لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

ارتباط بین کم خونی و نارسایی قلبی

آیا کم خونی باعث نارسایی قلبی می شود؟ | پزشکت

فهرست مطالب

آیا کم خونی باعث نارسایی قلبی می شود؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ارتباط قوی بین کم خونی و نارسایی قلبی وجود دارد. کم خونی یک بیماری است که در بدن شما به اندازه کافی، گلبول های قرمز سالم وجود ندارند. سلول های قرمز خون به حمل اکسیژن به اندام خود را، در حالی که نارسایی قلبی اتفاق می افتد زمانی که قلب قادر به پمپاژ مناسب خون اکسیژن را به سراسر بدن است.  برخی از بیماران نارسایی احتقانی قلب (CHF) نیز کم خونی دارند.

اگر نارسایی قلبی به موقع تشخیص داده شود و درمان شود، می توانید پیشرفت آن را کاهش دهید. کم خونی قابل درمان است اما ابتدا باید علت آن را تشخیص داد. در این مقاله با نحوه ارتباط این دو شرط آشنا خواهید شد.

علل کم خونی چیست؟

کم خونی تعداد گلبول های قرمز خون را کاهش می دهد. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بدن شما ممکن است به اندازه کافی هموگلوبین (پروتئینی در گلبول های قرمز) یا گلبول های قرمز خون تولید نکند، بدن شما خیلی سریع گلبول های قرمز را تجزیه می کند، یا ممکن است اختلال هموگلوبین داشته باشید. این باعث می شود که اندام های شما اکسیژن کافی برای عملکرد صحیح دریافت نکنند. وجود دارد چند کم خونی ها، اما دو ترین شایع است کم خونی فقر آهن و بیماری سلول داسی شکل:

  • کم خونی فقر آهن معمولاً به دلیل از دست دادن خون یا جذب ضعیف آهن رخ می دهد. قاعدگی می تواند باعث از دست دادن آهن در اثر خونریزی شدید شود. بارداری نیاز بدن به آهن را افزایش می دهد.
  • کم خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی است که در آن گلبول های قرمز سفت و قلابی شکل هستند و حرکت آزادانه خون در رگ های خونی را دشوار می کند.

کم خونی باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز در بدن شما می شود. علل آن عبارتند از ناهنجاری هموگلوبین یا تولید نکردن گلبول های قرمز کافی در بدن یا شکستن خیلی سریع گلبول های قرمز. دو بیماری شایع که باعث کم خونی می شوند، کم خونی ناشی از فقر آهن و بیماری سلول داسی شکل است.

چه ارتباطی بین کم خونی و نارسایی قلبی وجود دارد؟

هنگامی که نارسایی قلبی اتفاق می افتد، مایع در ریه ها به دام می افتد. همچنین مایع در پاها و ساق پا جمع می شود و باعث تورم یا ادم می شود.

از آنجایی که قلب شما نمی تواند خون کافی را در بدن پمپاژ کند، اندام های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. در نتیجه، یکی از عوارض نارسایی قلبی است بیماری مزمن کلیوی (CKD). در این شرایط رگ های خونی کلیه ها آسیب می بینند. کلیه‌ها نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند و در نتیجه تصفیه خون برای آنها دشوار است.

CKD همچنین میزان اریتروپویتین (EPO) را در کلیه ها کاهش می دهد. EPO نوعی پروتئین است که به ساخت گلبول های قرمز خون کمک می کند. سطوح پایین EPO می تواند باعث کم خونی شود.

علائم قلبی که در کم خونی باید مراقب آنها باشید. 

کم خونی و نارسایی قلبی برخی علائم مشترک دارند.  آنها شامل خستگی، تنگی نفس و ضربان قلب سریع در حالت استراحت هستند. علائم اضافی برای کم خونی عبارتند از:

  • سردرد
  • درد زبان
  • پوست رنگ پریده که خشک است یا به راحتی کبود می شود
  • سرگیجه
  • سندرم پاهای بی قرار

سایر علائم نارسایی قلبی عبارتند از:

  • تورم در مچ پا یا پاها
  • سرفه خشک و هک کننده
  • میل به دفع بیشتر ادرار در شب یا هنگام استراحت
  • ناراحتی معده، حالت تهوع یا احساس نفخ

تنگی نفس، خستگی و ضربان قلب سریع همگی از علائم کم خونی و نارسایی قلبی هستند. با این حال، با کم خونی، ممکن است احساس سرگیجه، پوست به راحتی کبودی و سندرم پای بی قرار نیز داشته باشید. با نارسایی قلبی، تورم در پاها، سرفه خشک و ناراحتی معده را تجربه خواهید کرد.

تشخیص و درمان کم خونی و نارسایی قلبی

تشخیص نارسایی قلبی و کم خونی شامل آزمایش خون، تصویربرداری و سایر اقدامات پزشکی است.

کم خونی

پزشک شما یک شمارش کامل خون (CBC) و گاهی آزمایش ادرار را تجویز می کند. آزمایش خون تعداد و شکل سلول های خونی شما را نشان می دهد. همچنین می تواند نشان دهد که سطح ویتامین B12، B9 و آهن شما کم است یا خیر.  آزمایش ادرار سطوح غیر طبیعی هموگلوبین را بررسی می کند.

آزمایشات اضافی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کولونوسکوپی: در این روش، یک لوله بلند و منعطف با یک دوربین در رکتوم قرار داده می‌شود تا ناهنجاری‌های روده بزرگ را بررسی کند.
  • بیوپسی مغز استخوان: بسته به نتایج سایر آزمایش‌ها، پزشک ممکن است بیوپسی مغز استخوان را انجام دهد که بافتی را برای بررسی در آزمایشگاه برای بررسی شرایطی مانند سرطان یا بیماری مغز استخوان برداشته است.

درمان کم خونی به علت ایجاد آن بستگی دارد. در برخی موارد می توان آن را درمان کرد. بدون توجه به علت، پزشک شما رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از آهن را توصیه می کند. همچنین باید از غذاهایی که مانع جذب آهن در بدن شما می شوند، خودداری کنید.

برای کم خونی فقر آهن، درمان پزشکی ممکن است شامل مکمل های آهن، انفوزیون آهن (آهن که به صورت داخل وریدی، از طریق IV داده می شود) یا تزریق خون باشد. اگر CDK علت باشد، ممکن است تزریق EPO توصیه شود.

اگر خونریزی داخلی دلیل کم خونی شما باشد، به جراحی نیاز خواهید داشت. زخم به احتمال زیاد باعث خونریزی می شود. اگر فتق هیاتال دارید که در آن بخشی از معده از طریق عضله دیافراگم به سمت بالا حرکت می کند، بیشتر مستعد ابتلا به زخم و در نتیجه خونریزی داخلی هستید. کم خونی داسی شکل ممکن است نیاز به پیوند مغز استخوان داشته باشد.

نارسایی قلبی

پزشک ممکن است آزمایشاتی را برای کم خونی و کلسترول بالا تجویز کند، مانند پانل چربی. آزمایش خون همچنین سطوح مولکولی به نام NT-pro BNP را بررسی می کند. سطوح بالای NT-pro BNP به این معنی است که حفره های قلب شما تحت فشار قرار می گیرند که نشانه ای از نارسایی قلبی است.

سایر آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک شما تجویز کند عبارتند از:

  • اشعه ایکس قفسه سینه
  • سونوگرافی قلب شما ( اکوکاردیوگرام یا اکو)
  • بررسی فعالیت الکتریکی در قلب یا EKG
  • تست واکنش قلب شما به استرس یا تست استرس

نارسایی قلبی قابل درمان نیست، اما می توانید از بدتر شدن آن جلوگیری کنید. درمان بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از نارسایی قلبی هستید و چه چیزی باعث آن شده است. اکثر برنامه های درمانی شامل داروها و تغییرات سبک زندگی می شود. تشخیص نارسایی قلبی و کم خونی شامل آزمایش خون، تصویربرداری یا سایر انواع روش های پزشکی است. درمان کم خونی می تواند شامل مکمل آهن، تزریق آهن، رژیم غذایی سرشار از غذاهای غنی از آهن یا جراحی باشد. در برخی موارد، کم خونی از بین می رود. برای نارسایی قلبی، درمان بر پیشگیری از بدتر شدن وضعیت تمرکز دارد.

راه های پیشگیری از کم خونی و نارسایی قلبی

کم خونی ناشی از کمبود آهن، B12 یا B9 را می توان با مصرف بیشتر غذاهای غنی از این ویتامین ها و مواد معدنی پیشگیری کرد. علاوه بر این، ویتامین C به بدن شما کمک می کند تا این ویتامین ها را بهتر جذب کند. با این حال، کم خونی ارثی (ژنی که از والدین منتقل می شود) قابل پیشگیری نیست.

با اجتناب از بیماری قلبی می توانید از نارسایی قلبی پیشگیری کنید. برخی از عوامل خطر بیماری قلبی اجتناب ناپذیر هستند. اینها شامل سن بالاتر، جنس، نژاد یا قومیت و سابقه خانوادگی است. شرایط سلامتی مانند دیابت نیز می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای بیماری قلبی قرار دهد.

برخی از راه‌های کاهش خطر بیماری قلبی، عبارتند از:
  • کنترل فشار خون
  • مدیریت دیابت
  • کاهش کلسترول شما
  • حفظ وزن مناسب
  • ورزش منظم
  • ترک سیگار
  • عدم مصرف زیاد الکل

کم خونی ناشی از کمبود ویتامین با رژیم غذایی قابل پیشگیری است. کم خونی ارثی، مانند کم خونی داسی شکل، قابل پیشگیری نیست. با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می توان از نارسایی قلبی پیشگیری کرد. می تواند به خوب غذا خوردن، سیگار نکشیدن، ورزش منظم و حفظ وزن مناسب کمک کند.

شما می توانید با مصرف یک رژیم غذایی سرشار از آهن، B12 و B9 یا مکمل های ویتامین، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین را درمان و از آن پیشگیری کنید. برخی از علائم کم خونی در صورتی که علت آن داخلی باشد، مانند زخم، با جراحی قابل درمان هستند. شما نمی توانید از کم خونی ارثی مانند کم خونی داسی شکل جلوگیری کنید.

با کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می توان از نارسایی قلبی پیشگیری کرد. این به معنای ورزش منظم، خوردن غذاهای سالم و مدیریت بیماری های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا است.

کم خونی شدید و نارسایی قلبی چه حسی دارد؟ با کم خونی شدید، ممکن است سردرد داشته باشید، ضربان قلب سریع داشته باشید و به طور کلی همیشه احساس ضعف کنید. حتی با بدتر شدن نارسایی قلبی، تنگی نفس، تورم در مچ پا و پاها و سرفه خشک خواهید داشت که در هنگام دراز کشیدن بیشتر اتفاق می افتد.

با نارسایی قلبی، صبر نکنید تا علائم آنقدر شدید شود که نیاز به مراجعه به اورژانس داشته باشید. اگر تورم ناگهانی در پاها، تغییر وزن غیرقابل توضیح، سرفه شبانه یا تنگی نفس داشتید با پزشک خود تماس بگیرید. برای کم خونی، اگر دائماً احساس ضعف می کنید و سردرد یا سرگیجه دارید که از بین نمی رود، با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن آخر

نارسایی قلبی و کم خونی شرایط جدی هستند. اما اگر به موقع تشخیص داده شود، می توانید هر دو بیماری را با موفقیت مدیریت کنید. نارسایی قلبی یک بیماری مزمن است که قابل درمان نیست، اما همچنان می توانید زندگی کامل و فعالی داشته باشید. در بیشتر موارد، کم خونی قابل درمان است. اگر نارسایی قلبی و کم خونی دارید، پیروی از برنامه درمانی پزشک بهترین شانس را برای داشتن زندگی با کیفیت بالا به شما می دهد.

منبع:

https://www.verywellhealth.com/anemia-and-heart-failure-5199398

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز