لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هورمون رشد یا سوماتروپین (HGH) چیست؟

هورمون رشد || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سوماتروپین شکلی از هورمون رشد انسانی است که برای رشد استخوان ها و ماهیچه ها بسیار مفید و موثر شناخته شده است. آمپول سوماتروپین برای درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که فاقد هورمون رشد طبیعی هستند مانند افرادی با قد کوتاه به دلیل سندرم نونان، سندرم ترنر، سندرم پرادر-ویلی، کوتاهی قد در بدو تولد کاربرد دارد. سوماتروپین همچنین در بزرگسالان برای درمان سندرم روده کوتاه یا برای جلوگیری از کاهش وزن شدید مرتبط با ایدز تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اگر مبتلا به سرطان، رتینوپاتی دیابتی، یا تحت درمان برای سندرم پرادر ویلی هستید و اضافه وزن یا مشکلات تنفسی شدید دارید، نباید از سوماتروپین استفاده کنید. علاوه بر آن، مبتلایان به بیماری جدی به دلیل نارسایی ریه یا عوارض ناشی از جراحی اخیر، آسیب یا ترومای پزشکی، نباید از سوماتروپین استفاده کنند. حتی مصرف آن در افرادی که به سوماتروپین یا بنزیل الکل حساسیت دارند، توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

در برخی موارد، سوماتروپین نباید در کودک استفاده شود. برخی از مارک های سوماتروپین حاوی ماده ای هستند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث عوارض جدی یا مرگ در نوزادان یا نوزادان نارس شود. بر همین اساس این دارو را بدون توصیه پزشکی به کودک ندهید. با توجه به اهمیت نحوه مصرف سوماتروپین و شناخت بروز عوارض ناشی از آن، ما سعی کرده ایم در این مقاله از پزشکت هر آنچه که باید در مورد این هورمون رشد انسانی بدانید را مورد بررسی قرار داده ایم. پس بهتر است قبل از مصرف آن حتما اطلاعات لازم را کسب کنید.

تزریق سوماتروپین || پزشکتبهترین زمان تزریق آمپول سوماتروپین

برای اثربخشی سوماتروپین و تعیین بهترین زمان تزریق آمپول سوماتروپین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. چون دوز و نام تجاری سوماتروپین و تعداد دفعات استفاده و زمان مصرف آن به نوع شرایطی که تحت درمان قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهید بستگی دارد. پزشک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسته به شرایطی که دارو را برای شما تجویز کرده، نحوه و زمان مصرف را توصیه کند.

تمام دستورالعمل های روی برچسب نسخه خود را دنبال کنید و همه راهنماهای دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. دارو را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.

نحوه تزریق سوماتروپین

سوماتروپین به عضله یا زیر پوست تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند به شما نحوه استفاده صحیح از دارو را به تنهایی آموزش دهد. تزریق زیر جلدی (زیر پوست) را دو بار پشت سر هم در یک محل تزریق نکنید.

دستورالعمل های مصرف ارائه شده همراه با دارو را بخوانید و به دقت دنبال کنید. اگر تمام دستورالعمل‌های استفاده صحیح را نمی‌دانید، از سوماتروپین استفاده نکنید. اگر سوالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

دارو را تکان ندهید. اگر دارو کدر به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد، رنگ آن تغییر کرده یا به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که ذراتی در آن وجود دارد، از آن استفاده نکنید. برای دریافت داروی جدید با داروساز خود تماس بگیرید.

اگر داروی شما همراه با سرنگ، کارتریج یا قلم تزریق است، فقط از آن وسیله برای تزریق دارو استفاده کنید. هر برنامه غذایی که توسط پزشک یا مشاور تغذیه برای شما ایجاد شده است را دنبال کنید تا دارو بهتر اثر کند. نحوه نگهداری این دارو به مارک سوماتروپین و رقیق کننده ای که استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید بستگی دارد. اگر در مورد نگهداری مناسب داروهاد سوالی دارید از داروساز خود بپرسید. هر گونه سوماتروپین را که پس از پایان تاریخ انقضای روی برچسب باقی مانده است دور بریزید. فقط یکبار از سوزن و سرنگ استفاده کنید و سپس آنها را در ظرف ضد سوراخ “شارپس” قرار دهید.

اگر یک نوبت از تزریق سوماتروپین فراموش کنم چه اتفاقی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌افتد؟

در صورت فراموش کردن دوز تزریق بهتر است در اسرع وقت از دارو استفاده کنید، اما اگر تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده است، از دوز فراموش شده صرف نظر کنید. دو دوز را در یک زمان استفاده نکنید. اگر بیش از 3 دوز متوالی را فراموش کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف بیش از حد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث لرزش یا لرزش، عرق سرد، افزایش گرسنگی، سردرد، خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، ضربان قلب سریع و حالت تهوع شود. مصرف بیش از حد طولانی مدت حتی ممکن است باعث رشد بیش از حد شود.

کاربرد سوماتروپین یا هورمون رشد چیست؟

تزریق سوماتروپین برای جایگزینی هورمون رشد (هورمون طبیعی تولید شده توسط بدن) در بزرگسالان و کودکان مبتلا به کمبود هورمون رشد استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. همچنین تزریق سوماتروپین برای افزایش رشد در کودکان با شرایط خاصی که بر رشد و تکامل طبیعی تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد، کاربرد دارد. تزریق سوماتروپین (Serostim) برای افزایش وزن بدن و استقامت فیزیکی در بیماران مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) که سندرم هدر رفتن مرتبط با HIV دارند استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

تزریق سوماتروپین (Zorbtive) برای درمان سندرم روده کوتاه کوتاه در بزرگسالانی که تغذیه یا مایعات اضافی از درمان داخل وریدی (IV) دریافت می‌کنند، استفاده می‌شود. سوماتروپین یک آنالوگ هورمون رشد انسانی (hGH) است. این دارو با جایگزینی هورمون های رشدی که به طور معمول در بدن تولید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، که ممکن است منجر به افزایش رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

سوماتروپین چگونه باید استفاده شود؟

تزریق سوماتروپین به صورت محلول (مایع) در قلم ها و کارتریج های از قبل پر شده و همچنین به صورت پودر در ویال ها و کارتریج ها برای مخلوط شدن با مایع برای تزریق زیر جلدی (زیر پوست) ارائه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

  • هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تزریق سوماتروپین برای جایگزینی هورمون رشد در بزرگسالان انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً مصرف آن یک بار در روز است.
  • اگر سوماتروپین برای جایگزینی هورمون رشد یا افزایش رشد در کودکان تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً یک بار در روز در 3 تا 7 روز در هفته تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که تزریق سوماتروپین (Serostim) برای افزایش وزن بدن و استقامت بدنی در بیماران مبتلا به سندرم هدر رفتن مرتبط با HIV انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً یک بار در روز یا یک بار در میان تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.
  • وقتی که سوماتروپین (Zorbtive) برای درمان سندرم روده کوتاه تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، معمولاً یک بار در روز به مدت 4 هفته تزریق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

از تزریق سوماتروپین دقیقاً طبق دستور استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است مصرف نکنید.

تورم مفاصل || پزشکتعوارض سوماتروپین (HGH) چیست؟

اگر از Zorbtive برای درمان سندرم روده کوتاه استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، از نوشیدن آب میوه یا نوشابه های نوشابه خودداری کنید. در صورت ابتلا به سندرم روده کوتاه از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند معده شما را تحریک کرده و وضعیت شما را بدتر کند.

مصرف سوماتروپین (HGH) در بیماران مبتلا به سندرم پرادر ویلی که سوماتروپین ممکن است برخی مشکلات تنفسی جدی ایجاد کند. اگر به سندرم پرادر ویلی مبتلا هستید، حتی علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌از مشکلات ریوی یا تنفسی مانند تنگی نفس، سرفه یا خروپف کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

علاوه بر آن، باید در صورت بروز هر یک از عوارض زیر در هنگام مصرف سوماتروپین (HGH) هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر در رفتار
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد یا تورم در مفاصل
  • تغییر در شکل یا اندازه خال
  • گوش درد، التهاب، گرما یا ترشح
  • درد در زانو یا باسن، راه رفتن با لنگی
  • تورم یا پف شدید در دست ها و پاها
  • مشکلات بینایی، سردردهای غیر معمول
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن در مچ دست، دست یا انگشتان
  • پانکراتیت: درد شدید در قسمت فوقانی معده که به کمر انتشار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یابد.
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا، گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد، گوش درد.
  • واکنش های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش یا کهیر، تورم صورت، لب ها یا زبان
  • قند خون بالا: افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان، بوی میوه ای از نفس.
  • افزایش فشار داخل جمجمه: سردردهای شدید، صدای زنگ در گوش، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات بینایی، درد پشت چشم
  • علائم مشکل غده فوق کلیوی: ضعف شدید، سرگیجه شدید، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست، احساس ضعف یا خستگی بسیار

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. برای مشاوره پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید.

تداخلات دارویی سوماتروپین هورمون رشد انسانی

مصرف برخی از دارو ها همزمان با سوماتروپین هورمون رشد انسانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به تداخل دارویی و عوارض احتمالی شود. برای همین بهتر است هنگام مصرف سوماتروپین و دارو های احتمالی زیر حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  • سیکلوسپورین
  • داروهای دیابت
  • برخی داروها برای تشنج
  • انسولین یا داروی خوراکی دیابت
  • قرص های ضد بارداری یا هورمون درمانی
  • داروهای استروئیدی مانند پردنیزون یا کورتیزون
  • یک استروئید (پردنیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون و غیره)
  • داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های گیاهی
  • هورمون های زنانه مانند استروژن ها یا پروژستین ها و قرص های ضد بارداری
  • برای معاینات منظم به پزشک مراجعه کنید. در حین مصرف این دارو باید آزمایشات آزمایشگاهی مهمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را انجام دهید.

مصرف سوماتروپین در بارداری

بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات در مورد مصرف هورمون رشد در بارداری هیچ گونه عوارض و اثرات نامطلوبی بر روی زایمان، شیردهی، رشد پس از تولد، یا ظرفیت تولید مثل بعدی در مادران را نشان نداده است. اما از طرفی هم هیچ اطلاعات و تحقیقاتی در این زمینه بر روی انسان ها صورت نگرفته است.

اما برخی بررسی های محدود در مورد تاثیر سوماتروپین در شیردهی نشان می‌دهد که سوماتروپین غلظت طبیعی هورمون رشد در شیر مادر را افزایش نمی‌دهد و هیچ عارضه جانبی در نوزادان شیرده مادرانی که سوماتروپین دریافت می‌کنند، تجربه نمی‌کند. این در حالی است که هنوز هم توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود زنان در دوران بارداری و شیردهی برای مصرف سوماتروپین حتما با پزشک خود مشورت کنند.

سوماتروپین هورمون رشد انسانی

سوماتروپین (soe ma TROE pin) یک هورمون رشد ساخته دست بشر است. هورمون رشد به رشد قد کودکان و رشد عضلات بزرگسالان و کودکان کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. از آن برای درمان بسیاری از شرایط مربوط به کمبود هورمون رشد، نارسایی رشد و کوتاهی قد استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز

درد پریودی در اثر تغییرات هورمونی، التهابات و مشکلات رحمی و ... در پایین شکم و لگن ایجاد میشه و ممکنه بر فعالیت‌های روزمره تأثیر منفی بگذاره. برای درمان علائمت با متخصص زنان آنلاین مشاوره تلفنی بگیر.

انتخاب نادرست یا استفاده نادرست از محصولات ضدآفتاب می تونه باعث مشکلات پوستی بشه. برای جلوگیری از بروز این مشکلات و حفظ سلامت پوستت، با متخصص پوست و مو تلفنی و تصویری مشاوره بگیر.

درد گردن ممکنه ناشی از تنش عضلانی یا مشکلات مفصلی باشه که بسیار آزار دهنده ست. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص استخوان و مفاصل بگو و مشاوره تلفنی بگیر.

خیانت عمل ناخوشایندیه که باعث ایجاد شک و عدم اعتماد در رابطه میشه و زندگی روابط را تحت تأثیر قرار میده. اگه با موضوع خیانت مواجه شدی و نیاز به کمک داری با متخصصان آنلاین سلامت روان 24ساعته مشاوره تلفنی بگیر.

زودانزالی مشکلیه که می تونه بر زندگی جنسی و رابطه شما تأثیر منفی بگذاره. پس تا دیر نشده برای درمان علائمت با متخصص اورولوژی خصوصی و محرمانه مشاوره تلفنی بگیر.

تغذیه کودک اهمیت زیادی داره، چون تأثیر مستقیمی بر رشد و وزن سالم کودک داره. برای مشاوره تغذیه کودکتان و بهبود آن همین الان با متخصصان آنلاین اطفال24 ساعته مشاوره تلفنی بگیر.