لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تولترودین و مثانه بیش فعال

تولترودین || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


تولترودین قرصی است که برای درمان بیماری به نام مثانه بیش فعال (OAB) استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. تولترودین نام عمومی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دترول است. این دارو به دسته ای از داروها به نام آنتاگونیست های گیرنده موسکارینی (MRAs) تعلق دارد که با مسدود کردن استیل کولین، یک ماده شیمیایی که عملکرد ادرار را تنظیم کرده و به کنترل علائمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند تکرر ادرار و فوریت کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. Detrol یک داروی با نسخه است، بنابراین شما نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید آن را بدون نسخه خریداری کنید.

تولترودین برای چه مواردی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

سازمان غذا و دارو (FDA) تولترودین را برای درمان مثانه بیش فعال (OAB) تایید کرده است. افراد مبتلا به OAB ممکن است نیاز به دفع فوری و بیشتر از حد معمول ادرار داشته باشند. آنها ممکن است با شب ادراری و نشت ادرار دست و پنجه نرم کنند که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فعالیت های روزانه را محدود کرده و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه مصرف تولترودین چگونه است؟

دترول در دو فرمول مختلف عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که عبارت است از:

  • انتشار فوری (دترول) که یک قرص است.
  • با رهش طولانی (Detrol LA) که یک کپسول است.

سعی کنید داروی خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

داروی تولترودین || پزشکت

قرص عرضه فوری

تولترودین با انتشار فوری دو بار در روز مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود زیرا این نسخه طولانی مدت در سیستم شما باقی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماند. آن را با آب و با یا بدون غذا مصرف کنید. اگر در بلع قرص‌ها مشکل دارید، می‌توانید قرص را با استفاده از قرص‌شکن خرد کنید یا آن را در یک کاسه با قاشق خرد کنید و با مقدار کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سس سیب یا آب مخلوط کنید. فقط مطمئن شوید که غذا یا مایع حاوی دترول را تمام کرده اید تا به دین صورت دوز کامل را دریافت کنید. Detrol را دو بار در روز صبح و عصر مصرف کنید.

کپسول با رهش طولانی

نام تجاری تولترودین با رهش طولانی Detrol LA است. این کپسولی است که فقط یک بار در روز مصرف خواهید کرد زیرا در تمام روز در سیستم شما کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. این کپسول ها باید به طور کامل بلعیده شوند. برخلاف قرص های فوری، کپسول را نباید باز، له یا با غذا مخلوط کرد.

Detrol را در دمای اتاق (بین 59 تا 86 درجه فارنهایت) در ظرف اصلی با درب بسته و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. از نگهداری بطری قرص خود در مکانی با گرما و رطوبت زیاد مانند حمام خودداری کنید.

موارد استفاده خارج از برچسب

علاوه بر درمان OAB، Detrol ممکن است خارج از برچسب برای علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) تجویز شود. هنگامی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که دارویی برای اهدافی که در برچسب محصول ذکر نشده است تجویز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، به عنوان مصرف خارج از برچسب شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

BPH یک بیماری شایع در مردان بالای 50 سال است که باعث علائم مثانه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. اضطرار و تکرر ادرار در شب، مانند جریان ضعیف ادرار و مجبور به زور زدن برای ادرار کردن، از علائم شایع این بیماری هستند. داروهایی به نام آلفا بلوکرها معمولا برای درمان BPH استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. با این حال، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از آنتاگونیست‌های گیرنده موسکارینی مانند Detrol علاوه بر مسدودکننده‌های آلفا ممکن است علائم را بیشتر از آلفا بلوکرها به تنهایی بهبود بخشد.

تولترودین چقدر طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا موثر واقع شود؟

در حالی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید خیلی زودتر متوجه بهبودی شوید، ممکن است حدود پنج تا هشت هفته طول بکشد تا Detrol به توانایی کامل خود برسد و علائم شما را بهبود بخشد. اگر در دو هفته اول متوجه بهبودی نشدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

بیماری های کلیوی

عوارض تولترودین چیست؟

با توجه به نحوه عملکرد، Detrolمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند عوارض ایجاد کند. اگر متوجه عوارضی شدید که فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید شدید است یا از بین نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض رایج دترول عبارتند از:

  • خشکی چشم. بینایی بخش دیگری از بدن شما است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند تحت تأثیر اثرات خشک کننده دترول قرار گیرد.
  • سردرد. در حین مصرف این دارو حتماً آب زیادی بنوشید تا هیدراته بمانید. خشکی خفیف یا کم آبی بدن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به سردرد شود.
  • یبوست. دترول دارویی است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند سیستم های مختلف بدن را خشک کند. آب کمتر در دستگاه گوارش به معنای آب کمتر در مدفوع است که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند باعث سفت شدن مدفوع و یبوست شود.
  • خشکی دهان. این یکی از شایع ترین عوارض دترول است و به دلیل مکانیسم اثر موسکارینی دارو رخ می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد. دترول علاوه بر عملکرد مثانه و ادرار، بر میزان بزاق در دهان شما تأثیر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارد که بزاق کمتر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به خشکی دهان شود.

عوارض شدید

عوارض شدیدی که مصرف دترول ممکن است ایجاد کند شامل موارد زیر است:

  • درد شدید شکم یا کمر. این ممکن است نشانه آسیب به کلیه های شما باشد.
  • تغییرات بینایی. در حالی که ممکن است خشکی یا تاری چشم را به عنوان یک عارضه رایج دترول تجربه کنید، اما نباید تغییراتی در بینایی شما ایجاد شود.

دز دارو || پزشکت

چه مقدار دترول باید مصرف کنم؟

دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستورالعمل های روی برچسب را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک شما انجام این کار را توصیه کند.

مقدار دارویی که مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها، و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به بیماری که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

مشکلات مثانه

برای مشکلات مربوط به مثانه دوز مصرفی عبارت است است از:

  • کودکان. مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
  • بزرگسالان. در ابتدا، 2 میلی گرم از دارو را دو بار در روز مصرف کنید. در صورت نیاز پزشک ممکن است دوز شما را تغیر دهد.

برای فرم دوز خوراکی (کپسول های طولانی رهش):

  • کودکان . مصرف و دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
  • بزرگسالان . 4 میلی گرم یک بار در روز، در صورت نیاز پزشک ممکن است دوز شما را تنظیم کند.

اگر از دترول با رهش فوری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید و خشکی دهان، خشکی چشم، یبوست یا سردرد دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. آنها ممکن است شما را به دوز یک بار در روز Detrol LA سوق دهند، زیرا با عوارض کمتر و شدیدتر از فرمول رهش فوری همراه است.

Detrol برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود، مگر اینکه فواید استفاده از هر خطر احتمالی برای نوزاد بیشتر باشد. دترول در آزمایشات بالینی در شیر موش ها ظاهر شد. اگر Detrol مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید و قصد بارداری دارید، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد گزینه های مختلف درمانی یا تغییرات سبک زندگی برای کنترل OAB صحبت کنید.

اگر کلیه ها یا کبد شما به طور طبیعی کار نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، Detrol را با دوز کمتر شروع کنید. اختلال در عملکرد کلیه یا کبد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند منجر به حذف کمتر تولترودین از سیستم شما شود. شما در وهله اول به اندازه فردی که کلیه ها یا کبد او کارآمدتر کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، نیاز ندارید تا اثری مشابه داشته باشید.

دوز فراموش شده

اگر مصرف یک نوبت از دترول را فراموش کردید، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر به دوز بعدی نزدیکتر از دوزی هستید که فراموش کرده اید، ادامه دهید و از دوز فراموش شده صرفنظر کنید و منتظر نوبت بعدی باشید. برای مثال، اگر معمولاً دترول را در ساعت 8 صبح و 8 بعد از ظهر مصرف می‌کنید و ساعت 5 بعدازظهر به یاد می‌آورید که نوبت صبح خود را فراموش کرده‌اید، صبر کنید و نوبت بعدی خود را در ساعت 8 شب مصرف کنید.

اگر Detrol LA مصرف می‌کنید و متوجه می‌شوید که یک نوبت را در همان روز فراموش کرده‌اید، می‌توانید ادامه دهید و آن را مصرف کنید. دوزها را دو برابر نکنید یا دو دوز Detrol LA را در یک روز مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد تولترودین منجر به چه عوارضی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟

اگر Detrol را طبق دستور مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید، نباید زیاد نگران مصرف بیش از حد آن باشید. اگر به طور تصادفی دوز را دو برابر کردید، توجه داشته باشید که ممکن است خشکی چشم، خشکی دهان و به طور بالقوه یبوست را تجربه کنید. اما مصرف بیش از حد قرص ها در یک زمان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرناک باشد. علائم مصرف بیش از حد دترول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گیجی
  • دهان خشک
  • بی قراری یا توهم
  • ضربان قلب نامنظم

موارد احتیاط مصرف دترول

بسیار مهم است که پزشک پیشرفت شما را در ویزیت های منظم بررسی کند. این به پزشک شما اجازه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد تا ببیند آیا دارو به درستی کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و اینکه آیا باید به مصرف آن ادامه دهید یا خیر.

تولترودین ممکن است انواع جدی از واکنش های آلرژیک، از جمله آنافیلاکسی و آنژیوادم را ایجاد کند. آنافیلاکسی و آنژیوادم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرناک باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در صورت بروز بثورات، خارش، گرفتگی صدا، سبکی سر، سرگیجه، یا غش، مشکلات تنفسی، مشکل در بلع یا هرگونه تورم دست، صورت، دهان یا گلو مصرف این دارو را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

این دارو نیز ممکن است باعث خشکی دهان، بینی یا گلو، سرگیجه، خواب آلودگی یا تاری دید در برخی افراد شود. قبل از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا انجام هر کار دیگری که در صورت سرگیجه، هوشیاری یا ناتوانی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند خطرناک باشد، از واکنش خود به این دارو مطمئن شوید.

برای تسکین موقت خشکی دهان، از آب نبات یا آدامس بدون قند استفاده کنید، تکه‌های یخ را در دهان خود آب کنید یا از یک جایگزین بزاق استفاده کنید. با این حال، اگر بیش از 2 هفته خشکی دهان شما ادامه داشت، با پزشک خود مشورت کنید. خشکی مداوم دهان ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های دندانی از جمله پوسیدگی دندان، بیماری لثه و عفونت های قارچی را افزایش دهد.

از مصرف داروهای دیگر خودداری کنید مگر اینکه با پزشکتان مشورت کرده باشید. این شامل داروهای تجویزی یا بدون و مکمل های گیاهی یا ویتامینی است.

دلایلی که نباید دترول مصرف کنید چیست؟

اگر هریک از علائم زیر را دارید باید از مصرف دترول خودداری کنید:

  • آلرژی شناخته شده به Detrol
  • احتباس ادرار (مشکل در تخلیه تمام ادرار از مثانه)
  • احتباس معده (زمانی که معده شما خیلی طول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کشد تا خالی شود).
  • گلوکوم با زاویه باریک کنترل نشده (جمع شدن ناگهانی مایع و فشار در چشم شما)

تداخل دارویی|| پزشکت

چه داروهای دیگری با دترول تداخل دارند؟

برخی از داروها ممکن است باعث تجمع دترول در سیستم شما شوند. لزوماً نیازی به اجتناب از مصرف این داروها نیست، اما ممکن است لازم باشد دوز Detrol شما در حین مصرف آنها کاهش یابد.

در صورتی که دترول مصرف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید بدون اطلاع دادن به پزشک خود داروهای زیر را نکنید:

  • نورویر (ریتوناویر)
  • Nizoral (کتوکونازول)
  • اسپورانوکس (ایتراکونازول)
  • بیاکسین (کلاریترومایسین)

توجه داشته باشید که سایر داروهای آنتی کولینرژیک، مانند لوموتیل (دیفنویکسلات و آتروپین)، کوجنتین (بنزاتروپین)، بنتیل (دی سیکلومین) و پیرولات (گلیکوپیرولات)، ممکن است باعث افزایش عوارض مشابه با دترول مانند خشکی دهان، خشکی چشم و یبوست شوند.

چه داروهایی مشابه دترول هستند؟

سایر داروهایی که آنتاگونیست گیرنده موسکارینی هستند، مشابه دترول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌باشند که عبارتند از:

  • توویاز (فزوترودین)
  • کوژنتین (بنزتروپین)
  • اسپیریوا (تیوتروپیوم)
  • آتروونت (ایپراتروپیوم)
  • بنتیل (دی سیکلومین)
  • سیماکس (هیوسیامین)
  • Sanctura (تروسپیوم)
  • دیتروپان (اکسی بوتینین)
  • Enablex (داریفناسین)
  • VESIcare (سولیفاسین)
  • کووپوزا، رابینول (گلیکوپیرولات)
  • ترانسدرم اسکوپ (اسکوپولامین)
  • لوموتیل (حاوی آتروپین و سایر محصولات آتروپین)

این لیستی از داروهایی نیست که برای مصرف با دترول توصیه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در واقع این لیست شامل داروهایی است که همراه با دترول مصرف شوند.

سوالات متداول

Detrol برای چه مواردی استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود؟ دترول برای درمان مثانه بیش فعال (OAB) استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. OAB وضعیتی است که در آن بیماران ممکن است مجبور به ادرار کردن بسیار مکرر یا هوس شدید برای ادرار کردن شوند.

دترول چگونه کار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند؟ دترول یک آنتاگونیست گیرنده موسکارینی است. این گیرنده ها در قسمت های مختلف بدن از جمله مثانه، غدد بزاقی، دستگاه گوارش و قلب قرار دارند. دترول علیه این گیرنده ها در مثانه عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند که علائم ادراری مرتبط با OAB را کنترل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

عوارض دترول چیست؟ شایع ترین عوارضی که ممکن است با دترول تجربه کنید، همگی با اثرات خشک کننده دارو مرتبط هستند. اینها ممکن است شامل خشکی چشم، خشکی دهان، یبوست و سردرد باشد. درد معده نیز یک نگرانی رایج است.

چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانم هنگام مصرف دترول سالم بمانم؟ مواجهه با علائم OAB می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بسیار خسته کننده باشد، به خصوص زمانی که این علائم فعالیت های روزانه شما مانند کار، ورزش، گردش با دوستان و تعطیلات را مختل کنند. OAB واقعاً می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. بدانید که تنها نیستید و داروهایی مانند دترول می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند علائم را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز