لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

فهرست مطالب

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی وجود دارد که مصرف آنها می تواند منجر به بروز برخی عوارض در مبتلایان به دیابت شود. دیابت یکی از بیماری های شایع است، بیشتر از هر زمان دیگری بر جامعه تأثیر می گذارد.

طبق نظر انجمن دیابت آمریکا (ADA):

  • دیابت در سال 2010 هفتمین علت مرگ و میر در ایالات متحده بود.
  • تقریباً 1.25 میلیون کودک و بزرگسال آمریکایی در سال 2012 به دیابت نوع 1 مبتلا شدند.
  • در سال 2012، 29.1 میلیون آمریکایی، یا 9.3 درصد از جمعیت، به دیابت مبتلا بودند. از این تعداد 21.0 میلیون نفر تشخیص داده شده و 8.1 میلیون نفر تشخیص داده نشده اند.

این آمار ممکن است ترسناک باشد و می تواند در سالهای آینده این تعداد، بدتر هم بشود.

دیابت نوعی اختلال متابولیکی است که در آن فرد از سطح بالایی از گلوکز در خون رنج می برد. سطح بالای قند خون یا به دلیل کمبود تولید انسولین (دیابت نوع 1) یا مقاومت به انسولین در بدن (دیابت نوع 2) ایجاد می شود.

در هنگام ابتلا به دیابت، مهم است که سطح قند خون را کنترل کنید. در غیر این صورت می تواند بر قسمت های مختلف بدن و اعضای بدن از چشم تا انگشتان پا تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی نقش مهمی در مدیریت بیماری دارد. برخی از مواد غذایی وجود دارند که می توانند به کاهش خطر دیابت و به مدیریت قند خون کمک کنند. از طرف دیگر، برخی غذاها می توانند علائم و عوارض پزشکی دیابت را تشدید کنند.

انواع مواد غذایی غیر مجاز برای بیماران دیابتی و همچنین افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، عبارتند از:

نان سفید، یکی از مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی است.

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

نان سفید ماده اصلی بسیاری از منوهای صبحانه است. تهیه یک تکه یا دو قطعه نان سفید با مقداری مربا یا کره ممکن است قبل از اینکه از خانه خارج شوید سریع و راحت باشد. اما برای بیماران دیابتی، نان سفید گزینه مناسبی نیست. نان سفید از آرد تصفیه شده ساخته شده است که فاقد فیبر و مواد مغذی است. در حقیقت، نان سفید به عنوان یک ماده غذایی غیر مجاز کربوهیدرات در نظر گرفته می شود، به این معنی که کالری خالی دارد و به سرعت توسط بدن جذب می شود.

هر غذایی که به سرعت جذب شود باعث ترشح انسولین می شود که بر قند خون تأثیر می گذارد. ADA توصیه می کند به جای نان سفید، نان سبوس دار یا 100 درصد نان گندم کامل انتخاب کنید. مقدار بالای فیبر آن باعث افزایش سرعت سوخت و ساز و دفع قند خون می شود. با این حال، در وعده های غذایی فقط به 1 برش نان غلات کامل بسنده کنید. مقداری سبزیجات، حبوبات یا لوبیا همراه با نان خود داشته باشید.

غلات صبحانه پر از شکر، یکی دیگر از مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی است.

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

وقتی صبح دیرتان شده، ممکن است وقت نداشته باشید که سریعا چیزی غیر از یک کاسه غلات بخورید. اما بسیاری از انواع غلات صبحانه مملو از کربوهیدرات ها و قند هضم سریع هستند. این امر باعث می شود که آنها از نظر شاخص گلیسمی (GI) بالا باشند. هنگامی که چنین غلاتی می خورید، بدن به سرعت آن را تجزیه می کند، که به سرعت سطح قند خون شما را افزایش می دهد. همچنین، چنین غلات دارای مواد مغذی کمی و مقدار زیادی کالری خالی هستند. خوشبختانه همه غلات با همان مواد غیرمجاز تولید نمی شوند. غلات با ضریب GI پایین با سرعت بیشتری هضم می شوند. پس از وعده های غذایی، میزان قند خون را به حداقل می رسانند.

از بلغور جو دوسر، سبوس جو دوسر، گندم سیاه، سبوس گندم، جو و سایر غلات سالم برای صبحاته استفاده کنید

گوشت های چرب

برش های چربی یا گوشت برای افراد دیابتی یا در معرض خطر بیماری خوب نیست. مصرف گوشت به طور مداوم با خطر دیابت نوع 2 ارتباط دارد. مصرف گوشت به راحتی قابل اصلاح است و مزایای بالقوه در این کار دارد، به خصوص در افرادی که در معرض خطر بیشتری از دیابت هستند. علاوه بر این، گوشت های چرب مقدار زیادی چربی اشباع دارند که باعث التهاب در بدن و عوارض مختلف می شود.

چربی اشباع سطح کلسترول خون را افزایش می دهد، که به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. افراد دیابتی در حال حاضر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. خوردن ترکیبات گوشت های پرچرب خطراتی را برای شما ایجاد می کنند.  از این رو، به جای خوردن بیکن چرب، همبرگر، بولونیا، هات داگ یا دنده های اضافی، انتخاب پروتئین بدون چربی مانند مرغ و بوقلمون بدون پوست، ماهی و صدف بدون چربی را انتخاب کنید.

آب میوه کنسرو شده

کنسرو آب میوه ممکن است یک روش مناسب برای اطمینان از مصرف منظم میوه باشد، اما برای بیماران دیابتی یا افراد در معرض بیماری خوب نیست. به گفته کارشناسان تغذیه و بهداشت، آب میوه های کنسرو شده فاقد ارزش غذایی هستند. علاوه بر این، بسیاری از آنها دارای شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند که می توانند باعث افزایش چشمگیر سطح قند خون و همچنین افزایش وزن شوند. هر دو عامل می تواند عوارض دیابت را بدتر کند.

مطالعه ای که در سال 2008 در Diabetes Care منتشر شد گزارش داد که مصرف سبزیجات و میوه های برگ سبز با کاهش خطر و بروز دیابت همراه است، در حالی که مصرف آب میوه می تواند با افزایش خطر و بروز در زنان همراه باشد. مطالعه دیگری که در PLOS ONE در سال 2014 منتشر شده از توصیه های رژیم غذایی برای محدود کردن نوشیدنی های شیرین شده با قند، مانند آب میوه با قند اضافه شده، برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 پشتیبانی می کند.

به جای میوه های کنسرو شده میتوانید، پانچ میوه، نوشیدنی های میوه ای و آب میوه ها، میوه های کامل با نمره GI پایین (کمتر از 55) مانند سیب، آووکادو، توت، گیلاس، گریپ فروت، انگور، کیوی و پرتقال را انتخاب کنید.

برنج سفید

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

برنج سفید، ماده اصلی در رژیم های غذایی در کشورهای آسیایی است و در سایر نقاط جهان بسیار محبوب است. اما برنج سفید به دلیل فرآوری زیاد، می تواند باعث افزایش قند خون شود. ایندکس گلایسمی GI برنج سفید بالا و فاقد مواد مغذی مانند فیبر و منیزیم است. هرچه برنج سفید بیشتری بخورید، خطر دیابت نوع 2 بیشتر می شود و کنترل سطح قند خون دشوارتر است.

جایگزینی غلات کامل از جمله برنج قهوه ای به جای برنج سفید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یافته ها این توصیه را تأکید می کند که بیشتر کربوهیدرات مصرفی باید به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل تامین شود تا به پیشگیری از دیابت نوع 2 کمک کند. مطالعه دیگری که در سال 2012 در BMJ منتشر شد، گزارش می کند که مصرف بیشتر برنج سفید با افزایش قابل توجهی در دیابت نوع 2، به ویژه در جمعیت های آسیایی (چینی و ژاپنی) ارتباط دارد. به جای برنج سفید، برنج قهوه ای یا برنج وحشی را که میتواند محتوای فیبر بالایی داشته باشد، انتخاب کنید، تا باعث کند شدن هجوم گلوکز به جریان خون  شود.

نوشابه

نوشابه های گازدار شیرین در سراسر آمریکا بسیار محبوب هستند، اما به دلیل داشتن مقدار زیادی قند و کالری، برای بیماران دیابتی نوشیدنی بدی است. نوشیدنی های قندی همچنین در افزایش خطر دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن نقش دارند.

یک مطالعه 2010 که در Diabetes Care منتشر شده است گزارش می دهد که علاوه بر افزایش وزن، مصرف بیشتر نوشیدنی های شیرین قند با ایجاد سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. افرادی که به طور منظم فقط یک یا دو وعده از این نوشیدنی های شیرین را در روز مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که بندرت چنین نوشیدنی هایی مصرف می کنند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2،  26 درصد بیشتر است.

بررسی دیگر رابطه مستقیم بین دیابت و نوشیدنی های شیرین را تأیید می کند. با این حال، مکانیسم های دقیق بیولوژیکی هنوز نامشخص بوده است. اگر در تلاش هستید قند خون خود را کنترل کرده یا وزن خود را کنترل کنید، باید از نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین خودداری کنید. در عوض، نوشیدنی های سالم مانند چای سبز را حتما انتخاب کنید.

سیب زمینی سرخ کرده

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

مصرف سیب زمینی، چه به صورت پخته، آب پز، له شده و یا به صورت سیب زمینی سرخ کرده  به طور منظم برای افرادی که دیابت دارند مضر است. زیرا نشاسته سیب زمینی از رشته های طولانی گلوکز ساخته شده است که به سرعت در روده تجزیه می شود. که با جذب نشاسته در جریان خون، منجر به جهش ناگهانی سطح گلوکز خون می شود. سرخ کردن سیب زمینی خوشمزه به راحتی به بار چربی، کالری، کربوهیدرات و سدیم اضافه می کند.

بسیاری از غذاهای سرخ شده نیز مملو از چربی اشباع هستند که باعث انسداد سرخرگ ها می شوند. مصرف بیشتر سیب زمینی، به خصوص سیب زمینی سرخ کرده، با خطر بالاتر دیابت نوع 2، مستقل از شاخص توده بدن (BMI) و سایر عوامل خطر همراه است. جایگزینی سیب زمینی با غلات کامل با خطر کمتری همراه خواهد بود.

به جای سیب زمینی، سبزیجات غیر نشاسته ای یا سیب زمینی شیرین کوره ای که نمره GI کمی دارند را انتخاب کنید.

پنکیک یا وافل با شربت

تهیه پنکیک آسان و خوشمزه است. اما افراد دیابتی یا در معرض خطر بیشتری برای مصرف آن باید از آن خودداری کنند. پنکیک و وافل نه تنها معمولاً با آرد سفید تصفیه شده درست می شوند، بلکه غالباً کره و کل شربت شیرین که معمولاً فقط شربت ذرت با فروکتوز بالا است، قرار می گیرند. کره و شربت شیرین هم می توانند منجر به افزایش سطح قند خون شوند. از آنجایی که پنکیک ها دارای فیبر کمی هستند، میزان سیری آنها کمتر می شود. حتی می تواند شما را با سرعت بیشتری گرسنه کند. همچنین هیچ پروتئینی ندارند که احساس سیری را در شما ایجاد کند.

پنکیک همچنین شما را در برابر مشکلات قلبی آسیب پذیرتر می کند. در مورد شیرینی های نانوایی مانند دونات، شیرینی، کاپ کیک و کیک خامه ای نیز همین مورد وجود دارد. اگر می خواهید پنکیک بخورید، آنها را در خانه با استفاده از مواد سالم درست کنید. می توانید خمیر را با غلات کامل درست کنید و آجیل له شده، رنده شده یا خرد شده و همچنین میوه ها یا سبزیجات را اضافه کنید تا کمی به طعم و مزه و همچنین ارزش غذایی اضافه کنید.

میوه های قندی

مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی | پزشکت

به طور کلی میوه ها گزینه سالمی برای همه ی افراد است. بیشتر میوه ها برای بیماران دیابتی نیز مفید هستند اما میوه هایی که دارای محتوای قند زیادی هستند مفید نیستند. میوه هایی مانند موز کاملاً رسیده، خربزه، انبه و ساپودیلا (چیکو) حاوی قند بیشتری نسبت به میوه های دیگر هستند. خوردن آنها می تواند سطح قند خون شما را در خون افزایش دهد به همین دلیل انتخاب خطرناکی برای شما محسوب می شود. با این حال، نیازی به قطع کامل آنها نیست. هنوز می توانید از این میوه ها لذت ببرید اما در اندازه های کوچک مانند ½ موز یا یک موز کوچک (به طول 6 اینچ)، ½ فنجان انبه مکعبی، 1¼ فنجان هندوانه و 1/3 فنجان چیکو مکعبی در روز.

قهوه طعم دار، یکی دیگر از مواد غذایی غیرمجاز برای بیماران دیابتی است.

یک فنجان قهوه سیاه عادی و بدون قند برای یک بیماری پیش دیابت کاملا مناسب است.  مشکل زمانی بوجود می آید که شما به کافی شاپ محلی خود مراجعه کرده و آن کاپوچینوی بزرگ یا موکا شکلات سفید یا هر نوع نوشیدنی دیگر را سفارش دهید. این نوشیدنی های قهوه مملو از شکر، شربت های شیرین و خامه هستند و تقریباً به اندازه دسرها حاوی کالری و قند هستند.

اگر شما نمی خواهید نوشیدنی های قهوه را که دوست دارید را از دست بدهید می توانید نوشیدنی های کم کالری را انتخاب کنید یا به جای آن چای بخورید. با این حال، قهوه برای افرادی که از دیابت رنج می برند خوب نیست.

منابع:

http://www.diabetes.org/diabetes-basics/statistics/
https://www.cdc.gov/diabetes/data/statistics/2014statisticsreport.html
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3942738/
http://care.diabetesjournals.org/content/33/11/2477.long
https://academic.oup.com/nutritionreviews/article/73/suppl_2/120/1931303/Impact-of-beverage-intake-on-metabolic-and
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2453647/
http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0093471
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3024208/
http://www.bmj.com/content/344/bmj.e1454
http://care.diabetesjournals.org/content/early/2015/12/09/dc15-0547

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز