست دادن مقدار قابل توجهی از خون، سبکی سر و ضعف معمول است.

درد

درد یکی از علائم رایج خونریزی داخلی است، زیرا خون برای بافتها بسیار تحریک کننده است. علائمی مانند درد شدید شکم یا سردرد شدید همیشه باید توسط یک متخصص پزشکی ارزیابی شود. در بعضی از مناطق بدن، درد ممکن است در ناحیه خونریزی رخ دهد. با وجود مناطقی مانند شکم، ممکن است محل درد لزوماً ناحیه خونریزی را نشان ندهد. در حقیقت، وقتی خون در شکم باعث تحریک دیافراگم می شود، درد ممکن است در درجه اول در شانه احساس شود.

تنگی نفس

تنگی نفس، یا احساس عدم توانایی در نفس کشیدن عمیق، ممکن است نشانه خونریزی داخلی در هر نقطه باشد. با از دست دادن خون، سلول های قرمز خون و هموگلوبین کمتری برای انتقال اکسیژن به بافت ها در گردش خون وجود دارد و کمبود اکسیژن رسانی به بافت ها ممکن است به عنوان تنگی نفس تجربه شود. قطعاً تنگی نفس با خونریزی در حفره قفسه سینه یا هنگامی که تجمع خون در شکم بر روی دیافراگم فشار می آورد، جریان هوا را به داخل ریه محدود می کند.

درد قفسه سینه یا درد شانه

خونریزی در قفسه سینه ممکن است باعث درد قفسه سینه شود، و خونریزی در سینه یا شکم (با تحریک دیافراگم) می تواند باعث درد شانه شود. درد قفسه سینه همچنین ممکن است با خونریزی داخلی در هر مکانی به دلیل عدم اکسیژن کافی به عروق کرونر که قلب را تغذیه می کنند، رخ دهد.

سوزن سوزن شدن دست و یا پا

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها با خونریزی داخلی شایع است و چندین توضیح دارد. با از دست دادن خون، بدن معمولاً “گردش خون” را به اندام ها و جریان خون را به سمت ساختارهای حیاتی مانند قلب و مغز هدایت می کند. خونریزی داخلی هم به دلیل درد و هم به دلیل تلاش برای افزایش اکسیژن رسانی به بقیه بدن می تواند باعث تهویه بیش از حد شود. همچنین ممکن است منجر به گزگز شدن دست و پا شود.

تغییرات در بینایی و سایر علائم عصبی

تغییرات بینایی مرتبط با سبکی سر ممکن است با خونریزی داخلی همراه باشد. تغییرات بصری خاص مانند دوبینی، ضعف یا بی حسی یک طرف بدن، سردرد شدید یا از دست دادن هماهنگی ممکن است نشانه خونریزی در مغز باشد.

حالت تهوع یا استفراغ

حالت تهوع و استفراغ نیز با خونریزی داخلی زیاد دیده می شود و ممکن است فقط به دلیل از دست دادن خون و یا درد به تنهایی یا به طور خاص هنگام خونریزی در دستگاه گوارش یا مغز رخ دهد.

نشانه های شوک

با از دست دادن خون، تغییرات مختلفی مانند ضربان قلب سریع، ضربان قلب سریع، فشار خون پایین ممکن است دیده شود، غالباً، علائم شوک زمانی اتفاق میفتد که فرد بین 10 تا 15 درصد از حجم خون خود را از دست داده باشد.

تعریق شدید

پوسته پوسته شدن، یا تعریق شدید ، که ناشی از گرما یا فشار نیست، در خونریزی داخلی و همچنین سایر موارد اضطراری پزشکی عادی است.

کبودی

کبودی در برخی مناطق بدن گاهی نشانه خاصی از خونریزی داخلی است. کبودی در اطراف ناف (دکمه شکم) به عنوان علامت کالن شناخته می شود و نشان دهنده خونریزی داخلی در شکم است. کبودی در پهلوها (بین قفسه دنده و پهلوها در کنار شکم) به عنوان علامت گری ترنر شناخته می شود. همچنین نشان دهنده خونریزی در شکم یا صفاقی است. کبودی در مناطق دیگر (اکیموز) مانند کبودی گسترده در اندام های مربوط به شکستگی زمینه ای همچنین خونریزی داخلی را نشان می دهد.

تغییر در وضعیت ذهنی یا از دست دادن هوشیاری

تغییر در وضعیت روانی یا از دست دادن هوشیاری غالباً به معنای از دست رفتن مقدار قابل توجهی خون است (به استثنای آسیب دیدگی سر یا خونریزی در مغز)، و باید به عنوان یک وضعیت اضطراری در نظر گرفته شود.

علائم مبتنی بر محل خونزیزی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

خونریزی داخلی در مناطق خاص بدن ممکن است به علائم دیگری منجر شود، از جمله:

مغز و نخاع

خونریزی در مغز اغلب باعث سردرد شدید، حالت تهوع و استفراغ می شود. ضعف در یک طرف بدن یا تغییر در بینایی ممکن است رخ دهد. با پیشرفت خونریزی، ممکن است تغییراتی در وضعیت ذهنی مانند گیجی و گمراهی و به دنبال آن از دست دادن هوشیاری ایجاد شود. تشنج نیز می تواند رخ دهد.

سینه

خونریزی در قفسه سینه بسته به محل خاص ممکن است علائم مختلفی ایجاد کند. خونریزی در مجاری هوایی می تواند باعث سرفه نفس گیر شود. سرفه کردن خون یا هموپتیز حتی فقط یک قاشق چای خوری، یک فوریت پزشکی است، و هموپتیز گسترده (سرفه یک چهارم فنجان خون یا بیشتر) میزان مرگ و میر بالایی دارد. تنگی نفس ممکن است با خونریزی در هر نقطه از قفسه سینه رخ دهد.

 خونریزی بین غشاهای اطراف قلب (پریارد قلب) می تواند حرکت قلب را محدود کرده و باعث ایجاد تامپوناد قلب شود.

هنگامی که یک ریه سوراخ شده و فرو می ریزد (پنوموتوراکس)، ممکن است کبودی به صورت پهن در قفسه سینه و گردن مشاهده شود. پوست بالای گردن و بالای شکم نیز ممکن است مانند بسته بندی حباب، به دلیل وجود هوا در بافت های زیرپوستی احساس شود. با وجود خون در قفسه سینه، هنگامی که افراد موقعیت خودش را تغییر می دهد، درد به طور قابل توجهی تغییر می کند.

شکم

خونریزی در شکم ممکن است منجر به تورم شکم و درد شود. وقتی پزشک یک استتوسکوپ را روی شکم قرار می دهد، ممکن است صداهای روده وجود نداشته باشد. کبودی در اطراف ناف یا پهلو به شدت خونریزی داخلی را نشان می دهد.

مطمئناً، خونریزی در مری یا معده ممکن است باعث استفراغ خونی شود، در حالی که خونریزی در دستگاه گوارش پایین ممکن است باعث خونریزی مقعدی شود.

ناحیه رتروپریتونئال

خونریزی از کلیه ها و سایر بافت ها در ناحیه خلفی صفاق ممکن است باعث ظاهر شدن خون در ادرار شود. علائم شوک ممکن است قبل از مشخص شدن علائم خاصی رخ دهد .

استخوان ها، مفاصل و عضلات

خونریزی همراه با استخوان ها، مفاصل و بافت های نرم ممکن است باعث کبودی زیاد شود. با این وجود، ممکن است منجر به پوستی گردد. درد بسیار شایع است و همچنین در حین پر شدن فضای مفصل یا نواحی اطراف آن، تحرک مفاصل کاهش می یابد.

عوارض خونریزی داخلی

شایع ترین علائم خونریزی داخلی | پزشکت

خونریزی می تواند علائم و عوارض مختلفی را ایجاد کند. علاوه بر علت اصلی خونریزی، از دست دادن خون ممکن است منجر به عوارض بعدی شود.

 برخلاف بزرگسالان، کودکان ممکن است نتوانند برخی از علائم خونریزی داخلی که در بالا ذکر شد را بیان کنند. به جای شکایت از درد، آنها ممکن است آشفته شوند، به طور مداوم گریه کنند یا تسکین آنها دشوار شود. ممکن است اشتهای کمی داشته باشند، یا از خوردن غذا به طور کامل خودداری کنند. توجه به تغییرات در وضعیت روانی می تواند بسیار مهم باشد. کودکی که به طور معمول عاشق بازی است ممکن است بی حال شود.

آسیب به بافت ها

تمام بافت های بدن به دریافت اکسیژن و مواد مغذی کافی وابسته هستند، اما برخی از اندامها نسبت به از دست دادن خون و شوک حساسیت بیشتری دارند. هنگامی که کلیه ها آسیب می بینند، نه تنها مرگ بافتی آغاز می شود، بلکه کلیه ها نمی توانند نقش خود را درست ایفاء کنند.. هنگامی که خون اکسیژنه قادر به تغذیه کافی عروق کرونر نیست، عضله قلب شروع به مردن می کند. به نوبه خود قلب کمتر قادر به نقش خود در حفظ جریان خون به بقیه بدن است. خوشبختانه، اقدامات اضطراری برای بازگرداندن فشار خون و حجم خون اغلب می تواند از اندام های حیاتی قبل از این مسئله محافظت کند.

خونریزی داخلی در دوران بارداری

خونریزی در دوران بارداری هرگز طبیعی نیست و هرگونه درد قابل توجه در لگن باید بلافاصله بررسی شود. در اوایل بارداری، شایعترین علت سقط جنین است، اگرچه حاملگی خارج رحمی یک علت جدی است. جفت سرراهی، جداشدگی جفت یا پارگی رحم می تواند باعث خونریزی شود. عوارضی از این قبیل اغلب با خونریزی خارجی از واژن همراه است، اما همیشه اینطور نیست. به عنوان مثال، اگر کودک به گونه ای قرار گرفته باشد که از عبور خون از دهانه رحم جلوگیری کند، ممکن است خونریزی قابل توجهی با پارگی رحم بدون علائم خارجی رخ دهد.

در خونریزی داخلی چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

خونریزی داخلی می تواند زندگی فرد را تهدید کند و اغلب اوقات درمان های ناگهانی می توانند نجات دهنده زندگی باشند. در صورت داشتن درد شدید شکم یا قفسه سینه، احساس تنگی نفس شدید، احساس سبکی سر (به نظر می رسد ممکن است غش کنید) به پزشک مراجعه کنید.

 منبع:

https://www.verywellhealth.com/internal-bleeding-signs-symptoms-complications-4172951

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز